Ne, RNAV neni radionavigace (tedy VOR, DME, NDB), nybrz Area Navigation cili prostorova navigace.
Principielne jde o zarizeni umoznujici let na libovolny bod v prostoru, zpocatku urceny treba VORem, radialem a DME odpoctem (treba rani B-RNAV systemy v L-410, Radimmm treba zavzpomina), pozdeji souradnicema, ktere se dnes tak moderne nazyvaji "GPS" souradnicema, byt se uzivali snad uz v dobe kdy by myslenka na GPS znamenala upaleni.
O RNAV zarizenich jsem kdysi napsal clanek pro Air Slovakii Virtual... Netusim kde mu je konec. Ty se lisily presnosti, principem fungovani a tak podobne. Zezacatku, pred dobou pocitacu vsude, umeli zejmena letet na zadane souradnice a ukladat kratky planek (treba 10 bodu). Pak vznikli zarizeni s databazema bodu, trati...
Nicmene technologie ktere je pohanely nebyly odvisle od toho jak krabicka vypadala (treba nam znama KLN-90B GPS vypada temer stejne jako Omega prijimac snad KLN-84)
Jak psano na wiki, INS funguje na bazi setrvacniku a pocitani zmeny smeru a velikosti vektoru pohybu letadla, casem se rozchazi a je potreba kalibrovat. Dobre kalibrovana je ale slusne presna.
Pak bylo nekolik systemu pracujicich na zaklade radiovych signalu, zejmena Omega a LORAN. Ty uz jsou dnes vypnuty. No a pak mas GNSS satelitni systemy. GPS, Glonass, Galileo atd.
V dnesnich letadlech se uz nepouzivaji systemy samostatne, ale pocitac, ktery sbira vstupy z vicero systemu a zpracouva je sam. |
|