| | | Pomoc při IFR letech 21. 2. 2019 / 17:05 | |
| | Prosím o rady zdejších zkušených IFR pilotů.
Jak jsem zjistil, tak přelet s GA letadlem z USA do Evropy za podmínek VFR je nereálný. Něco o IFR jsem za ty roky postupně načetl, ale pár věcí bych potřeboval upřesnit.
Pro přehlednost dotazy rozdělím.
1.
Ve státech kde ještě jsou trasy tak předpokládám, že tyto trasy musím používat.
Tzn., žádný libovolný skok ze SIDu na STAR, ale pěkně cik-cak po nejvíce vhodné trati.
Je to tak?
2.
Ve SkyVectoru je v USA a Kanadě u minimální výšky letu na trase ještě další hodnota, označená hvězdičkou- pro jaké případy platí tato "hvězdičková" výška? Hledal jsem vysvětlení, ale nenašel.
3.
Nikde nejsem schopný najít SIDy a STARy kanadských letišť. Ostatní státy mají alespoň něco na vatsim, ivao popř. AIP stránkách, ale Kanada nic. Podle všeho jen placené zdroje.
|
| |
|
| | | Pomoc při IFR letech 21. 2. 2019 / 19:48 | |
| | GA lietadlo musi byt hlavne vybavene pristrojmi potrebne pre IFR, ale to je snad jasne
Podla mna s GA erom nemusis letiet IFR presne podla trate, pretoze s nim nedosiahnes hladiny pre trubky.
Da sa napr. VOR to VOR popr. NDB. I ked netusim ako je to s preletom cez ocean.
Otazka je teda, ake ero povazujes za GA
Co sa tyka SID a STAR Kanady, mas namysli akoze mapy ?
S mapami sa urobil Navigraph docele slusny byznis, ktory ja odmietam podporovat a kupujem od nich iba AIRAC.
Mapy si hladam cez googla, alebo aj v sedej zone, ale ciastocne sa da pouzit Little NavMap, kde si mozes nechat zobrazit odletovku, priletovku a priblizenia.
Snad niekto iny, skusenejsi doplni alebo opravi moje kecy |
| |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 21. 2. 2019 / 20:49 | |
| | No s buzolou a stopkama IFR lítat nehodlám
GTN650, DME, atd. snad ale stačit bude.
Hladinu kolem FL10 bez problémů dosáhnu, takže můžu v klidu využít traťových map spodního vzdušného prostoru.
Mně spíš jde o to, jestli bych v reálu musel plánovat lety po těchto oficiálních tratích, nebo prostě punk ve stylu- který fix se mně hodí, ten zvolím, bez ohledu na tratě (takhle nejspíš ne).
Ano, v Kanadě mám na mysli mapy příletů, odletů, přiblížení. V kanadském AIPu jsem našel jenom mapy letišť (Aerodrome charts), ale za zbytek si pravděpodobně nechají zaplatit. Zvláštní je, že ani na tom Vatsimu jsem nic nenašel...
|
| |
|
| | | | | Pomoc při IFR letech 22. 2. 2019 / 11:05 | |
| | No, to se pořád mění a záleží to na konkrétních zemích, jestli už umožňují plánovat lety úplně volně. Šetří to spoustu času a paliva. Ale jde to tam, kde je radarové pokrytí. Předpokládám, že s GA letadlem se nepoletí po NATSech, ale přískokama přes Island a Grońsko... |
| |
|
| | | | | | Pomoc při IFR letech 22. 2. 2019 / 12:13 | |
| | Ono těch zemí, kde jde plánovat volně, právě zatím asi moc není. Pokud se podívám na skyvector a lower routes, tak v Evropě je to podle všeho zatím jen Rakousko a Maďarsko. To mě ale netrápí, tyhle země jsou vcelku jasný.
Jedná se mně opravdu o plánování tam, kde spodní trasy ještě jsou a otázka zní stále stejně.
Do jaké míry se při plánování IFR letu musím držet publikovaných tras, popřípadě za jakých podmínek tyhle trasy při plánování nemusím zohledňovat?
Jinak ano, s GA budu skákat přes Island a Grónsko.
|
| |
|
| | | | | | | Pomoc při IFR letech 24. 2. 2019 / 19:16 | |
| | Volne planovat lze i v nekterych zemich, ktere porad trate maj. |
| |
|
| | | | | | | | Pomoc při IFR letech 24. 2. 2019 / 20:23 | |
| | Aha, to jsem nevěděl.
Je někde nějaký seznam, popř. že bys sem dal alespoň nástřel některých zemí? Konkrétně mě zatím zajímá hlavně USA, Kanada, Grónsko, Island.
Jinak jsem hledal a něco našel v předpisech L4444, L8168 a v AIPu.
Konkrétně mně z toho vyšlo, že pokud se letištní SID napojuje přímo na trať, pak se podle všeho musíš napojit.
Pokud letiště SID nemá, nebo se odletová procedura nenapojuje na trať, potom se musíš napojit na některý bod tratě max. do vzdálenosti 50nm od letiště.
Dále jsem našel, že by se ŘLP mělo vždy snažit zjednodušit ti trať, pokud to podmínky a provoz dovolují. Nebo tak nějak to bylo
Každopádně opravující, upřesňující popř. doplňující info přivítám |
| |
|
| | | Pomoc při IFR letech 25. 2. 2019 / 12:07 | |
| | Tohle je problematika na knížku, ne na příspěvek:
1) v USA ještě stále víceméně lze používat starou dobrou VOR to VOR navigaci a za takový podaný FPL by hlavu asi nikdo neutrhl. Jsou výjimky (WATRS, JFK routes...) kde už to není tak jednoduché.
Co se týče napojení SID, STAR, ani to nelze považovat za pravidlo. Hodně často plánujeme vlastně tak, jak to člověk dělával, když o tom nic nevěděl v simu - první bod FPL je letištní VOR a stejně tak na příletu.
Obecně v USA a Kanadě je plánování letů relativně méně omezující - hlavně proto, že je tam, byť se to při pohledu na flightradar nezdá, pořád hodně moc prostoru na libovolné "blbnutí".
A hlavně - není tam EUROCONTROL!
Úplně správně tedy naplánuješ trať, přečteš FIRové NOTAMy jestli jsi ji naplánoval správně (častý případ je třeba Miami a Elonovy raketky - v době startovacího okna jsou tratě kolem zavřené), mrkneš do FAA advisories
http://www.fly.faa.gov/adv/advAdvisoryForm.jsp
kde jsou nějaké další podmínky a doporučení.
2) V Evropě (resp. Eurocontrolu) je to úplně jiná liga. Brusel se rozhodl že nám plánování výrazně ztíží a tak plánovat to "jen tak od ruky" v současné době vlastně nejde. Existuje něco jako RAD - Route availability document, je veřejně dostupný, zde:
http://www.nm.eurocontrol.int/RAD/1903/docs/RAD%20ALL.pdf
Tento letáček o 600 stránkách vlastně popisuje, co je potřeba splnit, abys naplánoval trať, která je "validní" - projde validací "Bruselem" a letový plán lze podat.
(btw i pro simptáky je NOP portál EC docela zajímavý - je tam i moc pěkný tool na tvorbu tratí - zdarma. Hledej Free Text Editor - vpravo cca uprostřed)
https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/
Free route airspace ke konci roku 2018:
https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/publication/files/fra-implementation-end-2018-v6-13072018.pdf
Jinak tedy - Free route airspace je pravděpodobně jednodušší pro ATC, ale pro navigátory je to peklo na zemi. Sem tam se dostaneme do situace, kde je potřeba trať skutečně plánovat "ručně" - prostě jedeš po ENR mapě a píšeš si body a tratě. Problém FRA je, že vlastne nikdy nevíš, kam ze vstsupního bodu do FIRu můžeš plánovat výstupní - on totiž ten FRA vůbec zas tolik FRA není..
|
| |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 26. 2. 2019 / 18:08 | |
| | Paráda.
Zase jsem o kousek chytřejší
Díky moc |
| |
|
| | | Pomoc při IFR letech 25. 2. 2019 / 12:13 | |
| | Co se týče GA přeletů Kanada - Evropa, hledej "Blue Spruce Routes" - naplánovat to lze, vede to Grónskem a přes Keflavík. V případě zájmu rozvedu. |
| |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 25. 2. 2019 / 14:37 | |
| | Já to čtu na mobilu bez brýlí a četl jsem "v případě zájmu se rozvedu"... |
| |
|
| | | Pomoc při IFR letech 26. 2. 2019 / 08:53 | |
| | | |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 26. 2. 2019 / 13:05 | |
| | Podepisuji Simbrief pro Evropu je super řešení, ale třeba v Americe jsem zjistil, že se tam dá třeba s T154 hoodně solidně skákat z VOR na VOR nebo NDB. Ale ono obecně to IFR lítání a frazeologie v USA bylo ve srovnání s Evropou vždy takové "volnější" a podle selského rozumu. Ale o tom by asi lépe a nezprostředkovaně popovídali polétavci co si tam šli na týden, dva zalítat. |
| |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 26. 2. 2019 / 18:09 | |
| | | |
|
| | | | Pomoc při IFR letech 26. 2. 2019 / 19:04 | |
| | Ono ten Simbrief neni planovac, ale len databaza letovych planov.
Maximalne je tam odkaz na "rfinder"
Ale inak spokojonost, vyuzivam Simbrief + Little NavMap = neni nic lepsie ak sa bavime o "free" planovani. |
| |
|
|