FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letová hladina PMDG Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: Letová hladina PMDG   1. 5. 2005 / 13:25
A.J.Scandall   
No, ono to není úplně tak pravda. Pomineme-li vítr, tak hlavním parametrem určujícím výslednou rychlost vůči zemi je TAS, true air speed (pravá vzdušná). Ne ani tak číslo M.

Budeme-li stoupat kostantní IAS (indikovanou rychlostí), s řídnoucím vzduchem nám TAS samozřejmě roste a tak letíme rychleji. Jenže od určité výšky nás začne omezovat Machovo číslo, a proto se ve větších výškách přechází na držení konstantního macháčka. Tím pochopitelně bude klesat i IAS. A v souvislosti s tím i TAS. Protože ale při tom zároveň stoupeme a rozdíl IAS a TAS se dále zvětšuje (pro ilustraci TAS bývá třeba i o 200kts vyšší), není to pokles nijak dramatický.
Se stoupáním a zmenšováním IAS logicky klesá spotřeba paliva a proto obecně platí, že čím vyšší hladina, tím lepší ekonomika. Maximální rychlosti (TAS, takže skutečné rychlosti vůči vzduchu) a tedy i ground-speed (vítr neberme v úvahu) se však dosahuje v oblasti, kde dochází k přechodu z IAS na M, tj. kolem FL260-280. Svoji roli v tom u letadel se starším křídlem (jako má 737-100 až 500) hraje i high speed buffet, který v hodně velkých výškách omezuje max. použitelné machovo číslo. Oblast high speed buffetu vymezuje na speed tape ta žlutá čárka natažená od horního červeného "žebříku"


Kdysi jsem se bavil s chlapem, který lítal u zahraniční charterovky se 75 a 767. Tvrdil mi, že to mastěj většinou ve FL280, aby lítali co nejrychleji. Ono záleží dost na tom co si která firma stanoví jako firemní politiku, zda šetřit čas anebo palivo (o tom jsme už kecali v případě cost indexu). Většinou ale v posledních letech šetří palivo.

Jo a jenom taková douška na závěr: jednou jsme museli kvůli jistým problémům letět pod RVSM, tedy ve FL 280. Spotřeba na dvouhodinovém letu byl vyšší o 400kg, což je dost, nikoliv však tragédie. Ale protože tam skoro nikdo nelítá (na tryskáče moc nízko a na turbopropy dost vysoko), měli jsme tam docela "volno".


Jo a pro ty, kteří se ptali v threadu ohledně nastavování bugů na ATR, mám se dobře a nepíšu sem moc proto, že se mi rozbil interfernet a nechci si ho spravovat, protože strašně moc žere čas a já se teďka musel hlavně učit, což v mém věku už nejde tak snadno )))
 
Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ