FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 20. 2. 2025, svátek má Oldřich Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
X-plane VNAV bez A/T Jeden příspěvek | Celý strom
X-plane VNAV bez A/T   11. 5. 2020 / 22:29
Jennik   
Nějak jsem se v poslední době trochu rozlítal a momentálně se peru s defaultním FMS XPL11. Chápu, že mě každý bombóňák či érobusák rozseká, ale mně se to líbí Je to tak akorát, abych měl pocit, že lítám celkem reálně (např. vs. FSX GPS) a přitom nemusím strávit před každým letem dvě hodiny přípravou... I takhle mi to zabere obvykle skoro hodinu, než mám všechno nachystané včetně map. Takže, tento dotaz není o tom, co mám používat jiného, než default FMC, ale jak na to

A teď ten dotaz: Řeším, jak využít funkci VNAV u letadla, které nemá auto throttle... Případně, jak vlastně správně postupovat. Konkrétně Cessna 550 Citation 2. Nebo Dash 8 Q400.

Zatím létám na autopilot jednoduše: Po vzhledu ručně, pak LNAV, plyn podle tabulek na climb výkon, a nechám stoupat na přednastavené rychlosti v režimu IAS dokud nedosáhne požadované výšky a neaktivuje se ALT hold. Pak provedu korekci plynu př. rpm na cruise hodnoty.

Podobně pak klesám na předem zvolené rychlosti tím, že stáhnu výkon. Ale... Tam se mi už stalo, že jsem nedal pozor a po sklesání do zvolené výšky zapomněl přidat výkon, na což mě naštěstí včas upozornil pohled z okna... Navíc, takto provedené klesání zahajuji jen odhadem.

Jak mám správně zahájit klesání s využitím VNAV? Rozumím tomu tak, že zatímco letadlo s A/T prostě ubere plyn a začne samo klesat ve vypočítaném T/D bodě, já jsem dál odkázán na odhad a ruční počty.

Jak mám využít a správně používat VNAV funkci autopilota třeba u FJM Q400? A jak přesně postupovat v momentu, kdy chci zahájit klesání, v jakém pořadí co nastavit a aktivovat? Správně zadané výšky a rychlosti v FMS jsou samozřejmostí, jde mi o postup.

Díky...
 

X-plane VNAV bez A/T   12. 5. 2020 / 07:22
xWing   
Neviem ci si uz videl manual k tomu FMS, tak preventivne prikladam.
https://x-plane.com/manuals/FMS_Manual.pdf

Zhodou okolnosti lietam Challenger 300, ktory nema A/T a pouziva default FMS.
Zo zaciatku som si nemohl zvyknut, kedze som zhyckany ZIBOvym B738
Ale nakonec som si zvykol neni to tak spatne.
VNAV vyuzivam len na klesanie.
Tie letadla co spominas, nepoznam, tak neviem ako su zladene s default FMC, tak popisem, ako to robim ja v tom mojom "jete"
Nahodim letovy plan, nahodim odletovku a priletovku.
Na stranke CLB vyplnim stupaciu rychlost (pouzivam default 290/.74)
Na stranke CRZ vyplnim rychlost letu (pouzivam 300/.82) a dolezite je vyplnit letovu hladinu.
Ta hladina je dolezita, lebo od tej hladiny sa potom odvija vypocet, kedy zacat klesat, tzv. TOD
Ked nevyplnis hladinu, nemas TOD.
Na stranke DES vyplnim rychlost klesania (puzivam .74/280) a uhol klesanie si vzdy premenim na 3.0.
Ak mas toto vsetko vyplnene a na stranke LEG nemas ziadne "discontinued" a stlacis tlacitko PROG, malo by tam byt TOD, kedy mas zacat klesat.
Po vzlete si nastavym len VS (vertical speed) a manualne udrzujem rychlost 250.
Po preleteni 10 000ft akcelerujem na 290 a potom aktivujem FLC, co mi udrzuje rychlost 290 pri maximalnom vykone.
Ak sa rychlost blizi k M.74, prepinam rychlomer na Machy a FLC udrzuju stupanie M.74
Potom nasleduje nudny let v hladine s obcasnou korekciou plynovych pak az po TOD.
A tu je dolezite, ci tie tvoje letadla vedia pracovat s udajmi vo FMS.
V mojom pripade, ked som na TOD, a mam nastavenu cielovu vysku, tak stlacim VNAV na autopilotovy a zacne klesat podla VNAV. Znovu manualne regulujem rychlost.
Neviem ci som Ti pomohol, ale snazil som sa popisat ako to robim Ja.
Mozno pride niekto iny a bude to uplne o niecom inom

 

X-plane VNAV bez A/T   13. 5. 2020 / 12:26
Jennik   
Dík za odpověď!

Včera jsem to opět trochu zkoušel a zjistil několik věcí

A) Cessna Citation je přeci jet, takže A/T samozřejmě má
B) Stoupání je zatím asi nejlepší na IAS mód, kde prostě nastavíš výkon a letadlo udržuje danou rychlost pomocí úhlu stoupání
C) Aby fungovalo započetí klesání v VNAV režimu, musí být před TOD bodem autopilot v režimu VNAV a V/S a po začátku klesání si rychlost holt hlídáš sám.

Bohužel se mi něco popletlo na příletu do Prahy, takže jsem to pořád nedokázal zprovoznit spolehlivě, ale budu ještě zkoušet.
 

X-plane VNAV bez A/T   13. 5. 2020 / 13:24
FSPilot   
Že je to jet, tak není samozřejmost, že A/T má. Tuším např. Bombardier Challenger ho nemá.

Nevím, jak to funguje na tom konkrétním typu, jaký lítáš, ale IAS mód bych čekal pro automat tahu, ale jinak např. na 737 LVL CH (level change) dělá to, že na stoupání A/T nastaví stoupací režim a autopilot volí pitch tak, aby držel zvolenou rychlost. Na klesání jde do idle a pak ARM, takže si klesání můžeš upravovat tím, že pohneš plynovýma pákama a autopilot zase volí pitch podle rychlosti. To bude zřejmě totéž, co popisuješ jako IAS mód.

VNAV tohle používá trošku sofistikovaněji. Podle plánu v poočítači máš na konkrétních bodech mít nějakou výšku a rychlost a VNAV si to bere odtamtud. Stoupání a klesání funguje stejně, jako ten mód výš s tím, že si rychlost nevolíš ty, ale bere si to samo z toho plánu v počítači. Takže to třebas mění rychlosti na stoupání, hladinu a klesání, popř. by to mělo umět i volit podle procedury, kde zpomalí atd.

Obecně platí, že pokud chceš VNAV stoupat nebo klesat, musíš mít na ALT selectoru limit, kde můžeš. Tzn. pokud budeš ve FL350 a budeš chtít klesat, musíš sis zvolit hladinu, kde budeš klesat, jinak VNAV sám klesat nebude. Totéž platí pro V/S. VNAV může být zrádný v tom, že pokud nemáš navolený přílet až na zem se všemi změnami, letadlo nebude schopné spočítat vertikální profil a nebo ho spočítá špatně a budeš klesat blbě. V/S není doplněk VNAVu, ale jiný režim klesání.

V/S je jednoduché řešení, ale pozor na to, autopilot nebude brát v potaz rychlost, takže se ti může stát, že poletíš zbytečně rychle nebo pomalu (v nejhorším případě tě zvládne přivést i do pádu, protože se bude za každou cenu snažit držet nastavenou vertikální rychlost). Takže za mně ideální si spočítat nebo odhadnout klesání přes pravidlo FL dolů/3= vzdálenost.

např. jdu z FL360 na letiště, které má 3000ft, tak to bude 360/3=120NM a tak daleko od letiště bych měl začít klesat

Z počátku bych šel na ten IAS mód - aby to klesalo podle nastavené rychlosti s plynem na volnoběh (máš zajištěnou ochranu před pádem) a později, když potřebuješ dosáhnout v konkrétním místě konkrétní výšku, tak to pořešit V/S a nebo si hrát s plynem abys upravil tu rychlost klesání.
 

X-plane VNAV bez A/T   13. 5. 2020 / 15:27
xWing   
Ano, Bombardier Challenger 300 nema A/T.
Spominal som to v predchadzajucom prispevku.
Lietam s nim teraz tury a je to docela zabava.
S tym vypocitanim FL dolů/3= vzdálenost ako tak chapem.
Len nikdy neviem akou V/S mam klesat aby to vyslo presne k drahe.
Takze VNAV je moj druhy kamarat, ktory mi to vsetko spocita a sam si reguluje V/S
 

X-plane VNAV bez A/T   13. 5. 2020 / 16:59
Jennik   
Já to dřív s klesáním provozoval víceméně, jak píše Ivo. Výhodou bylo, že mám nainstalovaný na iPadu AirTrack, což je trošku sofistikovanější CDU se spoustou dalších funkcí včetně obrazovek EHSI, EADI apod.

Tam byla výhoda, že to jednak přebralo kompletně funkci autopilota (máš A/T i když ho éro nemá) a má to i moc pěkné zobrazí, kde mimo jiné vidím i end of descent. Takže pokud jsem klesal taky na IAS, tedy předvolenou výšku a rychlost, mohl jsem si ladit konec klesání prostě změnou rychlosti. Při nižší letadlo klesá pomaleji, vyšší může pustit víc z kopce.
https://haversine.com/airtrack/ataglance

Situaci s tím, kdy nevím, jaká bude přibližovací procedura, jsem řešil tak, že buď:
1. Kašlu na x-plane ATC a řeknu si předem, co poletím, třeba podle reálného ATISu a tedy vím, v jaké výšce přesně chci kde být
2. Naplánuji výšku na koncový bod route tak, abych byl ready na víceméně každé přiblížení.
3. Poslouchám XPL ATC, který tě nutí klesat bez ohledu na to, cos plánoval a do výšky, kterou zrovna uzná za vhodnou. Už jsem takhle podle něj docela brousil vrcholky v alpách právě na přiblížení v Innsbrucku.

Nicméně, přišlo mi to jako takový podvod trochu takže teď zkouším lítat jenom s default FMS a znovu se učím. Kdysi jsem to uměl na JustFlight 737, ale je to hoooodně let zpátky (jako třeba 10+) a světe div se, skoro jsem to všecko zapomněl :d

Nicméně, zajímalo by mě, jak tohle provozuje někdo v reálu. Třeba na ATR či Dash 8 a pod.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ