| | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 17:05 | |
| | Dovolil jsem si založit nový stromek, protože strom s pedálama je už moc dlouhý...
Jak jsem včera psal, že zkusím udělat kloub na ovládací páku, tak dílo se zdařilo a prototyp je na světě. Funguje tak jak jsem předpokládal. Pružina je stavitelná, nebo i oddělávací.
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=eTRxxTJVnZI
|
| |
|
| | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 17:16 | |
| | Cyklika...
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 17:18 | |
| | Díky za info, já si na to nemohl vzpomenout. |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 17:26 | |
| | Yvonne Přenosilová - Zimní království
==========================
... ťukni do Internetu a Yvonna priestory vzniku nazve "Zimní království" |
| |
|
| | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 17:26 | |
| | Zajimavy reseni, ale vypada to, ze to funguje Akorat si rikam, jestli nebude na skodu, ze mas o celkem velky kus posunuty ten kloub nad zem a prichazis tak o delku kniplu... Ale ono to asi az tak vadit nebude. |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 20:48 | |
| | Ono to není zas tak velký a navíc to bude začínat u země, takže páka bude dost dlouhá ( a hlavně zahnutá!)
Pokud máte někdo další nápady na vylepšení, tak jsem jedno ucho. Víc hlav, víc rozumu...
Happy |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 09:43 | |
| | Není v neutrální poloze nějaký hluchý místo? Se mi zdálo že na jednom záběru to zůstalo viset pár stupňů do boku.... možná by nebylo na škodu porozmýšlet o buď gumových dorazech co to dostanou do neutrální polohy nebo u další pružině uprostřed jak to mají joysticky? |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 09:55 | |
| | je tam hluche miesto dobre vidis.... mozno by to slo spravit, bud lepsie natiahnut strunu alebo namastit tie otacacie casti |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 10:40 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 10:41 | |
| | Mas pravdu ze je uplne volna, aj pedale su volne... ale napr mne osobne by to vadilo.. |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 11:08 | |
| | Já mám ve vrtulníku hydraulicky ovládaný válce tak s tím bez motoru nechneš... ale to je někde uplně jinde...----Mi-24 |
| |
|
| | | | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 11:13 | |
| | No to jo... |
| |
|
| | | | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 13:01 | |
| | | |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 10:52 | |
| | Tohle je jenom zkouška a ověřění funkčnosti. Je to zatím bez dorazů a místo os, které budou z hlazenky, tam mám zatím daný šrouby. Takže zatím žádná přesnost ale jen funkčnost. Díky za podněty. Mimo jiné přemýšlím udělat pohyb cykliky, colectivu i pedálů přes reverzní nábytkové tlumiče, bez vratných pružin, protože jak psal Stew a Mano, u helikoptér není středová poloha... |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 11:03 | |
| | Jsem na to opravdu zvědav |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 13:17 | |
| | středová poloha tam sice není, ale neznamená to, že tam nejsou síly. Na některejch jsou elminovaný posilovačema a lze tam nastavit jen tření (EC120, AS350), tam by asi ty tlumiče stačily.
Ale když už děláš demonstrátor,) nešlo by zkusit tu pružinu uchytit na pohyblivou desku ovládanou motorkama, takže by to šlo opravdu vytrimovat (zbavit sil) přičemž by páka zůstala, kde byla? |
| |
|
| | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 15:41 | |
| | | |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 12:05 | |
| | Pánové, když už jsme u neutrální polohy, jak byste mi doporučili udělat přesnější středovou polohu na knyplu alá 737 na obrázcích. Teď se to nezastavuje uprostřed, ale v okolí středu.
Jsou tam dvě tažné pružiny z pračky, asi by chtěly vyměnit za silnější, ale nevím jaké vybrat.
Díky za rady |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 12:23 | |
| | posunut os otacania viac hore, mas malu paku na tie struny .. |
| |
|
| | | | | | | | Helicopter colectiv 5. 4. 2015 / 10:58 | |
| | este ma napadlo, namiesto pruzin tam daj tlmice co sa pouzivaju na nabytkoch (happypetr niekde daval aj link kde sa daju zohnat v cz) to ti 100% zaruci stret a nebudes musiet menit tazisko asi |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 5. 4. 2015 / 19:19 | |
| | Ty tlumiče jsou tlačné? Ale pokud to chápu dobře, tak tam pak bude malý odpor, ne? Protože se ty tlumiče vzájemně vyruší. Pokud je jejich tlačná síla pořád konstantní. Nebo..? |
| |
|
| | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 17:27 | |
| | | |
|
| | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 20:29 | |
| | Tak koukám , že to moje info o WWW bylo asi trochu platné , nebo se mýlím?
Pěkná práce , předpokládám , že to bude fungovat i ve vertikální poloze ..... |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 4. 2015 / 20:34 | |
| | Čau Láďo, ještě jednou díky za tip, chodí to hóóódně dobře. |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 11:21 | |
| | | |
|
| | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 11:51 | |
| | Petře jen pro upřesnění:
průměr hlazenky co plánuješ ?
ten jekl je v rozměru ?
|
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 4. 2015 / 15:26 | |
| | V těch domkách bude Ø 8 mm a v tom pouzdrovým ložisku bude Ø 10 mm. Jekl ještě vybranej nemám, ten co tam je, tak to jsem vzal první co mi přišlo pod ruku abych si to měl na čem vyzkoušet. |
| |
|
| | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 12:12 | |
| | | |
|
| | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 13:13 | |
| | Pekne to mas.
Co je to prosim te za tlumic?
A jak presne funguje - jenom tlumi (zustava v poloze kde ho nechas a na vytazeni/zatlaceni je potreba nejaka sila) a nebo se vraci treba do vytazene polohy a stlacenej ho musi drzet vaha ty paky? |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 13:58 | |
| | To je tlumič na větší barový dvířka (síla 60 N) a jak píšeš - "jenom tlumi (zustava v poloze kde ho nechas a na vytazeni/zatlaceni je potreba nejaka sila)". |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 14:08 | |
| | Netusi nekdo, jestli tyhle pisty maj i v takovych tech beznych obchodech typu OBI, Baumax, Bauhaus? Presne tohle bych na kolektiv potreboval, ale objednavat to naslepo z nejakeho eshopu se mi moc nechce, radsi bych si to nekde v realu osahal a neco na zaklade toho vybral... |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 14:12 | |
| | Já si to ošahal a koupil u nás v Dřevoprodeji za 64 Kč. |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 14:19 | |
| | Dikes, sezenu, pridelam na svuj kolektiv, vyzkousim
JM: Ja nejaky takovy (i tech 60N) videl v Hornbachu, ale prave mi prislo, ze drzel vytazenej. Ale moc jsem si s nim nehral, mel jsem plny ruce nakupu |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 16:13 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 16:17 | |
| | ak to spravne chapem, ono to drzi iba ked je naplno otvoreny a ked je naplno zavrety ? cize ked ho necham vstrede tak tam neostane ? |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 16:40 | |
| | Pátý příspěvek nad tvým... |
| |
|
| | | | | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 16:51 | |
| | dakujem, uz som v obraze |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 10. 4. 2015 / 18:06 | |
| | Ja to z toho popisu na webu taky tak pochopil Ale podle petrova videa to prave funguje spravne, tak jak potrebujem... Prave proto si ho chci radsi pred koupi v realu vyzkouset |
| |
|
| | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 12:32 | |
| | Práce pokračují, páka už má tvar, místo šroubů je hlazenka a přibyl stavitelný doraz výkyvů páky. Vše krásně chodí, takže další na řadě je vymyslet jednoduché pedály a celkovou konstukci...
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 17:14 | |
| | | |
|
| | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 17:17 | |
| | napada ma, nieje to preto tak zahnute aby bola ruka presne nad osou vykyvu ? neviem to presne popisat ale keby si vymenil tu ohnutu tyc za rovnu tak je to to iste. Mam pravdu ? |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 17:22 | |
| | | |
|
| | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 17:21 | |
| | A pokud jde o výšku, nemělo by to vycházet tak, aby šla při dotažení páka na pupek. Spíš by to mělo být vyladěný tak, aby se dala rukojeť pohodlně džet ve vrchní části, přičemž ruka bude pohodlně opřená o stehno. Tak to vychází v reálných mašinách. Pokud je to moc douhé, nelítá se s tím pohodlně.
Pokud bys to později chtěl prodávat, asi by bylo nejlepší to mít nějak stavitelný v nějakym rozumnym rozmezí (dvě tyče v sobě s dírkama a čepem na pružinku) |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 17:25 | |
| | Idealní by asi bylo, kdyby šel nastavit ten kus mezi dvěma ohybama.
|
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 19:39 | |
| | Díky za podněty, je to jen zkušební verze na otestování funkčnosti. Například na pedálech je co série nějaké vylepšení... |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 19:51 | |
| | Výškové stavění jde udělat nejjednodušeji (jako v reálu) výškovým a podélným nastavením sedačky. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 20:35 | |
| | ... to má židle na kolečkách zvládne. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 14. 4. 2015 / 20:39 | |
| | Přesně tak, vyvíjím to s tím vědomím, že většina polétavců sedí u kompíku na výškově nastavitelné židli s kolečkama. Ale budu se snažit to co nejvíce přizpůsobit reálu, bohužel jen z fotek, protože na LKSU máme všechno s křídly a ani jednoho vírníka, natož vrtulníčka... |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 21. 4. 2015 / 19:29 | |
| | | |
|
| | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 10:43 | |
| | | |
|
| | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 12:34 | |
| | Pekne, to je sakra kovarska prace .
Neco takoveho uz mam nakoupeno taky, "jen" to dat dohromady. Ty tahla/vzpery jsem sehnal mensi, myslim 8 nebo 10 - nahradni dily na Multikaru |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 12:43 | |
| | Jak je to široké? Vyjma Mi-8, kde jsou pedály jak na Andule bývají vrtulníkové hodně blízko sebe. |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 13:03 | |
| | Dal jsem je od sebe 160 mm. Je to o hodně pohodlnější, něž sedět s nohama u sebe a pařit si kule... |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 13:49 | |
| | No jo, ale bez toho to nebude ARAIG! |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 14:08 | |
| | Bude to Mi-24...
Nebo dát tyčky na happy pedály a zablokovat brzdy, aby to bylo univerzální. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 22. 4. 2015 / 15:54 | |
| | Já si myslím, že to bude tak akorát:
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 24. 4. 2015 / 07:52 | |
| | | |
|
| | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 12:58 | |
| | Tak jsem zase o kousek dál.
Stavitelná konstrukce je nahrubo hotová a dá se složit do malého balíku...
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 13:04 | |
| | To je ale kopa srotu pekna praca urcite to bude za mensiu cenovku ako to co ide na nete |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 13:19 | |
| | Pekné! Predpokladám, že tá otočná stolička k tomu nepatrí, lebo ovládanie pedálov by bolo v tom prípade problematické... |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 13:37 | |
| | Kurňa chlape už jsi zase dál ani žádnou pružinu nepoužíváš ...... |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 13:43 | |
| | Centrovací pružina bude jenom na cyklice, pedály budou volné ale půjdou trochu ztuha aby měly nějaký odpor. |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 08:47 | |
| | | |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 10:44 | |
| | Ceny mají hezký... USD 891.00 a druhej $349 US. Takže když uděláme průměr - 620 USD, překurzujem na kačáky, tak ty moje budou za 15215 Kč. Takže šetřete! |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 18:10 | |
| | Vypadá to fakt parádně! Už abych začal šetřit |
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 3. 5. 2015 / 18:33 | |
| | | |
|
| | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 09:51 | |
| | Vypadá to krásně, ale je z toho vidět ta lešenářská ocel...
Nedal by se použít dural? nejde mi o stylovost, ale o manipulaci s celým verkem doma. Asi by to nešlo na rámy, které se svářejí, ale určitě by to šlo na ty páky, aspoň trochu by se ušetřilo. Myslím, že by se daly použít lyžařské hůlky, před léty jsem to zkoušel - a pevné byly dost (i se daly různě ohýbat, vrtat, šroubovat...) |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 10:31 | |
| | Ahoj Vašku, to mě taky napadlo ale bohužel k duralu nenavaříš železnou matku. Ta ocel není lešenářská ale všechno to jsou tenkostěnné profily, takže celá ta sranda váží jenom pár kil. Co se prozatimního vzhledu týče, tak zatím je to hnusný a rezavý ale až tam bude natahaná elektronika, udělaný kryty a hezky barevně sladěný, tak to bude žrádlo! |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 11:45 | |
| | Jen jsem vzpomněl na své mladické pokusy... Nemožnost připevňovat na dural pevnostní prvky jsem tehdy řešil vložkou - ne moc šťastně - vylitím pryskyřicí, což bylo jednoduché, ale nevydrželo to dlouho. Při větších možnostech bych tam dal ocelový špuntík se závitem - ale na to jsem tehdy byl (ostatně stejně jako nyní) příliš líný.
To ale jen tak na okraj, držím tvému projektu palce! Nepochybuju, že to nakonec bude profi sestava, před kterou budeme chtíčem slintat (jako vždycky u tvých výrobků).
|
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 11:58 | |
| | Právě jsem pýchou povyrostl o 10 čísel... Ale ale jenom slintat nemusíte, ona to zase nebude taková prda jak jsem psal výše, to bylo ze prče. Akorát nevím, jak to budu stíhat, jenom na pedály mám objednávky do prosince... |
| |
|
| | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 12:50 | |
| | Parada to je, napisu si jeziskovi, naucim se konecne litat helikopotvory
Jeste me ale napadlo, neslo by tam udelat volitelne stredeni i na ty pedaly? Ten chod cykliky je parada, skoda to nevyuzit i treba na akrobacku. |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 13:16 | |
| | Uvidím, nějaká pružinka by se tam ještě vlezla. |
| |
|
| | | | | | | | | Helicopter colectiv 7. 5. 2015 / 11:02 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Helicopter colectiv 7. 5. 2015 / 11:09 | |
| | Super, parada |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 18:47 | |
| | Doporučuju nýtovací matice. Kromě toho se dá použít i metoda thermdrill http://www.thermdrill.cz/
Není to nic světoborného, do hliníku stačí nabrousit do špičky HSS vrták nebo dřík od staré celokarbidové frézy. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 19:10 | |
| | Tak Thermdrill vypadá dost dobře! Vyzkůšáme. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 4. 5. 2015 / 19:30 | |
| | Díky za info, o nýtovacích maticích jsem ještě neslyšel. Ta metoda Thermdrill vypadá taky dobře! Díky. |
| |
|
| | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 11:24 | |
| | Určitě nebude Happíkovi vadit, když otevřu tenhle starý strom.
Alespoň bude heli hardware tak nějak pohromadě.
Už dlouho jsem v hlavě nosil výrobu kolektivu.
Asi před dvěma měsíci u mě nastalo to správné bastlířské rozpoložení, tak jsem se do něho konečně vrhnul.
Výsledek je níže na fotkách.
Dovolil bych si trochu info na začátek.
Kolektiv je bez otočné rukojeti (plynu), protože by se výroba zbytečně zkomplikovala a stejně lítám s mašinama, u kterých se na plyn šahá jen při nahazovaní a před shutdownem.
Původní předpoklad byl, že tuhost chodu páky budu řešit přes třecí spojku. To moc nefungovalo, takže třecí spojka sice zůstala, ale jenom jako uložení páky na ose.
Seřizování tuhosti páky jsem tedy nakonec vyřešil opět stylem, který jsem použil i pro throttle quadrant DC-3 (C-47), tj. šponováním nerezového lanka přes merkurové kolečko. Sice se to může zdát zvláštní, ale mně se tenhle způsob osvědčil jako nejplynulejší možnost změny odporu páky.
Takže Merkur opět nezklamal
Hlava páky je můj vykuchaný Thrustmaster T16000 (ke kterému náleží i ten tišťák v kolektivu).
Páka byla původně velká hliníková svítilna na monočlánky, taková pěkně drážkovaná na povrchu, takže se za ní solidně drží.
Pro snímání osy je použitý potenciometr od Bodnára. Nejdřív jsem chtěl koupit hallovku, ale jelikož jsem v šuplíku ještě dva Bodnárovi kvalitní poťáky měl, tak jsem se nakonec rozhodl nic nekupovat a použít domací zásobu.
To je v kostce vše.
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 11:34 | |
| | Takže pokud snížíš adhezi mezi merkurem a lankem třeba ojejem tak to bude mít menší odpor - pochopil jsem to dobře že se třou tyto dvě součásti o sebe?
|
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 12:02 | |
| | WDčkem tahle část promazaná je.
Použití WDčka slouží opravdu jen kvůli vzájemné adhezi, ale ne pro lazení odporu.
Pro lazení odporu slouží šponování (povolování) nerezového lanka.
To se děje utahováním nebo povolováním ladícího šroubu.
Při tomhle způsobu lazení odporu chodu je jeden velice pozitvní efekt.
Nejenom, že si seš schopný krásně jemně nastavit požadovanou tuhost chodu, ale pro uvedení páky do chodu nepotřebuješ použití vyšší síly (nebo jen naprosto neznatelně), než je potom potřeba k chodu vlastní páky. |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 12:13 | |
| | Je to opravdu zajímavý způsob oproti té třecí spojky , je vidět , že jsi doladil přesně ty věci (síly) které tam jsou a vztahují se třeba k průměru základní osy . Takže se nezdvořile a zvědavě zeptám na průměr a na to jestli jsi použil jen kluzné uložení (jsem lenivý to zjištovat jen tak z obrázku) no když tak o tom přemýšlím tak to otáčení rukověti by nebyl zase takový problém , ale to je o věcech dalších , máš to hezky provedený to musím také napsat , tak ať ti to létá. |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 13:47 | |
| | Jestli se ptáš na průměr vodící tyče, tak ta je 10mm.
Tyč je přidělaná napevno přes držáky k základní konstrukci.
Na tyči je nasunutá (na volno) třecí spojka, která je mezi dvěma zarážkami.
Třecí spojka napevno svírá kolo, ke kterému je připevněná páka.
Ke třecí spojce ne napevno přišroubováno merkurové kolo.
Takže abych ti odpověděl na tvou otázku- ano, jedná se o kluzné uložení.
Otáčení rukojeti by nebyl takový problém.
Jenže já jsem nechtěl, aby se mně s rukojetí otáčela zároveň i hlava kolektivu.
A to už by bylo trochu časově i technologicky náročnější (samozřejmě ne neproveditelné).
Pokud bych plyn využíval i během letu, potom bych do toho šel, takhle jsem to ale shledal jako zbytečnou ztrátu času.
A děkuji |
| |
|
| | | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 12:29 | |
| | Mě se ten systém brzdění lankem líbí Jen bych do něj osobně včlenil ještě tahovou pružinu (dostatečně tuhou), která bude eliminovat případné změny v délce lanka v budoucnu.
PB |
| |
|
| | | | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 13:49 | |
| | Ono to opticky působí jako řešení za krále Klacka, ale funguje naprosto parádně
Díky za postřeh- to není špatný nápad.
|
| |
|
| | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 14:58 | |
| | No vypadá to hodně dobře! Gratuluji. |
| |
|
| | | | | Helicopter colectiv 29. 10. 2020 / 15:57 | |
| | Díky
Teď už "jenom" novou grafickou kartu a může se lítat... |
| |
|
|