| | X-Plane 10, prosím o tipy 15. 6. 2015 / 13:09 | |
| | Asi ti někdo zapomněl vysvětlit, o čem že létání na simu vlastně je. A až budeš létat pár let, nebo pokud ti ta současná intenzita vydrží, tak pár měsíců navrch, tak na to přijdeš sám.
Říká se tomu ARAIG. Bez toho je totiž sim pořád jen hezkou (a některé jsou "hezčí" než jiné) hračkou. A jako taková ti vydrží jen chvíli, pak se omrzí, protože to postrádá hloubku.
A v momentě, kdy se k tomu začneš stavět právě "araig" přístupem, tak zjistíš, že:
a) na věci si musíš přicházet sám. Že ti někdo odpoví na jednu otázku ti neumožní pochopit celou problematiku a její kontext.
b) máš se toho ještě hoooodně moc co učit
c) mnoha svým komentářům a stanoviskům z tohoto stromu se budeš smát, popřípadě červenat.
A k věci - v tomto duchu ti okomentuju níže uvedené
"Z mého pohledu by externí pohledy mít ani nemusel. Předpokládám, že to tam vývojáři domrdli pro "kochače" (to není myšleno nijak pejorativně)"
Ano, přesně... kochače nemůžeš odstavit. Proč bychom pak všichni chtěli aby krajina vypadala..
..... v reálu se taky za letu nejdeš podívat na letadlo zvenčí. Nicméně krajinu z kokpitu vidíš. To je rozdíl mezi pilotem a kochačem. A externí pohledy samozřejmě xplane má, jak předdefinované, tak pomocí addonů (například Carenado addony mají definovanou navíc vlastní sadu pohledů), tak si je s trochou snahy můžeš nadefinovat i sám. Xpl má jinou filosofii, kde pohled je vždy o pozici, úhlu a kotvení. Sám jsem po přechodu taky tápal, tak jsem si vlezl do nastavení (mapování kláves atd.) a experimentoval. Tím jsem sám na tu logiku přišel, a těžko si dokážu představit, že by mi to někdo vysvětloval, to by bylo na 50-ti stránkový elaborát.
"Můžu Tě ujistit o jednom. Ani v jednom případě k tomu nedochází tak, že rozevlátý pilot se posadí do kabiny stiskne tlačítko "load" a za 10s je ve vzduchu. "
Můžu tě ujistit že si to uvědomuju, ale zrovna u těch aerolinek je pilot poměrně malý pán aby si diktoval cestu, kterou poletí... když mu ekonomové řeknou že poletí skrze tuhle airway v téhle výšsce, protože spotřeba, protože předpokládané počasí, protože válka, protože poplatky, protože jsme si dupli... pilot s tím moc nenadělá, maximálně ten let odmítne, pak ale přijdou jiní ochotní letět to co jim nařídí.
Tady je právě ta krása lítání u počítače. Můžu k tomu sednout, nemusím koukat na mapy, složitě plánovat a můžu letět. Ale i kdybych chtěl koukat do map, tak v XP zjevně nemůžu, protože žádné plánování neobsahuje a musím to řešit další aplikací. Na koukání do map dle potřeby je také dobré to přepínání do window módu, nebo ještě lépe Steam Overlay, když už je to distribuce přes steam.
- Krása takového létání u počítače, pokud tvoří majoritu letů, vydrží krátce a brzy přestane bavit. To zaprvé. Zadruhé ani FSX v tomhle nefunguje. Jejich defaultní planner je zoufalost, který není schopen plánovat reálné trasy, o nějakých přiblíženích apod. už vůbec nemluvě. Stejně jako default ATC. Takže v tomto srovnání má FSX něco, co je úplně k *ovnu, zatímco XPL to nemá. V obou případech ale šáhneš po externím programu či online aplikaci, a to hlavně kvůli tomu plánování samotnému. Jestli potom uděláš import letového plánu do FSX/XPL už je jedno, popřípadě si kratší trasy můžeš naklikat přímo v letadlu, tak jako v reálu. Zde mimochodem vidím slabinu XPL, respektive té defaultní GPS (která je jinak 100x lepší než default v FSX), a to že nemá podporu klávesnicového vstupu (nebo jsem na to alespoň zatím nepřišel). Ale u delších letů se stejně asi předpokládá dopravák, tzn. FMC, a třeba X-FMC pro xplane je vážně slušně vychytané.
Někdo si na Steamu stěžuje třeba na absenci achivementů nebo sběratelských karet... jasně že to není věc co k simulátoru potřebuješ, ale někomu to přijde více "challenging" kdy se může třeba s kamarády hecovat kdo lítá víc, kdo má víc vzeltů, přístání nebo jen čistě letových hodin a když to umí mise, tak i že si dokončil nějakou pěknou misi... Ale to právě patří k těm maličkostem které dělají produkt více přívětivější šiřšímu okruhu zákazníku. Ti kdo takovou věc nepotřebují nevadí, prostě to ignorují a nepoužívají. Širší okruh zákazníků je jen a jen přínos pro všechny, protože vydavatel má více prostředků na další vývoj z čehož těží všichni.
- Opět se bavíš o defaultu. Nějak nevím o nikom, kdo by ho fakticky dlouhodobě využíval. Civilně-dopravní letectví není motokárový závod s kámoši po pár pivech. I u klasických her se obecně achievementy na steamu moc neuchytily, lidi spíš používají ty interní ze hry samotné (pokud je podporuje). Pro araig sim létání jsou jiné apky, které to dělají zajímavým. Například fspax, což mě zrovna mrzí, protože ten do xpl zatím není. Online létání podle reálných předpisů je naopak třešničkou na dortu, to je totiž ta skutečná úroveň simulace. A "challenge" je třeba pro mě (a věřím, že nejsem rozhodně ojedinělý) to, že zvládnu let zaletět správně, podle postupů, občas to není vůbec snadné. Navíc používám fseconomy, které tomu dává ještě další, ekonomický rozměr.
"Patrně proto, že je to produkt MS a vývojáři předpokládali, že někteří uživatelé kromě této hry z nudy budou dělat i jiné věci. "
Jak jsem si tady dokázali, tak to umí dokonale i X-Plane, evidentně se tedy nudí i X-Planisti, jen to schovává hluboko v nastavení (v nastavení je to až třetí vnořená úroveň), tudíž na to přijít znamená hodně googlit nebo hodně klikat a zkoušet, i zkušení netušili že to jde. Pokud nechceš zabředávat do rozsáhlého nastavení a všechno procházet, tak se jednoduše tuhle možnost nedozvíš.
- Ano, když už u něčeho trávíš stovky a tisíce hodin, vyplatí se investovat pár desítek minut a trošku to prozkoumat
Jinak souhlas naprosto s tím co píšeš na konci, každá má jiné požadavky a nemůže se objektivně říct co je lepší. Proto typické srovnávání XP a FSX končí typicky tím, že není jednoznačný vítěz, jeden dělá lepe to, druhý zas ono a záleží na tom co kdo vyžaduje víc.
- S tím se dá souhlasit, až na jednu, podle mě docela důležitou oblast, a tou jsou finance. Pro xplane je množství zdrojů zdarma. Já třeba kupoval jen letadla a mraky, nic víc. Ano, nevypadá to tak "hezky", jako addony v FSX, které stojí mraky peněz, ale rozhodně to vypadá a funguje mnohonásobně lépe, než FSX bez addonů či s free addony. Spousta lidí na tohle při výběru zapomíná. |
| |
|