Záleží, co si od návštěvy takového zařízení člověk slibuje. Na nějaké pravidelnější "létání" je i tisícovka za hodinu dost peněz. Pokud si chce člověk dopřát vyjímečný zážitek, šest tisíc za dvacet minut řízení (a dalších čtyřicet jako pasažér za pilotem) nemusí být tak moc. Zvlášť když člověk už něco zná a instruktor mu nemusí vysvětlovat základní věci.
Kdysi dávno jsem na simulátoru B737 v ČSA měl vzácnou možnost být. A zážitek je to mimořádný. Blíže se asi normální člověk letadlu podobné kategorie nepřiblíží. Už jenom chůze po úzké lávce ve výšce tří, možná i čtyř metrů do potemnělé kabiny člověku trochu rozbuší srdce. Vnitřek trochu překvapí malým prostorem, ale po usazení do sedačky je všechno pěkně na dosah, jak to má být. Hlavně člověk cítí, že tohle není žádná kulisa, ale skutečná kabina Boeingu 737. Žádná drahá, či laciná náhrada, skutečný Boeing. Pro dost lidí i tohle může být velkým plusem.
Předtím jsem už v letadle letěl a můžu potvrdit, že pocity z pohybu nejsou sice tak intenzívní, nicméně autentické. Dokonce se mi prvních pár minut dělalo i trochu nevolno. Nevím jak teď, tehdy byla grafika dosti strohá. Ruzyně fantasticky a do detailu propracovaná, ale zbytek byl horší než ve FS2000. Celková autentičnost prostředí to ale hravě přebila.
Samozřejmě i tady může nastat Kokořínský paradox. Kdo si chce jen hodiny hrát s lepšími hejblátky, patrně bude zklamán.
Jinak za cenu kolem šesti tisíc je hodinové svezení v GA letadle. Člověk vidí skutečnou krajinu, skutečně letí, ve skutečném letadle a letí-li s instruktorem, na těch dvacet minut na řízení taky jistě dojde. Ovšem Boeing to není. |
|