| | | Let IFR 25. 7. 2014 / 08:42 | |
| | Ahoj,
dovolte mi se zeptat na jednu možná hloupou otázku, ale zajímalo by mě z jakého důvodu se před letem zadávají od FMC traťové body, když posádka stejně dělá vše podle ATC. Jak to tedy vlastně funguje?
Děkuji za reakce.
|
| |
|
| | | Let IFR 25. 7. 2014 / 08:56 | |
| | Je to letová trať po které celou cestu letí, ATC jim může dát akorát zkratku ( např. TVS123 proceed direct to TUMKA ) ale stále se to odvijí od toho, že on letí po nějaká trase, touto zkratkou pouze pár bodů přeskočí ale pořád letí po té předem dané trase kterou má v FMC, kdyby neměl tu trasu tak by ho ATC neměl kam poslat. Třeba v Egyptě se shorcuts ( zkratky ) vůbec nedávají ( kdyby chtěli tak můžou ale prostě jsou takoví ) a proto se tam letadlo ohlásí jenom takhle:
letadlo: Cairo Centre TVS123 FL370 with you ( Cairo centre TVS123 letová hladina 370 s vámi )
ATC: TVS123 radar contact ( TVS123 radarový kontakt )
Nic víc mu neříká, až dokud není na čase přejít na další radar, začít klesat nebo něco takového. Takže pokuď sis všiml tak mu ATC vůbec neříkal, kam má letět, piloti pokračují pořád po té trase, kterou mají v FMC a má jí i ATC takže piloti vědí, kam mají letět a ATC ví, kam poletí.
Někdo ti to asi vysvětlí líp/jinak ale zkusil jsem to.
|
| |
|
| | | Let IFR 25. 7. 2014 / 09:24 | |
| | STRUČNĚ:
1) Letadlo musí IFR vždy letět dle předem schváleného letového plánu, v některých oblastech včetně přeletových a přistávacích povolení, které jsou součástí plánu
2) Součástí plánu je routing včetně letových hladin, ten se poté logicky zadává do FMC.
3) Posádka musí mít v ruce též papírový / elektronický navlog, kde je routing a traťové body v něm uvedené, včetně paliva na základě akt.počasí, vše připravené sofistikovaným navigačním softwarem - u lepších společností. Tudíž by byl nesmysl, kdyby posádka FMC ignorovala a trať nezadala - ten je navíc součástí FMS a u moderních letadel Boeing / Airbus.Když tedy pominu, že zadání trasy dle OFP je obsaženo v každém firemním SOP a je součástí checklistu!
4) Ne vždy posádce za letu do trasy šťourá ATC a v některých oblastech světa se posádky musí spoléhat výhradně na sebe - Afrika.
5) Při přeletu Atlantiku jsou například letové trasy:
http://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks
denně aktualizované a musí být povinně obsažené v OFP, tam žádné zkratky nepřichází v úvahu a letadla se řídí procedurálně.
Přítomným expertům se omlouvám za zjednodušení! |
| |
|
| | | | Let IFR 25. 7. 2014 / 15:12 | |
| | Jenom doplním Koprika: nad atlantikem se ty trasy určují s ohledem na vítr, aby letadlům co nejvíc foukalo do zad. Takže i kdyby si někdo myslel, že může letět zkratkou, tak vítr ho přesvědčí o opaku.
(v té wiki ještě píšou, že se trasy přes atlantik se mění 2x denně) |
| |
|
| | | | | Let IFR 25. 7. 2014 / 15:42 | |
| | ..je to možné, naposledy jsem přelet Atlantiku plánoval v roce 2005) |
| |
|
| | | | | | Let IFR 25. 7. 2014 / 17:28 | |
| | No, meni, jednou se meni jeden smer, a podruhe druhy smer ale trat plati den. |
| |
|
| | | Let IFR 25. 7. 2014 / 16:09 | |
| | Zjednodušený pohled diletanta. Profíci ať mi prominou:
--------------------------------------------------------------------
Proč?
Protože je to dost na čas a soustředění náročná práce, náchylná na chybu.
Je snazší a bezpečnější v klidu před startem naklikat do FMC celý plánek - a krom toho si podle toho ještě projít celou traťovou proceduru. To simptáci nedělají, ale piloti v reálu ano, nejen vojenští, kteří si totéž kromě zápisu na nákoleník museli (musejí?) celé pamatovat nazpaměť (a i ti strojníci si to kupodivu docela pamatují nazpaměť).
Dále - během letu na to není čas.
I když se nezúčastněnému pozorovateli zdá, že piloti za nerušeného letu sedí s nohama na opěrkách a klábosí o dovolené, je takový civilní rozhovor rozkouskován na několikamálominutové zlomky (někdy jen 30 sekund) trvale přerušovaný nějakými informacemi, na které piloti reagují. Komunikující pilot má při tom neustále ucho jak kornout, aby v tom bordelu, který v éteru bývá, nepřeslechl svou volací značku od ATC a podobně. To už není čas opisovat plánek do FMC, trvale se ale kontroluje, co je kde a zda se letí tudy, kudy je povoleno.
Pokud dá ATC zkratku, direct a podobně, pak se samozřejmě bod na FMC překlofe (vymaže, změní) a zkontroluje se (oba piloti), zda se to udělalo správně. To je ale jen pár sekund a počítá se s tím, že ostatní už v té FMC je. Nedovedu si představit., že by piloti odstartovali třeba jen s naprogramovaným SIDem s tím, že nad Hermsdorfem doklofou zbytek!
|
| |
|
| | | | Let IFR 25. 7. 2014 / 17:29 | |
| | Takovej kapku delsi let.. a piloti se najdou, ze uz nejsou nad Hermsdorfem ale nad Heringsdorfem... |
| |
|
| | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 20:45 | |
| | Měl bys vždycky vědět, plus mínus, kde jsi. A když klofneš do FMC HDO, je celkem zřejmý, jestli je to ten "náš tady" anebo "ten jejich tam daleko" - v tom problém nevidím |
| |
|
| | | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 22:04 | |
| | Ja myslim zes to Vaclave ne zcela pochopil |
| |
|
| | | | | | | Let IFR 27. 7. 2014 / 09:06 | |
| | I tak možno |
| |
|
| | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 09:16 | |
| | Nojo, bejvávaly časy, kdy se do té krabice vešlo jenom 8 waypointů a ještě jenom jako LAT/LON
A i to byl velkej pokrok!
I ty naše krásky mají taky občas starší FMC (200kB paměti), kde se po naťukání části trasy objeví "MEMORY FULL" a člověk musí doufat, že to tam pak doklofe za letu
Ale to už je historie...to byla tehdá navigace, to dneska už to není žádná navigace... |
| |
|
| | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 13:49 | |
| | ....nezapomeň ale, že tehdy vodili letadla po obloze piloti,kdežto dneska strojníci)) No a už vůbec netuším, jak mám nazvat opravdové CHLAPY, kteří za války byly schopní doletět z Německa do Anglie v noci a poškozeným Veloušem / Lancasterem / B17 (nebo co si vybereš) ještě přistát a nezabít sebe ani posádku.Dodnes jsem to pořádně nepobral...zvlášť když navigace byla systémem guma / pravítko a tužka... |
| |
|
| | | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 16:55 | |
| | No, ona už tehdy fungovala radionavigace (radiogoniometrie), dále astronavigace a k tomu srovnávací navigace. Seděl tam navigátor "na plný úvazek", k ruce měl radiooperatéra, driftmeter, sextant a letělo se 250km/h. Nechci je v žádném případě shazovat či ponižovat, ale proto jich sedělo v tom letadle tolik a každý měl svoji činnost. Takže je snadnější pro pilota věnovat se jen řízení a nestarat se o navigaci.
Ten navigátor, než šel na operační let, měl za sebou několikaměsíční výcvik a musel svoje řemeslo ovládat dokonale. Ano, dnes je jen hrstka takových, co by si takhle poradili, ale od toho je pokrok, aby vše ulehčoval a zlepšoval...
Když to tak vezmeš, tak před nedávnem (dvacet let zpět) si nikdo nedovedl představit letět na přelet bez mapy, dnes si nikdo nedovede představit letět bez GPS. |
| |
|
| | | | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 18:42 | |
| | ..ale to já všechno vím, ale stejně je to úžasné, v noci a za války.A byli i tací, kteří na to byli sami. Například piloti Lysanderů během speciálních nočních operací lítali do okupované Francie vysazovat agenty. |
| |
|
| | | Let IFR 26. 7. 2014 / 12:03 | |
| | Právěže nikoliv. ATC nevede letadlo po celou dobu letu. Posádka si před letem podá letový plán a ten naťuká do FMC. ATC už pak jen přidělí odletovou trať a letadlo letí dále svojí navigací podle zadaneho letového plánu až do cíle, kde zase ATC přidělí příletovou trať. V průběhu letu ATC nedává běžně pokyny ke změnám kurzu nebo FL. |
| |
|
| | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 12:24 | |
| | Je to tak, ale treba povedať jednu vec... V prípade preplneného priestoru alebo udržaniu rozostupov ATC môže zmeniť kurz lietadla a tak podobne podľa potreby. Zvyčajne ale potom po určitom čase príde príkaz "resume own navigation to xyz" a pokračuje sa ďalej podľa FPL, do ktorého ATC nemá dôvod zasahovať, pokiaľ sa nejedná od posádky o "request shortcut". ATC skutočne len prideľuje SID/STAR a dohliada na správne rozostupy a správny tok letovej prevádzky nad daným územín. Piloti letia podľa platného podaného FPL. |
| |
|
| | | | | Let IFR 26. 7. 2014 / 17:35 | |
| | Ano, ale to není tématem dotazu. Kolega žil zřejmě v představě, že ATC standardně vede letadlo po celou dobu letu a považoval za zbytečné ťukat plán do FMC. Takže jsem mu jen stručně napsal to tak není a standardně se naopak po trati naviguje letadlo na základě podaného plánu a naťukaného do FMC a ATC do toho většinou nezasahuje. Proto to tedy bude muset do FMC datlovat dál |
| |
|
|