Ono jestli to není tak, že obojí jsou letadla a obojí poměrně náročná, akorát u těch cesen se to v běžném poklidném režimu letu nezdá - a tak to může ošálit pozornost méně vnímavých pilotů... (viz kolíček v beranech na Točné, nedodržení pětiminutového katechismu "palivo - palivoměry - motorové - směs", málo nabraného benzínu atd. atd.
Samozřejmě je to nadsázka, ale mně připadá, že zatímco v cestovním režimu a klidném ovzduší zlin reaguje s milimetrovou přesností na křidélka a je připraven dotočit výkrut nebo loupnout přemet- a proto působí dojmem, že se musí pořád držet a řídit, cesna po vyvážení letí tak, že má člověk chuť zout si boty a dát si je na palubní desku. Ve skutečnosti se ale i zlinky dají vyvážit tak, že letí samy - úplně jako ta cesna. A kdyby měly tlumič (jako mají cesny pod kapotou) ani ten rambajz by nebyl takový zničující. No ale pokud se někde něco podělá, obojí je to v každém případě letadlo a vyžaduje to všechno, co je pilot v tu chvíli ze sebe schopen vydat.
Já v podstatě nevidím tak zásadní rozdíl a obtížnost výcviku na zlinech proti výcviku na cesnách. Jedinou zradou je, že cesna možná odpouští víc drobných chyb - a tak musíš mít instruktora psa, aby to nahradil. Zlin tě na ty chybky upozorní dřív sám. Takže to není ani tak o letadle, ale o kvalitě instruktora. |
|