Karburátor jako přístroj sám o sobě se skládá ze sacího vstupního hrdla, které musí urychlit vzduch, který tam proudí, do něj se vstříkne tryskou palivo, což se děje na nejužším bodu tohoto tělesa a to se ihned za vstřikem začne rozšiřovat. Tím dojde k prudkému rozpínání vzduchu a zároveň k vytvoření aerosolové směsy paliva a vzduchu - ideální smesy do válce, kde shoří.
Karbec není tak náchylný na teplotu, ale na vzdušnou vlhkost. Díky principu karburátoru dochází k velmi rychlému snížení tlaku vzduchu a okamžité absorbci toho, čemu se říká latentní teplota paliva. Prostě ukrutně rychle se v tom místě vzduch a palivo ochladí a tím ochladí i stěny karburátoru. No a ve vzduchu je vlhkost, kterou nejde prostě eliminovat předstupněm karbecu. Tahle vlhkost se vřítí do místra vstřiku paliva a tam se prudce ochladí. Má okamžitě tendenci se usadit na čemkoliv, co je po ruce. Drtivá většina prolétne už se směsí paliva dále a po opětovném zvýšení tlaku se ohřívá a nemrazí až do válce.
Ale to, co se "tře" o stěny karburátoru, ta vlhkost, která zbyla a letí při stranách, tak se usazuje na stěnách a tvoří tam vrstvu ledu. Ten se vrstvu po vrstvě usazuje dál a dál a co se stane, když se zmenšuje otvor a urychluje proudění vzduchu? Více zimy -> více ledu -> víve zimy a pak konec, karbec už má uprostřed tak malou ďouru, že palivo nestačí se míchat se vzduchem a motor nemá kyslík na hoření, tedy pápá a jdeme na nouzáček.
A když si ho necháš "zarůst" už moc a zapneš si výhřev, začnou utávat kusy ledu v něm a podtávat vrstvička dole, ale to už nestačí, aby byl znovu průchodný, prostě zarůstá rychleji, než odrůstá
proto na to fakt nezapomenout, ono to je zrádné za každého počasí, jen ta zima tomu dává mnohem lepší podmínky
Při plus dvacíti se ti to klidně může stát, protože stačí, aby byla dostatečná vlhkost ve vzduchu a máš to zamrzlé při parném letním dnu. Naopak, může být -10 a suchý mráz a nic se nestane, protože vzdušná vlhkost je minimální.
Jinak my jsme to simulovali prachobyčejným ostřikovačem na kytky, rozprašovaným před motorem |
|