FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie Jeden příspěvek | Celý strom
DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 10:15
xWing   
Ahojte.
Neodolal som letnej zlave a kupil som Albika.
Kedze som ho kupil vecer, nemal som moc casu sa venovat podrobnej analyze manualu.
V rychlosti som si presiel iba Quick Guide a nastavil joystick a pedale.
Chcem sa opytat, ci je smerovka spriahnuta s prednym podvozkom ?
Pretoze ked si nastavim OS pre smerovku, predny podvozok proste na pedale nereaguje, iba smerovka.
Dalej neviem najst moznost nastavit si OS pre pravu a lavu brzdu, ak teda Albik vie zatocit rozdielom pravej alebo lavej brzdy.
Proste a jednoducho, ako sa ma zatacat s Albikom ?
Vdaka.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 10:30
Lukyno
Nazdar.

Teda aspoň, čo ja viem, tak albik nemá ovládanú prednú podvozkovú nohu (nie je spriahnutá so smerovkou). No a zatáčanie funguje tak, že si pribrzdievam s normálnou brzdou a vyšľapujem smerovku. Chce to sa s tým vyhrať.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 11:37
Vita Zenisek
Je to tak, jak pise kolega. Albik ma přední podovzek vlečenej a osa je jen jedna. V reale je to paka na knyplu a vypada jako brzda na bicyklu.
Když jsou nohy (tuším +- 20 stupňů rovně, stisk té páky způsobí nárůst v brzdách obou kol stejně. Pokud ale šlápneš víc, to kolo, kam jsi šlápl získává priorotu a tlak se dělí.

Je to tak proto, že Albík je tréninkový éro pro MiG-21 a tam to tak mají taky. Když si na to zvykneš, ani ti to nepřijde.

V.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 11:49
xWing   
Aha, cize QuickGuide keca, ked na zatacanie maju defaultne X a Z
Cize v skratke:
Namapovat nejake tlacitko podvozkovych brzd na joysticku, stlacit a pedalom normalne zvolit smer zatocenia.
Len ci skor nezastavim ako zatocim ?

 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 11:57
Gripen
To bude ten trénink a zkušenost z rychlosti a možná i plynu do zatáčky?
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 13:27
Lukyno
Netreba stále držať zabrzdené (len si pribrzdievať). Tá predná podvozková noha sa po čase vytočí. Treba skúšať a trénovať.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 13:42
xWing   
Nechcem byt kverulant, ale preco to takto zlozito vymysleli konstrukteri ?
Ma to nejake technologicke vyhody ?
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 14:34
Tragédie v JRD
viz prispevel víti ... ze to tak maj proto, ze to tak má mig 21
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 16:35
mano
na tu dobu to bolo asi zlozite spravit .. ale ked sa zamyslim tak vela dnesnych eroplanov to tak ma ..
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   14. 6. 2016 / 23:27
steffan   
Dobrý den,
vzhledem k faktu, že několik desítek 'diferenciálů brzd' jsem osobně do nových Albatrosů namontoval - a byla to práce pěkně na .... no víte jaká (Mohlo se k tomu jak k penězům. Bez zrcátka a značné dávky představivosti to byl jen obtížně řešitelný hlavolam. Tedy v Céčkách a ZO - u ZA to bylo lepší, tam byl v kabině), přihodím jednu vzpomínku - tedy doplnění již napsaného..

Pro některé zákazníky - bohužel jsem zapomněl pro koho přesně - se dodávala úprava s brzdami na pedálech, jako to měla západní letadla. Bohužel tomu padla za oběť výhoda faktu, že standardní L-39 neměla v tlakovém systému hydrauliky jedinou hadici. Zde hadice byly. Tato letadla neměla pochopitelně v kabině (byly to ZA) diferenciál brzd. Měla také nouzový hydraulický akumulátor přemístěný do přídě, vedle podvozkové šachty. Doplněno bylo i závaží z několika ocelových desek namontovaných mezi 1. a 3. přepážkou. To vše proto, že sovětská radiostanice byla nahrazena americkou, zcela chyběl i systém SRO - který také něco vážil a 'bydlel' původně v přídi.
První eMeSka měla ještě standardní diferenciály. Do novějších nástupců 'třicetdevítek' se myslím dávaly už jenom ty brzdy na pedálech, ale to nevím, na těch už jsem nedělal.

Hergot - to jsem se zase nechal unést vzpomínkami na dobu, kdy to ještě stálo za h...... Jo, to byly časy . Snad bude někomu můj záchvat grafomanie k něčemu.

Letu zdar!
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   15. 6. 2016 / 07:47
xWing   
Diky za osvetu, uz sa do toho nejako dostavam
V kazdom pripade je toto pozitivny zachvat grafomanie ako od nejakeho JK.
Este raz diky.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   15. 6. 2016 / 18:38
Zdenda
Jen houšť a větší kapky, už se tady zase začíná dikutovat o létání - zaplať pánbůh
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   16. 6. 2016 / 05:46
steffan   
Děkuji za kladné hodnocení, na jehož základě přihodím ještě něco o Albatrosích brzdách:

V útrobách své choré paměti jsem vykutal, že výše probíraný diferenciál brzd měl Systémové označení 'Hb12' a mezi lidem mechanickým byl přezdíván 'Kaplička'. Principiálně šlo o dva ventily, pro pravou a levou brzdu, vedle sebe, na které shora tlačila kulisa pohyblivá na svislé ose. Pilot, prostřednictvím lanka v lanovodu, přes zajímavé soupáčí (o tom dále) stlačoval onu kulisu na zmíněné ventily. Kulisa byla příslušně vykrojená a krátkým táhlem spojená s pedály zadní kabiny. Ano, technici již vědí - kulisa se otáčela svázána s pedály a její vykrojení určovalo, která brzda bude brzdit méně a která víc. Když se k tomu šikovně zacházelo s plynovou pákou, éro jelo, kam jen libo. A věřte, že piloti s tím dokázali dost divoké věci. Říká se, že i couvat, ale to je bajka, tomu nevěřte .

Musím končit - povinnost vola.... ehm, volá.... Práce nepočká.

Pokud Vás to zajímá, hoďte sem příslušnou poznámku a já budu pokračovat tou slíbenou 'chytrou pákou' na Kapličce.

Letu zdar!
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   16. 6. 2016 / 21:24
Zdenda
Jen tak dál - sím sím pokračuj
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 11:59
steffan   
Dobrá, milí mladí přátelé, ukecali jste mě (a že to dalo práce ):

Vrátím se tedy k již dříve zmiňovanému soupáčí, k němuž byla na Kapličce připojena lanka, vedoucí od páky hlavní (provozní) brzdy. Základní problém, který museli konstruktéři vyřešit je v tom, že zadní kabina je (téměř) na všech ovládacích prvcích nadřazena přední. Dnes by to asi vyřešila černá krabička s jedním švábem z výprodejového mobilního telefonu, ale tehdy takové možnosti nebyly. Těžko se to popisuje, obrázek by byl lepší, doma zkusím ještě něco dohledat. Jde o to, že páka byla dělená. Dolní, delší rameno se ovládalo z přední kabiny a s celým mechanismem bylo spojeno přes západku, kterou v případě zatažení brzdy ze zadní kabiny, horní část páky odjistila, takže pilot v přední kabině sice mohl tahat za rukojeť brzdy silou sebevětší, ale marně. Horní, kratší část páky se, poté co odjistila zmíněnou pojistku, opřela o kolíček a pilot ze zadní kabiny mohl normálně brzdit. Dokud však svou rukojeť zcela neuvolnil, žák v přední kabině si ani neškrtl. To ani v případě, že instruktor neměl zájem brzdit vůbec. Zadní rukojeť se nastavovala s vůlí, která reprezentovala právě to místo, kdy instruktor žáka 'vypne', ale nebrzdí. Uf, doufám, že je to dostatečně popisné.

K brzdám patřil ještě přepínací ventil (umístěný u C a ZO vlevo pod přední kabinou, u ZA pod pultem na levé straně zadní kabiny), který umožňoval nouzové brzdě odstavit tu provozní, Ventil s pákou nouzové brzdy byl umístěn na levém přední pultu, vzadu byl jednočinný - pilot tahal páku pouze k sobě. V přední kabině byl dvojčinný se střední neutrální polohou, zadní poloha, stejně jako vzadu sloužil jako nouzová brzda a v přední poloze mohla páka zůstat a v tuto chvíli tato větev sloužila jako brzda parkovací. Nevím od které série, ale mám dojem, že dost záhy (příčinou byla jakási nehoda, ale o té nevím vůbec nic), byla parkovací brzda vybavována ještě mechanickou západkou, jejíž montáž nebyla také moc populární práce. Ještě doplním, že nouzová brzda neuměla diferenciální brzdění. Při výpadku provozních brzd nebylo letadlo možné při pojíždění řídit a z VPD muselo být odtaženo.

Brzdy na kolech byly lamelové - to je varianta brzd kotoučových, ale kotouče byly dělené. Zapomněl jsem na kolik částí, ale v případě zájmu mohu doplnit. Brzdících pístků bylo tuším šest (2x3), ale to už si také nepamatuji přesně. Potíž je v tom, že křídlo s hlavním podvozkem se vyrábělo v Letově a u nás pouze spojovalo s trupem, takže tyto detaily si pamatuji spíš z typové zkoušky, než s praxe.

Další zajímavostí na brzdách byl protiblokovací systém - dnes ABS. Nebyl v něm ani kousíček elektroniky, celá věcička fungovala na mechanickém principu. Její součástí byl malý setrvačník, který kolo podvozku, přes jakousi formu volnoběžky, roztočilo. Tento setrvačník byl přes 'takový oný bazmek' - úplně do detailu jsme to nikdy nerozebírali - spojen s kolem. Jakmile se setrvačník točil a kolo se zastavilo, vyskočil ze středu setrvačníku trn, který uvolnil tlak v brzdách. Jakmile se kolo opět roztočilo, trn opět zalezl zpět. To celé 'Da capo al fine', jak říkají hudebníci. Zkoušelo se to takovým forichtungem, připomínajícím trakař, kde elektromotor roztáčel gumové kolo. To se přitlačilo na kolo podvozku a v kabině někdo zabrzdil. Jakmile se kolo zastavilo, pootočilo se a zase zastavilo. Byla to docela dobrá vibrační masáž na ruce .

Poslední důležitou funkcí brzd bylo automatické zabrzdění kol hlavního podvozku během zatahování. To se zkoušelo prostým okopáváním kol během zatahování. V určitém úhlu, jehož hodnotu jsem samozřejmě zapomněl - ale v předpisu je - se kolo muselo zabrzdit. Nejsem si úplně jist, zda se potom ihned odbrzdilo, ale není problém to zjistit, bude-li mít někdo zájem.

Pro úplnost ještě dodám, co asi všichni víte - přední podvozková noha brzdu vůbec neměla. Byl na ní pouze 'koncák' - tuším 'E50' - ale to vařím už opravdu z vody, který v případě, kdy byl sepnutý, zabraňoval použít provozní brzdu (nikoli však nouzovou). Na Kapličce bylo kvůli tomu jakési elektrické cosi, připojované čtyřpólovou zástrčkou. Když se zkoušely brzdy, musel se odmontovat úhelníček, který jej při odlehčení přední nohy stlačoval, aby si letadlo myslelo, že stojí na zemi. Tentýž koncák, kromě jiného, bránil zatažení podvozku, pokud na něm éro stálo.

Ještě jsem zapomněl na tlakoměry. V přední kabině byl na středovém stolku zdvojený tlakoměr provozní brzdy - na něm bylo vidět jak se při zatáčení tlak mezi kola dělí. Na otočných kolínkách u přívodního potrubí byly odvzdušňovací ventilky. Pod ním byl jednoduchý (sovětský) tlakoměr nouzové (parkovací) brzdy. Neměl otočné kolínko, ale takové to instalatérské, s mosazným těsněním. Byla docela sranda to celé ustavit, aby přístroj byl rovně a přitom to neteklo . Odvzdušňovalo se to 'na savjétskyj způsob' - povolit trubku, odprskat vzduch a utáhnout. Samozřejmě pod tím musela být vanička na zachycení kapaliny. Vzadu tento tlakoměr (tuším) nebyl.

Pokud to někdo dočetl až sem, budu rád, že jsem opět přidal drobeček letecké osvěty na původně naprosto bezvýhradně letecké fórum. Pokud se to k tomu někomu i líbí, nebo - Bůh mě netrestej - je dokonce někomu k užitku. Napište mi to. Kromě toho, že mi uděláte opravdu velkou radost, mohu Vám třeba rozkrýt jiný systém z L-39. Podotýkám pouze mechanický. Nejsem elektrikář, nikdy jsem nebyl a zcela jistě již nebudu.

Děkuji za pozornost. Letu Zdar!
 2x  

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 14:44
kuma   
Dík za "perlu starých časů" !
Fakt - dobře se to čte a pro šťouraly, jako jsem já, je to poklad!
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 15:32
mirda   
Pecka! Díky.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 15:35
mirda   
Zapoměl jsem připsat. Z vesela pokračuj dál třeba i podle sebe co tě na tom nejvíc bavilo a naopak nebavilo kontrolovat, opravovat, dělat.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 16:01
Lukyno
Veľmi zaujímavé čítanie pane. Len tak ďalej. Takéto informácie tu chýbali.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 17:30
happypetr   
Perfektní a hlavně zajímavé. Pozitivní je to v tom, že až budu pojíždět na start, tak místo bezmyšlenkového šlapání brzd a natáčení směrovky, si v hloubi kebule uvědomím, co se všechno při tom děje.
Díky.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 17:51
Instructor
... pane doktoóre, opět ste se kochali ???
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 22:36
happypetr   
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   17. 6. 2016 / 18:39
Zdenda
oc díky za oslyšení a dychtivě čekám pokračování.
Takový malý technický dotaz, byla na překrytu kokpitu ochranná fólie, která se jednou před zalétnutím zapomněla sundat?
A ještě jednou k Aeru, potkával jsem se s panem Křemenem, zkraje jsem vůbec netušil čemu se věnuje a dodnes mne mrzí, že jsem nedal více času jeho vyprávění.
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie - ERATA !!!!   18. 6. 2016 / 09:29
steffan   
Protože chci dále šírit osvětu mezi lid letecký, vyštrachal jsem příručky a jsa zahanben svou chabou pamětí, jsem nucen uvést některá, výše dříve uvedená tvrzení, na pravou míru:

1. Kaplička (diferenciál brzd) nebyla Hb12 ale Hf12 - o značení hydraulických okruhů snad již brzy.
2. Elektrická zástrčka na ní nebyla spojena se spínačem zatížené přední podvozkové nohy. K blokování brzd při zvednutém předním kole sloužily dva elektroventily spolu se dvěma ventily přepínacími. Všechny čtyři jsem nejednou montoval. Je ostuda, že jsem na ně zapomněl.
3. Automatické brzdění při zatahování podvozku ale Kaplička zajišťovala. Nikoliv však elektricky, ale čistě hydraulicky. Pro tento účel do ní byl přiveden tlak z okruhu zatahování podvozku, který ji určitém úhlu zatažení podvozku aktivoval (pozor, nikoliv napájel tlakem - k tomu použila svůj okruh brzd). Po snížení tlaku v okruhu pro zatažení, tedy po zatažení a zamčení podvozkových noh, se brzdy uvolnily.

Omlouvám se za přechodné zmatení a slibuji, že nadále budu svá tvrzení raději konzultovat s příručkami.

Letu Zdar!

Vladimír Steffan
 

DCS L-39 Albatros - smoke   13. 6. 2016 / 20:15
Lukyno
Nebudem zakladať nové vlákno, preto sa pýtam tu.
Prišiel niekto na to, ako používať centrálnu dymovnicu na albiku? Najmä ak mám podvesené niečo na závesníkoch. Funguje to vôbec na ZA verzii? Na C sa mi to pár krát podarilo, no musel som odhodiť podvesy (väčšinou palivo som tam mal)
 

DCS L-39 Albatros - predny podvozok, zatacanie   13. 6. 2016 / 21:25
SimaCZ
Albika nemám, ale pokud je to jako u Migu-21, tak zatáčení uvlivňují také otáčky motoru (RPM). V praxi si zabrzdi Albika a vyžeň otáčky motoru na cca 60 % vyšlápni pedál na stranu kam chceš pojíždět a povoluj brzdu. Mělo by ti to zatočit. Stále udržovat vyšší otáčky při zatáčení a vymačkávat brzdu.
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ