Souhlas.
Jak jsem možná neohrabaně psal výše - klobouk s lopatičkami ("větrník") se za letu točí líně na jednu nebo druhou stranu, ale většinou skoro stojí, protože v tom je ten geniální fór celého toho zařízení. Ano, čerpadélko úplně autonomní hydrauliky se skutečně pohání "otáčením" toho klobouku - ale otáčením (!) vůči vrtuli. A protože za letu se vrtule točí velmi intenzivně, vzájemný kroutivý moment (otáčky čerpadélka) lze docílit jen dvěma způsoby - buď se klobouk bude točit ještě rychleji - nebo se naopak nebude skoro točit vůbec. Rozudíl v otáčkách klobouku a otáček hlavy vrtule jsou pak ty otáčky přenášené na čerpadlo.
Jako důkaz by ale mohl být brán jen pohled na čumák takové vrtule z jiného letadla. Protože (a to je ten stroboskopický efekt) pohyb rychle se pohybujícího a opakujícího se předmětu (ať list vrtule nebo lopatičky větrníku na klobouku) nelze spolehlivě zaznamenat námi používanými kino či videokamerami (viz ta vrtule na tom videu v odkazu - nebo typicky loukotě dostavníku, které se ve filmu občas točí proti směru otáčení). Navíc se ještě z kabiny na klobou díváme přes vrtulový disk - to je další stroboskopický činitel. Takže video - pohled na klobouk z kabiny mnoho nedokazuje.
Nicméně - ze své praxe jsem přesvědčen (i když to nemůžu natočit a dokázat), že za letu se ten klobouk jen líně převaluje na jednu či druhou stranu, nebo prostě stojí. |
|