| | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 21:43 | |
| | Jakým způsobem si obstaráváte platné mapové podklady? Klasicky nákupem na internetu, nebo existuje nějaká verze, kterou si může člověk legálně vytisknout a létat dle toho?
Obzvlášť zahraniční letecké mapy mi dělají problémy, páč kupovat mapu třeba Chorvatska, protože si tam chci dát VFR let mi příjde plýtvání penězi.
Myslím tím klasické pětistovkové ICAO letecké tištěné mapy. Létat s GPS je srabárna ) |
| |
|
| | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 21:56 | |
| | Teď jen otázka - ačkoliv je to simulátorové fórum - mluvíme o simulovaném, nebo skutečném letu? Někdy se tu totiž rozdíly smývají |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 21:58 | |
| | Ja kazdopadne odpovidal pro sim. |
| |
|
| | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 21:57 | |
| | | |
|
| | | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 22:05 | |
| | tak ale on piše papírový icaovky |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 22:15 | |
| | | |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:27 | |
| | zajdi do obchodu s leteckými potřebami, a vyžádej si jednu papírovou icaovku, ať víš, jak vypadá, a co obsahuje za data ))) any skyvector, ani eurocontrol (byť vytištěný) to není .) |
| |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 13:29 | |
| | To mě vykostilo víc, než ten maník s policajtama |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 07:58 | |
| | Dobré dobré, ale nejsou tam body, VFR objekty, cesty, mesta apod. Ale alespon řízené okrsky a frekvence jsou dobré |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 08:50 | |
| | Ono záleží na zvyklostech vydavatele mapy - takže je rozdíl, zda máš pětistovku tištěnou v ČR, VFR mapu Jeppesenu anebo OPC pětistovku z USA (on už je znát rozdíl, jestli máš pětistovku od ŘLP nebo od LAA - a přitom obě splňují podmínku ICAO mapy). Na každé je trochu něco jiného. POkud nemáš nic lepšího, tak ty mapy ze Skyvektoru jsou lepší než drátem do oka (i kdyžý některeé jsou tam dost staré), pro lítání po USA ani na mapách jiné podrobnosti nejsou (v reálné papírové podobě). |
| |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:21 | |
| | Opravdu LAA mapa splnuje pomínku ICAO mapy? Já do teď předpokládal že ne a že musím mít na palubě skutečnou ICAO od ŘLP. (mluvím o skutečném létání) |
| |
|
| | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:38 | |
| | No, myslím, že ta formulace je šalamounská - musíš mít na palubě mapu s aktuální leteckou situací - zda je vydaná ŘLP nebo někým jiným tam, myslím, není. Už proto, že pokud máš mapu nějakého mezinárodního vydavatele (Jeppesen, USA FAA OPC), tak to mpřece taky musí platit. Pokud to někdo víte přesněji, opravte mne... |
| |
|
| | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:51 | |
| | Tohle jsem nikdy nepochopil co je to ta mapa ICAO vlastně. Nevíte jak jeto doopravdy? NA mapě od LAA není nikde magické slovo "ICAO" napsáno... |
| |
|
| | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:58 | |
| | No na těch VFR Jeppesenech taky ne...
Myslím, že je to vyjádření určité situace (přízemní prostory, letiště atd) podle nějaké normy, ale už si nepamatuju ty zdroje, kde jsem něco taikového četl, takže neručím, že to píšu správně. |
| |
|
| | | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 10:03 | |
| | předpis L4, hlavy 2 a 17, a doplněk 6 |
| |
|
| | | | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 10:54 | |
| | ale co z toho vyplívá? já tedy z toho závěr udělat nedokážu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 12:01 | |
| | | |
|
| | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 23:31 | |
| | Pokud myslíš skutečný let, tak ti stejně nezbývá, než:
- poptat po kamarádech, jestli zrovna nemají tu potřebnou mapu a jestli nejsou ochotni ji půjčit
- totéž s VFR mapami letišť Německa, fliegerhandbuch a podobně
- je jen na toibě, jestli riskneš průser v cizině s loňskouj mapou na koleni
- nebo si ty mapy někde koupíš (NavShoip Ruzyně, internet atd).
Co se týče české Icao, kdo je členem LAA, dostává ji domů, kdo chce mapu s fólií, stejně si ji musí dokoupit, aby si mohl čmárat fixíkama (polepovat mapu širokou izolepou taky jde, ale je to fakt vopruz). |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 08:01 | |
| | No, já myslel spíš pouze pro nácvik v simu. Možná poloetím i reálně, pak bych si koupil aktualizovanou ICAO, ale pro nácvik bych potřeboval nějaký kus papíru, do kterého bych si mohl kreslit a mít ho před sebou, podobně jako u reálného letu.
Např. jsem chtěl polítat na Novém Zélandě, ale nemám tucha, kde tam jsou letiště, jakou mají frekvenci, kde je řízený okrsek, prostě nemám nic, čeho bych se chytil. |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 08:20 | |
| | Aha, no tak to jo, to by kupování nových map bylo fakt plýtvání penězi. Starší mapy se dají vyloudit po kamarádech, občas koupit se slevou nějakou prošlou mapu loňskou či předloňskou (opět NAVshop..) - tak nějak u simu je mi fuk, když je staráí 10 let (když i ten sim je starej 8 let... ) |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:33 | |
| | ICAO Mapy německa mohu mnabídnout teď jsem jich koupoval asi 20 pro potřebu klubu - oblast Nürnberg NO 49/10 je tam půlka čech a pak ještě München NO 47/10 |
| |
|
| | | ICAO Mapy 16. 5. 2013 / 23:33 | |
| | Jo - a čerstvá mapa není ploýtvání úpenězi, pokud VFR let do Chorvatska není plýtvání penězi. Pokud dobře počítám, tak jedna mapa vyjde na cca 1,25% z nákladů na celý výlet, to zas tak moc není. |
| |
|
| | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 00:03 | |
| | Já bych neřekl, že létat s GPS je srabárna až takhle kategoricky. Ono třeba letět VFR Chorvatsko, kdy jsem na rozhraní Slovinska a CHorvatska dostával body typu: TRP15596 a pak ohlašte přelet FRD25, který sice v mapě najdeš, ale na zemi porostě není, tak pak ti to vypočítávat podle rychlosti a snosu a já nevím čeho prostě nestačí a nemáš tušení, kde ten bod je. Navíc je tam například radarové pokrytí až cca 50km od Puly, jinak tam nemají nic, jak by tě vůbec viděli, Portorož má pouze 15Km radar.
takže mapka na koleni OK, platná v letadle taky, ale rozhodně nedám dopustit na svojí Aeru 795, kde mám jak klasickou mapu, tak nahrané komplet CHarts, což vřele doporučuji, opravdu je to boží věc.
Nicméně, mapy koupíš ve většině obchodů se leteckým vybavením ala Aeroweb, NavShop, Pilotshop a mnoho dalších. A je na tobě, jako pilotu letícím, nebo prostě pilou, že jí máš aktualizovanou. Například někteří inspektoři za to rádi vyhazují na zkouškách |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 08:03 | |
| | No, GPS je doplňkovým navigačním přístrojem, správně bych měl VFR dělat hlavně s mapou na klíně )
Nejde ani tak o přesnou ICAO mapu, ale aby se podle toho dal řídit VFR let a byly tam potřebné informace o letištích a okrscích. |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:30 | |
| | "Správně" je to jakkoli, kdy letíš bezpečně, a tak jak máš. Ať už čumíš do mapy, nebo do navigace. Osobně považuji let s GPS za bezpečnější. |
| |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:40 | |
| | JAk se to vezme, pak ti dojdou baterky a nevíš, kdy jsi Já jí vozím jen pro sichr a jako trasozapisovač, či jak se tomu správně říká. Minulý týden jsem si vzal do stopětky Letecký atlas 1:200000 a letěl jsem od vesnice k vesnici, nádhera |
| |
|
| | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:44 | |
| | myšleno trošku jinak když letim podle navigace, tak jen cas od casu kouknu do navi, abych vedel kde jsem, pro případ ze by došly baterky (proč by docházely? máš mít pořádný ero se zásuvkou .)), a jinak se mohu věnovat tomu, co se děje kolem mě.
když letís váýhradně podle mapy, tak do ní furt kókáš, a koncentrace na dění vedle a kolem tebe je úplně někde jinde. |
| |
|
| | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:48 | |
| | Jo, dojdou baterky, to je taky dneska dosti častý argument. Jenže ono když más kvalitní navigaci, tak ti tam baterie vydrží cirka 7 hodin. To je znatelně déle, než co dají ty nejlepší letadla bez přídavné nádrže Navíc má každé letadlo cigaretový zapalovač na 12V, takže logicky si jí tam ďobnu a je to.
Mapu mám taky, ale fakt bych podle ní už létat nechtěl, užil jsem si srovnávací navigace až až |
| |
|
| | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 09:56 | |
| | No vidím to podobně jako pawlick, na holo podle gps jsem snad ani jednou neletěl - vlastně každý traťový let je dobré vést do jisté míry jako cvičení, takže prst na mapě (pokud neletím kolem komína ke stodole a zpátky, samozřejmě) je automatický.
Co se týče baterek v gps - nebral bych to na lehkou váhu, nemusí to být jen baterky, proč ta krabička v nejneočekávanější okamžik zdechne, už jsem to zažil na jednou zahraničním letu (to jsem se jen vezl) - a oba pajloti z toho měli docela stres, přestože měli mapu na koleni a nezakufrovali ani o 100 m. A nebylo to baterkami, byla to na tehdejší dobu špičková gps v palubní síti.
Jinak zvykl jsem si používat starobylou garmin gps-V s nahranou turistickou mapou 1:50 a s aktualizovanou leteckou situací - a považuji to za šikovné, protože to nesvádí k lítání podle gps, ale pokud si nejsi jistý, ukáže ti spolehlivě kde jsi a kam bys měl zahnout (a kam neletět). Je to trochu staromilské, ale je to vlastně jediný elektronický budík, který jsem ochoten snést, jinak, jak se o mně ví, miluju budíky s ručičkami.
|
| |
|
| | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 10:13 | |
| | Děkuji ti náčelníku, že jsi se mne zastal |
| |
|
| | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 11:09 | |
| | S tím "VFR" Chorvatskem, to mi trochu připomíná moje lítání na IVAO s TU-154kou vybavenou buď jen radionavigací, nebo v lepším případě KLN-90-B.
To bylo vždycky:
AFL3141 proceed direct PRXXX
Unable, due equipment!
AFL3141 in this case proceed direct ETATU
Unable, due equipment!
AFL3141 proceed direct Rakovník NDB
Standby... Unable, we do not have radio contact with the beacon!
AFL3141 eeee. fly heading 270
Spasibo, heading 270!
Myslím, že virtuální řídící už jsou rádi, že se na síti neobjevuji |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 11:27 | |
| | Ha,ha To mě dostalo víc než to dnešní OT od Jožka |
| |
|
| | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 12:17 | |
| | A ještě veselejší bylo říkat rychlosti v km/h. Škoda, že už na to není čas. |
| |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 12:40 | |
| | Copak rychlosti v km/h, ale já chtěl ještě tlak v mm rtuťového sloupce |
| |
|
| | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 12:46 | |
| | od takových je tam naštěstí SUP s funkcí Kick |
| |
|
| | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 13:41 | |
| | Chceš snad trestat všechny s výškoměrem UVO-63? |
| |
|
| | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 14:02 | |
| | To samopzřejmě nikoliv, ale každý pravý šturman má přece své nenahraditelné pravítko NL-10M (!!) a přepočítává si sám ! |
| |
|
| | | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 14:27 | |
| | Nojo, ale simptáci jsou jediní, kdož lítají TU-154 v sóle |
| |
|
| | | | | | | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 14:41 | |
| | No ale každý ví, že ty nejsi jen tak nějaký simpták, ty jsi maladěc !
|
| |
|
| | | | | | ICAO Mapy 17. 5. 2013 / 16:07 | |
| | Ty si děláš srandu, ale hádej jakých jednotek se ti dostane při dotazu v LKKB na rychlost letadla před tebou, aby sis sám tak nějak zařídil rozstup, protože řídící by tě jinak prohnal po celým CTR? |
| |
|
|