|  |  | Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 16:00 | |
|  | Panove, omlouvam se za BFU dotaz. Zajimalo by mne, jestli nekdo nevite, jak je to s B737/600 (PMDG) ohledne spotreby paliva a rychlosti (GS) vzhledem k letove hladine. Konkretni dotazy zni:
1. Jaka je optimalni FL pro nejrychlesi GS.
1a. Jaka je optimalni FL pro nejrychlejsi cestu z letiste A do B na vzdalenost rekneme 1000 km
2. Jaka je optimalni FL pro nejekonomictejsi let nezavisle na GS
2a. Jaka je optimalni FL pro nejekonomictejsi let z letiste A do B na vzdalenost rekneme 1000 km.
Mam totiz problem pri sestavovani letovych planu na kratsi trate, casto se mi stava, ze jen co dostoupam do treba do FL 400 (tech poslednich 5000 ft trva neskutecne dlouho) tak uz abych klesal na pristani.
posledni otazka, kdyz klesate z techto vysokych letovych hladin, nastavujete hodnotu na G/S nebo pouzivate LVL CH
|
| |
|
 |  |  | Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 16:13 | |
|  | Optimalni letovou hladinu pocita a navrhuje jestli se nemylim FMC podle vzdalenosti a hmotnosti, profilu letu a mozne jeste neceho dalsiho.
Klesa se zpravidla pomoci LVL CH, vyhodou je koordinace VS s rychlosti. Ja osobne pouzivam VS pouze kdyz potrebuju sklesat hodne rychle - napriklad kdyz prestrelim na APP a vidim, ze to stroj nedokaze stihnout a nechce se mi potupne na kolecko. No proste tak, jak se to nema delat - Japonci by mi to asi cely pozvraceli. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 19:14 | |
|  | 1) FMS ka se casto (aspon tedy v PMDG nebo v PIC) na kratke trate dost sekne a haze vyrazne vyssi vysku nez jaka by byla prakticka
2) uplne nejidealnejsi je klesani podle FMSky, coz se ti ale povede malokdy....
ohledne klesani , jeho ekonomiky, doporucuji prispevky AJSe, ktery se tu o tom pred casem dost hodne rozepsal |
| |
|
 |  |  | Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 19:18 | |
|  | no .. to jsou dost blbe otazky (ne ve smyslu blbe otazky, ale ze se na ne neda jednoduse odpovedet)
1) zalezi na vetru v te ktere vysce
1a) zalezi na vetru v te ktere vysce
2) zalezi na vetru v te ktere vysce, zatezi letadla, a delce letu
2a) zalezi na vetru v te ktere vysce a zatezi letadla
na kratke trate nedavej tak vysoke FL ... lety do jedne hodiny klidne letaji i v lower airspace - do FL245
mrkni na me stranky, je tam odkaz na manualy k B733-9, mam pocit ze tam najdes i nejake tabulky ohledne klesani  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 21:37 | |
|  | OK, tak ze bych otazku zjednodusil na variantu 1. a 2. s tim, ze budeme predpokladat nulovy vitr. Snazim se dopracovat nejake zavislosti celniho odporu, ucinnosti a ekonomicnosti motoru vzhledem k okolnimu tlaku s prihlednutim na max. cestovni rychlost.
tak ze jednoduseji
1. Ve ktere vysce je mozne s B737doshnout nejvyssi cestovni GS (prdpokladejme 3/4 vahu)
2. Ve ktere vysce je B737 nejekonomictejsi a pri jake je to rychlosti. (predpokladejme 3/4 zatizeni)
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 22:04 | |
|  | To je porad prakticky stejna odpoved - zalezi to na spouste veci. Hlavne na smeru a sile vetru v te ktere letove hladine. Kdyby to bylo takhle jednoduse dany, tak se to ani nemusi pocitat a lita se porad v jedny a ty samy hladine ze jo  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 22:22 | |
|  | psal ze predpoklada nulovy vitr .) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 23:18 | |
|  | Tak řekněme že hledáme minimum funkce min(palivo / 100nm) s proměnnými "výška letu" a "rychlost".
Předpokládejme nulový vítr, konstantní tlak, teplotu a rosný bod. Dále předpokládejme konstantní hmotnost letadla.
Na tohle by se asi dalo odpovědět, ale hmotnost letadla se neustále mění, není to větroň, že. Občas si i cestující uleví a občas z letadla i něco upadne.
V důsledku budeme řešit docela složitou soustavu rovnic - porovnávat energii letadla, vydávanou na udržení výšky (čím výš, tím víc), s energií pro dopředný pohyb (čím výš, tím míň). No nechtěl bych to počítat za FMC... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 14. 3. 2005 / 23:47 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 15. 3. 2005 / 06:32 | |
|  | k te posledni vete, mel jsem pocit, ze se vzrustajici vyskou klesa ucinnost motoru, tak ze v nejake vysce musi byt zlom. Ve vyssich vyskach musi stoupat uhel nabehu, tim padem stoupa celni odpor (je fakt, ze klesa diky ridci atmosfere) motory maji mensi ucinnost a diky uhlu nabehu jejich vektor neni v horizontalni rovine. Prave ze jsem nazor "cim vys tim rychleji" take slysel ale nejak mi to z fyzikalniho hlediska nepasuje.
dik za odkaz, prostuduji. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 15. 3. 2005 / 08:20 | |
|  | Cim vys tim rychleji urcite neplati, napriklad moje sladka DC9 leti nejrychleji ( GS ) ve FL250, zatimco jeji maximalni dostup je FL 330. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejuspornejsi a nerychlejsi 15. 3. 2005 / 08:48 | |
|  | Dik za ten odkaz. Nasel jsem tam odpovedi na vsechny moje otazky. (skoda jen, ze to neni pro 737 ale princip je jasny) |
| |
|
|