| | | Problem s ovladanim helikopter 19. 3. 2020 / 18:57 | |
| | Ahoj. Je tu nejakej helikopterista, ktery mel na zacatku problemy s ovladanim? Uz jen pri samotnem tutorialu se mi nedari na saiteku x52 klidne vzletnout. Jakmile trochu pridam plyn a vznesu se stroj se splasi a nejde to ukocirovat... mozna jen delam nekde hroznou blbost. Nebo je treba pro koptery nejak specialne nastavit joystick?
Diky H |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 19. 3. 2020 / 19:05 | |
| | Ano na úplném začátku jsem měl podobný problém.
V mém případě spočíval v tom, že jsem měl nastavenou přípusť motoru místo kolektivu. ) |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 19. 3. 2020 / 19:33 | |
| | Navíc v podrobnějším nastavením os je křivka, kterou si nastavíš podle sebe. Já s tím taky bojoval... |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 19. 3. 2020 / 19:40 | |
| | No prostě proti srandovnímu helikoptérování v FSce je to inékafé.
Křivky to už je pak vyšší dívčí. Na druhous stranu po helinách v XP už nebyl přechod na Mi-8 v DCS až taková prda do hlavy. |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 19. 3. 2020 / 20:44 | |
| | Taky záleží na tom,který typ.Moje zkušenost-začínal sem v DCS Mi-8,protože sem ji lítal.(Sice jako PT ale za 27r mám na sebe asi 200h)Po odchodu sem byl na trenažeru a tam mají ze začátku všichni problém.Pak sem potkal DCS a joj.to zalítat možná jen s asistentem.Proto sem si sestrojil ze dvou joj.knipl,kolektiv a nohy.Max.5h a umíš s tím viset(DCS).Pak v XPL je to sranda.tak jak ti píší-dají se nastavit křivky a citlivost.Základ pilotážeřitáhnout mírně knipl a podle směru ot.nos.rotoru(doleva-vlevo a trochu levé nohy) pomalu zvedat kolektiv.U tebe přidávat výkon mot.Dá se to tzv."urvat".Ale snaž se.Pak potlačíš ,ne moc,necháš ji rozběhnout a podle potřeby přidáváš výkon a dorovnáváš směr nohama.Tak asi...Hodně zdaru.Jsou mašinky hodnější a ty citlivější jako ECčka. |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 29. 3. 2020 / 17:29 | |
| | Zrovna jsem ve slevě na Steamu koupil Magnificent Eight a ač jsem se pokládal za virtálního veterána, mám s ní také docela dost co dělat. Takže bych rád položil skutečnému pilotovi pár otázek jen pro pořádek, mám CH pedály a Saitek joy.
1. Mašina je strašně citlivá na pedály, při změně kolektivu do toho musim šlapat doprava doleva a i když se snažím nepřekompenzovávat, snejně mi to cestuje tam a zpátky jak blázen. Chápu, že při přitažení kolektivu jde mašina doleva a musím to vyrovnat, ale tady jakmile to trochu přišlápnu, překmitne mi to zase doprava atakdále...
2. Když odbržďuji, začně se mašina hrozně klepat a dělat kravál a dokonce už mi kvůli tomu i odešly generátory Zase, chápu přechod z podelného obtékání rotoru na svislé, ale tady zkouším jak to jde a pořád neumím najít ten správný "sladký bod", abych přešel do visu bez problémů.
3. Při visu mi reaguje cyklika na na půlmilimetrové pohyby joystikem docela divoce. Čekal bych, že bude takoá velká mrcha trochu stabilnější...
4. Když zmáčknu nohou brzdu (mám ji na levém pedálu) začne mašina točit na místě výrazně doprava.
Jenže, zatím jsem lítal bez zapnutých stabilizací a ani je neumím používat, tak nevím, jestli i v tom není problém...
Co považuješ za největší klady této simulace a naopak, co vidíš jako neodpovídající reálné zkušenosti?
Díky
H |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 29. 3. 2020 / 18:13 | |
| | Ahoj Jenniku,
1) Zacni tim, ze si pro tu osmu na zalozce Special vypnes "control helper" a "rudder trimmer". Naopak si zapni autopilot adjustment.
Taky si vyber spravny zpusob trimovani (forcetrimovani) pro svuj joystick (tamtez).
Predpokaldam, ze na pedalech nemas nejake velke nelinearity? Na hapikovych pedalech u ni mam cca 20% a o zadnem dupani ze strany nas tranu nemuze by reci.
2) To klepani je otravny, ale lidi co s tim litali rikaji, ze se obcas nedaly precist budiky, jak se to klepalo, ale bylo to kus od kusu. Klepani se da taky nastavit ve specials.
Generator ale neztratis kvuli klepani. Ten ztratis kvuli otackam rotoru. No a ty ztratis proto, ze sestupujes v podstate v autorotaci a otacky motoru se ti tim padem odporouci nekam pod 80%. No a kdyz pak zaberes, tak mu to trva. Sestupy litej tak, aby se motor pod tech 80% nedostal a nebudes mit problem.
3) Podle lidi, co s tim litali nijak zvlast stabilni neni. Na cykliku je hbita. Je ale setrvacna pokud jde o smery pohybu.
4) nevim, brzdu mam na cudliku, stejne jako u vsech ruskejch masin, kde se preslapavanim prepousti vzduch.
No a k tem stabilizacim - minimalne AP bys mel mit zaply (sviti prostredni kontrolka a tou se i zapne).
Bylo mi mym instruktorem vysvetleno, ze osma se neridi tak jako jine stroje, ale trochu jinak - s force trimem presunes cykliku tam, kde ji chces mit a pustis FT no a pak koukas, jak se AP dari drzet pitch a roll. A tak porad dokola. Bez trimu do toho hrabes minimalne.
Muj instruktor, ktery na tom lital i v jugosce rikal, ze za nejvetsi klad simulace povazuje, ze je to jak skutecny. Zapory, krome placateho monitoru nenasel. Kdyz jsme mu nasadili VR tak uz byl spokojenej uplne. |
| |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 30. 3. 2020 / 11:35 | |
| | Super, tušil jsem, že dělám něco špatně díky za info. Dam ji šanci |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 06:21 | |
| | Já mám stejný problém. Stáhl jsem si EC-135 free, při vzletu začne tancovat a vždy s tím praštím. Něco jako no crash mi docela chybí ( fajnšmekři teď asi zařvou).Ovládáníi citlivost mám nastaveno na nulu, experimental model zatím zapnutý. Na štěstí je nyní už hlavním problémem připravit zahradu na jaro. Ale stejně mi to vrtá hlavou a asi koupím doporučovaný UH. Jestli na to přijdeš, dej vědět. |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 06:45 | |
| | To začínáš s mašinkou pro pokročilé.Stáhni si 429,ta je přívětivější.Zapomněl sem podotknout k té pilotáži,že existuje tz."vírový prstenec".Neboli,když budeš klesat kolmo moc rychle,spadneš.Při dostatečné výšce přidat výkon a razantně potlačit a nechat rozběhnout mašinu.Na "jen polítání " je dobrý CH-47,který je nejmíň náročný. |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 10:36 | |
| | | |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 19:06 | |
| | Video je to moc pěkné,ale musíš rozlišovat vrt,s pevným a volným tříosým (uložením listů)rotorem a pak váhová kategorie.Vem si tř.BO-105 ,který dělá kompl.akrobačku a Mi-24 nebo 8/17.V r.1994 byli unás v PV na let.dnu zápaďáci a britové pro nás předvedli s LYNXem přemet.To sme čučeli.Pak sme se s nima potkali v Bosně a lítali s nima.V porovnání se 17 ohromně citlivé na sebemenší zásah do řízení.Nelze srovnávat techniky pilotáže. |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 07:19 | |
| | | |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 07:25 | |
| | | |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 07:49 | |
| | Děkuji ti náčelníku za kontrolu a doplnění. Budiž mi omluvou, že jsem s Hudgesem zatím neletěl. Za trest si po obědě nedám viržinko! |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 07:45 | |
| | Tak tomu říkám servis. Moc děkuji. |
| |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 08:10 | |
| | Jinak samozrejme to chce litat litat a litat, ono to prijde Chce to delat jemne pohyby, koukat spis do dali, jak tesne pred vrtulnik a dost pomuzou vhodny ovladace. Nejlip dlouhy knipl od zeme, kolektiv na boku zidle, pedaly, vsechno bez vuli, s jemnym chodem a nejlip zadnym centrovanim. Dost beznych pedalu, joysticku ma hodne silny centrovani, takze se s tim musis dost prat, coz tomu moc nepomuze. |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 08:20 | |
| | Letíííím. Klucí dík, Honzo,doporučuji. |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter - jak na to 20. 3. 2020 / 11:20 | |
| | Problém s ovládáním helikoptér má na poprvé většina lidí. Není to chyba v simulátoru, je to vrtulníková přirozenost. Vrtulníky, na rozdíl od letounů, nechtějí létat samy ani chvilku a je potřeba je k tomu donutit.
Ovšem neagresivním způsobem. Zejména kolektivem je nutno hýbat plynule a pomalu, neboť ten, jakožto původce změn tahu nosného rotoru zanáší do soustavy největší změny.
K ovládání vrtulníku je potřeba 4-5ti os, podle toho, jestli se musíme starat ještě o motor, nebo ne.
No a při změně kterékoli z nich je potřeba adekvátním způsobem pohnout i těma ostatníma. A tak je to pořád dokola.
Se znalostí teorie se to lépe chápe. Teorie dostupná v rodném jazyce je poměrně složitě vykládaná. Doporučuju počíst si v https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook/
A pak se poustet do vlastnich pokusu. Nebo si najit nekoho, kdo bude ochoten si s tebou vlezt do virtualniho vrtulniku. Ale zase - se znalosti teorie to bude lepsi pro oba.
Par chyb, ktere delaji zpocatku vsichni:
- Neridej to. Nechaji to naklapet dopredu, dozadu, doleva doprava a jen to pozorujou.
- Ridej to moc. Moc velkejma a prudkejma vychylkama, takze to pak vypada, jako ze to neridej Pokud mate pocit, ze to nejde a furt se to kejve, zkuste na rizeni na chvili ztuhnout a pak to opatrne privest do polohy, kdy je trup v podstate v horizontu. To je poloha, ve ktere se vam toho povetsdinou mnoho zleho neprihodi. Maximalne se sunete nejakym smerem, ale to tolik nevadi.
- Neudrzej nohama smer. Kdyz s tohle stane a vrtulnik se vam sune kamsi v diagonale, mate napul prohrano, protoze vam prestava na cyklice fungovat dopradu, dozadu, doleva, doprava. Ne, ze by se nedalo litat divne sikmo, ale je potreba to na to mit uz trochu v ruce. Takze udrzujte smer!
- Pouzivaji k rizeni moc velky naklony. Vsemi smery. Zapomente ve visu nebo pri brzdeni a rozletech na polohy cumaku +/- 20 stupnu. Zmeny potrebne k plynulemu letu jsou v radu jednotek stupnu!! Vetsi naklony zacnete pouzivat az v okamziku, kdy opravdu vite, co chcete delat a jaky to bude mit dusledky.
- Ridej to jak letadlo. T.j. Chci dolu? Tak prece zatlacim ne? Ne! Zmenama v pitchi ridim na vrtulniku rychlost, ne klesani nebo stoupani! Takze kdyz chci zacit nekam klesat tak, abych tam jakoze pristal, dam pomalu kolektiv dolu a soucasne s tim lehce pritahnu, abych udrzel trup heliny porad ve stejne poloze. Vysledkem je, ze ta vec zacne klesat bez zvysovani dopredne rychlosti. Kdyz chci na tom sestupu letet pomaleji, prizvednu (stupen, dva) cumak a zaroven povolim kolektiv, abych udrzel stejnou verikalni rychlost. Vsimli jste si, jak jsem pritom i plynule hybal pedaly? Ne? To je dobre. Nad tim se vubec nesmi premejslet.
- No a posledni, v 90ti procentech fatalni vec. Nevim proc, ale skoro vsichni si mysli, ze kdyz uz v tom klesani prileti nad zem, tak ten stroj nejlip zabrzdi tak, ze povoli kolektiv a pritahnou cykliku. No a pak se rozplacnou o zem.
Ano, je pravdou, ze kdyz chcete zabrzdit vrtulnik ve vodorovnem letu, udelate to prave tak. Pri brzdeni do visu ze sestupneho letu tomu tak ale neni. Vrtulnik potrebuje nejvic vykonu prave na vzlet a na pristani a tim, ze date kolektiv dolu mu vykon tak akorat seberete.
Takze naopak. Kdyz se blizi maticka zem - rekneme jsme tak 20 m vysoko a letime 60 uzliku. Polozim si otazku, jestli stroj (pomalu) zpomaluje. Kdyz ne, stupinek, dva to natahnu a juknu na rychlomer leze dolu ke 40ceti? Super! Ale uz jsem v 10ti metrech. Nyni zacnu kolektiv pridavat. U vetsiny masin nasleduje dalsi samovolna snaha prizvednout cumak a tim jeste vic brzdit. Pokud se mi zda, ze to brzdi moc, tak s dalsim pridavanim kolektivu je potreba udrzovat polohu trupu tlacenim. Za predpokladu, ze jsme udrzovali vrtulnik v poloze pomalu brzdici a pridavali kolektiv, dojde k tomu, ze se to nakonec cele zastavi tak metr nad zemi. Tesne predtim je potreba finalni mirne potlaceni, aby to zustalo viset a nezacalo couvat. Vsimli jste si, jak jsem celou dobu jeste pridaval nohu a potrebny naklon, aby se ta vec netocila a neujizdela do boku? (naklon i noha u levotocivych leva, u pravotocivych prava, doporucuju zpocatku neskakat mezi nima).
- Zamerne jsem vynechal vzlet. O tom tady hovorili uz jini. Narozdil od ostatnich fazi letu na heline v simu je prave tohle tezsi nez na skutecnem stroji - neni to cejtit a neni videt, ze by se to hybalo. kdyz uz je neco videt, byva zpravidla pozde. Takze to ze zacatku bud: utrhnete s tim, ze se pokusite vydat do letu vpred (velka sance na preziti) nebo:
- Podle rotace rotoru si pripravte tak pul nohy.
- Pak pomalu zvedejte kolektiv. Jako prvni vetsinou prichazi pohyb kolem osy Z pokud se zacne otacet, pomalu ten kolektiv zase povolujte, dokud to neprestane a upravte nohu. Opakujet pro vsechny ostatni osy. Odmenou vam bude vzlet do temer stabilniho visu.
Jo a jeste jedna vec. Neridte to impulzama! Je-li napr. k zaviseni potreba, abyste mirne tlacili nebo tahali, dejte paku kam je treba a nechte ji tam!
Vim, pruzinove joysticky jsou na to dost na hovno, ale da se to obejt tim, ze budete trimovat.
Toz trenujte a heliletu zdar! |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter - jak na to 20. 3. 2020 / 11:35 | |
| | | |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter - jak na to 20. 3. 2020 / 17:45 | |
| | Pěkně sepsáno.
Já bych vyzdvihl ten výcvik s někým zkušeným v jednom kokpitu.
Ono totiž po troše cviku tu herku do vzduchu i na zem dostane každý.
Ale pokud máš vedle sebe někoho, kdo ti ihned říká, co děláš špatně, jaký jsou správný procedury atd., potom je jedna hodina takového výcviku mnohem cennější, než deset hodin učení sólo.
Alespoň mně toto obrovsky pomohlo.
Původně jsem ten stroj totiž vždycky někam dovrtěl, ale ve výsledku jsem o správném ovládání vrtulníku neměl páru.
|
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 20:58 | |
| | Zdravím, já jsem si postavil k Helikoptérám toto. A nejradši létám BK-117 |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 19:31 | |
| | Moc pěkný,téměř profi provedení.Mohl by ses s tím živit.Já sem starý patlal a nejsem trpělivý-chci to mít co nejdřív hotové.Používám co dům dal (po renovaci zůstalo dost materiálu),takže sem posvařoval plastové trubky ,sehnal autosedačku,kterou sem přidělal na vyřazenou kanc.židli.Nohy sem okopíroval z Mi-8.Rozebral sem a zbastlil 2 joy. |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 20:05 | |
| | Taky mám takové letecké papuče aby mi nefoukal počítač na nožky... |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 20. 3. 2020 / 22:39 | |
| | Ahoj Honzo,
vše důležité Ti napsali kolegové. Jen doplním dvě vlastní zkušenosti:
1. Hodně záleží na rozlišení os joye = minimálně 12 bit (rozsah 0 - 4095. Nevím kolik má X52). To proto, aby zejména při visu, kdy potřebuješ jen malé výchylky, nebyla odezva od joye s velkými skoky. Třeba R22 ten se v podstatě ovládá jen "myšlenkou" S tím souvisí i nastavení nelinearity. Pokud máš klasický krátký "stolní" joy, pak je dobrý nějakou rozumnou nelinearitu mít, aby nebyl tak citlivý kolem středu.
2. Všechno, co je tady v tom stromu napsáno jsem v mých mixérových počátcích věděl - teoreticky. A stejně mi to nešlo. Chce to trénovat! Hodně! Dlouho! Až po mnoha letových hodinách si uvědomuju, že to všechno dodržuju a mašina začíná dělat co já chci. Začíná to být radost.
Tak vydrž a piluj!
Jarda |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 10:03 | |
| | Dovolím si nesouhlasit s těmi min. 12-bit.
8 je fakt málo, ale rozdíl mezi 10-12 (pokud se používá alespoň většina rozsahu*) už člověk nepozná.
A ještě - víc jak 12-bit převodník? Ten má tuším akorát T16000, nic jiného.
---
* pokud mám dlouhou páku a rozsah (klonění) je třeba 30cm, tak jeden krok pro 10-bit je v rozsahu 3mm. A to si troufám říct, že se víc klepe ruka tím, jak ti buší srdce ze strachu při přistání.
Navíc se dá kolem středu přidat nějaké to expo, což pilotáž výrazně usnadní. |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 11:25 | |
| | Není ten krok dlouhý 0,3 mm? (10-bit s rozsahem 30cm) |
| |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 23. 3. 2020 / 14:00 | |
| | Aha! A ještě navíc blbě počítám... Děkuji za korekci... |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 09:01 | |
| | K nelinearitam: pokud trimujete tak, abyste páku měli stále poblíž středu, pak nelinearita pomůže. Pokud trim nepoužíváte a máte třeba FF joystick nebo páku vlastní výroby, tak je to spíš na škodu. V polohách středu vzdálených se pak malé výchylky pákou převedou na velký kopanec.
Trim musí být také nastavený smysluplně v modelu vrtulníku.S Leošem jsme nedávno zjistili. Že třeba mnou opěvované UH-1 ho má nastavený strašně hrubě. Opravit se to dá v planemakeru, kde se ve flight controls na druhém tabu nastaví delší čas pro pitch a roll. |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 10:55 | |
| | Když nebudu zatím kouzlit s planmakerem, jak to tedy optimálně nastavit v Control Sensivity XPL, aby to trochu tolerovalo i "blbce". |
| |
|
| | | | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 14:34 | |
| | Pridej si stabilitu, dokud se ti to nebude zdat k preziti. Ale je to na ukor prirozeneho chovani stroje.
|
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 21. 3. 2020 / 23:10 | |
| | Děkuju moc všem. Na zacatku bylo potřeba opravdu nastavit collective vs throttle a udelat si “heli profil” 429 ma dokonce throttle 2 tak jsem byl trochu zmatenej. Ted sjizdim videa abych do vseho poradne pronikl. Je to sice zatim hodne neohrabanx ale uz zvladnu dost roztancenej hover a let. Bohuzel se vubec nedari nejak rozumnej approach a pomaly pristani.... jdu studovat dal. moc dekuju za vsechny podnety. Verim ze zaklady zvladnu bez montovani ovladani na basic saitek x52 |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 07:56 | |
| | niesom pri pc, ale pri 429 sa to da prehodit priamo options v menu daneho pluginu pre vrtulnik.. |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 08:47 | |
| | Kdyz jsem lital na X52, tak jsem mel podvazanou jednu z tech pruzin co to centruje, slo s tim pak lip kvrdlat okolo toho stredu, coz potrebujes |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 08:36 | |
| | Možná jsem celé vlákno blbě, četl, ale už tu někdo zmínil, že ve výšce, kde funguje "ground effect" je vrtuník mnohem méně stabilní jak nad ní? Přibližně do 1-2(?) průměrů rotoru nad povrchem se vrtulník vznáší na "bublině" a i tak se chová, jako na kulaté bublině, furt někam cestuje. Kousek výš je pak mnohem stabilnější.
Jestli teda tohle simulátory simulují.
(Husté zkušenosti z RC) |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 22. 3. 2020 / 13:08 | |
| | Ano,je to tak,platí že do výšky jednoho průměru rotoru má vliv vzduchový polštář.V DCS Mi-8 je to markantní.V XPL lítám 429 a tam je to asi do 5mNT. |
| |
|
| | | Problem s ovladanim helikopter 4. 7. 2020 / 01:25 | |
| | Ahojte,
nejak som si vzal do hlavy, ze svoju RC lietajucu flotilu doplnim aj o helinu, ...nie koaxialnu hracku,
"ozajstnu"450-tku ...tak studujem vsetko o tom ako to potom rychlo prasken o zem
Nasiel som peknu instruktaz o pilotovani helikopter, tak to tu postujem,
mozno to niekomu pomoze aj na lietanie v sime.
V tomto vlakne sa to rozoberalo.
www.vrtulnik.cz/teorie/pilotaz.htm
Ak to.poznate, ignorujte.
m. |
| |
|
| | | | Problem s ovladanim helikopter 4. 7. 2020 / 12:30 | |
| | A už nějakou máš? Zrovna se zbavuju lítatelného Griffina 450 nebo od kámoše solidního T-Rexe 450 s kyblem náhradních dílů. Vše s rádiem i bez... |
| |
|
| | | | | Problem s ovladanim helikopter 4. 7. 2020 / 22:41 | |
| | Ahoj, vdaka, mam uz...len to.postavit |
| |
|
|