FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letová hladina PMDG Jeden příspěvek | Celý strom
Letová hladina PMDG   30. 4. 2005 / 23:48
Rozšafín Ctibum   
Nevíte, jaká je optimální FL pro dlouhý let s PMDG B737/600 ? Tak aby t osvištělo co nejrychleji ? Momenálně se totiž řítím do Los Angeles v letové hladině FL420. Mno a těsně vedle mě je jedno ero v FL310 a je jenom o 2kts pomalejší....
 

Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 00:07
Luděk Ch.
Optimální letovou hladinu ti ukazuje FMC. Přesně si to nevybavuji, ale je tam myslím opt/max., tj. optimální a maximální dosažitelná hladina. A je to nejvíc závislé od celkové hmotnosti letadla, náklad + palivo a taky délka trasy, ale ta má vliv jen při kratších letech.
 

Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 00:11
Tragédie v JRD
Boeing 737NG ma max. dosazitelnou hladinu FL410 .... jinak zalezi na tom co ti spocte FMSka... zalezi na tom, kolik mas paliva, jaky mas cost index, atd atd atd
 

Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 11:57
Latom   
Zajímalo by mne odkud jsi letěl. Zas tolik paliva se tam nevejde.
 

Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 12:36
Aleš Jungmann
Rychlost moc nesouvisí s výškou. Letíš určitou rychlostí, kterou nastavíš v machově čísle (M0,80). Touto rychlostí můžeš letět jak ve FL310 tak 410, ale níž se pochopitelně víc nadřeš s odporem vzduchu a tak pálíš víc paliva - snižuješ si dolet. Nejlepší je létat co nejvýše a nejrychleji - jsi tam rychle a paliva spálíš stejně, jako kdybys letěl níž a trochu pomalejc. Nejekonomičtější je (na dlouhých letech) co nejvýše a tzv. "economic cruise speed", která je pro každou výšku a letoun jiná. A taky nezapomeň využívat jet-flow!
 

Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:25
A.J.Scandall   
No, ono to není úplně tak pravda. Pomineme-li vítr, tak hlavním parametrem určujícím výslednou rychlost vůči zemi je TAS, true air speed (pravá vzdušná). Ne ani tak číslo M.

Budeme-li stoupat kostantní IAS (indikovanou rychlostí), s řídnoucím vzduchem nám TAS samozřejmě roste a tak letíme rychleji. Jenže od určité výšky nás začne omezovat Machovo číslo, a proto se ve větších výškách přechází na držení konstantního macháčka. Tím pochopitelně bude klesat i IAS. A v souvislosti s tím i TAS. Protože ale při tom zároveň stoupeme a rozdíl IAS a TAS se dále zvětšuje (pro ilustraci TAS bývá třeba i o 200kts vyšší), není to pokles nijak dramatický.
Se stoupáním a zmenšováním IAS logicky klesá spotřeba paliva a proto obecně platí, že čím vyšší hladina, tím lepší ekonomika. Maximální rychlosti (TAS, takže skutečné rychlosti vůči vzduchu) a tedy i ground-speed (vítr neberme v úvahu) se však dosahuje v oblasti, kde dochází k přechodu z IAS na M, tj. kolem FL260-280. Svoji roli v tom u letadel se starším křídlem (jako má 737-100 až 500) hraje i high speed buffet, který v hodně velkých výškách omezuje max. použitelné machovo číslo. Oblast high speed buffetu vymezuje na speed tape ta žlutá čárka natažená od horního červeného "žebříku"


Kdysi jsem se bavil s chlapem, který lítal u zahraniční charterovky se 75 a 767. Tvrdil mi, že to mastěj většinou ve FL280, aby lítali co nejrychleji. Ono záleží dost na tom co si která firma stanoví jako firemní politiku, zda šetřit čas anebo palivo (o tom jsme už kecali v případě cost indexu). Většinou ale v posledních letech šetří palivo.

Jo a jenom taková douška na závěr: jednou jsme museli kvůli jistým problémům letět pod RVSM, tedy ve FL 280. Spotřeba na dvouhodinovém letu byl vyšší o 400kg, což je dost, nikoliv však tragédie. Ale protože tam skoro nikdo nelítá (na tryskáče moc nízko a na turbopropy dost vysoko), měli jsme tam docela "volno".


Jo a pro ty, kteří se ptali v threadu ohledně nastavování bugů na ATR, mám se dobře a nepíšu sem moc proto, že se mi rozbil interfernet a nechci si ho spravovat, protože strašně moc žere čas a já se teďka musel hlavně učit, což v mém věku už nejde tak snadno )))
 

Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:32
Aleš Jungmann
Máš pravdu.....myslel jsem, že do FPL se vyplňuje Machova rychlost a ne TAS, pak by platilo, jak jsem napsal, že čím výše, tím menší spotřeba. S těma rychlostma je dost bordel...
 

Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:36
A.J.Scandall   
No je to bordel, protože do toho přistupuje ještě EAS a CAS a já se přiznám, pro zachování mentální svěžesti jsem se to nikdy ani nesnažil moc pochopit ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:40
Aleš Jungmann
Mimochodem, jaká je výška+rychlost pro největší dolet na bulíku, kterého lítáš? Při plném obsazení bez větru.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:45
A.J.Scandall   
Ježiš to přeně nevim, protože už ho nelítám, dokumentaci jsem vrátil a všechno zapomněl Ale při plném obsazení jsme se stěží vyškrábali do hladiny 330, většinou tak 310, letěli jsme kolem 0,74M a doletěli jsme ke Kaspickému moři se zbytkem kolem 4tuny na záložní letiště.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:55
Aleš Jungmann
Ty už ho nelítáš?!? Přesedlal jsi na vrtuláčka, nebo na dlažbu ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 14:01
A.J.Scandall   
Jo, přesedlal jsem na Automatic Tampax Remover
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 14:05
Aleš Jungmann
Tak to gratuluju - tos chtěl už od začátku,což?

PS: Tampax - to tam jako vyndaváte slečnám a paním za letu tampóny?
)))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 14:14
A.J.Scandall   
Ne, ten název vymyslely samy stevardky. Asi mají s vibracema vrtuláků svoje osobní zkušenosti
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 14:15
Tragédie v JRD
)
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ