|  |  | 80. výročí letu Zlín-Kalkata 26. 3. 2016 / 09:01 | |
|  | V těchto dnech si můžeme připomenout 80. výročí méně známé letecké cesty třech baťovců do Indie, která skončila právě dnes.
Pilot Josef Šťastný a dva cestující, Jan Baroš a Kazi Kudratullah se do Indie vydali na palubě malého jednomotorového DH-80 Puss Moth (k dispozici do FS2004/FSX) s imatrikulací OK-ATF. Na stejném typu se uskutečnila i předchozí cesta o dva roky dříve.
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=482905&lan=0
Cílem přes 8000km dlouhé cesty bylo ověřit rychlou a zároveň poměrně levnou variantu přepravy pracovníků ze Zlína do Indie.
V té době už letecké cestování do Indie nebylo až tak mimořádné, ale uskutečňovalo se převážně na palubách větších vícemotorových dopravních letadel. Letenky těchto pravidelných linek byly však velmi drahé.
Pondělní noviny přinesly 16.3.1936 tuto zprávu:
Baťovo letadlo startuje do Indie
Zlín, 16. března
Dnes v pondělí se vznese ve Zlíně do výše letadlo, aby z Moravy zaměřilo přímo – do Indie. Byl by to třetí indický let Baťova letadla od roku 1931. Letadlo bude řídit pilot Šťastný. Jako cestující budou přibráni tři mladí muži, jeden Čechoslovák a druhý Ind. Letadlo dá se na cestu ze Zlína směrem Bělehrad-Istanbul-Aleppo-Bagdad-Jask-Alahabad-Kalkuta. Na cestu do Indie a zpět se počítá 14 dní.
O jejich letounu napsal cestující Jan Baroš:
Náš letoun je krásný. Je to De Havilland Puss Moth, třímístný se čtyřválcovým motorem o výkonu 120HP. Dosahuje maximální rychlosti 180km/h a jeho dostup je přes 3000m. Nemá tak dokonalé přístrojové vybavení jako velké dopravní letouny, ale pilot Šťastný si je jist, že cestu najde s pomocí mapy, kompasu, Slunce, sledováním železničních tratí a orientačních bodů.
Více k osobě Jana Baroše:
http://batastory.net/cs/milniky/jan-baros
Cesta však nešla přesně podle plánu, špatné počasí je zdrželo hned na začátku cesty na Balkáně. Velmi dramatický byl v malém letounu přelet pohoří Taurus.
Na travnaté dráze letiště Dum-Dum u Kalkaty tak přistáli až 26.března v 17:45 po deseti letových dnech.
Telegram odeslaný z Kalkaty do Zlína pilotem Šťastným byl stručný: STASTNE DOLETEL – STASTNY
Etapy letu:
16.3. Otrokovice - Vídeň
17.3. Vídeň – (Borovo) – Bělehrad - Sofie
19.3. Sofie – Istanbul
20.3. Istanbul – Konya
21.3. Konya – Adana – Aleppo
22.3. Aleppo – Bagdád – Basra
23.3. Basra–(Ábádán) – Búšehr – Bandar Lengeh
24.3. Bandar Lengeh – Gwadar – Karáčí
25.3. Karáčí – Džódpur – Dillí
26.3. Dillí – Aláhábád – (Gaya) – Kalkata
|
| |
|
 |  |  | 80. výročí letu Zlín-Kalkata 26. 3. 2016 / 11:40 | |
|  | Dakujem za pripomenutie. Urcite to zaletim. teraz riesim Batovu cestu okolo sveta. Este som len v Rime, lebo neurychlujem cas a casto nemam ani tie dve hodiny kludu, aby som spravil jednu etapu. nema cas ani urobit si Batov repaint na inak skvelu ELECTRU od AH. Preletel som uz let, ktoru bola ELECTRA minuly rojk dopravena do Ciech. Tiez som to letel pomaly mesiac. Predletova priprava, intalacie letisk, praca, deti, stara, to vsetko realny cas predlzuje. Odchod do dochodku stale natahuju. Moj otec sa tesil, ako si bude v dochodku robit co chce a potom, ked urobil rozluckovu zurku s pracoviskom za dva mesiace dostal infarkt. Uz sa to bojim vyslovit, ze si konecne do vole zalietam, lebo ked pojdem v 70-ke do dochodku nebudem vidiet, pocut a so stareckou demenciou to uz nie je navigacia. Mozno mi bude navigatora robit mdvedik s ktorym som sa hraval v detstve ))). Potom dam vediet, ked to odletim. Mozno by ma motivovalo, keby sa niekto pridal (aj z X-Planistov). Posielali by sme si screenshoty, ako to vyzera.
Prajem vsetkym prijemne sviatky. Brancoj |
| |
|
|