| | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 09:16 | |
| | Mám dotaz na zkušenější kolegy:
Při klesání na přistání existují zdá se dva možné postupy:
a) rychlost klesání se upravuje plynem a úhel klesání se upravuje kniplem
b) rychlost klesání se upravuje kniplem a úhel klesání se upravuje plynem
Který postup je správný/lepší?
Jde samozřejmě vždy o součinnost obou vstupů (kniplu i plynu), ale chápu-li to správně oba postupy se liší v pořadí aplikace vstupů (změním první vstup a doladím druhý vstup)
Detailněji:
a)viz Flight School X-plane od Voidhawk9 http://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/45546-09-basic-circuits/
If you are too high, lower the nose and reduce RPM to fly smoothly down to the correct profile, then raise the nose and increase power a bit once on-profile again.
If you are low, raise the nose and increase power to fly up to the correct profile, then lower the nose and reduce power slightly once on-profile in order to stay there.
If you are too fast, reduce power. If too slow, increase power. You will probably have to adjust your attitude as the speed changes to maintain the correct profile.
b) ve Flight School MS Simulatoru doporučuje Rod Machado opačný postup viz: http://krepelka.com/FSX/1student/6.htm
V malých rychlostech je pro udržení výšky či rychlosti klesání nejlepší použít plynovou páku. Rychlost letadla se udržuje pomocí nastavení sklonu letadla.
Vertikální rychlost klesání se upravuje plynem (odečítá se na Variometru) a slouží k udržení specifického úhlu klesání/stoupání
Vertikální sklon letadla se upravuje kniplem (odečítá se na umělém horizontu) a slouží k udržení specifické rychlosti
|
| |
|
| | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 10:38 | |
| | Ja pouzivam postup kdy rychlost klesani (a tim padem i jeho uhel) upravuju plynem a rychlost letu udrzuju kniplem, kdyz je potreba.
Jednak ty vejskovy korekce jsou vetsinou maly a druhak s tim neni v podstate zadna prace. Slusna letadla maji tu peknou vlastnost, ze jsou-li vytrimovana na nejakou rychlost, snazi se ji udrzet. Takze kdyz takovemu letadlu stahnes, cumak si sklopi samo a zacne klesat s vetsi vertikalni rychlosti a naopak. Rychlost letu se snazi udrzet samo a korekce rizenim jsou v tom pripade minimalni.
|
| |
|
| | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 12:42 | |
| | Amen. Taky jsem byl trénován na B a (z cessnovitého ULLa) můžu potvrdit, že to tak funguje. Pokud přidám plyn knipl nechám volně, letadlo se zvedne, ale rychlosti moc nepřibere. Pokud chci rychleji v hladině, musím tlačit/trimovat. A jemné korekce rychlosti jsou (mj. díky info z rychloměru vs. hrubému odhadu sestupu) častější a jemnější než sestupové linie. Takže na rychlost knipl, ne furt kvedlat plynem. |
| |
|
| | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 14:12 | |
| | Moc díky oběma. Zdá se tedy, že B) je správně (minimálně pro létání Cessnou)
Jdu trénovat |
| |
|
| | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 14:39 | |
| | No a pro větroně je to skoro jako s Tristarem Vyvážení je samozřejmost, kniplem si držíš rychlost a rychlost sestupu řídíš direct lift controllem... totiž - brzdícíma klapkama samozřejmě |
| |
|
| | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 14:44 | |
| | pri dokonalom zostupu by si mal mat brzdiace klapky na plno a uz si len uzivat pristatie |
| |
|
| | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 15:04 | |
| | To jsme lítali taky, jenom se tomu u nás neříkalo dokonalý sestup, ale nácvik přistání se zaseknutýma otevřenýma brzdícíma klapkama Jinak mám tušení, že ideály byly rozpočet a přiblížení na půl brzd, abys měl rezervu na obě strany. Pak nějak na finále otevřít a nehýbat. Já ovšem nejsem zdaleka dokonalý a když je to řídící prvek, tak s tím hýbu a letadlo řídím, abych s tím érem tolik netřískal o zeměkouli |
| |
|
| | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 19:28 | |
| | Nás už v elementárce učili přesně tento styl přistání. Po čtvrté zatáčce na mírně zvýšené rychlosti vysunout plné brzdy podle odhadu /rozpočtu/ na přistání a pak optimální přibližovací rychlostí (možná + pár km/h navíc) dodržovat sestupovou osu. Hlavní přitom bylo, mít dobře vyváženo a drobné korekce kniplem. Když přistání vycházelo kratší, brzdy se mohly pomalu zavírat. Nikdy ne opačně - jinak hrozila ztráta rychlosti při sestupu a v lepším případě to zakončilo pár nadávek a kopanců do zadku od instruktora. Zkracovat se na přistání jsme se učili skluzem po křídle (v dostatečné výšce). Vzpomínám si, že nám to bylo vysvětlováno tendencí člověka (žáka) levou rukou dávat páku brzd směrem k sobě a zároveň pravou dělat podvědomě miniaturní pohyb pákou také směrem k sobě (přitahovat). Takže takto jsme se to učili a dodnes to používám - přistání korigovat spíš kniplem a mít dobře vyváženo. Ale v tom mohly samozřejmě hrát roli také místní podmínky našeho letiště a jinde se to třeba praktikuje jinak (už je to řada let). |
| |
|
| | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 20:37 | |
| | Ale jo, taky jsme to dělali s plnejma a skluzovali, protože jsme to zezačátku neuměli odhadnout a nasazovali hodně z vysoka A než jsem se naučil cejtit v řízení ty výhody dobrého vyvážení, tak to byly vždycky boje |
| |
|
| | | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 21:11 | |
| | Přesně tak jak píšeš, kolikrát to byly boje, ale krásný časy |
| |
|
| | | | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 22:12 | |
| | Tak to potvrzuji. Taky nám intruktor říkával: "vy pitomci, vy nelítáte, ale každým letem se jenom zachraňujete" |
| |
|
| | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 08:15 | |
| | Nás učili vždycky po 4. zatáčce brzdy na půl a pak podle situace a před podrovnáním plný.... |
| |
|
| | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 13:47 | |
| | Nás naopak (90') učili po čtvrté ruku na brzdy (a už je do přistání nepustit - jinak se prý stává, že si člověk zavře vztlaky, a brzdy nechá), pootevřít si je na třetinu max, samozřejmě držet optimální rychlost, a odhadovat. Pokud mi to připadá normální, tak si přiblížení rozfázovat na třetiny a otvírat 1/3, 2/3 a max. A samozřejmě ladit, nezaseknout se v plánu. |
| |
|
| | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 19:00 | |
| | A drzi to taky 7° ? |
| |
|
| | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 12:59 | |
| | Pro ILS se ale zřejmě doporučuje postup A)
viz http://krepelka.com/FSX/3instrument/2.htm
Předpokládejme, že chcete sestupovat rychlostí 500 stop za minutu při rychlosti 90 uzlů (typický profil, který budete používat při ISL přiblížení). Jak to máte udělat? Nejprve snižte otáčky motoru na 1600 otáček za minutu a nechte nos letadla samovolně nepatrně stočit dolů. Poté nastavte sklon jak je potřeba pro dodržení sestupové rychlosti 500 stop za minutu a seřiďte plyn pro udržení rzchlosti 90 uzlů. Ano je to opačný postup než který jsme používali v minulé lekci. Použitím ovládání v tomto pořadí vám dovolí přesnou kontrolu nad sestupovou rychlostí, která je nutná při ISL přiblížení. |
| |
|
| | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 13:01 | |
| | A) postup také budou asi používat námořní piloti při přistávání na letadlovce... |
| |
|
| | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 15:48 | |
| | To dava smysl. Mas-li pevne danou sestupovou rovinu tak musis prizpusobit zbytek. |
| |
|
| | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 21:53 | |
| | Podstatné není to, jestli se letí ILS nebo vizuál, ale to, v jakém režimu se nacházíme (v češtině se používá termín 1. a 2. režim, v angličtiné se pro 2.režim používá výraz "back side of the drag curve"). Ve druhém režimu či v jeho blízkosti se na finále používá režim A), tedy dopředná rychlost plynem a vertikální podélným řízením. Samozřejmě 2.režim, to se bavíme jen o stíhačkách a některých velkých letadlech.
U malých či pomalejších letadel se samozřejmě používá to, co tu kluci popsali, tedy B) |
| |
|
| | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 24. 2. 2017 / 12:52 | |
| | Chápu tedy pak správně, že všechny jety (včetně dopraváků) obecně přistávají A) způsobem? |
| |
|
| | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 28. 2. 2017 / 09:47 | |
| | Vpodstatě to chápeš správně U proudových dopraváků potřebuješ při přiblížení mít nějaký nominální (ne idle) výkon a udržovat předepsanou sestupovou rovinu. To ani jinak, než metodou A, nejde. U dopraváků s motory pod křídly ještě celou situaci komplikuje fakt, že pokud nemají autotrim, tak každé přidání výkonu znamená, že se zvedne čumák nahoru. Snížení výkonu má zase pochopitelně opačný efekt. To jsou efekty nesouvisející s rychlostí, ale momentem a je třeba je předvídat. Snazší to zase dělá to, že jsou velmi rychlostně stabilní, takže za normálních podmínek stačí nastavit nějaký standardní výkon a pak na ty páky nemusíš vpodstatě moc sahat.
Myslím si, že ten popis metody ze školičky v simu vyplývá ze snahy některých leteckých škol, trénovat piloty pro budoucí typ létání (doprava v tomto případě). Je pak snazší přenést návyky.
U malých vrtulových letadel a klasických okruhových vizuálních přiblížení je ale metoda B mnohem snazší a přímočařejší Tak nějak odpovídá i případným předchozím zkušenostem z bezmotorového létání a nácviku nouzových situací a tak je pro tento typ létání vhodnější.
Narozdíl od jednoho nejmenovaného experta na letectví dokáže většina pilotů poznat rozdíl a zvolit metodu adekvátní letadlu a situaci. |
| |
|
| | | | | | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 28. 2. 2017 / 10:49 | |
| | OK, moc dík za upřesnění. |
| |
|
| | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 22. 2. 2017 / 20:00 | |
| | Ono taky záleží s jakým strojem se přistává. U tralaljtů (tím myslím zejména ty harcore jako tyfus, sluka s trabanty, wartburgy, Jawa350, Stadion ) jsem byl drilován v tom, naučit se dělat rozpočet tak, aby to dalo v podstatě na volnoběh (a ještě s trochou rezervy - s klackem přes okno to opadá ještě o poznání více). Musí se v každé fázi letu počítat s tím, že to zakokrhá a není-li způsobilé předpolí, na dlouhém finále se pak může přihodit poměrně nemilá věc v případě, že už není moc výšky, ale na dokluz to ještě nedá. Není vyloučená situace, kdy při sklesání dojde k lehkému podchlazení v horším případě vniku námrazy v karburátoru a když se pak přitopí, je jistá nenulová pravděpodobnost, že to zdechne. |
| |
|
| | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 23. 2. 2017 / 13:57 | |
| | Taky když jsem takhle jednou (po dloouhé pauze v létání) dělal hodně ploché přiblížení, tak mě instruktor sprdnul, že je to zbytečně nebezpečný - nejen že to může zdechnout, ale taky že pak když člověk je u prahu letiště a vidí, že už mu to dá, a ten plyn úplně stahne, tak mívá tendenci držet sklon, nepotlačí, stihne ztratit rychlost a žuch. |
| |
|
| | | | | | Správný postup přiblížení na finále při přistání 24. 2. 2017 / 11:20 | |
| | Ale zase ne se vším lze lítat s tímto způsobem. Některé zejména starší motory by se na dlouhotrvajícím volnoběhu při sestupu mohly podchladit a a některé stroje zase kloužou tak, že jinak než naplacato se to pořádně letět nedá (např. MetaSokol). |
| |
|
|