| | | Aerodynamický třesk - legislativa 20. 4. 2020 / 16:56 | |
| | Ahoj, tušíte pls někdo jestli legislativa omezuje létání nadzvukovou rychlostí s tímto doprovodným jevem?
Poslední týden tady nad HK a okolí lítají jako pominutí a to jsou řachy až se klepe barák, nic příjemného. Zamlada vím že to bylo pořád, ale nyní je to tuším dost omezené, tak jen pro info jak to s tím je... díky |
| |
|
| | | Aerodynamický třesk - legislativa 20. 4. 2020 / 22:41 | |
| | A kdo tam lítá? Hlukem letadel se zabývá předpis ICAO L16/I o ochraně živ. prostředí. a předpis L 8168/III Hlava 9. Ale to je civilní doprava, vojáci to pravděpodobně mají jinak. |
| |
|
| | | Aerodynamický třesk - legislativa 21. 4. 2020 / 08:25 | |
| | Tak musí si to taky vyzkoušet, aby se pak nedivili, až se přes rychlost zvuku dostanou při nějaké akci Na tohle se určitě civilní legislativa nevztahuje, budou na to mít vlastní vojenské předpisy. Taky si vzpomínám, že za dob Mig-21 to práskalo temeř každý den aspoň 1-2x |
| |
|
| | | | Aerodynamický třesk - legislativa 21. 4. 2020 / 16:11 | |
| | no jo no, už ani ty aerodynamický třesky nejsou jako dřív |
| |
|
| | | Aerodynamický třesk - legislativa 22. 4. 2020 / 17:00 | |
| | "Ahoj, tušíte pls někdo jestli legislativa omezuje létání nadzvukovou rychlostí s tímto doprovodným jevem? "
u toho mě napadlo: Ono se dá létat nadzvukovou rychlostí bez tohoto jevu?
Tuším, že nesmí překračovat nadzvuk pod nějakou výšku. Pokud jsou vhodné podmínky, tak můžou být rány slušné... Občas se prý nováčkům taky nepovede (teda povede) překročit nadzvuk, i když nechtějí. Ale to už je jen spekulace.
Povolanější odpoví... |
| |
|
| | | Aerodynamický třesk - legislativa 22. 4. 2020 / 20:09 | |
| | Pred par lety jsem cetl rozhovor s nejakym pilotem gripenu, ktery mimojine i uvedl, ze v CR se nesmi prekrocit rychlost zvuku pod hranici 10 km. Pod touto hranici muzou prekrocit rychlost zvuku jen pri ostrym nasazeni a dle rozkazu. Predpokladam, ze za ty dva, tri roky se toho snad moc nezmenilo. |
| |
|
| | | Aerodynamický třesk - legislativa 23. 4. 2020 / 19:12 | |
| | Kdoví, kdo vám to tam nad hlavou bouchá!
Fakt totiž je, že nadzvukové lety obecně možné jsou, myslím ne pro pro armádu, civilní. Jak vyžádat povolení transsonického letu a další předpisy obsahuje předpis L11 v kapitole 3.7.2. Obecně v řízených prostorech C a D (v naší republice, jinak v G a E se létá jen do 250 Kt a A a B u nás nejsou, jestli si to dobře pamatuju) - tak v C a D žádné omezení rychlosti není uvedeno. Asi tedy není nikde jasně předem zakázáno letět transsonicky (a tedy i s aerodynamickým třeskem-pleskem), když to řízení letového provozu na domluvené trati a hladině povolí.
V aktuání verzi předpisu L16, který se týká techniky, se píše, že: "Standardy a doporučené postupy ICAO pro nadzvukové letouny (žádost o typové osvědčení po 1.1.1975) nebyly vyvinuty...." a dál že "Přijatelné úrovně aerodynamického třesku nebyly stanoveny vyhovění podzvukovým hlukovým standardům nesmí být předpokadem pro povolení nadzvukového letu." - to je zajímavé, rozumím tomu, že když si budu žádat nadzvukový let, není hlukový standard, na základě kterého by mi teto let nemohl být povolen.
Co se týká armády, tak ti si, myslím, mohou ve svých TSA a TRA dělat co chtějí. Přímo k tzv. "rozhonům" tedy nácviku rychlého létání (včetně těsně sub- i transsonických letů) - to jsou určeny známé vymezené prostory TSA20, 22, 24 a další. Jestli ale je nějaký jiný předpis (vnitřní, výcvikový, armádní), který rozhon na (nad) transsonickou rychlost aktuálně upravuje, bohužel, nevím...
|
| |
|
| | | | Aerodynamický třesk - legislativa 23. 4. 2020 / 19:31 | |
| | A vůbec, zajímavé téma, zajímavé čtení v letecklých předpisech...
Civilní provoz s nadzvukovým provozem vysloveně počítá a řešení letových hladin asi nechává na ŘLP. Třeba v L444 v Hlava 5 Rozestupy se píše:
5.4.2.1.4 Podélné rozestupy mezi nadzvukovými letadly během transsonických zrychlení a nadzvukových fází letu by měly být založeny na vhodném načasování začátku transsonického zrychleníi spíše, než na omezování rychlosti během nadzvukového letu
Zajímavá je taky jedna bakalářka, kde se docela hodně píše o transsonnických letech armády, kde jak a proč. Tady se píše, že cvičené nadzvukové lety se neprovádějí pod 12km... (bez odkazu na pramen) - počtěte si sami:
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/79906/F6-DP-2018-Maly-Michael-Restrukturalizace%20vzdusneho%20prostoru%20CR.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
|
| |
|
|