| | | OT: Tvar kužele vrtule 12. 2. 2013 / 02:07 | |
| | Zdravím,
mám na vás ne úplně simulátorový dotaz, nicméně možnosti tohoto fóra kolikrát zdaleka přesahují hranici simů.
Nevíte někdo o nějaké publikaci, kde by byl rozebrán tvar kužele na vrtuli? Zajímala by mě konkrétně vrtule tlačná, nicméně beru vše z této oblasti.
Případně ještě pokud by někdo nevěděl o nějakém odkazu na literaturu, kde by byl rozebrán tvar difuzoru za turbínou. |
| |
|
| | | OT: Tvar kužele vrtule 13. 2. 2013 / 12:05 | |
| | | |
|
| | | | OT: Tvar kužele vrtule 13. 2. 2013 / 16:32 | |
| | I když původní dotaz byl na kužel tlačného motoru - tedy "odtokový" kužel, tohle je hodně zajímavý dokument.
velmi mne překvapily údajně špatné charakteristiky ogiválních "kuželů" v suprasonickém pásmu rychlostí - hlavně proto, že právě ogivály jsou údajně nejvýhodnějším řešením tvaru střely - zejména pro suprasonické rychlosti (!!) Tento tvar se používá stále, i u nových typů střel - proč teda, jestli jsou jiné křivky výhodnější.?? (!!).
Co se týče "odtokového" vrtulového kužele - obávám se, že za motorem je proudění velmi turbulentní a speciálně oblast, kterou by měl řešit kužel, je z pohledu aerodynamiky méně důležitá (pokud samozřejmě nebude celý kryt motoru i s kořenem vrtule a odtokovým kuželem integrálně aerodynamicky tvarován)
Vrátím-li se k analogii balistické aerodynamiky, za nejvýhodnější je považován (uváděn...) biogivál (pro lepší porozuměni bi-ogivál, tedy nikoliv "bio" jakože z kozího sejra) - kdy na ogivální přední část střely navazuje vzadu "otočený" ogivál odtokový. Ten bývá v určité vzdálenosti od "rovníku" uťatý, asi jako "komolý kužel" vrchní podstavou dozadu. Údajně snad toto nejlépe vyhovuje proudění kolem takové střely, kdy po odtržení proudnic (na zužujícím se zadním ogiválu) pak turbulence v prostoru za tím uťatým koncem dávají nejmenší odpor.
obr.:
1: sekantový projektil,
2: ogivální projektily 7,62
3: ogivál a "odtokový" konus,
4: bi ogivální střela
|
| |
|
| | | | | OT: Tvar kužele vrtule 14. 2. 2013 / 14:25 | |
| | Odpověď, proč se používají ogivály, by možná šla dohledat v příručce "MIL-HDBK-762," kterou má mimochodem předchozí autor uvedenou ve zdrojích.
Co jsem to tak rychle prolistoval (divný slovo pro čtení pdf ), tak mě napadá, že daleko výraznější roli než odpor bude mít stabilita. Ale přiznám se, nečetl jsem to - má to přes 700 stran. Grafy, které se zabývají tvarem kužele, jsou na stranách 415 - 421 (5-177 až 5-183).
já tu příručku tahal odsud: http://www.everyspec.com/MIL-HDBK/MIL-HDBK-0700-0799/MIL_HDBK_762_1855/
Důvod, proč jsem se ptal na odtokový kužel, je ten, že jsem dostal za úkol vyřešit tvar kuželu ve výstupním kanálu za ventilátorem, a tak mě napadla analogie s tlačnou vrtulí. Potřebuju se prvotně něčeho chytit, tak hledám, jaké tvary se používají a ze kterých bych mohl vycházet při hledání optimálního tvaru pomocí simulace. To zavíření je docela veliký a na ultralightu se počítá každý gram tahu navíc. |
| |
|
| | | | | | OT: Tvar kužele vrtule 14. 2. 2013 / 14:41 | |
| | Mnjó, tos mi dal, takovej matroš! To budu číst půl roku !!
nicméně mne napadá - zkus pohledat, jak vypadají "výstupní kužele" za větrákama aerodynamických tunelů (!!). Tam to asi řeší jednak dost dlouho - a druhak asi nejfundovaněji. |
| |
|
| | | | | | | OT: Tvar kužele vrtule 14. 2. 2013 / 14:51 | |
| | Díky za tip |
| |
|
|