| | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 14:10 | |
| | ... sice to asi řadě z vás došlo mailem, nicméně pro ty, co subskripci nemají ... je na UZPLN.... |
| |
|
| | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 14:18 | |
| | Dik za info. Byl to muj instruktor... |
| |
|
| | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 14:40 | |
| | Poučné, ale smuné čtení...
|
| |
|
| | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 15:25 | |
| | ....bohužel z popisu posledního prvku jsem poněkud zmaten, snad je i popsán na dvou místech a připadá mi že pokaždé jinak.... A rovněž jsem zmaten z toho, že po havárii všichni psali že na tuto činnost neměli povolení a ze zprávy se mi zdá že povolení měli.... |
| |
|
| | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 15:45 | |
| | ta zpráva je taková diplomatická a tomuto tématu se dost vyhýbá a snaží se to vůbec neřešit... neb jak jinak si vysvětlit, že na jednom místě je tam jasně zmíněno, že měli povolení pro "neobchodní činnost", na druhém místě, že to byl let zakoupený přes zážitkovou agenturu a skrze celou zprávu se o celé akci zmiňují jako o "seznamovacím letu" ... je to takové trošku shnilé, a podivné ... Na mě to působí trošku "kapříkoidně" .. protože teda prodej letů přes zážitkovou agenturu mi přijde obchodní víc, než dost . |
| |
|
| | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 17. 5. 2013 / 16:37 | |
| | Nojo, když zprávy byly kusé a novinářům se, bohužel, moc věřit nedá. Původně se myslelo, že to byl 3. výkrut v řadě v nízké výšce, tady píšou, pokud jsem si to dobře představil, že šlo o jinou figuru - pád na rychlosti v malé výšce při vybírání půlpřemetu po překrutu...
Vyšetřovací komise měla k dispozici několik videozáznamů ze země a taky jeden z kamery na ocasních plochách - takže to asi píšou blíž skutečnosti.
Na každý pád a vždycky - měl malou výšku na to, co dělal a chtěl dělat. To je pak to poučení i pro takového začátečníka, jako jsem já...
|
| |
|
| | | Zpráva z nehody nové 738 Lionair. 17. 5. 2013 / 16:45 | |
| | Nedávno taky vyšla předběžná zpráva o nehodě prakticky nové osmistovky Lionairu, která přistála do moře těsně před dráhou.
Ve zkratce: při VOR/DMEpřiblížení FO proklesal minima v 454 ft AGL a pokračoval v přiblížení, i když neviděl dráhu (na letišti pršelo), ve 150ft AGL si řízení přebral kapitán, který pokračoval v přiblížení a stále neviděli dráhu. Když EGPWS zahlásilo "TWENTY" kapitán se rozhodnul pro go-around, ale o vteřinu později už seděli ve vodě.
http://avherald.com/h?article=460aeabb/0006&opt=0 |
| |
|
| | | | Zpráva z nehody nové 738 Lionair. 18. 5. 2013 / 14:21 | |
| | Nějak mi tam chybí, zda i kapča dráhu neviděl, jinak je opravdu divné, že by při takovýchto zkušenostech (15k hodin) pokračoval. Pak mohlo dojít třeba k iluzi a proklesání vertikálního profilu, ale tak jako tak měl FO řvát G/A. Jenže to se bavíme o východoasijskejch aerolinkách, kde FO lítaj za suchý z nosu a jejich slovo má nulovou váhu... |
| |
|
| | | | | Zpráva z nehody nové 738 Lionair. 18. 5. 2013 / 20:52 | |
| | V dnešní době má počet hodin prakticky nulovou vypovídající hodnotu, co se zkušeností týče... |
| |
|
| | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 00:11 | |
| | Zajímavý názor - z čeho vycházíš? |
| |
|
| | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 06:39 | |
| | Nechcem byť chytrý , len sa pýtam. Keď nevidím dráhu a som vo výške rozhodnutia na dané letisko , nesmiem pokračovať v pristátí , nie ?
|
| |
|
| | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:08 | |
| | Nesmíš - a je to jeden z největších průserů, většinou ukazujícich na špatnou úroveň firemní kultury, jestli pokračuješ. O výcviku to není, to ví každý, že v minimech bez vizuálního kontaktu musí opakovat.Je to právě o kultuře a případném vědomí, co pak bude následovat, pokud do cíle nedoletíš. Je tristní, že právě firma se špatnou kulturou to pak hodí na jednotlivce, že to bylo JEHO osobní selhání a že po nikom nikdy nic nechtěla. |
| |
|
| | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:09 | |
| | Tentokrát bohužel musím říct, že má FSPilot pravdu, v dopravním letectví je nálet v podstatě nicneříkající cifra. |
| |
|
| | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:17 | |
| | To není "bohužel", já se s FSPilotem nepřu, jen mne zajímá proč.
Myslel jsm si, že (přinejmenším v nějakém rozsahu 500-1.500-5.000-10.000) by se dalo předpokládat, že ten pilost roste a nějaké zkušenosti přece jen absorbuje
Proč ne? Záleží to na tom, kolik toho pilot nalítá "na ruku" a klik nechá lítat autopilota? Nebo je někde nějaká hranice, za kterou se "starej pes" stane nebezpečným, protože už si myslí, že všechno zná a ví a všude byl dvakrát? Proč je tedy rozdíl v náletu malým letadlem, vojenským letadlem (tam to "nálet => zkušenost" platí, nebo taky ne?) a proč zrovna u linkové dopravy ne? |
| |
|
| | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:39 | |
| | Byť včil reál nelítám (jen sim), tak přesto přicházím do styku se spoustou pilotů s náletem od pár hodin, stovek hodin, tak i s kapitány, kteří mají přes 10 tis. hodin a u všech, kteří začli "velké" lítání na B777, A380 apod. je vidět jedna společná vlastnost - ti chlapi už ani neznají éro (jak se jich zeptáš prakticky na cokoliv, odpoví "to se ukáže tam" nebo "musel bych se podívat do checklistu"). Setkal jsem se i s takovými, kteří za mnou přišli a řekli "potřebuju použít váš sim, protože mám 4000h, chystám se na kapitánské zkoušky, ale neumím lítat" (přímo tak mi to jeden člověk řekl). Několik dalších jsem dokonce sám učil, jak lítat a čumět na budíky.
Dříve to byl jen Airbus, dneska už je to všude. Bez FD, FPV jsou ti, co si říkají piloti, povětšinou úplně nahraní. Společnosti je nenechají trénovat a ani na zkouškách každého půl roku tyhle dvě věci nesmí vypnout a tak vídám naprosto absurdní chování, jakože jdou lítat "vizuální okruh" a první, po čem se sápou je FD a když ho zapnou, tak jen tupě drží křížek, bez ohledu na to, že je FMA úplně prázdné.
Trošku mě to děsí, především, jak si vzpomenu na AF447, že se vlastně tak moc nezměnilo.
A nálet a sběr zkušeností - když máš 14ti hodinový let a jsi v posádce, která příjde na řadu v cruise, když si jen sedneš na sedačku a tlemíš, jak to letí a dělá všechno samo, po pár hodinách totální nudy jdeš zpět a ti, co to dostali do luftu si jdou sednout a tlemí, jak to prakticky skoro samo sedne. Výsledek, máš na kontě třeba 8 letových hodin, ale letadlo řídíš řekněme tak 30s - po vzletu 200-1000ft autopajlot on, před přistáním od 1000ft do minim letí autopilot a s tím, jak se ty éra řídí na řízení prakticky nemusíš sáhnout, protože podrovnání jako u malých mašin nefunguje. |
| |
|
| | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:46 | |
| | No jo, tož tak.
Já se právě setkávám s dopravními piloty na na našem malém letišťátku a tam bez výjimky všichni rubou cesny a zliny jak o život, takže můj pohled na národ doprabních pilotů je tímto zkreslen z druhé strany - máš asi pravdu, že většina, která krom té své velké krávy jiná éra nesedlá, nema moc příležitosti vzít to do teplejch a zkusit zamávat křídlama... A simulátory jsou drahý...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 23:59 | |
| | To je právě to, že se setkáváš (jen) s deseti procenty populace dopravních pilotů, kteří to mají nastavené jinak. Ostatně, tuhle jsem přemýšlel, že téměř všichni mí kamarádi (nikoliv známí), které mám z dopravy, se rekrutují s těchtýž 10% a z nich většinu znám ještě z dob, než jsme se k velkorypadlǔm dali. Prostě vrána k vráně sedá a radši se za letu budu bavit o svíčkách, olejích nebo akrobacii, než o "strategii rozvoje společnosti na prahu třetího tisíciletí aneb co se mělo provésti jinak".
Jinak to kritérium, jak posuzovat úroveň letců není v nalétaných hodinách, anóbrž v kontinuitě a kvalitě jejich výcviku. Jak se jim kdo věnuje, jak pracují sami na sobě, v prostředí jaké úrovně se pohybují, a tak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 08:43 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 20:21 | |
| | Je dost zajimave sledovat jak prave diky AF447 se situace absolutne meni, a v mnoha ohledech jiz zmenila. Z me vlastni zkusenosti byla u vsech velkych dopravcu implementovana absolutne nova pravidla pro manualni lety pod urcitou a do urcite vysky. Tato pravidla pak dokonce narizuji PIC (PF) manualni let a to bud vektorovanim ci sledovani FD pri startu kde je plne RNAV k dispozici.
Je az s podivem jak si na to piloti ze zacatku tezce zvykali. Nicmene je jasne, ze tato pravidla bzla akceptovana za absolutne nezbytna a nakonec si to vsichni docela chvali... az na cestujici obcas |
| |
|
| | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 06:48 | |
| | Na východě se to zas tak neprojevilo. Tady si lítají to svoje "high level of automation" a např. FD vypínat nesmí a byť to není přímo zakázané, společnosti tlačí, aby nevypínali AP, kvůli pohodlí pasažérů. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 14:37 | |
| | To protože se to všechno pohybuje ve směru západ - východ. Ma západě na to už přišli, u nás se na to přichází, jinde na to přijdou... a dál na východě jsou jestě země, kde začínající F/O ani na řízení sáhnout nesmí.
Tak to chodilo a bude chodit vždycky, ať se nám to líbí, nebo ne.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 21:27 | |
| | Na tom něco bude. Tož stačí jen doufat, že na to přijdou dřív, než to bude stát plechy - o životech radši ani neuvažovat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 22:03 | |
| | A jsme zase u strojniku, PM bude mit radost. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 21. 5. 2013 / 22:14 | |
| | To nevím, že Mácha je mrtvej? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 09:53 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 10:12 | |
| | Mělo být " to nevíš". Jen tak na okraj.
No ... našel si ho některý z jeho kumpánů. On si zas tak moc pozor na své skrytí nedával. Když se povedlo jeho adresu dohledat přes autobazar, přes který prodával toho svého pežota (to je tak .. cca rok?) aniž bychom vytáhli paty z obýváků, tak se to povedlo holt i jim.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 10:16 | |
| | Takže se neuchlastal destilkou? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 16:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 11:09 | |
| | no nekecej, tak to je hustopekelný |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 11:20 | |
| | Jo jo, jak se říká u nás na vsi, na každou svi...... se vaří voda a řezník je na cestě |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 24. 5. 2013 / 14:50 | |
| | V jeho případě bych se spíš ohlížel kolem sebe do koho se převtělil... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 09:56 | |
| | To jako,že jemu samotnýmu neklapla ta jeho dietka?? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 10:40 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 08:20 | |
| | ON mít radost nebude, podle mě už je tam nahoře...... A my chudáci nemáme teď co číst... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 15:55 | |
| | V našich srdcích ale bude žít dál. Nezaložíme na uctění památky ULL akrobatickou soutěž "Memoriál ministerstva letectví?" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 22. 5. 2013 / 19:06 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Zpráva z nehody - nálet nenálet 20. 5. 2013 / 08:46 | |
| | Nejsem profesne od letectva, ale dava mi to smysl...
Nalet je jen cislo, nevis kde ho nalital a jak ho nalital, pokud je nalet nekolika tisicu hodin v podminkach vzdy dobreho pocasi a letist s ILS nebo letani na LNAV/VNAV overlay nebo primo IAN, nema pilot zkusenost s rozhodovanim v spatne realne situaci (na simulatoru treba nenasimulujes pojeb za divert, ze...)
Nemluve o tom ze dneska neni pro noveho pilota problem nalitat stovky az tisice hodin jen v cruise, s pristavanim jen v simu - typicke treba u Cathay Pacific, ze novacky nabiraj na pozici cruise relief.
Proti tomu clovek co tech samych par stovek/tisicovek nalital hopsanim na narocna letiste v regionalce s kulturou spolecneho rozhodovani bude IMHO mnohem lepsi a zkusenejsi pilot v krizove situaci, i kdyby mel tech hodin jenom polovicu nebo snad i tretinu.
U vojaku bych pak rek ze se spis da predpokladat, ze litaj nejruznejsi cviceni zamerena treba i na litani za spatnych podminek, a cim vic maji naletu, tim vic maji zkusenosti s litanim i v narocnejsich situacich. |
| |
|
| | | | | | | | | Nálet nenálet a včerejší bouřka v Praze 20. 5. 2013 / 09:19 | |
| | Dá se tomu tedy rozumět i tak, že zatímco na tom prvním obrázku začali to éro na finále vektorovat - a tak celé ty serpentiny letěl "na ruku," (nebo svižně klofal do FMC?), zatímco ta lufthansa na druhém obrázku vyčkávala na holdingu řízeném palubním počítačem (ono to tak nevypadá, ale těch oválů je tam nejmíň 6 přes sebe) - a na třetím obrázku je podobné holdování (ve stejném prostoru, jen trochu jiné výšce), ale "čistě na ruku" ?
Ono totiž kdyby vfšichni ti piloti na tom byli tak bídně, jak to vypadá z popisu zce, tak by tohle pro ně byl asi neřešitelný oříšek. Nebo je jiné vysvětlení? |
| |
|
| | | | | | | | | | Nálet nenálet a včerejší bouřka v Praze 20. 5. 2013 / 09:40 | |
| | Ono existuje i něco jako HDG slect., kdy to letí autopajlot a jak řídící řekne, tak pajlot zakroučí čudlem a éro zvesela začne točit Tohle se na ruku lítat nemusí. Do FMC vektorování nenaklofeš. Tam ti jen ATC říká směr a ty to nakroutíš na čudlu. A pak můžou být 3 možnosti - letí autopilot a pilot letící si to nakroutí na HDG selectoru a autopilot točí, nebo autopilot off, pilot letící řekne pilotu neletícímu, ať to nakroutí a on to letí podle FD a nebo to všechno vypnou a letí tzv. raw data (bez FD). To poslední je teprve skutečné řízení (teda podle typu letadla).
Drtivá většina to poletí na autopilota a bude kroutit tím HDG selectorem |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nálet nenálet a včerejší bouřka v Praze 20. 5. 2013 / 10:09 | |
| | Jojo, to jsme na simu na Ruzyni jednou takhle taky "lítali" - ale co ten poslední holding - nemohlo to být tím, že mu špatně odpovídal odpovídač? Nebo tam fakt lítal takhle kostrbatě? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nálet nenálet a včerejší bouřka v Praze 20. 5. 2013 / 10:23 | |
| | Tohle jsou data ADS-B, to není jen odpovídač Tohle bylo opravdu kličkování před nepříznivým počasím. |
| |
|
| | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 14:47 | |
| | | |
|
| | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 15:01 | |
| | přečetl jsem dvakrát a nezdá se mi že by tam napsali něco, co by nebyla pravda |
| |
|
| | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 15:18 | |
| | jo, to je na tom to smutný..... Že Hyperkočka reaguval prudce je logický..... |
| |
|
| | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 15:27 | |
| | | |
|
| | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 15:33 | |
| | Plus mínus pravdu píše ÚZPLN.
Srdcervoucí rozmazání osobních tragédií z toho udělaj jen hyeny. Co hyeny, ty by se za to styděly. Holt - bulvár... |
| |
|
| | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 21. 5. 2013 / 10:24 | |
| | Proto nečtu blesk ale uzpln.. Jinak, je to smutný.. Ale to je prostě letectví.. |
| |
|
| | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 20. 5. 2013 / 15:25 | |
| | | |
|
| | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 21. 5. 2013 / 23:35 | |
| | Nějak moc nehod má na svědomí pád na rychlosti. Nezdá se vám? |
| |
|
| | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 07:23 | |
| | nezdá. Primární příčina je úplně jinde, je to ta samá chyba pilotáže jako nešťastná Su-27 už nevím kde, cca rok možná i víc zpět a je z toho nevytáhly ani brutálně silné motory sůčka.
Pád na rychlosti je pouze důsledek, nikoli příčina. |
| |
|
| | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 08:19 | |
| | Mě to furt vrtá hlavou, takovej vylítanej pilot a udělá takovou chybu. Čím to je? Neřeknu, kdyby to bylo nějaké mladé ucho, ale takovej starej flígr? |
| |
|
| | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 09:11 | |
| | Myslím si - a nekamenujte mne, je to soukromý laický názor, že prvotní příčinou je přecenení schopností (pilota, letadla) v dané situaci. Nejčastěji touhou něco zkusit, předvést, ukázat. To v důsledku vede k manévrům v nižší výšce => tedy nedostatku výšky - a pokus o "dotažení" - aby se to ještě vybralo přijatelně vysoko - pak vede k pádu na rychlosti.
Stejně na tom byl ten Su-27, nebo ten Hawk v Bratislavě, (skoro) stejně na tom byl ten slovenský delfin, který měl štěstí, protože to vybral a ještě mu asi 5cm zbylo.
No a že právě staří flígři jsou proti tomuhle méně chráněni, zas takový podiv není.... |
| |
|
| | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 09:32 | |
| | Já se právě divím, vždyť kdo jiný, než ti staří flígři by měli vědět, co všechno se může stát? |
| |
|
| | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 09:48 | |
| | Otupíš .. Vem to tak .. většina lidí, když se učí řídit auto, tak ze začátku jezdí opatrně ... a postupem času začínají dělat kraviny.. nejdřív menší, pak větší, a pak největší - a ví, že můžou skončit ve futrálu ... A ono jim to 99x vyjde a po 100. jim to nevyjde a čteme o nich v černý kronice. Nemyslím, že u pilotů je to jiné. |
| |
|
| | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 10:33 | |
| | Já nevím, v autě se chovám zodpovědně, i po těch letech, co řídím. A čím víc vidím nehod z blbosti na silnici, tak tím většího majzla si dávám. A rozhodně si nemyslím, že bych jezdil jako posera a pomalu... Tak jsem si vždycky myslel, že u letadel je to stejné, čím zkušeností, tím by si člověk měl dávat větší pozor a ne si že to vyjde.... |
| |
|
| | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 10:34 | |
| | Jasně - u některých lidí to platí ... u některých ne. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 10:37 | |
| | Tak to jo, on ten poměr ve vzduchu bude asi skoro stejnej, jak na silnicích |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 17:10 | |
| | Pawlicku, tohle má, bohužel, víc proměnných..... Jeden ze spolupůsobících problémů je "multitypovost". Albík ti jednu věc odpustí, Delfín ne, Delfín ti zas odpustí něco, co ti neodpustí Albík, MiG-29 ti zas odpustí něco úplně jiné a neodpustí atd. A nejen Jirka toho lítal najednou víc a v minulosti toho lítal taky dost. Proto třeba já nemám moc rád "sběrače typů"
Za mně mohli u armády lítat dva rozdílné typy pouze piloti první třídy a na obou typech se jim sledovaly nálety a přestávky. Víc než dva typy mohli létat snad jen inspektoři. Důvod? Aby si pilot nekurvil návyky. Dokonce jsme měli zakázáno létat v Aeroklubu do dobu aktivní letecké služby v armádě - to se změnilo až snad v roce 1991. Když jsem končil na rychlých a zas se po dlouhé době svezl v půlce let devadesátých v Z-142 měl jsem na přistání pocit že to je zteč na pozemní cíl a ne přistání - mašina byla nosem dolů, což jsem několik let nezažíval Byl jsem nucen používat pořádně nohy, což jsem opět několik let skoro vůbec nepoužíval (jen při rolování ). A hodně dalších věcí, každé éro chce svoje. Ve zprávě rovněž psali něco ve smyslu, že na záběrech z kamery bylo vidět že pilotáž není úplně stoprocentní, pokud se taky rozumný člověk rozumně podívá na nálet a přestávky, tak mu to musí být jasné, že ani pánbůh by to líp za těchto podmínek nezalítal.
takže jako obvykle to nebyla jedna jediná chyba, ale souhra několika malých, samostatně nepodstatných chybiček, které se jako obvykle znásobily a skončilo tak, jak to skončilo.
Holt Jirkovi to letecký štěstíčko došlo dřív než mělo a vzal sebou i někoho jiného, což je velice smutné.
Peace, brothers!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 20:44 | |
| | Moje zkušenost s více typy (dohromady 41, v současnosti pět) je, že to lze, pokud jsou typy výrazně odlišné = ihned po sednutí do éra všemi smysly víš, že sedíš v něčem jiném. Paradoxně velká mašina versus malá mašina není absolutně problém, nebyl problém ani B737 vs CE-680, které jsem při opětovných přechodech prostřídal třeba v jednom týdnu (v pondělí ještě Cessna, v neděli už Boeing), prostě byly dost odlišné. Ani mi nedělá problémy v současnosti P2 vs T-6 vs Z-326/526.
Paradoxně mi trochu problémy dělal B737-500 vs B737-800, nebo ATR 42-320 vs ATR 42-500. Tedy podobná éra, lišící se v podstatných detailech.
Ale i tak to není potíž, pokud na jednotlivých typech máš slušný nálet a létáš je intenzivně. Za největší problém vícetypovosti považuju, když máš dlouhé pauzy, třeba u Boeingu jsem někdy sedl do pětistovky po půlroce na osmistovce, a přitom bylo vše OK z hlediska legislativy.
Takže zde bych ze závěrečné zprávy zvýraznil zapadlou informaci, že to byl první let po půlroční pauze. Upřímně řečeno, když mám na P2/T-6 takovouhle pauzu a není s kým letět dvojí, tak si prvních pár letů či hodin nedovolim to, co jsem před pauzou dělal běžně. To přijde až s časem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 20:49 | |
| | ...což jsem napsal ve třetí větě od konce |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:35 | |
| | Mozna by stacilo nedelat sou za prachy bez povoleni. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:37 | |
| | spíš by stačilo pořádně číst - jaké povolení podle zprávy neměli?!?!?! Takovýhle poznámky mně vždycky akorát naserou. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:43 | |
| | Lítat na úrovni střech hangárů například. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:45 | |
| | ...jako kdyby jsi najednou psal o nečem jiném než v prvním příspěvku. Je to matný, je to marný, je to marný.... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:50 | |
| | Mám na mysli vozit lidi letadlem jako na kolotoči, prodávat to přes zážitkový agentury, nedodržovat u toho základní pravidla bezpečnosti, který ten člověk, který je laik, absolutně sám nedokáže posoudit a věří těm lidem, co mu to prodají a pak hlavne těm, co ho svezou.
A ještě mu u při instruktáži říkají, že se nemůže nic stát. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 22. 5. 2013 / 23:55 | |
| | achjo..... původně jsi měl na mysli něco uplně jiného, to už teď neokecáš....
jdu radši spát, mně takovýhle rozumbradové fakt vždycky naserou a pak mám blbý spaní. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 09:25 | |
| | Ta zpráva na jednom místě jednoznačně deklarovala, že v povolení měli specifikováno, že mohou létat "neobchodní lety" (nechce se mi hledat citaci).
Prodej letů přes internet (byť to formálně deklarovali jako "seznamovací let") mi do této škatulky prostě nesedí, a nikdo ať mi nevykládá opak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 10:05 | |
| | ...zpráva také deklarovala, že měli povolené lety s druhou osobou na palubě, dokonce i lety s druhou osobou na palubě s prvky akrobacie či vyšší pilotáže (nechce se mi přesně hledat znění ve zprávě).
Složitější je otázka, co znamená v kategorii Experimental Obchodní přeprava, či Obchodní let. Obecně můžeme říct, že obchodní let je let za úplatu s přepravou osob či nákladu z bodu A do bodu B. A jsme u jádra pudla a to je spíš pro legislativce a právníky:
- je seznamovací let s letadlem v kategorii Experimental s úhradou nákladů považován za obchodní let, je-li proveden z místa A do místa A?
A chce mi tu někdo tvrdit, že příšlušné úřady o těch letech nevěděly, když toho byl plný internet jak inzerátů, tak fotek a videí? Nebo na druhou stranu příšlušné úřady o tom věděly, včetně toho že to je protizákonné, nepovolené, nelegální a já nevím co a nezasáhly? Že by Kocourkov?
Mně zkrátka zvedlo to jednoznačné prohlášení pisatele a následné reakce.... (a pokud si on mohl napsat demokraticky tu poznámku já jsem na ni mohl demokraticky reagovat ). A námitky, že netřeba do tohoto případu šťourat mi jsou taky proti srsti (a to i přesto, že jsem Jirku velice dobře znal a lítal jsem s ním, což jsem tu i psal) - o tomto konkrétním případu by bylo dobré se mezi létavci hodně a podrobně bavit a rozebírat, protože z toho plyne strašně moc ponaučení. To ostatně z každé kraksny, ale tahle je ukázková.
A vůbec - reakce na jakoukoli kraksnu má být - kdyby nelítali, tak by se to nestalo?!?!
Peace, brothers!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 10:14 | |
| | Noo .. s druhou osobou na palubě mám taky povoleno lítat v tralala, že. Ale ne za úplatu (což vyjadřuje tu obchodní činnost). Pokud budu vycházet z definicie obchodní činnosti tak, jak jsme ji tu všichni dodneška chápali, tak by to víceméně bylo košer, kdyby polovinu nákladů na éro platil zákazník, polovinu majitel toho delfína. Což je ale trošku trotlovina, když uvážíme, že to byla činnost za účelem zisku.
Mohu tedy brát známé a kamarády do tralala, a pokud to bude z místa A do místa A, tak jim za to můžu naúčtovat nejen spoluúhradu nákladů, ale i nějaký slušný zisk?
Vzpomeň si na velmi bouřlivou debatu před pár lety, kdy se tu řešil případ tuším FSPilota (???), který polepil Ostravu inzeráty na téma vyhlídkové lety (a měl PPL, který taky neumožňuje obchodní lety).. atd. atd.atd.
My to nevyřešíme, ale ano, kocourkov tu v tomto je. Vždyť pochybnosti o tom, zda to bylo , či nebylo legální, se objevily vzápětí po nehodě a (elektronického) papíru tu bylo víc, než dost.
Pravda je, že by k té nehodě došlo bez ohledu na to, jestli měli bumážku nebo neměli bumážku ... a jen to podporuje spekulace a v podstatě to nabízí dost gumový výklad pojmu "obchodní lety". |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 12:50 | |
| | Já jsem včera opravdu myslel porušování úplně základních předpisǔ týkajícich se provedení letu, přičemž pilot se dokonce ani předem netají tím, že k tomu dojde. Nevím, jestli by byl zákazník tak nadšený z letu, kdyby věděl, jak hodně je to nebezpečné. Ano, mohl to tušit, ale neříkejte mi, že ten laik není ovlivněný vystupovánim pilota, tím spíš bývalého vojáka, ten tomu přece musí rozumět, a taky by se jaksi sám nechtěl zabít. Bohužel ty předpoklady nefungují. A zeptejte se jakéhokoli laika (klidně inženýra ze stavárny), proč vlastně letadlo letí...
Prostě mi vadí, že někdo vozí lidi, kterým ani neřekne, že bude lítat o stovky metrǔ níž než je mu povoleno, a že to tím pádem bude hodně nebezpečné. A zrovna tohle omezení není žádná buzerace, ale úplně zásadní bezpečnostní opatření, jehož porušení vede bez pardonu do rakve.
A o to víc mi vadí, že se dělá, jako že to je v pořádku a že švejkovat je normální.
Včera večer jsem sem ještě napsal, že se můžeme bavit i o "seznamovacích letech", ale pak jsem to smazal. Trochu jsem hledal, ale nenašel jsem uspokojivou odpověď, neviděl jsem povolení a nikdy jsem nestudoval předpisy, které se na vztahují, takže tomu nerozumím. Ale fakt si nemyslím, že by bylo pro tuhle nehodu zásadní jestli na tom mohli nebo nemohli vydělávat. Možná by to mohlo hrát roli, pokud by povolení pro nekomerční lety podléhalo menšímu dohledu nebo méně přísnym předpisům o bezpečnosti, a provozovatel by tak obcházel přísné předpisy. Ale předpokládejme, že to tak nebylo.
Podle mě by podle okolností měl pořadatel toho cirkusu pozǔstalým pořádně naklopit.
Chápu, že se v letadle může stát chyba, ale tohle je podle mě spíš problém toho, že provozovatelé letadla nabízí, že mi povozí za 18 tisíc manželku tryskáčem, a přitom nezajistí dodržení úplně základních pravidel opatrnosti, která slouží k tomu, aby mi tu manželku nezabil. Normálně uvažující zákazník přece čeká, že ho nebudou vystavovat většimu riziku než je nutné.
V taxiku taky nemlčím, pokud se mnou řidič jede jak střelenej, protože tam to riziko odhadnout dovedu.
A pokud je to na hraně zákona a úřad dělá, že to nevidí, tak by se do něj měly pustit noviny a zkusit zjistit důvody. Možná je problém v tom, že na úřadě jsou taky blázni do letadel, takže jim občas nehoda přijde normálni, a možná tak proto, že se každý zná s každým.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 14:03 | |
| | ...je nejvyšší čas vyhlásit simbeer - tahle debata je zralá na pokračování u piva |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 14:13 | |
| | Hmm.. že bychom si uhnali virózku? .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 14:23 | |
| | Co třeba dneska? Od sedmi bych mohl kdykoli, někam kde mají hrancle. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 23. 5. 2013 / 14:44 | |
| | simbeer je velice vážná věc a organizuje se s předstihem takže u mně a asi nejen u mně dnes negatyf |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 14:49 | |
| | Hehe, zvolils zajímavou přezdívku. Simbír je dobrej nápad, zejména když tu (zatím?) vystupuješ inkognito... Škoda.
Co se týče rozvášněné diskuse, tak nezúčastněnému pozorovateli se jeví, že:
a) ano, máš pravdu, že (asi) firma neměla (obchodní) povolení prodávat své lety jako "zážitky."
ale současně za
b) ano, Tonde má pravdu - firma, potažmo pilot, měli všechna povolení akrobatický let - tak jak byl nabízen a do té doby prováděn s jinými cestujícími (samozřejmě vyjma havárie) provést.
No a za c) - nedostatky obchodního povolení neměly žádný (žádný !) vliv na příčiny a vznik havárie. To je snad zřejmé, ne? Může se diskutovat o firmě, která "nepovoleně podnikala," ale do diskuse o této tragédii to nepatří. Nebo myslíš, že kdyby se let uskutečnil "obchodně legálně" - tedy za "pouhou" úhradu nákladů (kolik by to asi bylo? o dva tři tisíce míň (když ti někdo dá juknout do kalkulace nákladů na delfina, tak to o víc než dva tácy nebude)?? Takže myslíš, že kdyby to firma nabízela o ty dva tisíce míň, byl by let bezpečnější?
Proto chápu Tondeho žluč, když se to smíchá dohromady a řekne se - vůbec takový let "neměli povolený". To je samozřejmě blbost. Let povolený a legální byl. Bohužel dopadl jak dopadl.
Co se týče poučení před letem - jde o věc ošemetnou - a z mé strany velmi citlivě vnímanou, protože ve svém každodenním povolání se opakovaně setkávám s příklady lidí (zejména příbuzných), kteří jsou "poté" chytří jak rádio, hlavně proto, aby vytřískali kupu peněz. Vypadá to krutě, ale je to tak. Proto je v mém oboru v celém civilizovaném světě systém "informovaných souhlasů," kde je pacient poučen - podroně a prokazatelně - a podepíše, že ví, o co se bude hrát. I pak se advokáti příbuzných dokážou donekonečna hádat, že ten kdo to podepsal vlastně vůbec nevěděl, co podepisuje - jen proto, jak píšeš, aby se z dotyčného (doktora nebo mrtvého pilota - tedy pozůstalých po něm) vytřískaly co největší prachy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 15:06 | |
| | Co se týká toho povolení, tak mám stejný nebo velmi podobný názor a napsal jsem ho sem dneska ze deset minut jedna hodina. A s tím informovaným souhlasem souhlasím taky, ale nesouhlasím s tím názorem, že klient může souhlasit s tím, že pilot poruší předpisy. I ty musíš pracovat se souhlasem, ale zejména lege artis nebo jak se to říká.
A co se týká toho piva, tak jsem když jsem majorovi na minulým simbíru říkal, že příšera jsem já, neb starou identitu jsem jaksi ztratil, tak už měl asi na počítadle na zápěstí dvouciferné číslo. A abych se nedělal zajímavým, tak se jmenuju Lukáš a taky jsem se jmenoval Už přistávám? a taky nějakým indiánským jménem, ale pak tady Jirka zakázal měnit přezdívky dle libosti. A když jsem se znova registroval, tak jsem si dal přezdívku Admin, jenže to mi při registraci neprošlo a dostal jsem tu příšeru, protože tu jsem si sem napsal jako příjmení, protože na to jsem opatrnej, ale pokud by se někdo chtěl seznámit, tak mu pošlu soukromou zprávu, jak se jmenuju dál.
Tak tomu neříkejme simbír, abychom se někoho nedotkli, ani si tam nebudem řkat debile, abychom se nedotkli někoho dalšího, ale nechcete dnes někdo zajít na pivo, když už máme takovou veselou záminku?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 15:19 | |
| | ...tak kdybych si pamatoval že jsi ty Prischera, tak jsem tě poslal do prdele rovnou a nepsal tu diplomatický odpovědi, Debile! DDD
Bohužel i tak mi to dnes nevýjde, ale dám si doma jedno za tebe |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 15:28 | |
| | Prosím desítku a nedopít. Ráno řídím. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 15:37 | |
| | ...ano, znám tvou míru |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 16:29 | |
| | Nojo, ale kdo má vědět, že Prischera je Už přistávám?, žejo... I tak je sranda, že (asi z celkem pochopitelných důvodů) neprojde přezdívka "Admíin" při registraci, ale při změně už jo, to asi taťka Mažňák nevychytal...
Co se týče tématu, tak "porušení předpisů" je v tom případě jakákoliv chyba pilotáže, mimochodem. Totéž platí pro tu tragédii ve Strakonicích. A protože je to tak s lítáním odjakživa, trochu mne překvapuje ten stupeň agrese zrovna v tomhle případě. A bojím se, že (jak už někde výš psal Tonde) je to ta "obchodní činnost," která některé lidi uvádí do varu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 23. 5. 2013 / 23:48 | |
| | kumo, ja mam pocit, ze tyto zmeny prezdivek povoluje bud primo Jirka, nebo nekdo z taky debilnich mazacu (cau Priskaci!) - a to, ze si Lukas, alias Prischera, alias Uz pristal., alias slovenska reka na nekolik pismen, zvolil zrovna nick Admin, neni vubec nahoda. Ostatne paralelni projekt je uz bohuzel temer zapomenut, ale zasluhy jsou navzdy zapsany ve vedomi zoucastnenych. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 24. 5. 2013 / 06:34 | |
| | No a my obyčejní, kteří o tom víme prd, se v tom pak plácáme... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 24. 5. 2013 / 10:01 | |
| | Jednu změnu nicku tě nechá udělat systém samotného. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 24. 5. 2013 / 17:23 | |
| | Názov "Admin" patrí jedine Jirkovi M. Takto vnáša iba zbytočné zmätky a nedorozumenia. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... Už přistávám?> Prischera > Admin 24. 5. 2013 / 17:30 | |
| | jenže adminovi se vždycky říkalo admin a jirkovi m. se vždycky říkalo jirka m. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 24. 5. 2013 / 00:33 | |
| | Když už jsem byl vyvolán, tak tady prosím výsledek mého pátrání před léty (který platí stále) a žádná gumovost výkladu tam není (teda apsoň já ji tam nevidím):
Obchodní činnost je taková, kdy se letí za účelem zisku, nikoliv pokrytí nákladů, tj. i kdyby "zákazník" (kolega, kamarád, kdokoliv) zaplatil 100% nákladů na let, tak se nejedná o obchodní činnost dokud pilot neletí za úplatu.
Tedy pro mě jasný výklad - pokud poletím a nebudu za to nic inkasovat, neprovádím obchodní činnost a nepotřebuju tím pádem ani CPL.
pozn.: bavím se o letadlech pod 7,5t a nebo 9 míst. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 24. 5. 2013 / 06:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 24. 5. 2013 / 08:24 | |
| | Já jsem zvyklý rozdělovat letadla na pístová, turbinová; Přetlakovaná/nepřetlakovaná; a pak je ještě jedno rozdělení a to je 30.000kg a víc/5.700 - 30.000Kg/do 5.700Kg (bylo zvýšeno z 4.700Kg, tuším kvůli An-2 a jím podobným. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Zpráva z loňské havárie L29 v Žatci ... 24. 5. 2013 / 13:31 | |
| | Nojo, překlep 5,7t Pro mě prostě velké a malé Lítám jen prcky okolo 1t, tak jsem nepřikládal váhu té váze. Kdybych lítal něco, co je blíž, tak bych se to samozřejmě snažil držet v hlavě přesněji. Podstatné pro mě je, že pokud si tím nevydělávám, můžu i s PPL nabízet veřejně, že někoho povozím za provozní náklady.
A pak je samozřejmě na zdravém rozumu pilota, aby uvážil, zda je bezpečné brát na palubu lidi, obzvlášť po delší přestávce, jako je zimní nelítání apod. Já třeba po 3 měsících skočil na okruhy a když jsem cítil, že to není ono a nejsem si stopro jistý, radši budu za debila a řeknu lidem "sory, nejde to", než riskovat, že se něco posere a kvůli mojí blbosti bude mít někdo rozbitou držku. |
| |
|
|