FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 18. 2. 2025, svátek má Gizela Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Nastavené zoom v FS Jeden příspěvek | Celý strom
Nastavené zoom v FS   27. 2. 2013 / 14:24
kuma   
Milí přátelé polétavci, čtu tady tu diskusi a bojím se, že je potřeba připomenout jednu věc - a to je fyziologie zraku - vnímání lidským okem.

To není jen "zorné pole" a "plastické vidění" - které získávají novou dimenzi při pohledu oběma očima a žádný jednoduchý monitor (ani "3D") to nahradit nemůže, to je hlavně a především fyziologické pojetí vnímání zobrazené reality. Oko je celkem snadno zopakovatelný optický "přístroj", co ale dělá náš pohled výjimečný - je "softwarové" zpracování obrazu, který do struktur mezimozku posílají oči.

Představte si, že uprostřed monitoru je ležatý oválek, asi 4x8cm velký, kde máte zoom 1,0 až 1,5. Velice dobré rozlišení, špičkové textury. Kolem tohohle oválu je pásmo, asi 5 cm široké, kde vidíte zoomem 0,75 a celkem dobře vidíte detaily, písmo ale nepřečtete, jen odlišíte písmena od čísel a trávu od asfaltu. No a kolem je plynule se rozmazávající zbytek, na okraji monitoru nazoomovaný na 0,25-0,5, rozlišení - jen zelené fleky, hnědé fleky, žluté fleky (všechny drobné, podle hustoty), nerozeznáváte tvary věcí, nevidíte plasticky, jen když se v tomhle pásmu něco objeví "ostrého" - světlo, reflexní barva - nebo pohyb (!) nějakého fleku vůči ostatním flekům (!) - tak si toho hned všimnete.

Tak takhle pracuje naše zrakové centrum. A to je to, co teda na jednoduchém monitoru nasimulovat fakt nejde. Kdybyste digitálně upravili obraz, aby splňoval popsaná kriteria (jistě by to šlo) a pomocí nějakého snímače pohybu očí zařídili, aby se ten ostrý oválek pohyboval po monitoru podle toho, kam zrovna koukáte, bylo by to ještě věrnější. Ale asi bychom se u toho pozvraceli.

Jediným přiblížením k tomuto cíli je panoramatické zobrazení v dostatečné vzdálenosti - kdy kvalita obrazu je kolem dokola stejná - a oko si to už zaostří a přebere samo. Tak jsou řešeny profi simulátory (nejlíp kabina v šestimetrové kouli se zobrazením kolem dokola). Přijatelné jsou 3-4 projektory vytvářenící aspoň pohled jakoby "kolem" výhledu z kabiny dopředu a do boku (aspoň tak, jak to má třeba ATR sim na Ruzyni). To se dá přijatelně udělat už i doma - i když jsou monitory ploché, pokud se jich použije dost a vhodně se rozmístí.

Na jednom monitoru je to ale zhola nemožné - a pak záleží na každém, jak mu to vyhovuje nejlíp - a nepřekvapuje mne, že to každý vidí (cítí) jinak.
 
Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ