Od bratra Xplanisty
Následující popis platil pro XPL9, předpokládám že u XPL10 to bude stejné.
Stoupáky v XPLANE
V praxi se nejčastěji vyhledávají termiky - stoupavé proudy (thermals). Jejich přítomnost vzniká rozdílnou teplotou vzduchu a následným termickým prouděním. Takové proudění vzniká na rozhraní světlých a tmavých ploch, jako jsou předěly polí a lesů nebo polí a vodních ploch, a je indikováno mraky s plochou základnou (Cumulus). V X-Plane jsou ovšem stoupáky bez ohledu na přechod ploch vždy na pevně určených místech. Tato místa ale nejsou nijak označena a musíme je, stejně jako v realitě, hledat. Některé stoupáky jsou úzké, jiné široké. Pro udržení se ve stoupáku musíme s citem točit kluzák dokola, úzké stoupáky opouštíme a hledáme další.
První věc, kterou je třeba udělat, je nastavit si vhodné počasí v menu Weather.
Pro začátečníky není dobré moc experimentovat a tak nastavíme:
- CAVOK počasí výborné
- WIND 0 žádný vítr
- THERMAL TOPS výška do které stoupáky fungují (pro začátek 10000ft až 15000ft )
- THERMAL COVERAGE poměr vyskytu stoupavých proudů (pro začátek raději >20%, čím víc, tím lépe se na ně natrefí)
- THERMAL CLIMB RATE rychlost stoupání (500 fpm)
Ridge Lift
Dalším typem je let na návětrné straně svahu (ridge-lift). Vítr, pokud je dostatečně silný a naráží na vysokou stěnu (pohoří, útes), je vytlačován nahoru a umožňuje větroni stoupat nahoru.
Pokud je mi známo, není toto v XPL simulováno.
Lee Waves
Třetím typem je stoupání na vlně za pohořím (lee waves). Pokud vane na pohoří vhodný vítr, vytváří se na závětrné straně vlnění, které iniciuje vznik tzv rotorů, horizontálně rotující masy vzduchu. Na okraji těchto rotorů (dovnitř se nesmí vletět) je letadlo vystoupáno do výšky. U nás je známé létání na vlně za Jeseníky.
Pokud je mi známo, ani toto není v XPL simulováno.
Ovšem jestli existuje nějaký paraglider pro XPLANE to netuším.
Pro FSX existují ActiveSky a CumulusX addony, které to snad (?) generují na "očekávaných" místech (minimálně "pod mraky", nevím jak přechody světlo/stín, voda/souš...) a netuším ani ty další dva typy.
|
|