FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 13. 3. 2025 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
ON-LINE a komunikace Jeden příspěvek | Celý strom
ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 13:25
Jarda
Protože mám určité nejasnosti k on-line letu ohledně komunikace s řídícím, chtěl bych si to upřesnit. Zatím jsem to zkoušel jednou na VATSIMu, dělal jsem strašné kopance, ale řídící to pochopil.

Opravte mě, jestli to je špatně, ale tohle jsem nějak nenašel:

Když dostanu povolení pro TO, tak po vstupu na RNW přepnu odpovídač na standby.
Po odstartování zahlásím já (pilot) odstartování z RNW a nahlásím aktuální výšku, dále dle pokynů řídícího. Pokud nedostanu povolení, tak stoupám jen do 5000 ft (Ryzyně).

Potom už jen plním pokyny řídícího a potvrzuji, pilot jako první už nic nehlásí.

Není mi jasné, kdo se první ozve po přístání, jestli pilot a sám se rozhodne kudy bude vyklízet, ale jak pozná kudy, nebo mu to řekne řídící a on potvrdí a dále podle jeho pokynů a jak se hlásí, když dojede na přidělené místo.

Předem dík za vysvětlení.
 

Re: ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 13:31
Filip   
Hehe, ten odpovídač dáváš obráceně. Pos vstupu na dráhu ho přepneš do módu C.
Po přistání řekneš ty jako pilot "...runway vacated...", a když dojedeš na nějakou stojánku, ta řekneš něco jako "...on stand, parking brakes set, requesting shut down and close flight plan..."
Kdyžtak mě někdo opraví
 

Re: ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 13:49
PavelS
a) Stojíš na stojánce , vyřizuješ spouštění, letové povolení, pojíždění - pořad Squawk Stdby ( t.j. řidici vidi jen křížek na radaru bez podrobností )

b) Po obdržení povolení ke vzletu ( "CSA002, cleared for Take Off ") dáš automaticky , t.j. bez pokynu ATC, Squawk C ( nikoliv na Stdby ). Od této chvíle vidí ATC podrobnosti o letadle ( destinaci, rychlost, výšku , ... )

c) Po vzletu stabilizuješ stoupání a ohlásíš " Airborne, passing 2900ft CSA002". Toto slouží ke kontrole výškoměru. ATC si odkývá, že mu sedí údaj na radaru s tím co říkáš. Pokud ano, tak odpoví frází " CSA002, Radar, Radar Contact" , čímž potvrzuje, že Tě vidí. Vyplývají z toho některé další věci, z nichž pro tebe je nejdůležitější, že nemusíš hlásit průlet nad tzv. "povinnými hlásnými body". 99% letů na VATSIM běží takto.

d) Součástí letového povolení je udání tzv. initial climb , neboli výšky počátečního stoupání. Pokud není dána v povolůení, tak je uvedená v AIPu nebo podobně. Tak je to v Praze a automaticky se předpokládá, že to všichni vědí ( u SIDů = 5000ft alt. ) )
Ano, pokud nedostaneš od ATC povolení k dalšímu stoupání nad ICA, tak musíš zastavit stoupání - jakýkoliv jiný postup se považuje za velmi hrubé porušení a i na VATSIMu vede k problémům ( kolizní provoz ).

e) Ano, za letu se řídíš pokyny ATC, ale i pilot může řadu věcí hlásit - požadavek na změnu hladiny, začátek klesání, požadavek jít na záchod (" leaving frequency for two minutes ".) ... překvapivě se nedělám srandu.

f) Pro většinu letišť je stanoveno vyklízení, resp je určeno, které TWYs jsou způsobilé pro vyklízení té které dráhy. Obvyklý je postup, že pilot vyklidí po první způsobilé TWY tak, aby na RWY byl CO NEJKRATŠÍ DOBU. Po vyklizení nebo již po přistání a úkonech po přistání se ohlásí "CSA002, after land, vacate via C", což ATC buď sežere nebo udá změnu a dá další pokyny pro taxování. V této souvislosti upozorňuji, že taxovací instrukce je třeba doslova opakovat , což mnoho nových pilotů nedělá

g) Na rozdíl od reálu se na VATSIMu hlásí pilot po dojetí ke gejtu ( standu ): "CSA002, Gate 16 , ready for shutdown" nebotak. ATC odpoví "S/d approved " + ukončení FPL nebotak něco.
Ještě podotknu, že slovo "Shutdown" není havarie - jak nedávno padlo - ale pouhé vypnutí motorů ))

=====================================
Pro fajnšměkry : na letištích , kde není spolehlivé radarové krytí sekundárního radaru do hladiny( výšky ) počátečního stoupání nehlásí pilot Airborne, ale v poklidu stoupá do ICA a beze slova čeká na ATC, který mu řekne instrukce pro další. Teprve , když ATCmu naskočí jeho sekundární obraz na radaru , dá on pilotovi frázi Radar Contact.

Howgh
 

Re: Re: ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 13:53
Jarda
Díky, tak to bylo vyčerpávající.
 

Re: Re: Re: ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 13:58
PavelS
Děkuji, bylo to vyčerpávající i pro mne...

Nicméně prosím touto cestou všechny VATSIMové nováčky ( i zkušené ) aby toto "komunikační minimum" , které jsme teď náhodně vyrobili, se snažili dodržet. Je to nejlepší základ pro další zdokonalování a ulehčuje to život jak pilotovi tak nervosním ATC...

PavelS
 

Re: Re: Re: Re: ON-LINE a komunikace   18. 3. 2005 / 16:23
pseudoMates
Jen bych si dovolil poznámku... Bylo to sice vyčerpávající, jen to slovo "vyklidit" ve všech pádech mi doslova rve uši... Existuje taková jednoduchá pomůcka... Vyklízí se sklep, dráha se uvolňuje... Mějte se. Jinak v dohledné době, se na netu objeví komplet základní frazeologie pro IFR, de facto od prvního přihlášení po vypnutí motorů na stojánce... Bohužel nemůžu poslat link, neboť tyto stránky ještě nejsou v provozu, ale díky nesmírnému úsilí několika lidí, se v dohledné době rozjedou... Určitě o tom padne zmínka i tady. Takže letu zdar...
 

Re: Re: Re: Re: Re: ON-LINE a komunikace   19. 3. 2005 / 00:06
Tomas Gurecky
Já jen dodám takovou kuriozitku z praxe a to že v Ostravě se piloti většinou po vzletu neohlašují. Takže první kdo se ozve je ATC.
Příklad: CSA025 Radar radar contact - Děkujem CSA025
Ale jak již bylo řečeno, asi první by se měl ohlásit pilot, takže to raději dodržujte
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ON-LINE a komunikace   19. 3. 2005 / 00:22
PavelS
Bylo řečeno, že jsou nebo mohou být výjimky v závislosti na vlasnostech radarového krytí.
Konkrétní postup musí být stanoven v postupech pro dané letiště. Pro Prahu tedy platí, že se po vzletu hlásí , ale pro LKKV bude v postupech, že nikoliv: Můžeme to zavést i pro LKMT, pokud to tam v reálných postupech takto je.

Na VATSIMu je principiálně jedno , jak to bude, protože radarové krytí je všude a pořád ( nebo vůbec, když to spadne ).
 

Re: Re: ON-LINE a komunikace   20. 3. 2005 / 19:38
Karel
ad g)
je to zajímavé, jak jsou některé věci historicky a hluboce zakořeněny. Slyšel jste už někdo v reálu, že by pilot žádal "request shutdown", potažmo, aby řídící schvaloval "shutdown approved"???

Prostě dojeď na gate (stand) a vypni motory podle potřeby, u většiny letadel máte APU (ATR-káři a další využijí Hotel-mód), pod jehož supply vyřídíte cokoliv nezbytného pro "before leaving cockpit" procedury.

Kdo častěji létáte, víte, že sotva zabrzdí na stojánce/u gate, tak hned vypínají motory. Žádné schvalování není třeba, všichni stejně šetří jak to jenom jde...

Karel
 

Re: Re: Re: ON-LINE a komunikace   20. 3. 2005 / 22:37
PavelS
Ano, to víme, ale pro VATSIM platí dohoda , že se komunikuje jak je uvedeno výše.
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ