| | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 08:54 | |
| | Když už se tu postují videjka, tak si taky přisadím.
Hledal jsem, ale myslím, že to tu ještě nebylo.
Docela velký rádiák, myslím, že i jako info o komunikaci (americké) je to docela zajímavé.
http://www.wimp.com/approachlanding/
nice flight!
|
| |
|
| | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 10:00 | |
| | hezké Pane Doktore |
| |
|
| | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 10:29 | |
| | Odporúčam si pozrieť všetky diely PilotsEye, sú to neskutočne zaujímavé zábery, komunikácia, checklisty a tak podobne. |
| |
|
| | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 15:05 | |
| | Hezký! Jak to vypadá jednoduše, když se to umí. |
| |
|
| | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 15:41 | |
| | já teda nevim, ale podle mě tam dost zmatkovali s tím visual 28L a nakonec jim teda dal ILS 28R. Možná ho letěl na ruku, ale byl to ILS approach.
Komunikace mně přišla víc než jednoduchá, navádění step by step taky, doslovný readbackování, prostě úplný IVAO... |
| |
|
| | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 17:08 | |
| | No, IMO zmatkoval ATC, nejdřív jim dal 28L, vypadalo to, že byli připraveni na 28R, takže při readbacku FO zakoktal a CP mu napověděl, že 27L (a začal hledat v databázi, kudy tam, myslím), - když se ATC opravil a dal jim 28R - s čímž byli nakonec spokojeni - a CP zalapl klávesnici jídleního stolku, protože (myslím) to měli připravené. Takhle jsem to pochopil já. |
| |
|
| | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 17:24 | |
| | o tom žádná, tak to přesně bylo, ale výsledkem bylo 28R ILS nikoli visual, jak jsi pojmenoval topic. A nenazýval bych ATCého zmatkářem. On vydal příkaz, bez ohledu co si chlapci v Airbusu připravili. A FO ho měl buďto správně readbackovat, potvrdit nebo nesouhlasit a zažádat si 28 R a né opakovat nesmysl a koktat. Takhle vznikaj zmatky, kdy pak ani jedna strana vlastně neví, co teda platí. |
| |
|
| | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 17:41 | |
| | Negativ.
Když jeden při readbacku zakoktá nebo se přeřekne, svět se neboří, jen trpí ego některých ATC. Pokud by ATC opravdu chtěl dát visual 28L, dal by visual 28L - a po zpackaném readbacku by to zopakoval - aby bylo jasno. Jenže když se po zpackaném readbacku sám ATC opraví a dá něco jiného (co pak pilot readbackuje správně - a taky provede) - tak jaké zmatky? Nevšiml jsem si, že by pajloti z ATC chtěli něco vydobývat, prostě dělali to, co jim říkal. |
| |
|
| | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 17:57 | |
| | ty musíš mít asi vždycky pravdu, i kdybys měl to video jít předabovat, viď...
|
| |
|
| | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 18:56 | |
| | Nevím čím jsem ti šlápl na nohu, leda že bys měl to poraněné ego ATC.
Já jen komentuju, co je v tom videu slyšet, nic víc. |
| |
|
| | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 19:01 | |
| | Nechci vám do toho kecat.. ale..
Už několikrát tu hoši se zkušenostmi z USA psali, že je celkem běžná praxe tamních řídítek, povolit přiblížení na jednu dráhu a v průběhu samotného přiblížení jí pak změnit.. A to navíc ve finální fázi..
Je možné, že bylo vysíláním ATISu publikováno přiblížení na 28R, což měli nejspíš připraveno a nabrýfováno. Nicméně řídící (buď byl špatně vyspán, nebo opravdu plánoval toho macíka poslat na 28L) předal informaci o očekávaném vizuálu na 28L. Což F/O, který si instrukce nepoznamenal zablekotal, neboť z ATISu měl zapamatováno cosi o přiblížení na 28R. Proto mu PIC radil, že říkal (řídící) 28L.
Mám však pocit, že F/O opakoval přesně toto: "Lufthansa 454, depart SFO heading 140, for vectors for ILS.. sorry.. visual runway 28 left, right." Těžko říct, jestli si to řídící vyložil jako otázku zakončenou slovem "správně" (right), nebo jestli si uvědomil, že QFU je 28R dle ATISu..
Nicméně jeho odpověď byla: "..and Lufthansa 454 Super, I see, expect the ILS runway 28R."
Vzhledem k tomu "I see" bych se spíš přikláněl k tomu, že právě tím slovem "right" na konci F/O relace byl možná trochu zmaten, a proto opravil dráhu na 28R.
Ale taky to mohlo být tak, jak píše ať už jeden, nebo druhej z vás..
|
| |
|
| | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 19:08 | |
| | Děkuji
Jen bych doplnil, že se mi jeví, že na rozdíl od FO CPT první pokyn chytil jasně a dobře - a proto napovídal FO, co ten má readbackovat, ale ten už to nepobral. Proč ATC pak změnil instukci (jak píšeš, možná je to tam běžným zvykem), to nevím, jen trvám na tom, že piloti dělali to, co jim ATC řekl, žádný zmatek. |
| |
|
| | | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 22:53 | |
| | Já tam teda taky žádné zmatky nevidím - změny drah na poslední chvíli nejsou doménou jen USA, stává se to často i v Evropě a Američani to akorát povýšili na umění, protože třeba vizuální přiblížení můžou nařídit a není jen na vyžádání posádkou, jako v Evropě(*). Ze strany pilotů tam nevidím nic jiného, než účinnou spolupráci dvoučlenné posádky, jejíž princip spočívá i v tom (a hlavně v tom), že se připustí občasné chyby právě za předpokladu jejich podchycení a odstranění (nikoliv na předpokladu bezchybnosti, jako tomu bylo dřív, což fungovalo vždy jen do první větší chyby).
Co mě ale zaujalo je, že některé callouty byly v němčině či anglicko-německy (ted nemyslím jejich vzájemnou domluvu, ale třeba "ein thousand, zwei thousand, vier thousand"), a pak je zajímavý pohled na práci křidélek, kdy si každý panel jede jakoby svým životem a někdy i v protipohybu.
(*) povolení vizuálního přiblížení neznamená automatické odpojení autopilota a zamíření nejkratší cestou na práh dráhy. Znamená to delegování určitých povinností na piloty (podle regionu za rozestupy od jiného provozu a/nebo od překážek) a předpokladem je vizuální kontakt s letištěm, nebo předpoklad, že bude vizuální kontakt se zemí udržen až do přistání. Jak se to provede je pak jedno, může to být celé v ruce, nebo po vlastní zkonstruované trati za pomoci LNAV/VNAV, ale taky to nebrání po technické stránce letět s autopilotem a v ILS (či jiné publikované přiblížení), za dodržení výše uvedených podmínek. Speciálně ve státech a v Kanadě |
| |
|
| | | | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 23:17 | |
| | Jo ty křidýlka ... to mne taky zaujalo. Jediný co mne napadá je že ta vobluda si takto pomáhá s podélným řízením. Při té délce může si mohou pomáhat "přibrzdit" jednu krovku rozevřením křidélek proti sobě , než to rvát pouze SOP (třeba tímto způsobem dochází k menšímu torznímu namáhání trupu) Možná tato metoda má výhodu v lepší stabilitě než zásahy spoilerů. (ale jsou to jen mé domněnky... nebijte mne) Druhá varianta je, že každý segment řídí jiný PC, jeden si zrovna dělal defragmentaci disku nebo instaloval aktualizace protože se chytil na letištní WiFi a reagoval trochu se zpožděním |
| |
|
| | | | | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 23:43 | |
| | Mě to spíš připomnělo pohyb peří za letu u velkých ptáků |
| |
|
| | | | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 15. 1. 2013 / 09:28 | |
| | Tie call outy boli podľa mňa čisto v nemčine. Thousand vs tausend je veľmi podobné a foneticky je takmer identické. |
| |
|
| | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 14. 1. 2013 / 23:52 | |
| | Zmena priblizeni v tamnim kraji neni asi nic neobvykleho. 757mu pred nimi presunuli na 28L az ve fazi priblizeni.
Obcas posloucham KJFK TWR a presuny na finale mezi 04R/L ev. 22L/R jsou docela caste.
Ale obecne jako amaterovi mi prijde komunikace s ATC v USA jednodussi, mozna i vecnejsi nez v evropskych krajich, byt asi za cenu vetsiho prostoru pro vytvoreni chyby a vice zodpovednosti je kladeno na posadku. Ale to je jen muj pocit. Znali situace me nejspise opravi.
Jinak krasne video, myslim ze me shlednuti teto ukazky bude stat 30 ojro za cely film. To totiz nejde nevidet cely. |
| |
|
| | | | | | | | | A380 visual approach 28R San Francisco 15. 1. 2013 / 08:50 | |
| | já to teď dokoukal....opravdu paráda! |
| |
|
|