FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR Jeden příspěvek | Celý strom
Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 08:07
Blackrat
Ahoj všem, mám dotaz asi hlavně na reál piloty. Týká se to správného tvaru hlášení ve kterých se hlásí zamýšlená trať.

Typický příklad: Letím z Benešova do Benešova přes Tábor, Třeboň, Vožici.

Odlet z Benešova je jasnej: Benešov Rádio, OK-XXX, z první zatáčky na Tábor a pak opuštění ATZ jižně.
V Táboře, pokud tam budu přistávat je to jednoduchý taky: OK-XXX,typ, z Benešova do Tábora, vstup do ATZ od severozápadu, 2500ft. Dostanu info a zařadím se do okruhu atd.

Teď ale nastane můj psychickej problém: Po odletu z Tábora bych měl asi správně hlásit že opouštím okruh a pokračuju do Benešova. Ty hlášení ale jsou hlavně kvůli tomu aby ostatní éra věděly kam letím a dali si na mě majzla, ale taky aby případně záchranný složky věděly kde mě hledat, když by se něco (3x fuj) podělalo. A já do Benešova rovnou neletím, letím dalších x kilometrů na jih - do Třeboně, kde ale nebudu přistávat a místní letiště většinou ani nemá zaplý rádio. Co byste hlásili? "... z xx zatáčky na trať do Benešova" (letadla v prostoru i AFISák si budou myslet že letím někam na sever) nebo ".. z první zatáčky pokračuju na Třeboň (, Červenou Lhota, Vožici a Benešov)" - to zas ne každej ví kde je ty řitě a nebo neutrální " pokračuju na jih" který má zas informační hodnotu dobrou pro prvoz, ale pro případnou záchranu dost pochybnou? Co vy na to?
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 09:17
Algy   
V první řadě bys měl mít naplánovanou nějakou trať a vědět odkud kam poletíš a kudy.

V Benešově před odletem:
pokud předem víš, že budeš přistávat v Táboře, hlásíš: navigační let z Benešova do Tábora, návrat za XX hod.
Pokud v Táboře nebudeš přistávat, jen proletíš, hlásíš v Bene před odletem (mimo jiného): činnost bude navigační let po trati Tábor, Třeboň, Vožice, návrat za XX hod. Je jasný, že nebudeš hlásit všechny traťový body, ale jen ty zásadní (například letiště).

V Táboře: pokud jej jen přeletíš, hlásíš: OK-XXX z Benešova do Benešova, průlet vaším ATZ... Pokud by ses tam rozhodl přistát, hlásíš:OK-XXX z Benešova do Tábora, žádám informace pro přistání.

Při návratu do Benešova:
pokud jsi v Táboře přistával, hlásíš: OK-XXX z Tábora do Benešova, návrat z navigačního...
pokud jsi v Táboře nepřistával, hlásíš: OK-XXX z Benešova do Benešova, anebo jen: návrat z navigačního (AFISák na tvém domovském letišti to letadlo většinou zná, takže je mu to jasné).

Ve zkratce: když přiletíš do Tábora a kola se dotknou země, je to let Benešov-Tábor.
když přiletíš do Tábora a kola se tam země nedotknou, je to pořád let Benešov-Benešov.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 10:04
Blackrat
Díky moc - tohle je mi celkem jasný - je to ve frazeologii i v databázi letišť. Spíš mi šlo o to, když v Táboře dělám jen Touch and go. Při příletu jsem mu oznámil z Benešova do Tábora, takže neví kam letím dál - na rozdíl od Benšováka, kterýmu jsem řek že letím na navigační do Tábora, Třeboňě atd. Tak co mám Táborskýmu AFISákovi hlásit při opuštění okruhu? Že pokračuju do Benešova nebo do Benešova přes Třeboň (+ nějaký případný další zásadní orientační bod? Protože když mu řeknu to co je ve frazeologii - na trať do Benešova tak to bude vypadat že letím na sever. A já přitom letím ještě 50 bo kolik kiláků na jih..
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 10:08
Blackrat
Je ale pravda, že Táborskýmu AFIS může bejt v zásadě jedno kam dál letím - to zajímá Benešovskýho když se nevrátím do toho času co jsem mu řek. Pro táborskej provoz je asi podstatný že letím na Jih. Takže asi "z první zatáčky pokračuju na jih do Třeboně".
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 10:40
Balooo   
Táborskýmu AFISákovi to je určitě naprosto ukradený, protože neexistuje. V Táboře je RADIO. Taky si živě představuju tamnějšího radiáka, jak s ajkomem u pasu leží ponořenej v motoru vlečný, nebo opřenej o bar výčepu a na vyprávění pilotních románů z hranice ATZ reaguje ležérním dvouklikem, v lepším případě naučenou větou dráhavužíváníjednašestokruhylevékvéenhákvéjednanulajednatři
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 10:45
Blackrat
Já vím že tam je RADIO.. To je teď všude skoro přece. Ale radiák zní divně Nj.. Sem čerstvej pilot, tak to možná moc žeru krapet no
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 11:14
SONP   
Při průletu ATZ bych frazeo moc neřešil. Důležité je, aby ostatní na frekvenci vyrozuměli, o co ti vlastně jde a co budeš dělat. A to je:

1. Kde jsi
2. Kam pokračuješ
3. Co budeš cestou dělat a kde tě někdo může očekávat.

Můj názor je, že AFISoRadiákovi je celkem putna odkud a kam letíš. Dobře, může to mít svůj význam pro případné pátrání a záchranu, ale vzhledem k tomu, že se to nikam nezapisuje, je to na 90% stejně k ničemu.

Pips ti jistě vysvětlí, že hlavník úkolem AFISáka je dělat cvak-cvak.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 10:47
Algy   
Sám sis odpověděl. V zásadě jde o to, podat relevantní informaci o tom, co hodláš dělat v následujících deseti minutách, aby se ostatní podle toho dokázali zařídit. I tak je pořád nejdůležitější KOUKAT KOLEM SEBE.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 12:35
leonell
Tak pokud ti jde o to, aby tě někdo našel, pak...

https://www.youtube.com/watch?v=obtLk15vqIg

Ale kolik to stojí nevím a reálné zkušenosti také nemám.

Samozřejmě předpokládám, že nemáš vlastní letadlo a nemůžeš si do něj namontovat ELT, což je ještě lepší varianta.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 13:51
Blackrat
Tak v tomhle případě mi šlo hlavně o to co v tom případě průletu s touch and gou navykládat AFISákovi-Radiákovi aby to mělo trochu hlavu a patu

Porazeno mi bylo a díky moc i za tohle Já tak nějak doufám že se v tom ultralajtu nerozflákám. Snažím se pro to dělat vše aby se to nestalo, ale štěstí přeje připraveným..
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 15:21
Fabo™   
Ono v pripade potreby patrani a zachrany je stejne nejlepsi byt na spojeni s terenem...
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 22:51
Neo OK AAA
Praha teren, potazmo cele vojenske MACC zaniklo v souvislosti s civilne vojenskou integraci rlp k 1.6. Cili ted jedine na ficu.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 09:02
Fabo™   
teren, info... hlavne ze si rozumime
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 11:21
Neo OK AAA
No na terenu uz by sis moc nepokecal
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 12:15
SONP   
Já Terén volal rád, byly tam vždy přijemné ženské hlasy
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 13:42
kuma   
Hehe, dobrá hláška do anamnézy při kontrole na ÚLZ:

"Lítám rád, protože je mi dobře. Dobře mi je, protože slyším ženské hlasy..."
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 16:13
happypetr   
...a řídím dvěma kniply...
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 21:02
kuma   
ELT je už nějakou dobu v letadlech povinný (ne v UL, ale v normálních sportovních motorovejch jo). Takže řešit takovejhle nestandard je blbost.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 19:20
Vita Zenisek
Hlásit afisákovi kdekoli kam potom a přes co všechno poletíš je k ničemu. Jeho to nezajímá a jen obtěžuješ ostatní na frekvenci.

Jestli chceš pátrání a záchranu, podej si letový plán.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 19:31
Blackrat
No já se ptám např pro to, že sem nedávno dostal v Benešově pojeb od afisáka, že sem mu řekl (v souladu z postupy) v úvodu že letím na navigační: Slapy, Křivoklát, Příbram, Tábor a pak jsem mu na okruhu zahlásil že ze třetí pokračuju na Konopiště, což mi přišlo jako celkem logický a on hned že sem říkal že letím na Slapy! Sem tak nějak nepokládal za nutný v tom hlášení o trati navigačního zmiňovat bod ležící 4km od letiště, ale přišlo mi to logický pro provoz - že bylo fajn aby těch dalších šest letadel co se tam motalo vědělo kam teď letím. No možná se jen blbě vyspal.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 20:14
Vita Zenisek
To máš za to, že ho zatěžuješ věcma, který ho nezajímaj.
Relevantní bylo max. to tvoje hlášení o Konopišti.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 22:41
com304
Souhlas s Víťou. Najdi si L Frazeo, část VFR.

Teď ne na tebe, ale obecně... Lidi kolikrát do rádia kecaj takový voloviny, že člověk je po větru a najednou je zemi a ani se nedostal ke slovu aby dal finále. Zrovna v Bene je afisák dobrej, ale jsou letiště kde bohužel pindaj i afisáci a to je pak dílo.

Když někde zahučíš, afisákovi je to stejně putna. Pokud chceš pátrání a záchranu, dej si letový plánek. Ostatně mimo jiné k tomu je. Opravdu to není něco čeho se bát.

Já jako pilot v ATZ potřebuju vědět kde seš těď, ne kde budeš za půl hodiny. Osobně jsem i proti tomu hlásit že pokračuješ na Konopiště. Jo, zrovna takovýhle bod je asi OK, ale když mi někdo nahlásí že má Horní Dolní, která ani neni na ICAOvce, tak je to sice OK pro místní, ale když já jsem v tom kraji poprvé, je to informace o ničem. Kdyby raději řekl 3 míle severovýchodně od letiště, má to mnohem větší význam.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 13:22
SONP   
Nechci vypadat jako kacíř, ale on celý princip AFISáka/Radiáka je podle mne překonán. Tak jako tak AFISáků, kteří jsou vůbec k něčemu je minimum, buď je to v horším případě někdo s ručkou v letištní občerstvovně nebo v lepším případě nějaký pilot bez zkušeností řídícího v kukani.

Přesně jak píšeš, pokud jsi nemístní pilot, jsou ti všechna ta hlášení o tom, nad kterou vesnící se kdo nachází úplně k ničemu. V podstatě oceníš jen informaci o počasí, poloze a výšce provozu ve vztahu k letišti a k okruhu. A k tomu žádného AFISáka ani nepotřebuješ.

V tomhle mi vyhovuje americká praxe na neřízených letištích, kde se vlastně na CTAF frekvenci řídí letadla sama mezi sebou (u nás je toho krásným příkladem tohoto letiště Sazená ve všední dny). Počasí ti dá AWOS (Automatic Weather Observation System), dráhu v užívání pochopíš buď z hlášení ostatních pilotů a nebo když jsi tam sám, tak si ji zvolíš podle počasí. A když třeba někdo pouští žáka na solo, jde na CTAF stejně jako on.
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 21:37
kuma   
Hele, skutečný život je jednodušší - a přehlednější.

1) Ani AFIS ani rádiák tě nemá co jebat. Pokud řekneš něco důležitého do rádia špatně (QNH, dráhu v používání), tak tě opraví, ty mu to zopakuješ správně - a to je vše. Pokud si AFIS nebo rádiák přidá nějaké další poučky - je to jen jeho problém, asi mu doma žena nedala, ser na něj.

2) AFIS ani Radio ti nezajistí sledování tvého letu, čas přistání, případně SAR kdybyses ztratil a ani ty ani letadlo (ELT) byste nevyslali nouzový signál. Prostě na VFR bez plánu v tom jsi sám, proto se musíš snažit. ALE je nesmysl meldovat nějaké detaily, které stejně nikdo nevnímá - a nebude na ně reagovat. Jak už bylo napsáno, pokud chceš, abys byl hlídán, podej si plánek (FPL) a leť pak podle něj.

3) Všechno co máš říkat (a tím pádem taky co nemáš říkat) je ve frazeologii - a kdybys chtěl pátrat, je to i někde v AIPu, myslím v sekci GEN, nechce se mi to teď hledat - ale pamatuju si, že třeba na Slovensku je toho mledování mnohem víc než u nás (u nás jen nejnutnější, což je rozumné).

4) Při odletu - pokud řekneš "Díra Rádio, OK-XYZ po vzletu pokračuji pravou zatáčkou východním směrem" nebo něco jako "levou zatáčkou přes město jižně od letiště" - tak to stačí. Potom řekneš "Díra Rádio, OK-XYZ opouštím vaši ATZ na jejím jihovýchodním okraji" - a konec. Stačí.

5) Při příletu melduješ své pohyby ostatním letadlům v ATZ (ať tam jsou nebo nejsou), takže zas: "Díra rádio, OK-XYZ vstupuji do vaší ATZ z jihovýchodu, altitude 2500 fít, QNH 1015, pokračuji nad letiště, žádám informace pro přistání" - to QNH není povinné, ale je praktické, protože pokud na letišti lítaj na QNH=1002, někdo ti řekne, že "letišntí QNH 1002" - ať si to přenastavíš - a budou vědět, že se jinak jejich výška bude od tvé výšky lišit. Nebo řekneš jenom: "...pokračuji nad letiště" a konec.

6) Když nepřistáváš, řekneš pak: "Díra rádio, OK-XYZ nad letištěm, pokračuji východním směrem na trať" - a pozdějc odmelduješ opuštění ATZ - jak naznačeno v bodě 4).

7) když chceš přistát, měli by ti něco říct na tvou žádost (viz 5) ) a když neřeknou, letíš nad letiště tak, abys viděl (na své straně letadla a dobře) větrný rukáv a návěštní plochu. Leť pokud možno v jiné, než okruhové výšce (+ 50-100 m), aby bylo menší riziko, že budeš mít kolizi s někým na okruhu, jehož hlášení jsi neslyšel. Když se rozhodneš přistát, melduješ: "Díra Rádio OK-XYZ nad letištěm, pokračuji do polohy po větru pravého dva čtyři" a podobně, pak už je to jasné. Vyklesáš na okruhovou výšku, zařadíš se a po úkonech "po větru" (na úrovni T) hlásíš "po větru (atd.)" a pak "finále (atd.)". Můžeš taky mezitím hlásit "pravý base leg dráhy 24" (když je to pravý okruh), ale tohle není povinné. Finále ale nezapomeň.

8) Ale hlavně se kolem sebe koukej a kouikej a koukej - a taky na plochu, na kterou chceš přistát, jestli tam nejsou kanci, srnky nebo školačky, kluzák s křídlem nahoru, který už má dávno vypnuté rádio - nebo zběsile se řítící traktor a podobné aeroklubové lahůdky.

Letu zdar!
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 21:40
kuma   
jen doplnění pro představu - rozdíl mezi nastaví QNH=1015 a QNH=1002 je celých 100 metrů, tedy třetina okruhové výšky !
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   3. 8. 2014 / 22:52
Blackrat
Díky všem chlapi Tak už snad kraviny plácat nebudu a budu moct letět dokonce i do Zbraslavic až tam na rádiu bude sedět Pips
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 08:17
pawlick
Pips dělá jen cvak cvak
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 08:39
Pips   
Oukej, určitě přileť, budu se těšit. Čím delší blábolení na tom rádiu uslyšim, tím rychlejší dvojklíč ti předvedu Máme to rádi stručně a jasně. Vem si nějakou mašinu s krátkou imatrikulací, bude stačit, když řekneš, že letíš od Benešova (víme, kde je Benešov) a že chceš přistát a informace pro přistání. No a my ti možná něco taky řeknem
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 14:50
Blackrat
Ok, ohlásím se jako Férskůl 61, ať to neprotahujem Si vždycky připadám jak kdybych letěl v Boeingu a ne v ultralajtu Zatím sem si to ale jinde než v Benešově nelajsnul..
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 15:58
Pips   
Nějak si s tím poradíme, žádnej strach. Pokud bude po okolí plachtit jeden z našich klubových spoluletců, tak se stejně nikdo z nás dvou ke slovu nedostane
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 16:51
pawlick
Myslíš nejmenovaný strýc R.?
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 18:47
Pips   
Toho jsem zrovna nemyslel, i když k tomu občas nemá tak daleko a můj tatík taky Asi jsi tam ještě nepotkal Dalibora, co?
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 21:41
pawlick
Pána D. jsem ještě neměl tu čest potkat. Ale na frekvenci jsem několikrát slyšel strýce R. nikdo jiný neměl šanci se tam dostat
 

Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR   4. 8. 2014 / 09:39
pawlick
A nezapomeň si vzít plavky, musíš zkolaudovat požární nádrž
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ