FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 15. 1. 2025, svátek má Alice Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pár dotazů k FMS Jeden příspěvek | Celý strom
Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 19:40
Mike76
Četl jsem toto http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/FMS a mám pár dotazů.

1) používá se v moderních FMS už i GLONASS? Případně jiný systém bež GPS?

2) FMS ka si sama ladí dostupné VOR/DME a od nich si počítá polohu nebo se to musí nakrmit před letem či to ladit automsticky?

3) Jak hodně se používá inerční navigace dnes v FMS.

Díky za odpovědi.



 1x  

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 19:44
Fabo™   
1. Pokud ma letadlo GLONASS prijimac, tak ano. Galileo myslim zatim neni v pouzitelnem rezimu, cinska verze GNSS pokud vim taky ne

2. Pokud se bavime o letadlech beznych dopravnich typu, ladi si to FMSka sama, jestli se ji to vyslovene nezakaze (v nekterych typech rucnim prelazenim, v nekterych primo v FMS)

3. Hodne. IRS je zaklad, protoze funguje furt, bez ohledu na vnejsi vstupy. FMS pak na IRS polohu aplikuje korekce z nezavislych vstupu, pokud jsou k dispozici. Zejmena radionavigacni scan, nejcasteji DME/DME, v posledni dobe taky GPS (ale porad lita hodne postarsich letadel bez GPS vybaveni, typicky treba 737 klasiky)
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 20:28
Mike76
Píšeš že hodně letadel nemá ani GPS udělej nějaký odhad cca kolik procent nemá GPS kolik má a kolik má GPS a GLONASS dohromady. Čistě pro představu. Jinak díky za odpovědi určitě mě ještě nějaká hloupá otázka napadne. Už studiji FMSky na webu
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 20:35
Luděk Ch.
Ber to tak, že základem je pořád inerce. GPS jen navíc jako korekce u novějších letadel. Přesný poměr ti asi nikdo neřekne.
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 20:38
Mike76
Jinak Galileo má aktualně 4 slovy čtyři družice na orbitu. Plánováno je 30 plus tři záložní.

Ok zajímal mě nějaký kvalifikovaný odhad, prostě jak moc GPS a GLONASS proniká do tohoto o kru letectví.
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 20:50
Luděk Ch.
Letectví je obecně velmi konzervativní obor a dostávají se do něj teprve věci, které jsou dlouhé roky prověřeny praxí. A to se o GPS říct nedá, protože na jeho vypínači má neustále prst americký prezident. Není to nezávislý garantovaný zdroj informací, takže nikdy nemůže být jako hlavní. Tím je a nepochybně ještě velmi dlouho bude právě inerce, protože je naprosto nezávislá na vnějších okolnostech, druhé v pořadí jsou radionavigační pomůcky, protože ty jsou pevné a nějak garantované, ale GPS je závislá na mnoha faktorech a případných chybách. Takže je celkem zbytečné řešit, kolik letadel má GPS a kolik ne. Není to nijak podstatná věc.
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 21:00
Mike76
To je jasné 100 % souhlas. Chtěl jsem si tím udělat obrázek o stáří a modernizaci těchto systémů. Třeba to maličko změní Galileo... Uvidíme
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:19
Fabo™   
Glonass samotny je relativne novinka, tezko rici zda nekdo kdo ma letadlo starsi par malo let to bude dodelavat... Vzhledem k tomu, ze na Glonass tlaci zejmena ruska vlada, lze predpokladat, ze v MS-21 bude v serii, mozna to davaj uz do SSJ. Tezko rici... takove statistiky asi tezko nekdo dela.

Co se tyce absence GPS, tam je situace takova... zajimava. Starsi a mensi letadla maji casto GPS jako jediny zdroj RNAV, zaloha jenom radionavigacni. Novejsi stroje, prvni generace projektovana s FMSkama a IRSkama, ale jeste pred nastupem GPS, to znamena treba podstatnou cast 757, starsi 767, klasiky 737, z airbusu pak treba 310ky a nektere stare A320 taky jeste nemaj...
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:23
Mike76
Velmi zajímavé...
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:10
Lowmick   
Hmhm... my máme FMS bez inerce

A co se týká hlavního zdroje dat, tak v současnosti, kdy už se hraje téměř jenom na RNAV, mrkni někdy v Brně do malých eroplánů a uvidíš (malých = od C152 až třeba po různé Citationy).
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:16
Mike76
Zajímavé, ale já jsem se pral spíš na velké eroplány - na dopravu.
A RNAV=DME, VOR, ILS nikoliv GPS cháputo dobře? GNSS = GPS, GLONASS, Galileo atd...
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:29
Lowmick   
RNAV je obecně prostorová navigace.

Co se týká dopravy, tak některé staré ATRky měly taky tuším jednu KLNku. O ruských kusech ani nemluvím... viz video, kde letěli podle iPhone
 

Pár dotazů k FMS   14. 8. 2013 / 09:51
Luděk Ch.
Svého času k nám létal Atlant Sojuz se 733 (jakási stará verze bez ND a PFD, čistě mechanické budíky) a na MCP přimontovaná klasická malá přenosná letecká GPS s černobílým displejem
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:32
Fabo™   
Ne, RNAV neni radionavigace (tedy VOR, DME, NDB), nybrz Area Navigation cili prostorova navigace.

Principielne jde o zarizeni umoznujici let na libovolny bod v prostoru, zpocatku urceny treba VORem, radialem a DME odpoctem (treba rani B-RNAV systemy v L-410, Radimmm treba zavzpomina), pozdeji souradnicema, ktere se dnes tak moderne nazyvaji "GPS" souradnicema, byt se uzivali snad uz v dobe kdy by myslenka na GPS znamenala upaleni.

O RNAV zarizenich jsem kdysi napsal clanek pro Air Slovakii Virtual... Netusim kde mu je konec. Ty se lisily presnosti, principem fungovani a tak podobne. Zezacatku, pred dobou pocitacu vsude, umeli zejmena letet na zadane souradnice a ukladat kratky planek (treba 10 bodu). Pak vznikli zarizeni s databazema bodu, trati...
Nicmene technologie ktere je pohanely nebyly odvisle od toho jak krabicka vypadala (treba nam znama KLN-90B GPS vypada temer stejne jako Omega prijimac snad KLN-84)

Jak psano na wiki, INS funguje na bazi setrvacniku a pocitani zmeny smeru a velikosti vektoru pohybu letadla, casem se rozchazi a je potreba kalibrovat. Dobre kalibrovana je ale slusne presna.
Pak bylo nekolik systemu pracujicich na zaklade radiovych signalu, zejmena Omega a LORAN. Ty uz jsou dnes vypnuty. No a pak mas GNSS satelitni systemy. GPS, Glonass, Galileo atd.

V dnesnich letadlech se uz nepouzivaji systemy samostatne, ale pocitac, ktery sbira vstupy z vicero systemu a zpracouva je sam.
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 22:53
Mike76
Jasně Omega, Loran-a a Loran-C krásná historie ještě nás to Prof. vejražja učil.

Doraz co je to B-RNAV?

Pak mě překvapilo že metoda DME/DME je přesnější než VOR/DME nebo VOR/VOR, ale když se nad tím človek zamyslí tak je to jasné.
 

Pár dotazů k FMS   13. 8. 2013 / 23:59
Fabo™   
Basic RNAV by to melo byt.

Nasel jsem ve svem archivu ten clanek co jsem psal. http://191400.ivao.cz/downloads/navigacie.rar
 1x  

Pár dotazů k FMS   14. 8. 2013 / 08:18
Mike76
díky už jsem si to ztáhnul vezmu si to stylově do letadla
 

Pár dotazů k FMS   14. 8. 2013 / 09:47
Luděk Ch.
Jasně že malá letadla nemají inerci Pokud jsem správně pochopil tazatele, šlo jen o dopraváky.
 

Pár dotazů k FMS   14. 8. 2013 / 10:38
Mike76
jo pochopil přesně tak
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ