Snad nějakou trochou přispěji aj já.... I nějako potvrdím níže uvedené, možná zpřesním
Stavba dálnic = kousky záložních letišť běžela za studené války, jedno ofiko zálohu najdeš u Měřína (D1), pak u Vyškova, zde bylo aj zázemí menší a je dnes letecké muzeum menší, kus dálničky byl i projetován na D5 v obdobném duchu jako u Měřína a u Vyškova.
Co se týče reality...
Cvičení běželo v roce 1980 a 1985 u Měřína, nepamatuju číslo letky, ale určitě Náměšť, snad pár kousků z Hradce či Budějovic. V roce 1980 přistávaly Mig 21 a 23, SU 7 bylo ve vzduchu jako simulace nepřítele. V 1985 Měřín byly u SU 25. Kousek pod dálnicí je (byl nevím dnešní stav) objekt jak řízení letec provozu.
U Vyškova se moc necvičilo, zato sem dolítlo z Náměště pár vyřezených kousků v mezičase i po 90 letech, byly to poslední lety některých vystavovaných letadel (myslím že SU 7 nebo MIG 21, možná ty L39 Albatros, fakt už nepamatuju na jistotu), určitě seženete přesnější info přímo ve Vyškovském muzeu).
1973 D1 cca odbočka na brněnský okruh +- přistál jeden z prvních kousků z Vodochod v sérii L 39 Albatros, pak jej odvlekli na brněnské výstaviště.
Někde před 90 rokem (1987 +-) na rozestavěnou R10 taky L 39 Albatros, v místech cca 4 kameny, v současnosti pár dní zpátky shořelý motorest.
Jinak současný aeroplány jsou i konstruovány, aby mohli přistát i na dálnici apod., obzvláště u vojenských strojů je dost přísně dbáno na přistání i na travnatém podkladu. Vše více méně v nouzovém režimu, ale tu možnost musí pilot mět, moci přistát s aeroplánem skoro kde koli.
Jinak, kdo by chtěl něco k tématu popsat, podělit se o svůj kus vědění atd., tak můj mail info zavináč jaroslavklima.eu .
Ještě se dá dohledat na youtube od Voj hist Ústavu dokument k temu Měřínu, nejsem si jist jestli rok 1980 nebo 1985.
Čuzz Jarda
|
|