|  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 10:29 | |
|  | Včera na ČT 2 běžely "Letecké katasrofy" a posádka se snažila spustit 4 motory, které přestaly pracovat ve výšce cca 11000m.
Říkali tam, že ke spuštění motorů potřebovali rychlost kolem 500 km/h. Proč je za letu nutná ke spuštění taková rychlost, tedy proč musí být lopatky kompresoru roztočeny náporem prostředí a nelze vyvolat stejným startováním jako na zemi? Je to kvůli zdroji el. energie, kdy na zemi je to připojeno k agregátu? |
| |
|
 |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 10:44 | |
|  | Nestartujou elektřinou, ale stlačeným vzduchem. Ve vzudchu ten pozemní zdroj stlačeného vzduchu neměli, APU jim nejspíš nešlo (nebo byli moc vysoko na jeho spouštění .. pokud ho vůbec B747 může/umí nastartovat ve vzduchu), a ostatní motory, které by (tuším) mohly sloužit jako zdroj stlačeného vzduchu , byly .. mimo. |
| |
|
 |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 12:42 | |
|  | Netuším, co tam měli za APU, ale dnešní už dokáží být spuštěny do 41 000 FT, kde dokáží generovat el. proud (s cca 60% zátěží generátoru) S odběrem vzduchu je to už horší. Ten je cca do 22 000 FT a když chtějí odebírat Vzduch i elektřinu, tak je to víc limitovaný. |
| |
|
 |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 19:07 | |
|  | Otazka je take co by ten sopecnej popel udelal i s tim APU...
Z. |
| |
|
 |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 20:13 | |
|  | no, to samí, co s motorama  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 20:24 | |
|  | Není u většiny letadel vstup do APU uzavřen, když není zapnutý ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 20:26 | |
|  | Je, ale kdyz ti motory nejdou kvuli popelu, a zapnes APU, tak se i ten vstup otevre, a popel se dostane i do APU....  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 21. 1. 2013 / 20:28 | |
|  | To je tak nějak samozřejmé...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 09:44 | |
|  | No .. nevypadalo to, že by ti to tak samozřejmé přišlo, ikdyž jsi se na to ptal  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 12:59 | |
|  | Tragéde, nevím jak ty, ale já bych se snažil (pokud bych si zachoval alespoň jakž takž klid a zdravý rozum ) řešit příčinu a ne jen následky. Pokud vletíš do mraku, který divně ozáří celé letadlo a zlikviduje ti naráz všechny 4 motory, tak uděláš co ? Snažíš se odtamtud vypadnout, nebo nastartuješ to poslední, co ti zbývá, abys to odrovnal taky ? 
Stejně, jak už bylo zmíněno výše, nemá smysl použít APU ke startování motorů nad cca 20.000 stop. Ale evidentně všichni ostatní by ho zapínali ihned. Budu to pamatovat, příště to pro vás zmíním...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 20:23 | |
|  | No, ačkoli nerad, musím se za Tragéda postavit. Nevím, zda má B747 RATku, alepokd ne, pak spouštěli APU, aby měli zdroj el.energie pro let. síť a hydrauliku, která je na Jumbu pro řízení životně důležitá. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 20:47 | |
|  | Ty jo ... ja teda vůbec nevím, v jaké věci se mě vlastně zastáváš  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 21:08 | |
|  | no, to jak jsi byl dementován  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 21:11 | |
|  | Pravda leží někde uprostřed. Jednak 747 RAT má, a jednak ani při vysazení všech motorů nepřijdeš naráz o hydrauliku, motory mlejnkují a motorové hydraulické pumpy dávají pořád určitý tlak. Tohle problém není.
Na druhou stranu Volcanic Ash Non-Normal Checklist (alespoň u 737) ke spouštění APU vede (a jiný checklist, Loss of Thrust on both Engines dokonce explicitně říká, nečekat na úspěšné znovuoživení motorů - první pokus je memory item a v podstatě je to windmilling start - a APU nahodit jako jeden z prvních kroků po Memory Items) a o nějakém riziku jeho dalšího poškození se tam už nepíše. Možná by řekli povolanější, že u motorů s radiálním kompresorem, což APU de facto je, je riziko poškození menší, anebo se kalkuluje s s menším rizikem.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 21:40 | |
|  | Je otázka, jak to má 747-200, hledám manuály po celém netu, zatím jsem našel jen Operations Manual pro -400 a tam je napsané, že APU může jet do 20k stop, vzduch poskytuje do 15k stop a elektřinu ve vzduchu neposkytuje vlastně vůbec. Netuším, co z toho vyplývá pro verzi 200, ovšem spouštět v 37k stopách APU je nejspíše zbytečné. Jinak další zajímavost, 744 se taky povedlo vletět do popílku - KLM let 867, dle popisku wiki určitě APU nejelo (z neznámého důvodu) protože měli přístroje ve stand-by režimu... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 22:47 | |
|  | Možná 747 tím, že má RAT, APU za letu jako záložní zdroj elektrické energie tak, jak je tomu na 737, ani nepotřebuje.
Pak se skutečně bavíme o ničem - a APU se vůbec v takovém případě spouštět nemusí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 23. 1. 2013 / 00:26 | |
|  | hmm,tak jsem se dočetl, že Jumba kro -8i mají RATky 2. Motory 3 a 4 -8i už RATku má
A jsou dva tábory. Jeden tvrdí, že, že hydraulický tlak letadlu dodají volně se otáčející motory náporem a elektriku APU. A ten druhý, že pokud vše selže, je tu APU |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 21:55 | |
|  | Ale oni měli poškozený hlavně turbíny, který jsou axiální a měly zalepený hladící kanálky. Takže tě tady radiální kompresor nezachrání |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 22:40 | |
|  | A nepsal jsem náhodou o APU a jeho radiálním kompresoru? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 22:56 | |
|  | No jasně, ale oni měli kompresory v pohodě. Problém nastal po průchodu popela spal. komorou, kde se začal tavit a pak jim zalepil turbíny. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 23:07 | |
|  | U letadel, kde je hydraulika pro let životně důležitá, je nepochybně RAT povinná. Nebo myslíš, že budou spoléhat na APU, které nemusí jít zrovna nastartovat (nemluvě o tom, že taky nemusí mít čas čekat až nastartuje)? Docela se divím, že takový profesionální letecký mechanik si není jistý v tak základní věci 
Kdyby ses chtěl urazit, tak jen připomínám naši minulou výměnu názorů a tvoje tvrzení, že tady ostatní ví o letadlech kulový.
Tím jsme si kvit  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 10:33 | |
|  | Tam byla situace taková, že pokud letěli v noci sopečným mrakem, tak byl jasně před čelním sklem vidět eliášův oheň (světelkování částic popelu a vybití statické elektřiny). Ve filmu to vypadalo tak silně, jako když řeže flexa ocel.
Tedy, když snížili LV, nebyli v sopečném mraku (zmizel eliášův oheň), přesto se jim nepovedlo hned nastartovat, nakonec těsně nad 3000 m.
Při startování opakovali cca 30x neúspěšně proceduru a začínalo to vždy (myslím) "Baterie - zapnuto..."
Mně by zajímalo, určitě to budete vědět, jak se ty motory nahoře nastartují. Je to náporovým roztočením lopatek kompresoru, puštěním paliva do motoru a nějakým elektrickým zážehem? Pokud by to bylo přes APU, tak jak?
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 10:41 | |
|  | Důvod, proč se jim nepovedlo nastavovat ihned poté, co vyletěli ze spoečného prachu, byl odhalen v závěru dílu ... 
A odpověď na druhou otázku tu již zazněla. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 10:43 | |
|  | Včetně toho proč se jim vlastně nastartovat podařilo  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 12:26 | |
|  | Motory s axiálním kompresorem se za letu většinou startují tak, že se ti samovolně otáčí náporem vzduchu,. Ty dáš selektor to polohy Flight start, tím si to připravíš, začnou ti prskat obě svíce. Až budeš mít požadovanou hodnotu N2 dáš palivo. Za letu se vzduchový starter většinou nepoužívá. Je ho možné použít většinou, pokud N2 jsou po 5% (přesně si to nepamatuju)
Ono, ačkoli jsou ty katastrofy dobře dělaný, občas tam narazíš na nějakou "autorskou licenci, aby to bylo pro normálního diváka koukatelný. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 22:57 | |
|  | No tvrzení, že se za letu vzduchový startér většinou nepoužívá, bych tak razantně nepoužil. Třeba u CE-680, byla minimální rychlost pro windmilling start 220kts, nebo tak nějak, a u 737 je až 300kts (!), takže ve většině případů je to naopak s pomocí startéru. Záleží na konkrétním typu letadla.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 23:04 | |
|  | Jo když jsme u toho. Berete v potaz otáčky N2, nebo je vám to tak nějak fuk? My při motorovkách musíme na tohle dávat bacha. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 23:15 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Průlet sopečným mrakem 22. 1. 2013 / 23:20 | |
|  | Hmm, takže limit N2 pro startér je stejnej.
Já to říkal vždycky. Piloti nám ty hračky ničej. My nesmíme otevřít stopkohout pod 25% N2 |
| |
|
|