FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 25. 11. 2024, svátek má Kateřina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Utažená zatáčka Jeden příspěvek | Celý strom
Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 09:44
simonik
Ahoj. Všude čtu příliš utažená zatáčka. Marně ale hledám, jak se dělá anebo jak se tedy do ní nedostat.
Může mi to někdo prosím vysvětlit či dát odkaz?
Dík.
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 10:23
Pips   
Zatáčka s velkým náklonem a malým poloměrem, kdy přitažením kniplu tu zatáčku prostě utahuješ a přiostřuješ
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 10:35
Mike76
A taky při to to režimu můžeš překročit maximální úhel náběhu a spadnout.... Říká se tomu pád na rychlosti....
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 10:49
SONP   
Musíš si představit základní principy letu. Vektor vztlaku ti směřuje vzhůru a v zatáčce při náklonu se pochopitelně odklání společně s letadlem. Pak už si jen vzpomenout na základní školu a skládání vektorů a dojde ti, že svislá složka vztlaku se zvyšujícím se náklonem klesá. Tento pokles musíš, nechceš-li v zatáčce začít klesat, kompenzovat přitažením k sobě.

No a čím více máš nakloněno, tí více máš přitaženo, tím je větší vztlak (ale jen do určitého okamžiku - viz polára: http://www.letadlaprokluky.cz/images/articles/polara/2.gif). Tedy logicky se dostaneš do bodu, kdy o vztlak přijdeš ( http://virtualskies.arc.nasa.gov/aeronautics/images/StallFormation.gif ) . a máš problém - při přetažení v zatáčce hrozí vývrtka.

I kdybychom odhlédli od hrozby přetažení, je dalším problémem přetížení. Čím je zatáčka prudši, tím působí vyšší přetížení (opět skládání vektorů). Např. v 60° zatáčce činí přetížení 2G. Uděláš-li ještě prudší zatáčku, jde přetížení prudce nahoru. A konstrukce letounu má svá omezení i na přetížení.

Tudíž to nelze dělat tak, jak jsme létavali v jednoduchých simulátorech na 8mi-bitech. Tj. 90° náklon, přitáhnu a točím. To možná mohou dělat ve stíhačkám a jistě také ne pořád.
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 10:53
Mike76
On ti iv té stíhače dojde výkon..... Takových pádů la leteckých show už bylo...

Někde najdu grafy.
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 10:58
Mike76
Přečti si toto


http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=242729&lan=0
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 11:20
SONP   
Ano, ano, let "on the back side of the power curve" To se také člověk diví, když se tam ocitne - tím jsem ale zatím nechtěl tazateli plést hlavu
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 11:21
MiG-21MFN
tak taky záleží na typu. dnešní stíhačky už se přetáhnout nedají, počítač ti to nedovolí. pokud se teda nerozbije počítač
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 11:23
SONP   
Fuj, o takových letadlech, co ti to "nedovolí" odmítám přemýšlet
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 11:24
MiG-21MFN
to nemusíš na druhou stranu pokud máš letadlo primárně určený k boji, tak nevidím důvod, proč by to bylo špatně. můžeš se aspoň soustředit na boj a ne si pořád hlídat přístroje, jestli je všechno v cajku a ty se nezjebeš někde do lesa
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:28
Mike76
Su-29 se ještě evidentně přetáhnout dala
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:34
MiG-21MFN
SU-29 ale neni stíhačka a už vubec ne letadlo řízený počítačem
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:37
Mike76
Deneska se pojetí stíhačka a bitevník maličko stírá.... ale počítač tam asi neměli leda sčot
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:38
MiG-21MFN
jo ty nejspíš myslíš něco jinýho, než SU-29, ne?
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:40
MiG-21MFN
každopádně tedy nejen stíhačka, prostě moderní bojový letadla řízený počítačem
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:49
Mike76
Sorry Su-27 a typy z toho vyvinuté
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 15:55
simonik
Hned na začátku mi není jasné, proč má křivka potřebného výkonu zrovna takový tvar.
Jako že při letu nízkou rychlostí musí být vysoký uhel náběhu a tím i odpor a tedy i výkon motoru. Pak s přibývající rychlosti a snižováním úhlu náběhu potřebný výkon klesá až do určitého okamžiku (jakého, nulového ?) a pak zase pro zvýšení rychlosti, když už nejde zmenšovat úhel náběhu opět potřebuji výkon . Je to asi tak?
Proč není využitelný výkon přímka? Je to dané třeba chlazením motoru při různých rychlostech?
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:08
Fabo™   
protoze vztlak zavisi od rychlosti a od uhlu nabehu. Vztlak je konstatni, vznika neprima umera uhlu nabehu od rychlosti.

Uhlu nabehu je pak neprimo umerne zavisla jedna ze slozek odporu vzduchu, a taky horizontalni slozka vektoru tahu.
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 13:52
simonik
Díky. Ale pojem "utažená zatáčka" je tedy zatáčka s vysokým náklonem a vyškovskou přitáhlou tak, abych udržel konstantní výšku?
A od jakého náklonu je to tedy utažená zatáčka?
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 14:05
Pips   
Pojem utažená zatáčka je prostě letecký žargon. Nikdo to neměřil úhloměrem a hlavně každé letadlo má jiné režimy a tak se na takovou strašidelnou otázku nedá asi odpovědět konkrétním číslem. Každopádně při letu o vysokém náklonu výškovka již nefunguje jako výškovka, ale jako směrovka.
 

Utažená zatáčka   29. 11. 2014 / 16:29
Mike76
Podle mne tak od 60 stupňů výš zhruba ....
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 18:54
Fishbed   
teoreticky by to mělo být od 30ti ne?
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 21:01
Helicopter pilot
Vzhledem k mému nicku bych nechtěl vstupovat na tenký led, ale z logiky věci mi vyplývá, že utažená zatáčka u letadla, bude zřejmě od náklonu 45° nahoru. Kdy přitažením kniplu, tak jak bylo napsáno už výše, zatáčku utáhneš... Jinými slovy, od úhlu, kdy výškovka a směrovka svírají s osou kolmou k hladině moře stejný úhel (-45° a + 45°) a tedy, kdy výškovka přebírá částečně roli směrovky... Můj skromný názor...
Tímto uzavírám přednášku a otevírám diskuzi...
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 22:09
SONP   
Jak už se psalo, "utažená zatáčka" není žádný přesný pojem. Takovým spíš může být "ostrá zatáčka" (steep turn), za kterou se u nás většinou považuje 60° a víc, třeba v USA ale už 45° a víc.
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 22:21
Helicopter pilot
To že utažená zatáčka není odborný výraz a že to je žargon je asi jasné... Otázkou je, jak se ten výraz v žargonu pokusit přesně definovat aby ho pochopil i laik...
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 22:23
SONP   
Aha, tak v tom případě:

Já vnímám termín "utáhnout" zatáčku jako v zásadě negativní výraz, vyjadřující chybu pilotáže v tom směru, že v zatáčce se dosahuje mezního úhlu náběhu nebo mezního přetížení. Pokud se bavíme jen o míře náklonu, neoznačil bych každou ostrou zatáčku za utaženou.
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 22:48
Helicopter pilot
Budu mít dost odvahy a pokusím se s tebou nesouhlasit... Pokud se tedy nebudeme soustředit pouze na všeobecné letectví (pokud jsem si všiml nebylo specifikováno jak čím, kde a za jakých podmínek tu zatáčku tazatel chce/nechce provádět), tak pojem "utažená zatáčka" nemůže být chápána vysloveně jako chyba pilotáže, protože se domnívám, že například bojová zatáčka, a to už terminus technikus je, právě do utažené zatáčky spadá... Letadlo se tedy vysloveně nemusí pohybovat v mezních hodnotách...
Jinak asi souhlasím s tím, že pokud se jedná pouze o míru náklonu tak o utaženou zatáčku nepůjde... Podle mě tam musí být to " pomoct si do zatáčky při odpovídajícím náklonu přitažením kniplu k pupku aby to patřičně utáhlo poloměr zatáčky"...
 

Utažená zatáčka   30. 11. 2014 / 23:07
Pips   
Já myslim, že už se to tu definovalo. Je to prostě ostřice, kterou se pohybuješ na hranici průseru, když o tom nic nevíš a navíc ti třeba ještě osud umožnil bejt kokot
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 19:07
Speedfoot   
Moc hezké vysvětlení. Ale ještě se vrátím k původnímu dotazu: Ahoj. Všude čtu příliš utažená zatáčka. Marně ale hledám, jak se dělá anebo jak se tedy do ní nedostat.
Může mi to někdo prosím vysvětlit či dát odkaz?
Možná že to četl i v souvislostech které se nemusí týkat jen sportovního létání. Asi je nutné se na definici špatně utažené zatáčky podívat i z jiných směrů, než je jen z pohledu pilota. Já bych se na to podíval i z hlediska bojové taktiky. Můžeš si špatně utaženou zatáčkou zadělat na hodně velkej průser, i přestože se ti povede zatáčka zaletět tak abys nespadl do vývrtky nebo nepřetáhl bezpečnostní násobky letadla. Představ si, že jsi ve Spitfiru a honí tě Messerschmitt. Víš, že Mezek má kapánek lepší motor a tedy líp stoupá, ale ty máš převahu v obratnosti a tak se v obranném manévru uchýlíš ke kolotoči a doufáš, že mezka v zatáčce utočíš. Pokud udělá Němčour to co chceš ty, tak ho za chvilku máš, ale pokud to bude ostřílenej mazák, tak ti na to neskočí a bude s tebou točit zatáčku na větším poloměru a zachovávat si tak vyšší rychlost s využitím menšího úhlu náběhu a tak i menším odporem. Potom jenom počká až se ti Spiťák vydejchá a ty budeš muset zatáčku povolit, protože už seš na kriticky malé rychlosti (díky brždění vysokým odporem při malém poloměru zatáčky s velkým úhlem náběhu). Nevím kolik budeš mít potom času přemýšlet, kde si udělal chybu, protože budeš za pár vteřin mrtvý muž. Takže z hlediska pilotáže možná dobře utažená zatáčka, ale z hlediska taktiky boje zcela špatně.
Taky jedno vysvětlení.
Ahoj Jarda.
8021 B / 318 x 457 / 01.jpg
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 21:58
Stew
Tos mi připomněl perfektní noční "do-ránovky", když jsme online lítali dogfighty ve Falconu 4 AF. Jen na kanon a sidewindery. A přesně platilo pravidlo, že kdo příliš utáhne, je mrtvý muž. Ve vysavači jsi byl dobrej, když jsi měl energii a byl jsi stále rychlej. Jé, to byly fajn akce mezi kopečky na Balkánu
 

Utažená zatáčka   2. 12. 2014 / 08:56
Speedfoot   
Taky znám (European Air War, Il2 a další), až nám z toho po ránu praskaly žilky v očích.
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 12:55
Balooo   
Já si teda pod "utaženou zatáčkou" představuju takovou, že pokud nic neudělám a budu pokračovat v činnosti, tak spadnu do průseru. Tedy ostrá zatáčka s velkým náklonem, kde se pro udržení varia snažím víc a víc tahat - snažím se udržet vario na nule, ale nedokážu už přidávat plyn tak, abych udržel rychlost. Ono to ale nefunguje, protože bych měl správně korigovat křidélkama a snížit náklon. Takže v podstatě výškovkou pouze "utahuju" - zvyšuju přetížení, vnější křídlo je rychlejší a má větší vztlak než vnitřní, takže mě ještě víc nutí do náklonu. Pokud nic neudělám, tak mi dojde rezerva výkonu - levá ruka vepředu, pravá drtí záložní padák, vnitřní křídlo upadne a u většiny letadel následuje kolotoč. Například Sluka takhle upadne v cca. 50-60 km/h, zaplandá textil, trochu zachrastí suché zipy, ale Sluka zavrtí ocasem, opře se o vzduch a letí dál.

Dovolím si také teoreticky zapochybovat o tom, že se někde kolem 45° náklonu mění role směrovky a výškovky. To by mohlo platit v případě přímého letu v náklonu (polonožový let??), ale ne v zatáčce, kde se přidává odstředivá síla a podobné věci. Ostrá (ne utažená) zatáčka začíná někde kolem 45° a od mírné zatáčky by se měla lišit mimo jiné tím, že potřeba ji ustálit za použití všech rukou i nohou a její ustálitelné maximum je funkcí mimo jiné výkonu motoru. Tj. jinak stejné letadlo se silnějším motorem může ustálit ostřejší zatáčku.

Věřím tomu, že v Učenici Pilota k tomu bude několik moc hezkých fyzikálních vzorečků, které bychom měli umět odvodit i aplikovat z hlavy, ale bojím se, že neznám nikoho, kdo by tyto kapitoly zbaběle nepřeskočil. Pawlicku, nechceš nám to vysvětlit, případně zeptat se pana učitele?
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 15:19
pawlick
Tak za prvé, vůbec nerozumím tomu, co píšeš. Za druhé, jsme to ještě nebrali a za třetí, ty by jsi chtěl trápit naší milovanou, nejmilovanější Slučinku takhle týrat nějakou divnou zatáčkou?????? Fuj, to jsem se rozčílil takhle po ránu. na Simbíru si to vypiješ DDD
 

Utažená zatáčka   20. 3. 2015 / 09:42
Instructor
... obávam sa, že pre staršie ročníky lietadla typu Z-37A Čmelák, v prípade ak poletí s nákladom tekutého hnojiva typu DAM-390 alebo s nákladom draselnej soli - je aj hodnota 15° náklonu - vysokou hodnotou.

Poznamenávam, že objemová hmotnosť tekutého hnojiva a aj draselnej soli je cca: 1,25 - 1,35
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 15:06
kuma   
Mnjó, při všem, co tu zaznělo, se dle mého soudu nejblíže přiblížil hned v první odpovědi Pips. Utažená zatáčka nemá co dělat s motorem a jeho výkonem, utažené zatáčky se dají točit i s blaníkem ve stoupavém proudu - atd. atd. S pádem "na rychlosti" to primárně taky nemá nic společného, protože "utahnout zatáčku" hned neznamená "utrhnout proudnice" - ale samozřejmě v utažené zatáčce k tomu může být sakra blízko...
 

Utažená zatáčka   1. 12. 2014 / 23:14
simonik
Když to zkouším v FSX, tak když dám náklon třeba 45°, tak aby bylo vario na nule, tak musím mít přitaženo v určité poloze. Utažením (tedy přitažením kniplu) aspoň v simu dosáhnu toho, že letadlo začne stoupat a zároveň se zmenšuje poloměr.
Dle mého zkoušení (Cessna 172) , jde zmenšovat poloměr při zachování výšky, pouze náklonem a patřičným přitažením. Asi každé letadlo má jiný maximální náklon, který dokáže zaletět v neklesající zatáčce. Když se náklon pro dané letadlo přežene (dáno asi výkonem motoru), tak utahování (přitahování kniplu) vede k překročení náběhu a pádu.
Ale Cessna 172 v FSX se chová moc "hodně" a nějaké násobky G a zvýšení pádové rychlosti se neprojevují.
 

Utažená zatáčka   2. 12. 2014 / 08:42
kuma   
Nojo, ale nikdy se nejedná o zásah JEDNÍM kormidlem (jak píšeš - přitáhnu výškovku a křidélka a směrovku nechám ve stejné poloze). Vždycky se jedná o pohyby všech tří ovládacích prvků - pokud chceš, aby vario zůstalo na nule, nebo aby éro letělo, kam ty chceš.

Prostě výrazem "utahovat zatáčku" rozumím "zmenšovat poloměr zatáčky výrazným zvýšením náklonu a současně koordinovaným výrazným přitažením výškovky, s koordinovaným pohybem směrovkou obvykle mírně proti smyslu otáčení " - což vede ke zvýšení násobků a úhlu náběhu, s rizikem jednak překročení maximálního povoleného násobku g a jednak utržení proudnic a pádu.

Ale to už bylo napsáno mockrát...
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ