| | | Wellington 27. 1. 2014 / 17:42 | |
| | Nazdar panove - dostal jsem v mejliku pdf s ruznymi fotkami od patnactek po jednadvacitky. Prikladam prvni - zjevne devatenactky v servisu, bez oznaceni, nejaka ctrnactka (pokusna?) a v zadu trup Wellingtona. Nevite nekdo, co se s nim stalo? Nevzpominam si, ze bych ho i jako maly kluk v padesatych letech nejkde videl. Kdysi meli za Technickym museem na Letne vselijaky srot, pamatuju si na trup Siebela (jsem si skoro jist, ze to byl Siebel) ale ne na Wellouse...
Diik a srdecne zdravim. |
| |
|
| | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:10 | |
| | Skoro na 100% to bude snímek makety Wellingtonu pro film Nebeští jezdci, postavili to z Li-2. Co se s ním stalo přesně bude určitě někdo vědět líp, já osobně se domnívám že ho rozflákali na louce při natáčení scény nouzovýho přistání, což je sice pro účely filmu pochopitelný, ale mohl to bejt parádní exponát v leteckým muzeu - od originálu z venčí téměř k nerozeznání. |
| |
|
| | | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:31 | |
| | Mě spíš mrzí, že soudruzi rozštípali a ztopili všechny nádherný Mosquita |
| |
|
| | | | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:49 | |
| | Ted mame alespon jedno (posledni) v Hamiltonu. Prevezeno v bednach z NZ...
|
| |
|
| | | | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:52 | |
| | To by chtělo napařit dýhy natahnout gumy a a rozmíchat Umacol. Pár šílenců to, myslím, nedávno udělalo a postavilo si úplně nové Mosquito. Holt dřevo je dřevo... Nejsem si jistý, jestli to není právě ten Novozélandský krasavec, který je ve skutečnosti novostavba.
S Lavočkami by asi bylo hůř, ty se na koleně postavit nedaj, protože na bakelizaci překližky jsou potřeba šílený formy.... Ale projekt by to byl fantastickej ! |
| |
|
| | | | | Wellington 27. 1. 2014 / 19:27 | |
| | Jeste par fotek z montaze ve Virginii a par letovych snimku z lonske airshow v Hamiltonu, Ontario. Skoda, ze jsem 4,000 km daleko (no v lete 9,000 km). Po show s nim zase odlitli zpet do VA.
|
| |
|
| | | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:48 | |
| | Je to tak jak píše Blackrat.
Pro natáčení Nebeských jezdců "překapotovali" v Letňanech jedno líčko na perfektního welouše. I když má člověk tyhle éra "v oku" tak si skoro nevšimne, že Wellington byl středoplošník - a ten filmový je "skorodolnoplošník" - i když mu udělali falešné břicho - a pak hlavně (a to si fakt skoro nikdo nevšimne, pokud to neví dopředu) má motory o něco blíž k trupu (!!). Jen na některých záběrech je vidět, že v bocích trupu jsou udělány temné štěrbiny, do kterých zasahuje vrtulový disk (při točících se vrtulích). Vysvětlení je prosté - pro některé záběry bylo potřeba, aby se filmový welouš pohyboval po letištní ploše svojí vlastní silou - aby pojížděl. Filmaři tehdy prostřednictvím letňanských žádali na letecké inspekci, zda by nešlo pro tento účel zmenšit délku listů, že éro stejně nikdy nevzletí - a bude na konci natáčení zrušeno, letecká inspekce to ale nepovolila (!!) - tak vrtule zůstaly jak byly a do trupu se udělaly ty štěrbiny.
Jak píše Blackrat, Li-2 welouš skončil svou pouť při natáčení havárie, ve které (dle knížky) exploduje v pumovnici zbylá zápalná puma... Rýt hlínu modelem 1:4, jako to později udělali Svěráci, tehdy nebylo nutné, protože se odepsané líčko stejně považovala za šrot...
Jen připolmenu, že film se natáčel na tehdejším letišti v Klecanech, tam, co jsou teď ty sklady velkoobchodů (kdysi jsme tady o tom diskutovali a hledali jsme, jaká vlastně poloha toho letiště byla...)
Pusťte si ten film a koukejte na detaily - nejen na posazení welouše nad zemí, na škvíry pro vrtule, ale kde vlastně tenhle welington vidět. Tam kde wellingtony letí ve vzduchu, jde o záběry, zakoupený pro tento film ve Velké Británii (kvůli tomu taky byl film natočen černobíle, aby se to nepoznalo). Jen jeden záběr je dělaný s modelem (myslím že 1:6, tenmkrát) - a je to docela vidět. Všechny po zemi pojíždějící velouše - je ten zde zmiňovaný letňanský, ale není klonován počítačem, jen je vše šikovbně sestříháno, takže sice není žádný záběr, kde by byo víc wellingtonů, než právě ten jeden (v sousedství různých dakot a líček), ale ze střihu máte dojem, že jich tam filmaři měli řadu.
Traduje se k tomu hezká historka: když Jindřich Polák vybíral letové záběry, zakoupené ve Velké Británii (byly to záběry pro filmové týdeníky), tak se mu líbily i záběry jiných letadel, než právě Wellingtonů. Jako poradce tammtehdy měl šéfredaktora časoipisu L+K (jméno si teď bohužel nevybavím). Ten mu říkal - to tam ale nemůžete dát, to je úplně jiné letadlo, na tom naši letci nelétali. A Polák na to: No to přece nevadí, letecké záběry tam být musí - no a kdo pozná, že to letadlo je jiné !! A šéfredaktor na to: Všichni čtenáři našeho časopisu. A to je nějakžc dvěstě tisíc budoucích diváků ! - a tak tam filmaři nastříhali jen ty záběry s pravými wellingtony.
PS: Nikomu to nevnucuju, ale jsem stále přesvědčen, že film nebeští jezdci patří do nesmrtelné síně naší filmové slávy na některou z nejvyšších příček. Nejen posláním, ale i nasazením všech zúčastněných a filmařským řemeslem. |
| |
|
| | | | | Wellington 27. 1. 2014 / 18:57 | |
| | Nojo - dyt jsem blbej, Vasku. Koukal jsem jenom na ty motorove kryty, ktere vypadaji na prvni pohled vyborne a tim padem jsem si nevsiml, ze je to vlastne dolnoplosnik. Taky jsem si nevzal brejle, abych to lip videl!
Ten film si budu muset nekde sehant, treba se to da stahnout?!
A dekuju za odpovedi, panove! |
| |
|
| | | | | | Wellington 27. 1. 2014 / 19:14 | |
| | Stahnout nevím, ale docela často to maj v levnech dývkách po různu za 49-59 korun. Kdybych to zas někde viděl, koupím nějaký a dám tady vědět. Pro mne to je klenot všech filmů. |
| |
|
| | | | | | | Wellington-Nebeští jezdci 27. 1. 2014 / 19:48 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Wellington-Nebeští jezdci 27. 1. 2014 / 20:20 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Wellington-Nebeští jezdci 27. 1. 2014 / 22:09 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Wellington-Nebeští jezdci 28. 1. 2014 / 07:58 | |
| | Hezké, hezké.... Děkujeme!
|
| |
|
| | | | | | Wellington 28. 1. 2014 / 08:44 | |
| | Az prijedes, budes mit DVD u me Vlado |
| |
|
| | | | | | | Wellington 28. 1. 2014 / 16:26 | |
| | Dik, Premku. 8. dubna jsme tam! |
| |
|
| | | | | Wellington 28. 1. 2014 / 09:12 | |
| | Díky za upřesnění To o těch dírách na vrtule jsem vůbec netušil.. |
| |
|
| | | | | | Wellington 28. 1. 2014 / 14:52 | |
| | No, když o nich nevíš, tak tam skoro fakt nejsou vidět - snad jen v těchhle dvou stiuacích: |
| |
|
| | | Wellington 27. 1. 2014 / 23:09 | |
| | Dobrý den,
samozřejmě si nejsem dokonale jist, ale domnívám se, že ta fotografie byla pořízena během "výroby" a zalétávání onoho Li-Welouše pro film "Nebeští jezdci" v Aeru Vodochody - tehdy se tuším jmenovalo Středočeské strojírny n.p. MiGy-19 jsou tehdejší výrobky Aera - zde ve fázi záletu. Fotogrametrická úprava Avie Il-14 je též výrobkem Aera (ta prosklená kopule na přídi se vyráběla a montovala také v těchto dobách). Hangár na fotografii byl (snad) pracovištěm cechu "Zalétávání". Tedy alespoň si to myslím, protože vypadá stejně, jako když jsem tam kdysi pracoval, což bylo přibližně patnáct let po éře Devatenáctek. Škoda, že mě nenapadlo všechna ta vyprávění starých mechaniků zapsat. Jediné, co si pamatuji dokonale, je bezmezný obdiv nás mladých, když jsme všechny ty příhody poslouchali.
Pokud se mýlím, tak mě prosím někdo informovanější opravte.
Letu zdar.
Vladimír Steffan |
| |
|
| | | | Wellington 28. 1. 2014 / 08:16 | |
| | Asi máš pravdu. A já si celé roky myslel, že to bylo v Letňanech...
Teď nemám šanci hrabat v "archivu" doma na půdě, měl bych to někde mít (mám okopírované články - pár dobových zpráviček a pak těsně po revoluci, když se k tomu v L+K vrátili). Ale pokud to tam znáš - a poznals okolní provoz, tak si myslím, že tvoje info je nejspolehlivější. |
| |
|
|