| | | 738 TVS sjel z dráhy 25. 8. 2013 / 20:59 | |
| | | |
|
| | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 20:18 | |
| | Kolik metrů byli mimo dráhu? Na fotkách to není vidět |
| |
|
| | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 20:31 | |
| | | |
|
| | | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 20:32 | |
| | | |
|
| | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 11:30 | |
| | To vyjde nastejno |
| |
|
| | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 20:44 | |
| | Max 150 a otočil se téměř o 180 stupňů ve smyku |
| |
|
| | | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 20:50 | |
| | Tak to tedy Ray kecal - ááááxkluzivně |
| |
|
| | | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 22:56 | |
| | | |
|
| | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 26. 8. 2013 / 23:53 | |
| | průser? letadlo mimo rwy, plný lidí....bez zranění, bez škod na letounu....mě se to jeví spíš jako štěstí |
| |
|
| | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 09:19 | |
| | Průser spíš v tom, jak se na to vrhne (v)UZPLN asi myslel ... |
| |
|
| | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 09:51 | |
| | Spíš měli z prdele kliku že nic cestou na trávě nepotkali a nerozštípali to jako ti rusové. Ale ti měli drobet více rychlosti... |
| |
|
| | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 10:02 | |
| | Ti Rusové totiž byli daleko rychlejší (ať už technickou závadou, nebo chybou v tecnice pilotáže), v PED i KTW k vyjetí došlo už relativně malou rychlostí, neboť přistání jako takové proběhly normálně. Jen to nebrzdilo.
Když jsem osmistovku lítal relativně krátce, asi půl roku, byl jsem dočasně na pár měsíců přidělen na CE-680. Šel jsem si jí obnovit do Farnborough. Můj instruktor byl poměrně zkušený letec, létal dost typů včetně 738. Ptal se mě, jak se mi to éro líbí. No já (protože jsem tehdy nebyl ještě tak vorajblovanej jako teď) se úplně rozpouštěl blahem chválou na ní. A on na to - já jí moc rád neměl, ona je sice, fajn, spoustu vydrží, ale blbě brzdí na mokrých a kontaminovaných drahách.
A jak jsem časem sám poznal, měl naprostou pravdu. Jestli má to éro někde slabý místo, tak tady. |
| |
|
| | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 10:24 | |
| | A proč špatně brzdí? špatný reverzy nebo brzdy? Nebo je to tím že je to delší a těžší a brzdy a reverzy zůstali stejný? |
| |
|
| | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 10:33 | |
| | ze by vztlak? Viz debata o prizemnim efektu. Motory i brzdy ma NGcko jiny, novejsi oproti CL. |
| |
|
| | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 11:12 | |
| | Díváš se na to špatně. 738 brzdí skvěle, to jen v LKPD mají krátkou dráhu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 11:22 | |
| | a taky z kopce určitě viď |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 12:29 | |
| | Neplánuje EBA nabízet a zpoplatnit použití rollstopu? Když už máte to GPU zdarma... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 11:34 | |
| | ...co by měli říkat na Skiathosu.....)) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 12:02 | |
| | To je pravda, já vlastně taky nemám nadváhu, jen podvýšku |
| |
|
| | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 12:10 | |
| | Brzdy dobrý, revezy dobrý, na suchý dráze stojí hned a brzdí perfektně. Má ale díky své nemalé hmotnosti (až 66tun na přistání) a poměrně vysoké přibližovací rychlosti (běžně 150, ale někdy podle podmínek i 160kts) poměrně velkou energii na adhezi, kterou je schopen přenést normální podvozek na kontaminované dráze. A znovu platí, pokud se k tomu nepřidá další jev (notoricky kluzká dráha v KTW, aquaplaning v PED), tak to pořád stačí. Asi by byly už lepší vozíky á la 757.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 12:22 | |
| | No a ještě by byly větší |
| |
|
| | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 15:47 | |
| | Kamarád se títmto strojem vracel z Burgasu a říkal, že to přistání bylo celé divné (resp. jiné než jindy). Údajně se krátce před přistáním dost měnili otáčky motorů a má dojem, že vůbec nebyly použity reverzy. Není to letecký odborník, tak že je nutné to brát s rezervou. Nicméně na palubě i po vjetí na trávu a efektní smyk žádná panika, ticho jak v hrobě. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 16:07 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 18:22 | |
| | To je pravda. Ale taky je pravda, a to různí senzachtivci, pseudoodborníci a novináři zjevně vůbec netuší, že dle předpisů se pro výpočty délky přistání kredit reverzu nebere v potaz, jinými slovy při výpočtu se s ním nekalkuluje. Jediné, kdy se s ním počítá, a jeho nefunkčnost má bezprostřední vliv na výkony (způsobuje to velké penalty na hmotnosti), je vzlet z kontaminované dráhy.
To narozdíl kupříkladu od Antiskidu (laicky ABS), jehož nefunkčnost způsobuje velké omezení.
Takže pro výpočty a rozhodnutí, zda sedat či ne, funkčnost či nefunkčnost reverzu v podstatě žádnou roli nehraje. I když je jasné, že v daném případě, když by chodil, tak pomůže celkem dost.
Jenže tohle čtenáře bulváru (tedy i Novy) přeci nezajímá, ti chtějí krev, šroubky, exemplární trest a veřejnou popravu. A cucíka Ivety Bartošové. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 19:55 | |
| | Je to tedy tak, že když na letadle nefunguje jeden reverz, tak se při přistání nesmí použít ani ten druhý co funguje? Předpokládám, že by se to letadlo asi nedalo udržet v přímém směru?
Dotaz 2: Antiskid je zapnutý trvale při každém přistání, nebo jej pilot zapíná jen když to situace vyžaduje? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:19 | |
| | Pokud jeden revers nefunguje, může se bez problému použít jeden zbývající (nevím jestli není omezení na kluzké dráze). Loni nám lítal lotyšský A320 půl sezóny na jeden revers Antiskid není důvod vypínat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:40 | |
| | Použít se smí, problém je, že na suché dráze to nemáš problém udržet ve směru, ale taky ho moc nepotřebuješ, zatímco na kluzké dráze, zejména na malých rychlostech už to má tendenci zdrhat ze směru, a tak se samostatně moc používat nedá.. Ale zároveň ve stejných situacích bys ho i víc potřeboval.
Antiskid je zaplý (zaarmovaný) kontinuálně, zafunguje samozřejmě jen tehdy, pokud zaregistruje prokluz |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:43 | |
| | Díky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:18 | |
| | Dík za vysvětlení. Stejně si ale myslím, že ho měli vypoklonkovat z plochy, toho nováka, a né mu tam ještě vykládat, co na letadle funguje a co ne.
Ale moc dobře mi po té reportáži nebylo, kvůli panu pajlotovi. I když nevím, jak to chodí. Jak moc mu může pomoct nebo ublížit takováto příhoda.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:42 | |
| | No moc to nepomůže, protože neznalá veřejnost má daleko větší tendenci si pak dělat zkratkovité závěry.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 20:51 | |
| | No, nevím jak to chodí v jiných firmách, než u "Pardubice Airport" - ale soukromé konzultace bulváru bez přímého pokynu vedení firmy k takové činnosti může být dost závažným porušením firemní politiky, tj. pracovní kázně a tak svým způsobem i krok ke ztrátě pracovního poměru.
Samozřejmě závisí na vztahu vedení firmy k "píár" partnerovi, třeba ukázat žlutá záda s nápisem Pardubice Airport" se v pardubkách hodnotí kladně... je to určitě víc, než jen obyčejné foto z plochy...
O "kolegialitě" mechanika, který u cizího letadla vykládá na kameru bulváru, co kdo kde napsal do knihy závad - radši nemluvím.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 22:02 | |
| | u ČSA to je důvod k okamžitému rozvázání pracovního poměru pro hrubé porušení pracovní kázně. Apropo, nedovedu si představit abych jakožto mechanik vykládal do médií něco o technickém stavu letadla zákazníka, kromě toho "kontaktujte tiskového mluvčího", nebo při obdrženém povolení pak něco jiného, jak letadlo bylo provozováno v souladu s příručkou schválenou ÚCL, či jiným dozorujícím úřadem. Ale holt jinej kraj, jinej chleba. A pak jsou lidé, kteří rádi povídají a musejí být posloucháni za všech okolností. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 22:21 | |
| | Nic proti tomu, že si pustil hubu na špacír, ale k meritu věci. Mám dvě otázky:
a) je nefunkční reverz (nebo oba) považováno za závadu, se kterou je možné uskutečnit let?
b) jestliže je na a) odpověď "ano"(což předpokládám), jsou nějaká pravidla pro rozhodnutí o divert? (délka dráhy, braking condition), nebo je to jen o citu a odhadu pilota? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 22:36 | |
| | Na revers je myslím desetidenní MEL. Bez problému se dá lítat s tím že v tech logu odkážeš pilota na flight manual s referencí na daný problém.Zde má uvedeno,co a jak a kdy může použít. Proshlášení pana Huňáčka je víc než děsivé. Spolešně s Fishbedem pracujeme na letišti a já plně reflektuji jeho slova. Za mě bych jen dodal: Je to nýmand,laik a trouba když tohle ať již říká že o tom nevěděl říká reportérovi z TV NOVA. Nevim,nesmím,nemůžu,obraťte se na tiskového mluvčího. NAZDAR! Dodám jen že jsem byl u nehody první a po tom co jsme viděl tuhle reportáž bych se čůral magi v kostkách a metal salta. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 22:39 | |
| | Takže ta reportáž je špatně? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 23:13 | |
| | To netvrdím,důvod proč,bude vědět jen úzpln. Já za sebe jen tvrdim ze prohlášení v Tv nova resp. P. Huňáčka bylo nemistné a mimo jeho kompetence. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 00:27 | |
| | Za techniky:
Povídání o MELu je na delší povídání a po pravdě je to know how každého člena uvolňujícího personálu. Kolikrát to vyžaduje mít i cit pro situaci a odhadnout vhodnost použití daného MELu. Třeba nemá smysl dávat MEL na odmrazování v námrazových podmínkách, atd.
U sebe nemám MEL, ani MMEL abych toto dokázal říci. Jedna věc je co napíše výrobce, druhá věc je to, co si pak do MELu (vždycky musí bejt tvrdší, jak MMEL) napíše provozovatel a schválí mu to dohlížející úřad. Ale myslím si, že je možné dle MELu letět. Pro nás, pro mechaniky je důležitý odkaz do našich procedur, kde my musíme udělat deaktivaci reverzu pro let (mechanicky a softwarově/na NG/ zabránit otevření reverzu). Procedury pro posádku jsou pro nás spíš jen pro informaci (třeba pokud posádka má udělat nějaký test je vhodné si jej zkusit, aby se zamezilo dalšímu zpoždění, pokud se test nepovede). Třeba to že nemá smysl nutit posádce letadlo, pokud je třeba let povolen za nějakých povětrnostních podmínek, a nám je jasné, že nejsou, tak nemá smysla vypsat MEL, když letadlo stejně nepoletí a je lepší rovnou začít vyšívat na odstranění závady. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 22:17 | |
| | Psal jsem to Radimovi přes soukromé zprávy, vzhledem k tomu, že se to rozjelo takhle veřejně tak to napíšu taky veřejně. Jménem technického personálu letiště Pardubice se distancujeme od všeho co tam náš kolega pronesl. Nutno podotknout že ten člověk ani nepatří mezi techniky....bez jakýkoliv debat se upřímně přiznávám že nejen mě, jeho výroky uráží a hází to špatné světlo na nás ostatní kteří se řídíme tou kolonkou v pracovní smlouvě ve které se jasně říká že se nám zakazuje vynášet interní informace které by mohli vést k poškození klienta, v tomto případě společnosti Travel Service |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 27. 8. 2013 / 23:31 | |
| | na trouby a německý turisty narazíš všude |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 00:33 | |
| | Někteří lidi, když vidí kameru, tak se jim rozjede pusa na plne obrátky.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 09:52 | |
| | Mě v tý reportáži zarazilo spíš to, že pokud nefungují reverzy, může se brzdná dráha prodloužit až o dvě třetiny. To ten reverz docela pomáhá. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 09:58 | |
| | Já bych to řekl spíš jinak ... Pokud se použije reverz, tak se může brzdná dráha o X % zkrátit. Bo řečeno takhle to může znamenat, že dráha nutná pro přistání se počítá s reverzem, a bez reverzu pak skončíš půl kilometru za drahou ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 10:00 | |
| | VELMI ma prekvapuje, ze sa moze lietat s nefunkcnym jednym reverzom,!?!?to som fakt netusil...
letecke predpisy su obvykle dost prisne a toto mi pride znacne benevolentne...keby aspon bolo obmedzenie, ze to plati iba na suchom povrchu tak budiz....
ale na extremne klzkom povrchu je symetricky reverz celkom urcite lepsim sposobom brzdenia nez klasika, tam ani ABS nepomoze
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 10:16 | |
| | Proč by se nemohlo lítat bez reverzu? Na spoustě letišt máš stejně reverz více či méně zakázaný používat ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 10:51 | |
| | Tak ale obvykle jde o protihlukové opatření, které se dá porušit, když jde do tuhého - opravdu špatné podmínky pro přistání. A nebo ho smíš používat alespoň na volnoběh, což samo o sobě dost pomáhá a může stačit. Nebo jsem to špatně pochopil ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 11:11 | |
| | Ale ne... je to něco navíc.
Ale jak už tu Radimm napsal - požadavek na délku dráhy apod. se počítá (i při špatných podmínkách) bez reverzu. A reverz je jen bonus, který ten požadavek dovede ad-hoc zkrátit. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 11:31 | |
| | Jj, to nerozporuji. Já jen k té poznámce, že to bývá zakázáno, že se to dá porušit, když je třeba. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 10:47 | |
| | Pokud to dobře chápu, tak délka dojezdu (přistání) se v zásadě vztahuje k letadlu bez reverzu - a reverz je něco "navíc" - co umožní rychlé opuštění dráhy dřívějším výjezdem a tak. Pokud jsem dobře pochopil i některé příspěvky tady nahoře, tak absence reverzu neznamená nezpůsobilost k přistání, takže není důvodem k letové nezpůsobilosti obecně... - nebo to chápu špatně? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 13:52 | |
| | tak je potvrdil mi to aj pilot B737-čky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 15:48 | |
| | v tom je cely problem - ja ako laik som si doteraz myslel, ze reverz je u velkeho lietadla pomerne DOLEZITY
kazdopadne ciste selskym rozumom trvam na tom, ze v pripade extremne smyklaveho podkladu moze byt poriadny a symetricky reverz efektivnejsi nez poriadne slapnutie na brzdy |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 17:12 | |
| | To určitě, protože je na stavu povrchu nezávislý. Ale zase takový zázrak, jak si většinou lidé myslí, revrz taky není. Většinu brzdné síly vyvodí prachobyčejné brzdy.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 08:23 | |
| | tak som zase o trochu múdrejší
chcel som napísať k tomu incidentu ešte jednu poznámku, ale nejaký pán z planes.cz mi to telepaticky ukradol z hlavy
takže iba kopirujem to čo napísal on a podpisujem za pod tood A-do Z :
"Bez ohledu na debatu na téma zda je TVS malá nebo velá firma, ikdyby měla sto letadel, tak dvě vyjetí z dráhy za jeden rok jsou statisticky hodně. Nemusí to znamenat nic, ale také to může ukazovat trend ve společnosti, například problém firemní kultury ( na "dokončení letu" může znamenat chybné rozhodnutí o GA nebo diverzi atd., to jsou věci známé z minulosti, bohužel často itované z vyšetřovacích zpráv.).
Vzpomeňte si na nehodu v Buffalu (tuším Q400), kdy teprve několik ztracených životů přimělo FAA zabývat se problémy o kterých se roky mluvilo, ale nebyl impuls je řešit. Životní podmínky, nezkušenost pilotů přijímaných na pozice v dopravních letadlech atd.. Neříkám že cokoli z toho je problém TVS, ale trvám na tom, že druhé vyjetí z dráhy za rok může znamenat trend, a to není dobrá zpráva ani pro TVS ani pro cestující. Takže je třeba se podívat na možné společné znaky obou incidentů/nehod, udělat si statistiky zda firma napřklad netrpí nadprůměrným počtem nestabilních přiblížení nebo nemá vyské procento dlouhých přistání, a případně vyvodit důsledky (doplnit teoretické výcviky, upravit osnovu LPC/OPC simulátorů atd..).
Na závěr chci říct, že si vážím všech slušných a šikovných pilotů, kteří v Travelservisu i po letech těžkých podmínek stále odvádějí vynikající práci." |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 12:18 | |
| | No já bych k tomu měl statistickou poznámku To je tak malé číslo, že to neříká vůbec nic. Jeden z těch případů se klidně mohl stát až za dva roky a hned by to vypadalo úplně jinak To prostě není příznak trendu, stačí to srovnat s celkovým počtem přistání letadel TVS za rok a taky kolik let před tím se nic takového nestalo? To jsou kouzla statistiky. Asi jako když já sním celé kuře a ty nic, ale v průměru jsme měli oba půlku Jinak 10 let se nic takového nestalo a pak se to stane v jeden rok dvakrát, v průměru to je ale 1 případ za 5 let. Je jen náhodou, že to bylo relativně brzy po sobě. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 15:14 | |
| | Obávám se, že s tímto se nedá souhlasit. Pokud máš takovýto nárůst, máš problém. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 16:00 | |
| | Myslim ze u dvou pozorovani jevu jeste lze. Znepokojovat bych se zacal u 3tiho ci 4teho vyjeti. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 5. 9. 2013 / 14:58 | |
| | Kdyby to byly dva případy ze sta, tak je to možná sice malý, ale už náznak nějakého trendu. Nevím kolik TVS za rok uskuteční celkem letů, ale předpokládám, že to jsou minimálně jednotky až desítky tisíc a proti tomu jsou 2 případy hluboko pod statistickou rozlišovací schopností. To není trend, ale prostě dva případy a v podstatě není žádný rozdíl, jestli se staly s odstupem dvou let nebo dvou dnů, pořád to jsou nic neříkající čísla. Nicméně pokud by se oba případy vyhodnotily a zjistilo se, že měly stejnou příčinu a velmi podobné okolnosti, mohlo by to něco naznačovat. Ale z toho že se staly dvě události shodou okolností relativně brzy po sobě, se bez srovnání všech detailů nic vyvozovat nedá. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 19:54 | |
| | Luďku, myslím, že práce na letišti a láska ke všemu, co má křídla by nám neměla zabraňovat vidět věci reálně.To co se stalo v jednom roce na EPKT a LKPD rozhodně není "normální" a bagatelizace není namístě.Zároveň to těžko schováš do statistické chyby...Tvoji argumentaci tudíž považuji za nebezpečnou a zavádějící.Zlehčování a přehlížení malých průšvihů v budoucnu k ničemu dobrému nevede a u létání to platí nejméně trojnásobně. Je zajímavé, že po pardubickém "přistání" jsem si okamžitě vzpomněl i na dávný průšvih TVS - tailstrike cestou odněkud z Egypta?, kde měl kapitán taky víc štěstí než rozumu....páč po vizuální kontrole nebojácně odletěl domů....nebýt tohoto průseru, zůstalo by to někde zapomenuté v podvědomí....
1) Bylo tady zmíněno, že EPKT je notoricky známé kluzkou rwy a LKPD možným aquaplaningem...nemůže mě tedy nenapadnout, proč raději kapitáni nezkusili krátký holding nebo divert? Určitě by se líp veřejnosti prodávalo prohlášení:
"Vážení cestující, z důvodu nepříznivého počasí musíme holdovat / divertovat, neboť z důvodu nečekaného zhoršení počasí v cílové destinaci nemůžeme bezpečně přistát a vaše bezpečnost je nám nadevše...."
všichni na palubě budou sice řvát, nicméně není problém to obhájit a vysvětlit, je to naprosto neprůstřelné!Navíc, bezpečnost cestujících je alfou a omegou leteckého byznysu, nerad to znovu připomínám.
2) Přistání mimo dráhu se obhájit nedá (pokud nešlo o emergency) a náklady na likvidaci jsou nepoměrně vyšší, než případný divert.Pokud z LKPD náhodou plánovali odvézt další várku koupáků, tak museli sehnat náhradní mašinu a informace, že letadlo sice přiletělo, ale skončilo v poli určitě čekajícím v cesťákům úsměv na tváři nevyloudí.....zároveň by se předešlo všem mediálním spekulacím, které samozřejmě TVS poškodí.TVS podniká a vydělává především v cizině a taková reputace rozhodně dalším kšeftům nepomůže.Pokud mašinu čekal jen technický přelet jinam, tak ji do vyproštění a prohlídky taktéž nemohli použít, takže opět problém, a dodatečné vícenáklady….
3) Nemusím snad ani zmiňovat, že pokud by náhodou došlo k destrukci podvozku, mohlo všechno dopadnout podstatně hůř….zároveň netuším, jak by můj synek, v letectví orientovaný reagoval na přistání mimo dráhu…..případně zda by neměl problémy nastoupit příště do letadla s logem TVS…. To se samozřejmě týká i ostatních cestujících.Pár jich určitě skončilo v šoku, i když se vlastně nic nestalo…NESTALO???
4) Závěrem napíšu, že nechci malovat čerty na zeď, neb mám v TVS pár známých, lítám s nimi rád a nikdy jsem s nimi neměl sebemenší problém.Považuji ovšem za samozřejmost, že dojde okamžitě k nápravě a k přijetí SYSTÉMOVÝCH opatření, které podobné „zážitky“ do budoucna omezí na maximálně možnou míru.Letu a TVS zdar!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 3. 9. 2013 / 21:46 | |
| | Aby nebyla mýlka, rozhodně nejsem proti analýze problému a netvrdím, že nemůže být u dopravce problém. Jen jsem chtěl říct a na tom trvám, že dva případy, které se čistě náhodou odehrály poměrně brzy po sobě neznamená automaticky trend. To jsou proti počtu uskutečněných letů opravdu statisticky nic neříkající hodnoty. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 4. 9. 2013 / 14:06 | |
| | nic neporušili (sednou na jeden reverz mohli) nikdo (rozuměj úřad) jim nice neudělá pokud ovšem oni sami si nenastaví sebereflexi ....¨
Počkáme na zprávu mě zajímá jaká byl rychlost a kde přesně to přizdili ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 4. 9. 2013 / 14:40 | |
| | tady má zas někdo křišťálovou kouli? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 5. 9. 2013 / 11:57 | |
| | jen má informace počkej uvidíš ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 5. 9. 2013 / 16:30 | |
| | Zajímavé, záznam slyšel, teď má informace, které budou publikovány až tak za půl roku, my ani nevíme, co v tom Majkovi vlastně máme...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 5. 9. 2013 / 17:24 | |
| | vidíš a ještě navíc ví jak to chodí v německu na odbavení |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 4. 9. 2013 / 14:43 | |
| | „zavolejte mě, až nastaví zrcadlo…“ |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 21:35 | |
| | To je sice pravda, ale pořád platí základní pravidlo, že to musí vyjít i bez reverzu. Ten je skutečně jen pomůcka navíc, na které to nezávisí. Pokud si pilot není jistý, že to ubrzdí bez reverzu, nesmí se o přistání pokoušet. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 22:03 | |
| | Tak to zkusili a nevyšlo... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 22:45 | |
| | Nejsou nějaký zrcadlový hodnoty rychlostí při přistání, resp. po dosedu - ekvivalent V1, Vr ? Jakože pokud jsem v půlce dráhy a mám pořád např. 120kts, tak už to prostě nedobrzdím a měl by se dát plnej a jít do vzduchu?
Ale asi by ty motory nestačily do konce dráhy ani zabrat a taky je asi lepší přejet dráhu ve 40 uzlech než ve 140, když by to nestihli odlepit...
Kolik tam tak museli mít rychlost na konci dráhy, když dokázali ujet ještě cca 200m a udělat otočku o 180st? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 28. 8. 2013 / 23:15 | |
| | Nic takového není. Dokonce je to jediná situace za letu, kdy není druhá cesta ven.Vzlet můžeš přerušit, přiblížení můžeš přerušit, ale jak jedeš po zemi a nebrzdí to, druhou možnost už nemáš (a proč, na to sis odpověděl sám, a jak takový zoufalý pokus přerušit dojezd může dopadnout ukazuje tento případ http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_625 ). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 07:56 | |
| | Mne by zajímalo kam skutečně sedli a jakou měli rychlost a jakou měli skutečně mít. To je alfa omega...
Já takhle sednul po větru (afisák mi dal špatně vítr a já hlupák mu věřil a nepodíval se na pytel...). sednul jsem samozřejmě dál (letadlo jelo jak namydlený) na větší rychlosti a pak jsem brzdil i očima... Hrozný pocit když to furt jede a blíží se konec dráhy... Skončl jsem 3 m za asfaltem... Nic se nestalo ale jako zkušenost k nezaplacení....
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 09:41 | |
| | Podle mých informací sedli tam kde měli a správnou rychlostí (postřehy pana koupáka v televizi jsou asi na úrovni toho, jako když budu sedíce na zubařském křesle hodnotit kvalitu práce stomatologa z pohledu mé profese). Sám jsem zvědav na výsledky vyšetřování, když ÚZPLN se vyjádřil, že aquaplaning to nebyl. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 10:11 | |
| | Ukládají se do let. zapisovače třeba i údaje o nastavení Autobrakes..? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 16:30 | |
| | ukladaji i ground spoilery, speed braky, poloha plynu a reverzu . A jako pripravu na vyuku NG v pristim tydnu se podivam, zda tam jde i tlak co jde do brzd a prace antiskidu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 17:21 | |
| | Mohl bys tady pro nás neznalé napsat něco o ground spoilerech (ty na letadlu nemám a o speed breaks ty jsem vyďel na K7 a na Blaníku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 29. 8. 2013 / 21:44 | |
| | U 737 mas spojlery ktere vyjednou jen na zemi (pokud si dobre pamatuju) a pak taky spojlery ktere na zemi vyjedou vice. Tot rozdil mezi ground spoilers a speedbrakes. Technologicky.
Pak je jeste rozdil rekl bych metodicky, pokud je to spravne slovo. Asi neni.
Cilem speedbrakes je primarne zvyseni odporu. Cilem ground spoileru je primarne ruseni vztlaku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 738 TVS sjel z dráhy 30. 8. 2013 / 19:47 | |
| | ground spoilery se dají použití jen na zemi (jsou vázané na váhu na kolech pravého hlavního podvozku) speed braky se dají použít za letu a na zemi se vysouvají společně s Ground Spoilerama, ale mají tu zvláštnost, že se stále dají použít v režimu spoileronů. |
| |
|
| | | 738 TVS sjel z dráhy (video z vyprošťování) 31. 8. 2013 / 20:40 | |
| | https://www.youtube.com/watch?v=0okK1mTsrho&feature=youtube_gdata_player
a schválně kdo si tam něčeho fenomenálního všimne |
| |
|
| | | | 738 TVS sjel z dráhy (video z vyprošťování) 5. 9. 2013 / 19:49 | |
| | no myslim si že by tam měly být místo schodů ty skluzavky z východů
|
| |
|
| | | | | 738 TVS sjel z dráhy (video z vyprošťování) 5. 9. 2013 / 21:16 | |
| | zaplať pánbůh že nebyly....nebylo to nutný ačkoliv neznám směrnice respektive nouzové postupy |
| |
|
|