No, nestačilo (a já to ani nikde netvrdím, a naopak ti píšu, proč se dělají i vícelisté.
Snížením počtu listů (třeba ze čtyř na dva) se dostaneš do stavu, kdy jeden list musí přenést dvojnásobek původního výkonu. A to je ten zásadní prvek - list musíš dimenzovat na to, jaký výkon má přenést. Tudíž pokud snížíš počet listů a chceš stále přenášet stejný výkon jako s původní vícelistou vrutlí, musíš tuto změnu reflektovat v jiné vlastnosti toho listu - třeba ho prodloužit - což ti ale v jednu chvíli začne dost vadit, protože konec vrtule začne být transonický, a nebo udělat jinou úpravu (co já vím, co třeba - nějaký aerodynamik určitě dořeší).
Krom toho - jdeš na to blbým směrem. Obrátíme to. Pokud budu mít tralala, na něm 80koníkový rotax s dvoulistou vrtulí, a tuto vyměním za identickou (délka, štíhlost, úhel náběhu), ale čtyřlistou, tak si moc nepomůžu - ten stejný 80ti koníkový motor místo dvoulisté vrtule o hmotnosti X kg bude točit úžasnou čtyřlistou vrtulí, která ale bude vážit dvojnásobek, bude mít vyšší odpor, listy se budou navzájem ovlivňovat turbulentním prouděním předchozího listu apod. ... ja bych tomu řekl, že budu mít nižší účinnost, protože motor více výkonu spotřebuje na roztočení vrtulky jako takové a méně výkonu zbyde na samotný pohyb.
A ano - vede to k tomu, co se nabízí - nejúčinnější vrtule je jednolistá - a pokud se nepletu, tak zrovna třeba modéláři u vysokootáčkových motorů tohoto využívají a opravdu tam cpou jednolistou vrtuli. |
|