| | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 28. 4. 2013 / 12:22 | |
| | | |
|
| | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 28. 4. 2013 / 22:59 | |
| | Dobrej návod pro sebevrahy nějak jsem pod tim videem nenašel, v čem že to vlastně lítali... |
| |
|
| | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 28. 4. 2013 / 23:14 | |
| | Je tam napsano Schiebe SF-25 Falke |
| |
|
| | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 28. 4. 2013 / 23:15 | |
| | To je takovej ten německej vivat, defakto motorový větroň, počeštěně jmenovaný Šajze Falke |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 28. 4. 2013 / 23:18 | |
| | | |
|
| | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 09:34 | |
| | Návod na sebevraždu.
Všimněte si výškoměru, celý ten manévr dělají ve výšce cca 50-60 m (!! výškoměr mají ve ft/AMSL). Na simulátoru jde samozřejmě vše, ale ve skutečnosti je toto to nejblbější rozhodnutí, protože nácvik nenácvik, když se taková věc stane nečekaně, psychologicky skoro každý instinktivně díky malé výšce v zatáčce přitáhne, nejtěžší je na nouzáku v malé výšce v zatáčce udržet rychlost - a i kdyby do vrtáku spadl jen každý třetí, je to prostě blbě. Z této výšky se sedá před sebe do místa s nejméně překážkami
A ano, ti šoumeni dělají stejný manévr i z výšky kolem 30m, ale k tomu už není co dodat - jen - fakt to radši nikdo naživo nezkoušejte....
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_342297&feature=iv&src_vid=3HbGZxVfXAo&v=4eyt_Vn4TNE
|
| |
|
| | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 15:37 | |
| | Přesně tak, proto jsem to sem dával. Docela mě překvapila ta spousta lidí pod videem, co říká že to je v pořádku a ohání se tím, že když znáte dobře svoje letadlo není to problém... |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 16:28 | |
| | No tak on to není problém, když to uděláš v bezpečné výšce, což může být 300AGL, nebo taky víc, ale asi ne 50, víš co děláš, neutáhneš to, atd. Pokud letíš nad lesem, nebo městem, tak to může být nejlepší varianta i za cenu rizika bagrování. Otázkou je, jestli to chlapci cvičí jako standardní postup, to by bylo na přesdržku. Taky bych se bál takhle cvičit jako FI, protože v 50m s chybou žáka moc neudělá, stihne tak možná zařvat: "ty seš ale debil." Ale my jsme v tralala taky dotáčeli čtvrtou zatáčku ve 30-50m s vypnutým v rámci nácviku nouze ze druhé zatáčky. |
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:44 | |
| | Dotočení zatáčky v ustáleném klouzavém letu se správným rozpočtem je něco jiného, to je jistě OK.
|
| |
|
| | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 20:30 | |
| | mno na druhou stranu to má klouzák 23-24, to je o něco míň jak blaník a s tím se v 50+ metrů dělá taky a nikomu to nepřijde divný (teda mě jo, ale metodicky to tak funguje leta ) |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:04 | |
| | jinak jsem viděl to video a nic nebezpečného jsem tam neviděl. Po vysazení (ať už tady motoru, nebo navijáku ve větroni) vidím naviják, jdu k němu, nevidím naviják, je pod kabinou,točím 180 a přistávám po větru). Pěkně to rozjel a točil krásnou zatáčku, prostě jak s plachťákem. S takovým létadlem je tohle bezpečnější, jak sedat do neznámého terénu. Je mi jasný, že se Z-142 tohle neuděláte ( s tou se ještě na tu dráhu s přehledem asi i vejdete ) , |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:14 | |
| | TMG nelétám, tak nehodnotím, ale u Z-142 platí, že po vzletu je jeden stupeň točení ztráta jednoho metru výšky, takže otočka do protivky je 180m. Tedy ve zdraví to nejde.
Jednou jsem viděl, jak na KFFZ vysadil Lancairu, či co to bylo, po vzletu motor. A ne moc nízko, 100-150m. Letec se začal otáčet - pravda, moc na výběr nebylo, všude zástavba - a v ten moment se mu to utrhlo a provedl kopaný skoro půlvýkrut. Krve by se ve mě nedořezal, letec však nezazmatkoval, vybral to, motor mu na chvíli zabral a takto dotáhl na letiště, kde s tím plácl o zem na břicho.
I využil jsem tohoto okamžiku, přeměnil nastálé ticho v metodickou půlminutku a řekl své choti: vidíš, drahá, přesně z těchto důvodů je otáčení při vysazení po vzletu nebezpečné |
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:34 | |
| | Ty si nedáš pokoj - Ty tomu čoklovi ten klacek musíš házet pořád |
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:40 | |
| | Ten 1° na jeden metr vysky jsme brali zrovna v lete.... Doted jsem spatnej z toho jak jsem z 300m vysky na prostredkem letiste byl schopnej nedojit na drahu a jak se me instruktor pri jednom z prvnich nacviku nouzaku zeptal kam pudu, ja ukazal kamsi pred sebe a on me prastil do ruky a srazil mi ji o cca 30°dolu na Z-42 podotykam... |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:35 | |
| | Na těchhle odpovědích je krásně vidět, v čem je právě ten průšvih, že metodicky tohle a takhle předvádět je skutečně návod na sebevraždu.
Protože:
1) je tam jasně řečeno (napsáno, předvedeno), že jde o nácvik řešení vysazení motoru
2) Není tam nikde napsáno funguje to akorát na motorizovaném kluzáku
3) a tady už se do toho míchá jako argument ztráta tahu navijáku - a to je dost rozdíl. Snadno tedy někdo další zamění Scheisse-Falke za jiný stroj, kterému může po vzletu v 50 m zdechnout motor (třeba Sluka, že...)
Nikde v žádné metodice něčeho s motorem (ani na vivatu !!) takovýhle manévr v této výšce není - protože stejně jako vývrtku cvičí na kdejakém plecháči "každý malý dítě" - ale tak aby ji vybral v 600 m AGL a přitom se všude píše, že ztráta výšky je 100-150 m (podle typu letadla, ale dost často to tak bývá) - nikoho nikdy v životě nenapadne "cvičit jednu otáčku vývrtky ve 200 m" s tím, že tam ještě rezerva 50m zbyde.
A platí co bylo řečeno - když se ti to skutečně stane - chvilku to trvá, že si to hlava přebere - pak si řekneš "vpravo nebo vlevo, sakra, odlud to fouká" - a i s érem s dobrým klouzákem jsi hned o pár metrů níž. A koukneš kolem a řekneš "Jejda, vyšlo mi to nějak nízko !! " a abys tu kurevskou zatáčku dotočil, povolíš potlačení ("ideální klouzák má vždycky rezervu nad pádovkou - tak co"). A protože pak je zatáčka pomalá - a nevychází - tak ji trochu utáhneš - to je totiž "gettheritis" jako vyšitá ! Ty to máš přece nacvičeký, tak to na tu plochu dotáhneš, ne? - Jenže ono ti to v těch 20 metrech spadne do vrtáku a jsi mrtvej.
A jak jsem psal v prvním postu - metodika manévru, který je riskantní a "většinou by mohl vyjít" je špatná metodika. Protože pokud jednou ze tří pokusů nevyjde - a tím pádem si ten jeden (kvůli blbé metodice) nahrabe hlínu do nosu, tak je to metodika nepoužitelná. Pokud by bylo "lepší" zkusit 180°zatáčku", tak nikdy nikdo nebude žákům radit "potlač a sedej před sebe, pokud možno mimo překážky - i v zastavěném terénu".
PS: kdo někdy létal motorizovaným kluzákem tak vnímá, jak propastný rozdíl je mít motor "na volnoběhu" (ve skutečnosti na 1000 ot/min podle budíků v tom videu - nebyl to tedy asi vždycky "čistý" volnoběh... ) a nebo když se ten bukovej klacek skutečně zastaví - a trčí. Takže si troufnu říct (!!), že kdyby těm hochum maďarskejm ten motor fakt zdechnul, tak v půlce případů, co pověsili na jůtůb, to na tu dráhu zpátky nedaj - nácvik, nenácvik. |
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:45 | |
| | Sluka je jiný případ, když ti v 50m chcípne motor, tak padáš přímo pod sebe, protože než dáš klacek od sebe, tak jsi pod pádovkou a přistáváš jako vrtulník v autorotaci někde cca. v jedné třetině dráhy. Potom vystoupíš a zanadáváš si, že potřebuješ zase novej příďák. |
| |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:51 | |
| | | |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:36 | |
| | Autorotaci?
To jako že rozepneš zipy na potahu a máš z toho padák? |
| |
|
| | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:50 | |
| | JAKO v autorotaci. Z kabiny na zipy nedošáhnu. Posledně jsem zkoušel, co udělá sluka na pádovce. Tahal jsem, tahal, indikovaná rychlost už nebyla indikovaná, ale sluka byla stabilní, nikam se nechtěla potácet a padala tak pět-šest metrů. Takhle by se dalo v klidu přistát, akorát by týden bolely záda.
Jenom je potřeba si dát pozor, když je silnější headwind, aby se nepřistávalo před prahem dráhy. |
| |
|
| | | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 03:35 | |
| | | |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:47 | |
| | To mi pripomina nejnouzovejsi postup ze vsech nouzovych pro neumyslne vletnuti do IMC a naslednou ztratu orientace u AN-2 - na plno pritahnes,vypadnou sloty a ty cekas az dopadnes na zem |
| |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 09:19 | |
| | Není to tak hrozný... Ze 150m když jsem šel se slukou do brambor, se mi dokonce podařilo jít po řádcích. Nicméně fakt je, že s klackem přes okno to padá výrazně víc, než na "Rotaxí volnoběh" a myslím, že to může leckoho při rozpočtu překvapit... |
| |
|
| | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 09:39 | |
| | Tak tak... |
| |
|
| | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 21:51 | |
| | Ještě je třeba si uvědomit, že když ti vysadí motor po vzletu, tak motorové éro se v tu chvíli hrabe jako čtyři a nemá žádnou kloudnou setrvačnost, navíc většina motorových letadel stoupá na rychlosti, která je podobná (většinou stejná) jako rychlost nouzového klesání (best glide). A když stoupeš, je to éro hodně natažené - takže když to zdechne, musíš razantně (!) potlačit, abys tu rychlost udržel (!). A musíš ji udržet až do přechodového oblouku. A pokud bys k tomu chtěl zatáčet, tak ale musíš ještě trochu víc potlačit - a pár km přidat, jinak je zle. A za tu rychlost navíc platíš vejškou.
Výše zmíněná metodika na blaníku - tedy ztráta tahu navijáku (nebo aerovleku) je o něčem jiném - na navijáku jede blaník 90 a klouzavá je 75 kmh. Takže je tam (malá ale je) rezerva rychlosti.
Při aerovleku, když rupne lano nebo vyskočí kroužky ze závěsu - máš 120. To je skoro 2x větší rychlost, než ta klouzavá.
Takže: pokud dojde ke ztrátě tahu, máš trochu víc času na rozhodnutí (než zpomalíš na klesací rychlost, nemusíš tolik tlačit) a z aerovleku dokonce můžeš přitáhnout - a získat (srovnámím rychlostí) výšku - a tady to těch 30 metrů navrch dá spolehlivě.
Tedy - úplně něco jiného, než u motorového stroje. |
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 22:32 | |
| | Me prave prislo nebezpecny (jak nekdo pise o trochu vys), ze to video tak trochu vyzniva jako univerzalni navod na reseni tyhle situace... coz je cesta prinejlepsim na pohotovost...
|
| |
|
| | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 23:12 | |
| | | |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 29. 4. 2013 / 23:21 | |
| | Skutecne 30° uhel nabehu? Spis podelnej sklon 30° ne? |
| |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 09:24 | |
| | Když já tomu Kachno vůbec nerozumím... Jakej úhel náběhu? Jakých 60km/h? Jaký pád? |
| |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 09:46 | |
| | Dokumentace psaná technickým písmem podle šablony - ještě teď mě bolí záda a ruce, když si na něco podobného vzpomenu. |
| |
|
| | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 09:50 | |
| | Já jsem Kachno ty navijáky lítal a tyhle úlohy cvičil, dokud byla parta aby se ten starý krám u nás dal do pohybu. A dobře, i po ztrátě tahu navijáku musíš tlačit - a pokud možno razantně a hned. Ale tím spíš ! O blaníku se nemá smysl bavit.
A jen zopakuji (co taky píše Yaakov) - absolutně mne nenechává v klidu to, co je v tom videu opakovaně řečeno a (za sterilních podmínek a s nevypnutým motorem) předvedeno - a to je: "po vysazení motoru v cca 50 m je otáčka o 180°zpět na VPD možná a pokud se cvičí, tak správná."
To je to zvěrstvo. |
| |
|
| | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 30. 4. 2013 / 12:55 | |
| | Když těmhle nácvikům právě většinou předchází ta kouzelná větička "tak a teď si vyzkoušíme nácvik vysazení motoru těwně po vzletu se 180° na přistání". Pokud taková věta před vzletem nezazní a pilot vysazení motoru nečeká, tak v kokpitu nastávají kolikrát zajímavé situace a jejich řešení |
| |
|
| | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 1. 5. 2013 / 08:34 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 1. 5. 2013 / 08:41 | |
| | To ale bylo jenom nepřetlačení ASKčka se spodním závěsem při přerušení tahu, ne? Nebyl to pokus o 180° zatáčku, nebo se mýlím? |
| |
|
| | | 180° zatáčka po vysazení po vzletu... 3. 5. 2013 / 17:16 | |
| | | |
|
|