No, bojím se, že s PPL dneska moc šancí nemá ani tam ani tady. Všechno je o kšeftu - a tedy pojištění, zodpovědnosti a směrnicích - a zas musím napsat, že jsem přesvědčen, že to platí nejen "tady" ale i "tam".
Udělat si kvalifikaci (PAR, TOW) je "piece of cake," ale pak ji použít je věc druhá.
1. možnost
udělat si PAR pro vlastní radost - a že se jednou (možná) bude hodit.
OK, to by asi šlo, prostě to zaplatíš jako zážitkový víkend a je to v kapse. jestli to má nebo nemá smysl, si každý musí posoudit za sebe - a druhý mu do toho nemá co mluvit.
2. možnost
Dělat PAR ve vlastním aeroklubu, který vlastní vlastní (=své) letadlo a má vlastní paraprovoz. Tak tady jo. Za těchto podmínek uděláš kvalifikaci a zapojíš se do provozu party, které jsi členem.
Typický příkjlad - vlekař domácího aeroklubu, který má vlastní vlečnou.
S vysazovačem už hůř. Málokterý aeroklub má vlastní paraprovoz a málokterý paraklub má vlastní letadlo a piloty na bázi "aktivismu" aeroklubu. Tudy cesta nevede.
Použití letadel AeČR - a tedy možnost konat na nich nějaké letecké práce (vysazování) členy jednotloivých aeroklubů bez obchodní smlouvy - vloni skoničila (a ani vloni to nebylo tak jednoduché, jak to sem píšu).
A ani to co píšu výše neplatí ve všech aeroklubech, je dost takových, které si svou techniku chrání - například pravidlo - "do naší Z-226 nesedne nikdo, kdo ještě nemá 100 (150) hodin na Z-226." Ano, jsou AK, kde toto uplatňují i pro vlastní členy !! A pokud se chceš zařadit mezi vlekaře "své party" - musíš si těch 100 hodin odrubat za své na nějakých jiných zlinech téže řady (asi tak půl mega, kdybys to počítal)
3. možnost:
udělat si CPL. To je minimum, pokud nechceš létat jen pro radost a za své. S tím je potřeba se smířit. Doufat, že s PPL seženeš kšeft v zahraničí je iluzorní. Pilotů je pořád víc, než letadel.
Druhá podmínka je důvěra - musíš ve vlastníkovi (provozovateli) vyvolat důvěru, že nejen že tě potřebuje, ale taky ti letadlo (=prostředek svého výdělku) svěří. Na vysazování se nepoužívají letadla, která se "půjčují" na soukromé výlety (a to nemluvím o cenách). Vím kde i u nás vysazují z cessen, ale je zbytečné o tom psát, protože vím, jak si provozovatel vybírá piloty, kterým takovou práci svěří (!!) Pilot zvenčí absolutně nemá šanci.
A jak už psal Jeeloo, na kěkterá éra se bez ATPL ani nedostaneš.
Takže je krásné mít sny - ale je dobré vědět, kde, kdy a za jakých podmínek ty sny lze realizovat. PAR s PPL na 120 hodinách s přístupem "tady mne máte", bohužel, k realizaci těchto snů nevede. |
|