| | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 20:33 | |
| | Chtel jsek se zeptat, kdyz u boingu selha hydraulika tak to tahaji za knipl svou silou. Ale jak to je u airbusu kde je joistick? Tahaji to taky silou nebo to maji vymyslene trochu jinak? |
| |
|
| | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 20:41 | |
| | Netahaji, vypadne turbinka - ram rotor nebo jak tomu rikaji - dela elektriku a tlak. |
| |
|
| | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 20:55 | |
| | Takze ked im ale vytece hydraulika, nepomoze ani ten rotor ? |
| |
|
| | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 21:05 | |
| | Pokud by jim vytekli naráz všechny tři okruhy nebo kolik jich tam je tak mají problém... |
| |
|
| | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 21:11 | |
| | to je asi menší pravděpodobnost, než že tě na 4 proudý silnici kde projede jedno auto za týden, sejmou 3 auta najednou v jeden okamžik |
| |
|
| | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:07 | |
| | Přesto se to už v praxi několikrát stalo a skončilo to vždycky špatně. Viz japonská 747 po utržení ocasu nebo DC-10 tuším United Airlines, další turecká DC-10 po utržení špatně zavřených nákladních dveří a určitě i další. Prostě v určitých místech chtě nechtě vedou všechny okruhy prostorově relativně blízko sebe a pokud v daném prostoru dojde k rozsáhlejšímu poškození (většinou výbušná dekomprese), není nereálné vytečení hydrauliky ze všech okruhů. Je ale fakt, že se to asi zatím nikdy nestalo u Airbusu, ale ty moderní elektronické zase nelítají ještě tak dlouho. |
| |
|
| | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:09 | |
| | Nemáš nějakej odkaz na japonskou 747 s utrženym ocasem? Já vim akorát o čínský, a o nějaký v USA... |
| |
|
| | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:11 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:12 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:15 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:17 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:34 | |
| | Luďku, ale to motáš jabka s hruškama. Pokud si dobře pamatuju, tak ty DC-10 bylo ví s tímto problémem a měly to za následek změnu v celém letectví a propojení carga s kabinou cestujících, protože se tam vlivem dekomprese propadla podlaha a odřízla řízení. Ta 747ma zas byla vlivem špatné údržby. A taky měla za důsledek změnu konstrukce ocasních partií. Dnes je s těmito věmi počítáno a byly na to vydávány ADéčka a měněno. Docela když to tak čtu, že vůbe ráno vstáváš z postele. Všechny systémy jsou několikrát jištěné a vše je počítáno a kde by se mohl objevit problém, včas objeveno. Mimohodem, třeba ATRka má ve zkušebním standu letadlo a to denně "nalétá" několik cyklů a podle toho, co se přihodí, pak nařizují kontroly a to je dneska bych tak řekl běžné. |
| |
|
| | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 20. 1. 2013 / 14:57 | |
| | Hele, já se s tebou o tomto nehodlám vůbec dohadovat. Nejsem sice vyučený letecký mechanik, ale do techniky obecně poměrně vidím, tak tady ze mě nedělej pitomce. To že je všechno počítáno, předvídáno a jištěno V RÁMCI ekonomické únosnosti (jako třeba jaderné elektrárny, viz. Fukušima) samozřejmě vím a proto se taky nebojím létat. ALE! Přestaň prosímtě tvrdit, že se to nestává. Prokazatelně se to stává, jednou je to údržbou, podruhé konstrukcí (což se v nových konstrukcích vyloučí), ale příště to může být zase něčím jiným, co se dosud nestalo a tudíž to není v nových konstrukcích zatím ošetřeno a je jen otázkou času, kdy se to z nějakého důvodu stane zase a to klidně u Airbusu. Mám rád letadla, vím, že jsou maximálním možným způsobem ošetřená a jištěná, ale vymýšlejí je pořád jen lidé, kteří i kdyby se na hlavu stavěli, nikdy nemůžou předem vyloučit naprosto všechny eventuality, protože je prostě zatím vůbec nenapadli. |
| |
|
| | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 30. 1. 2013 / 13:48 | |
| | | |
|
| | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 21:25 | |
| | Obecne keby vytiekla vsetka hydraulika tak ma problem kazde lietadlo s hydraulickym riadenim, t.j. kazdy vacsi dopravak okrem 737 a Il-62 (o 727 a 707 si nie som isty) a este MD-80. Povacsine by ostala obmedzena moznost ovladania letu pomocou tahu motorov a trimovania stabilizatora.
Ale pravdepodobnost totalneho vypadku hydrauliky je neskutocne nizka. Doteraz takato situacia nastala pokial viem len trikrat - znamy pripad A300 DHL v Bagdade, ktoru sa pokusili zostrelit iracki rebeli, DC-10 United Airlines, ktora mala vyrobnu chybu v rotore a Tu-154 Bajkalskych aerolinii, kde posadka ignorovala varovanie o nebezpecnych otackach startera a nasledne vznikol poziar v chvostovej casti. V prvom pripade prezili vsetci, v druhom pripade cca 3/5 cestujucich a posadku a v tretom sice nikto, ale tomuto bolo najjednoduchsie predist...
Inak pripadov pouzitia RAT na uspesne pristatie bez motorov bolo viac, trebars Air Transat A330 alebo Gimli B767 a takisto snad i US Air A320 na Hudsone. |
| |
|
| | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:49 | |
| | 737 nemá řízení hydrakické? Tam jsou ještě táhla, lanka, dvojpáčky a šlapátka ???? |
| |
|
| | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:56 | |
| | Má, ale je tam zachováno i to mechanické řízení pro případ selhání obou hydraulických systémů. Až teda na rudder, který má pro jistotu záložní hydraulický systém. |
| |
|
| | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 21:17 | |
| | | |
|
| | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:09 | |
| | Silou můžou tahat akorát kačera Ten jejich joystick nemá žádné mechanické spojení s řídícími plochami (teď nejsem jistý, jestli směrovka náhodou s pedály přeci jen mechanické spojení nemá?), takže po výpadku elektriky nebo hydrauliky prostě smůla, máš neřízenou střelu. |
| |
|
| | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:10 | |
| | Směrovka je mechanická, a trim stabilizátoru je mechanickej, takže čístě teoreticky |
| |
|
| | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:12 | |
| | Takže čistě teoreticky s využitím směrovky, změn tahů motorů a boží pomocí... jakousi řiditelnost mají |
| |
|
| | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:16 | |
| | Tak změnu tahu motorů ani moc nemusíš, tím trimem stabilizátoru (normálně plovoucí plocha) to asi dost řiditelný bude... Schávlně bych si to někdy rád zkusil na velkym simu, jestli se s tim dá aspoň nějak přistát |
| |
|
| | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:19 | |
| | Když budeš mít 10km dráhu, tak možná jo
Přecejen ty pohyby budou značně zpomalené |
| |
|
| | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 22:21 | |
| | Dokonce myslim, že levej i pravej trim se dá ovládat zvlášť... takže máš i jakési křidélka |
| |
|
| | | | | | | Airbus bez hydrauliky 18. 1. 2013 / 23:42 | |
| | Jo trim horizontálního stabilizátoru, tak to je fakt, přeci jen jim cosi k řízení zbyde, i když to asi nebude dokonalý let |
| |
|
| | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 00:07 | |
| | No, je to sice backup, ale trim stabilizátoru (pokud se tak dá nazvat) je napájený žlutou a zelenou hydraulikou a musíte mít obě. Směrovka má všechny tři hydrauliky, stejně tak jako obě vejškovky mají modrou a jedna primáně zelenou a druhá žlutou. Prostě Airbus bez hydrauliky a elektriky ani ránu, proto je na ní kladen velký důraz. Motory jsou řízený jen elektroniky.
Myslím si, že tohle moc démonizujete. A o letadlech, systémech a konstrukcích víte kulový, podle toho co tady píšete. Je to prostě jenom letadlo, stroj, který má zálohy a počítá se s pravděpodobností. Už si tady připadám jak na Novinkách. Od tebe Luďku tohle beru jako provokaci, ale snad to raději utněte, ať se tu z toho nestane nějaký bulvár |
| |
|
| | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 00:09 | |
| | Sice je mi jasný, kde se tohle vytržený z kontextu objeví, ale musel jsem to napsat! |
| |
|
| | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 08:56 | |
| | Teď nevím co myslíš tou provokací? Vždyť jen debatujeme jak by se nouzově dalo letadlo ovládat bez hydrauliky. A ty jako znalec systémů se můžeš zapojit a doplnit či opravit informace. Nevím co máš za problém s tím, že se tady debatuje o poruchách? Náhodou je to zajímavé téma. To že můžou vytéct všechny okruhy a není to scifi možnost, jak tvrdils ty, to je fakt a těch příkladů z praxe je bohužel více než dost. Jen se to zatím nestalo u Airbusu a bylo by zajímavé vědět, jaké jsou u nich možnosti. |
| |
|
| | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 09:16 | |
| | Pro moji informaci - existují nějaké ventily, které zabrání úniku hydrauliky při poklesu tlaku?
Konkrétní příklad - pokud dojde z nějakých důvodů k poškození směrovky, kudy vedou všechny okruhy (viz obrázek), dojde k uzavření této části okruhů aby zůstala zachována činnost ve zbytku letadla?
To je totiž asi to, okolo čeho se motáte - poškození jedné části letadla, kudy vede hydraulika, vyřadí celé hydraulické ovládání. Což u mechaniky či elektriky nenastane.
Jenom - námět
Obrázek: zdroj ExxpertSystems. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 10:28 | |
| | Ono tyhle pojistný ventily jsou většinou jenom na podvozku, na brzdách. Jinak je hydraulika vedená odděleně, takže by se nemělo stát, že by došlo k poruše vedení na všech. Dokonce hydraulický prostory jsou na Airbusu oddělený, aby se zabránilo nějaký nechtěnosti. Na Airbusu má každá hydraulika svůj pracovní válec. Na Airbusu nemůžeš nikdy propojit dva systémy. jsou od sebe oddělený a PTU, ačkoli umožňuje tlakování žlutý ze zelený a naopak, tak jenom v režimu motor-čepadlo. |
| |
|
| | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 10:33 | |
| | vždyť už to tady bylo řečený Airbus bez hydrauliky a elektriky je konečná, ostatně jako drtivá většina letadel z této generace. Ale tohle je povídání na dlouho, ne na psaní na fórum. |
| |
|
| | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 10:52 | |
| | Já nemám problémy, že se tady debatuje o poruchách, ale s tím, jak se debatuje. Kolikrát se stalo, že vytekly všechny hydraulické systémy u letadla, pro které jsou životně důležité? 4x, 5x za více jak 30, možná 40 let provozu a nespočetně letů? Do toho je dnešní spolehlivost systémů a vyjde ti tak malá šance, že se něco stane, že kdybys měl letadlo postavit tak, aby se ti ni nikdy nemohlo přihodit, tak by nikdy neodletělo, protože by bylo těžký a nikdo by ho nezaplatil. K hydraulice a elektronickému řízení se přešlo, protože je spolehlivější,jak řízení mechanické. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 16:18 | |
| | Hele, ty máš evidentně nějaký problém, když se tady mluví o závadách. Tady se někdo nezávazně a ze zvědavosti zeptal, co se stane, když... Tys to odmítl, že se to prakticky nemůže stát. Když jsem vyjmenoval několik případů, kdy se to reálně stalo a to jsem určitě nevyjmenoval všechny, tak to zase shazuješ. Nevidím důvod, proč by se tady o tom nemohlo mluvit a ani nevidím důvod, proč by tady o tom nemohli nezávazně mluvit i lidé, kteří se nevrtají přímo v letadlech. A upřímně, párkrát jsi tady sám napsal kraviny, které musel někdo zkušenější uvádět na pravou míru. Tak se přestaň brát tak vážně a nech ostatní se o tom pobavit taky. Nikdo ti nebrání nás opravit, když napíšeme blud, ale nehraj si na letecko technického boha, to rozhodně nejsi.
Sorry za ten tón, ale docel jsi mě vytočil. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 16:36 | |
| | Mě přijde, že tě postihla "Airbusí nemoc", což je zvláštní choroba, která postihne nejednoho letce či mechanika, který se na to přeškolí a najednou začne o některých závadách a problémech říkat "impossible", pokud možno s francouzským akcentem. Čest těm výjimkám, kteří o tom dokážou diskutovat věcně.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 17:10 | |
| | Airrhbusí nemots? C'est impossible!!! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 17:11 | |
| | Hele, já jsem nenapsal impossible, já jsem napsal, že je velmi malá šance, že se tak stane. Stejně tak, jako že ti na NGéčku vysadí obě hydrauliky, STBY pumpa a ještě se ti zablokuje řízení na obou stranách. Stát se to může, ale s jakou pravděpodobností. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 17:24 | |
| | Čeče, nechci se do toho plíst.. ale přijde mi, že tě někdo v posledních dvou dnech vyměnil... Speicálně jako člověk od letadel bys měl vědět (a určitě víš), že za spoustou leteckých nehod stojí sousled okolností, které se (samy o sobě) před tím zdály jako prakticky vyloučené, či zcela nepravděpodobné. Nemluvě o tom, že se stanou v tu samou chvíli ...
A i kdyby jsi byl vyměněněj - furt je tu Messijé Murphy. A toho nepřečuráš. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 17:32 | |
| | Tak Murphyho nikdo nikdy nepřečůrá, obzvláště zákon který pravý : "Vše co se může pokazit se pokazí se určitě pokazí a to co se pokazit nemůže se pokazí taky."
Většinou jedna pokažená věc nic neudělá. Musí to být víc věcí, který se většinou musí stát, pokud do toho nezasáhne lidský činitel, který to všechno krásně urychlí |
| |
|
| | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 18:11 | |
| | Strýc google mi prozradil, že systémy fly-by-wire jsou konstruovány na následující požadavky:
max. pravděpodobnost selhání ovladatelnosti letadla na jednu letovou hodinu jsou:
pro vojenské s možností vystřelení posádky: 1:2 000 000
pro civilní: 1:1 000 000 000
(jestli jsem článek dobře pochopil, tak se jedná o celý komplex řízení t.j. včetně SW, počítačů, hydrauliky)
Otázkou je, jaká pravděpodobnost, se dá očekávat u mechanického řízení, mám obavu, že u hromady lanek, kladek, vercajku, kterej do nich občas zapadne bych spíš viděl spolehlivější ten FBW... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 19:39 | |
| | a řízení FBW je nejméně 3x zálohováno 1. různé cesty kanálů vodičů 2. robustní systém - odolné proti různým poruchám, segmentové kormidlo 3. rekonfigurovatelný - tzn..: že software palubního počítače dokáže výpadek části systému řízení nahradit změnou funkce funkčních částí, a proto to je jedna z nejdražších věcí a na celém tom řízení letu zdar |
| |
|
| | | | | | | | | Airbus bez hydrauliky 19. 1. 2013 / 10:19 | |
| | Ale no táák, Kachno .... |
| |
|
| | | Airbus bez hydrauliky 20. 1. 2013 / 04:40 | |
| | | |
|
| | | Mrija bez hydrauliky 21. 1. 2013 / 08:19 | |
| | si střihla přistání v Praze. Podvozek (či jak se tomu monstru u Mrije říká) museli vysunovat klikou. |
| |
|
| | | | Mrija bez hydrauliky 22. 1. 2013 / 16:28 | |
| | | |
|
| | | | Mrija bez hydrauliky 22. 1. 2013 / 17:56 | |
| | | |
|
|