Nejsem si jistej, že máš pravdu.
Informovanost cestujících je dost důležitá, nicméně je to (často opomíjená) povinnost kapitána, který rozhodne, kdy a co jim předá. Mnohdy nemůže ihned, ale až situace umožní, a pokud bude v mezičase v kabině labilní člověk, může udělat docela vážný problém. Takovouhle věc si nemusí brát jen nadšenci, u kterých lze očekávat jistou míru odpovědnosti, ale i labilní nešťastník, který to má sebou jako způsob boje se svou fóbií.
Někdy člověk přemýšlí, co lidem přefiltrovat a co ne. Třeba včera na trati Punta Cana - Montreál jsme měli v plánku FL340, ve které jsme měli letět přes WATRS (West Atlantic Route Structure). Santo Domingo nás pustilo rovnou do cestovní hladiny, ale při stoupání a průletu FL325 nám vydalo pokyn " On Miami request descend FL320". Jak jsme později zjistili, bylo to kvůli křizujícímu se provozu kolmo na naší trať. Zastavil jsem stoupání, vyšlo to na FL330, a sklesal do FL320. Banalita. V ten moment mi problesklo hlavou, že pokud tam sedí nějaký člověk znalý věci, musí si myslet, že ty opice z východu udělaly level-bust. Pozná se to z obrazovky airshow a práce přetlakování. Chvíli jsem uvažoval o tom, že jim pro sichr řeknu při hlášení, o co šlo. Pak jsem si ale uvědomil, že 99% lidem je to jedno a nic jim to neříká. V hlavě mi nicméně viselo to zbylé procento.
Proto se třeba lidem dopředu říká, že se kvůli námrazovým podmínkám bude dělat na dráze půlminutová motorovka. Jsou prostě znalí, jak vypadá "normální" let a každá, byť naprosto nevinná odlišnost je může rozhodit.
A to se pořád bavíme o blbůstkách. Dovedeš si představit vážnější situaci (třeba ten zmínený kód odpovídače?).
Osobně jsem proti tomu, aby tyhle data byly veřejnosti přístupné, s jejich množstvím roste riziko chybné interpretace, technicky tomu bohužel moc zabránit nejde.
A když jsme u tohohle tématu - dost jsem proti přístupnosti dat, které vysílá ADS-B a které lze tak snadno získat, i z jiného důvodu. Nejde mi o to, že někdo z domova sleduje dopraváky, i když mudrlantování na internetu "proč ten a ten udělal tady zatáčku a tady holdoval" mi přijde trochu otravné, nicméně je to profesní záležitost, tak budiž. Ale co když má někdo svoje soukromé letadlo, takto vybavené, a někdo další si prostě z klidu domova může sledovat, kam si na svojí soukromou cestu letí? Dovedeme si představit, že bychom stejnou věc meli v autech a každý se mohl koukat, kam Vomáčkovi ze třetího patra zase jedou?
Já jsem proti tomu, i když vím, že s tím sotva co udělám |
|