ja vedel ze to najdu
V období 1945-1947 byly na čs. dopravních letištích vybudovány služebny tzv. zabezpečovací služby letecké, podléhající ministerstvu dopravy. Zajišťovaly radiotelegrafní komunikaci a zaměřování na stanovištích "gonio", fonické spojení s letadly a spojení s letišti na letištní řídící věži (TWR) a přístrojové přiblížení na systém SBA. Na letištích Praha a Bratislava byl kromě toho řízen provoz na letových cestách oblastními stanovišťmi (ACC). Pražské letiště bylo americkou armádou vybaveno i přistávacím systémem ILS, paprskovým DV radiomajákem RADIO-RANGE, VKV spojením s letadly, VKV ručním zaměřovačem, KV komunikačním střediskem pro leteckou pozemní službu a pro meteoslužbu. Britská armáda vybudovala na letišti KV zaměřovač Adcock.
citat z webu rlp.cz, sekce minulost, obdobi 1945-1947
jinak, troska historie
- upne prvni pokus s ILS systemem probehl v roce 1929
- prvniho "komercniho" (blbe slovo nasazeni se ILS (podobny dnesnimu) dockal v roce 1934 ve statech (aerolinkam se ale nelibil, protoze musely letadla dovybavit dalsimi pristroji
- v roce 1945 US army vytvorila novy typ ILS pracujici na vyssich frekvencich k omezeni ruseni atd. v roce 1949 ICAO prevzalo tento typ jako standard i pro civilni letectvi
- v roce 1960 bylo ILS pouzitelne pro prvni pristani "naslepo" (resp. anglicky vyraz "blind landing")
- stejne zarizeni se pouziva dodneska |
|