| ![](img/nic.gif) | Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR 3. 8. 2014 / 21:37 | |
| ![](img/nic.gif) | Hele, skutečný život je jednodušší - a přehlednější.
1) Ani AFIS ani rádiák tě nemá co jebat. Pokud řekneš něco důležitého do rádia špatně (QNH, dráhu v používání), tak tě opraví, ty mu to zopakuješ správně - a to je vše. Pokud si AFIS nebo rádiák přidá nějaké další poučky - je to jen jeho problém, asi mu doma žena nedala, ser na něj.
2) AFIS ani Radio ti nezajistí sledování tvého letu, čas přistání, případně SAR kdybyses ztratil a ani ty ani letadlo (ELT) byste nevyslali nouzový signál. Prostě na VFR bez plánu v tom jsi sám, proto se musíš snažit. ALE je nesmysl meldovat nějaké detaily, které stejně nikdo nevnímá - a nebude na ně reagovat. Jak už bylo napsáno, pokud chceš, abys byl hlídán, podej si plánek (FPL) a leť pak podle něj.
3) Všechno co máš říkat (a tím pádem taky co nemáš říkat) je ve frazeologii - a kdybys chtěl pátrat, je to i někde v AIPu, myslím v sekci GEN, nechce se mi to teď hledat - ale pamatuju si, že třeba na Slovensku je toho mledování mnohem víc než u nás (u nás jen nejnutnější, což je rozumné).
4) Při odletu - pokud řekneš "Díra Rádio, OK-XYZ po vzletu pokračuji pravou zatáčkou východním směrem" nebo něco jako "levou zatáčkou přes město jižně od letiště" - tak to stačí. Potom řekneš "Díra Rádio, OK-XYZ opouštím vaši ATZ na jejím jihovýchodním okraji" - a konec. Stačí.
5) Při příletu melduješ své pohyby ostatním letadlům v ATZ (ať tam jsou nebo nejsou), takže zas: "Díra rádio, OK-XYZ vstupuji do vaší ATZ z jihovýchodu, altitude 2500 fít, QNH 1015, pokračuji nad letiště, žádám informace pro přistání" - to QNH není povinné, ale je praktické, protože pokud na letišti lítaj na QNH=1002, někdo ti řekne, že "letišntí QNH 1002" - ať si to přenastavíš - a budou vědět, že se jinak jejich výška bude od tvé výšky lišit. Nebo řekneš jenom: "...pokračuji nad letiště" a konec.
6) Když nepřistáváš, řekneš pak: "Díra rádio, OK-XYZ nad letištěm, pokračuji východním směrem na trať" - a pozdějc odmelduješ opuštění ATZ - jak naznačeno v bodě 4).
7) když chceš přistát, měli by ti něco říct na tvou žádost (viz 5) ) a když neřeknou, letíš nad letiště tak, abys viděl (na své straně letadla a dobře) větrný rukáv a návěštní plochu. Leť pokud možno v jiné, než okruhové výšce (+ 50-100 m), aby bylo menší riziko, že budeš mít kolizi s někým na okruhu, jehož hlášení jsi neslyšel. Když se rozhodneš přistát, melduješ: "Díra Rádio OK-XYZ nad letištěm, pokračuji do polohy po větru pravého dva čtyři" a podobně, pak už je to jasné. Vyklesáš na okruhovou výšku, zařadíš se a po úkonech "po větru" (na úrovni T) hlásíš "po větru (atd.)" a pak "finále (atd.)". Můžeš taky mezitím hlásit "pravý base leg dráhy 24" (když je to pravý okruh), ale tohle není povinné. Finále ale nezapomeň.
8) Ale hlavně se kolem sebe koukej a kouikej a koukej - a taky na plochu, na kterou chceš přistát, jestli tam nejsou kanci, srnky nebo školačky, kluzák s křídlem nahoru, který už má dávno vypnuté rádio - nebo zběsile se řítící traktor a podobné aeroklubové lahůdky.
Letu zdar!
![](images/smile/01.gif) |
| |
|