FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Useful Load - dotaz na tralalajtaky Jeden příspěvek | Celý strom
Useful Load - dotaz na tralalajtaky   22. 7. 2018 / 00:23
Milan Smid   
Ahoj,

trochu se snazim zorientovat kolem praktickeho provozu ultralight letadel a nejde mi do hlavy jedna vec:

Jak se v praxi provozuje ultralight s useful load treba necelych 200kg, kdyz pilot i s botama ma 90kg, pasazer dalsich 90kg a k tomu 10kg batoziny? To mi pak na benal moc nezbude, ne?

To jsou vsichni piloti tenci jako proutky, nebo je beznou praxi, ze vetsina leta vedomne s pretizenyma letadlama (a tedy vlastne ilegalne)?

A doplnujici dotaz: Jak to aktualne vypada s pouzivanim certifikace CS-LSA? Maji tohle ultralighty taky bezne a co to pro letadlo vlastne znamena? Predpokladam, ze nejde jenom o papir, ale oproti klasickemu ultralightu musi mit i nejake jine konstrukcni prvky, ne?

Priznam se, ze jsem kolem toho zatim moc neguuugloval a vsazim spis na kolektivni povedomi tutaj tady

Diky za info.

Milan
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   22. 7. 2018 / 08:37
PeBr
Ahojky, no pokud vím v praxi většina našich UL má povoleno 472,5 kg (600 kg LSA). Odkud jsi vzal těch 200kg? a ještě k tomu necelých.
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   22. 7. 2018 / 08:40
PeBr
MTOW 450 kilogramů (472,5 kg pokud je letoun vybaven záchranným systémem). Někdo uvádí, že by posádka neměla mít více než 180kg
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   23. 7. 2018 / 00:31
Algy   
Jak se v praxi provozuje ultralight s useful load treba necelych 200kg, kdyz pilot i s botama ma 90kg, pasazer dalsich 90kg a k tomu 10kg batoziny?

No, blbě. Modelový příklad s P-92 Echo:
MTOW: 450 kg, prázdná hmotnost stroje (BEW): 290 kg, tzn. že na užitečné zatížení (posádka, palivo, batožina) zbývá jen 160 kg. Osmdesátikilový pilot si tedy může vzít až 80 kg paliva. Nicméně, dvěma osmdesátikilovým pilotům už na palivo moc hmotnosti nezbyde...

Každopádně, identický stroj registrovaný na Slovensku má MTOW 600 kg, takže užitečné zatížení je 310 kg. To už je jiné kafe.

Uvedená problematika poslední dobou hýbe různými diskuzemi, protože se uvažuje, že by se v ČR MTOW zvýšila na 600 kg.

https://www.aeroweb.cz/clanky/5702-europarlament-schvalil-nove-zakladni-narizeni-uvolnil-cestu-k-600kg-ul viz diskuze pod článkem.
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   23. 7. 2018 / 10:31
Milan Smid   
Cau Algy,

diky za priklad z praxe a odkaz na clanek aerowebu. Tam jsem taky narazil na jiny, o neco starsi

https://www.aeroweb.cz/clanky/5654-ultralighty-s-600-kg-mtow-a-dosud-nevyresene-otazky

Useful load 200 nebo 300 kg je docela velky rozdil. Zajimave mi ale prijde to, co rikas ohledne CZ a SK. Skutecne se jedna o identicky model? Ocekaval bych, ze jina bude nejen certifikace, ale i nektere konstrukcni prvky letadla, aby "vydrzely" vetsi zatez (typicky napr. podvozek).

Takze provokativni otazka na konec: To skutecne (mozna velka) cast ULL pilotu leta s (papirove, nikoli konstrukcne) pretizenym letadlem?
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   23. 7. 2018 / 15:48
kuma   
Odpověď je dle mého jednoduchá a jednoznačná, bez ohledu na stát (CZ, SK, ale kdekoliv jinde po světě). Takže na dvě otázky, dvě odpovědi:

-> Let s vyšší vzletovou hmotností, než je maximální MTOW, je nelegální.
-> ano, velká část pilotů dvojposádek UL létá s přetíženým letadlem.

Ono to ani jinak není možné, týká se to všeho, co může do luftu a má to nějakou MTOW. Jak se ta hmotnost rozdělí (mezi drak, palivo, posádku, bagáž a záchranný systém) se může lišit, lze si s tím hrát (po obědě natankuju méně paliva... s nadsázkou) - ale nepřekročitelnost MTOW je zákon. Samozřejmě - letadla jsou většinou dimenzována s podstatnými výkonnostními i pevnostními rezervami, takže i když se podstatně překročí MTOW, ještě se to do luftu vyhrabe. Jak se to ale bude chovat v mezních situacích pak už nido nezaručí, např. jaká bude pádovka v zatáčce - némlich to samé. A pojišťovna se v případě rány necítí být zavázána cokoliv komukoliv platit, protože bylo porušeno jedno ze základních pravidel pro vzlet - i kdyby byla příčina havárie jakákoliv... Ale jsme národ malých hazardérů, tak to vypadá jak vypadá.

PS: je dost příkladů situace, kdy toto zlaté pravidlo piloti porušili, ať kdysi na Rané, nebo onehda na Portoriku či Haiti - a nedopadlo to moc dobře. To samosebou platí i pro ULL.
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   23. 7. 2018 / 22:28
Algy   
Čau Milane,

to by jen příklad. Chtěl jsem tím říci, že letadlo může mít konstrukční MTOW třeba 650 kg, ale pokud bude zaregistrováno v CZ, tak bude certifikováno jen na 450 kg (resp. 472,5 kg), protože to je u nás zákonný limit a 450 kg bude MTOW, uvedená v příručce. Nicméně pilot stejně konstrukční MTOW nezná a je pro něj směroplatná příručka.

Samozřejmě fyziku nikdo neoblafne, za vše hovoří případ dvou borců, kteří si na Dynamica namontovali přídavné nádrže, narvali ho po šputny a vyrazili do Chorvatska. No, nedoletěli ani k hranicím...

https://www.aeroweb.cz/clanky/4659-rozbory-uzpln-pretizeny-dynamic
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   24. 7. 2018 / 08:39
Milan Smid   
Diky moc Algy a kumo.

Tak snad to cesti zakonodarci pak neposerou.
 

Useful Load - dotaz na tralalajtaky   24. 7. 2018 / 09:00
Vita Zenisek
No jak píšou ostatní - ta kategorie dvoumístných UL vznikla pro stroje typu Aztec https://en.wikipedia.org/wiki/Letov_ST-4_Aztek , ale nacpaly se do ni letouny jako Dynamic.

Takze vetsina lidi hresi na to, ze konstrukcne maji MTOW 600 kg, ale daji se jednoduse provozovat jako ULL pod LAA a tak to delaji. Tech 472,5kg pro veci se zachranym systemem byla znouze ctnost, protoze vetsina tech brusu se uz bez nej horko-tezko dostavala pod tech limitnich 300kg prazdne vahy.

A ULL pilot se uvazuje 70ti kilovy, takze i pro 450 kg MTOW ti zbyde ve dvojim celych 10 kg na palivo

 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ