| | | Námraza u vrtulníků 9. 1. 2013 / 20:44 | |
| | Ahoj,
rád bych se zeptal na téma námrazy u vrtulníků.
Co jsem dohledal, tak kromě W3A Sokol nemají naše záchranářské vrtulníky odmrazování rotoru a jsou tak vyloučeny z letů v námraze.
Mluvčí liberecké LZS nicméně u diskuze k jednomu případu, kdy se musel vrtulník vrátit (?), uvedla, že je zcela vyjímečné, aby vrtulník byl uzemněn kvůli námraze.
Moc tomu nerozumím. Co vím, námrazové podmínky nastávají, pokud teplota vzduchu je pod cca +5C a je přítomna viditelná vlhkost (déšť, mrholení, mlha, sníh), což se případně dá odhadnout jako rozdíl teplota/rosný bod do cca 2C. Tyto podmínky mi přijdou v zimě spíše běžné než vyjímečné.
Teď třeba:
METAR LKCV 091900Z 21003KT 9999 BKN022 OVC031 05/04 Q1015 NOSIG=
Čili 5C a rozdíl 1C.
Zná někdo jaká pravidla jsou stanovena (ev stanovují si provozovatelé sami) pro vrtulníky LZS ?
Díky.
|
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků 10. 1. 2013 / 08:30 | |
| | Velmi dobra otazka. Tiež by ma to zaujimalo.
Pred par rokmi som si zbežne preštudoval checklist na palube Agusty 109 K2 a takmer na každej strane bolo červeným napísané, že je zakázané lietať v podmienkách námrazi. Keď som sa potom pilota opytal či sa neboji lietať do Tatier po ranenych, iba pokrčil plecami a skrivil usta.
...a v Alpach to muselo byt ešte oveľa rizikovejšie (!) pred tým, ako tie A109K2 prišli na SVK... |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 10. 1. 2013 / 17:19 | |
| | To by ma tiez zaujimalo, pretoze u nas v poprade ma ATE na letisku zakladnu... |
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků 11. 1. 2013 / 20:33 | |
| | Já myslím, že pravidla jsou stejná pro všechny - námraza si nevybírá, jestli se jedná o vrtulník LZS či nikoli. POH na EC-135 T1 to řeší v sekci Limitations jednou krátkou větou:
2.10.3 Icing conditions
Flight into icing conditions is prohibited.
Víťa |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 11. 1. 2013 / 21:07 | |
| | Domnívám se, že rozhodnutí, jestli v daných podmínkách letět nebo neletět nebo se případně v půli cesty vrátit, patří na práci pilota záchranářské helikoptéry k tomu nějtěžšímu. |
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 15:04 | |
| | Nejen to, považuju to za nejtěžší rozhodovací proces v letectví vůbec, od Blaníka až po Space Shuttle. Všichni ostatní totiž v "momentě pravdy" můžem hodit za hlavu všechny faktory, jako peníze, technika, ego, předpis, a jediné na co se ve finále, v krizi největší, upnem, je - lidský život. A u LZS v ten moment nastupuje ještě jedno dilema - který?
Ve finále se zjevně očekává, že si také vyberou ten svůj a svojí posádky, ale dovedu si představit to převalování doma v posteli, jestli to přeci jenom nějak nešlo. |
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 18:53 | |
| | Tak ony existují i vrtulníky, co do námrazy legálně můžou.
Cituji třeba W-3A SOKOL z armádních stránek:
Vrtulník má moderní avionické vybavení, které umožňuje jeho použití za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci.
Problém bude asi v ceně. |
| |
|
| | | | | | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 19:29 | |
| | Neříkám, že Sokol do námrazy nemůže, protože ho neznám, ale formulace, kterou cituješ, neznamená automaticky povolení vstupu do námrazováych podmínek. Znamená lety za VMC a IMC, den, noc.
Povolení vstoupit do oblasti se známou námrazou a v jakém stupni se uvádí samostatně.
Koneckonců, "všechny povětrnostní podmínky" přeci taky neznamenají neexistenci limitů na vítr či možnost prolétat jádrem bouřky |
| |
|
| | | | | | | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 19:38 | |
| | Tak určitě má elektrické odmrazování listů hlavního i zadního rotoru a ochranu motorů proti námraze.
...certification trials carried out in wide range of operating conditions, including heavy icing and extreme temperatures of -60 and +50°C.
Nic oficiálního (POH, AFM) ale nemám, tohle je z:
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/pzl_sokol.php
|
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků 13. 1. 2013 / 11:48 | |
| | Mas pravdu, tento pocit a otazka v tobe zustane hodne dlouho. Mam par takovych na ktere hledam spravnou odpoved doted, byt je to mozna i par roku. Slo to? Budou ve spitale driv po silnici nebo to zkusit?
|
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků 13. 1. 2013 / 20:10 | |
| | No, proto jsem psal, že patří k tomu nejtěžšímu. |
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 17:43 | |
| | Moudrý a velice zkušený kamarád, který lítá u LZS a se kterým téma rozhodování občas probírám, mi jednou řekl, že se v takové chvíli zeptá sám sebe: "Vzal bych na tenhle let do vrtulníku svého syna?"... |
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 19:23 | |
| | Ono těch +5°C a vlhkost není úplně dogma, že by se ti v tom okamžiku letadlo/vrtichvost obalil velkým kusem ledu. Namrzající děšť/mlhu/DZ jsme tu nedávno probírali, ale většinou na tebe námraza udělá největší bububu v hustším vodovatém mraku při teplotách od 0°C do -10°C (píšu většinou, ne vždy). |
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků 12. 1. 2013 / 20:22 | |
| | Sokol má sice odmrazování,ale není to na dlouhou dobu.Odmrazují se motory,čelní sklo ,pitotky,rotor,ocasní vrtulka.Má také indikátory námrazy,ale nejlépe je to vidět třeba na zpětných zrcátkách.
Pokud se tedy setkáte na Sokolu s námrazou tak se snažit vypadnout do hladiny kde už není jinak se daleko nedostanete |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 13. 1. 2013 / 10:38 | |
| | Flight manual na W-3A námrazu řeší takto: Zapnout protinámrazové zařízení a pokračovat v letu. V případě, že během letu v podmínkách námrazy dojde k jakékoliv odchylce od běžného chování vrtulníku (zvýšení sil v řízení, zvýšené vibrace, abnormální hluk, nestabilita). Snižte letovou rychlost, dokuď nedojde k odstranění nebo minimalizaci těchto jevů, pokuď to nepomůže co nejrychleji opusťte oblast tvoření námrazy.
V praxi, moc se v námraze nemotej, protože ti mašina může tak rychle namrznout, že se pak sama neunese. Jinak odmrazování listů funguje celkem spolehlivě, vstupy motorů jsou ohřívány horkým olejem a vzduchem, pitotky a okna elektricky. |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 16. 1. 2013 / 17:56 | |
| | Dneska bych Ti přál vidět Sokola, jak se vrátil z Varů. |
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků 18. 1. 2013 / 10:53 | |
| | Měl jsi cvaknout fotku, třeba mobilem, pro představu... |
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 13. 1. 2013 / 16:58 | |
| | A jak vůbec se na aktuální riziko tvorby námrazy přijde?
No, kdo si ještě pamatuje, na co je u okénka pilota Mi-2 ta nerezová ploutvička s žihadlem, no... to je právě ten "Icing Warning System". Mi-2 byla určena k provozu od severního k jižnímu polárnímu kruhu (i dál) takže jen "vyhnout se letu v období možné tvorby námrazy" jen tak nešlo. Takže se to (prý) dělalo tak, že dokud byla ploutvička čistá a lesklá, letělo se. Pokud se začala potahovat jinovatkou, nebo namrzat, letělo se zpátky, domů...
Hovořím o letech LZS u nás z doby používání Mi-2, samozřejmě za polárním kruhem ani na Bajkalu jsem nebyl |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 13. 1. 2013 / 21:53 | |
| | Jo jo, letci na MI-2 byli fakt hrdinové, páč ta líná potvora nechtěla lítat snad ani prázdná a za slunečného dne. S takhle podmotorovaným šmiglem tahat čerta za ocas v podmínkách námrazy si vůbec nedokážu představit. |
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 13. 1. 2013 / 22:15 | |
| | A nejen námraza, k tomu pacienta, nosítka, 4 pumpy, bomby, odsávačku, doktora a sestru... a ještě si ti pajloti vychutnávali... Jo to byla bohatýrská doba! |
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 13. 1. 2013 / 22:40 | |
| | ...všici byli rádi, že nemuseli ráno na šestou do Kolbenky....)) |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 16. 1. 2013 / 13:11 | |
| | Ona i Constellation měla vlevo "zrcátko" - jen tomu kucií říkali Ice Pole
|
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 16. 1. 2013 / 13:16 | |
| | Ledová (polární) "tyčna"!
|
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 16. 1. 2013 / 13:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | Námraza u vrtulníků - identifikátor námrazy 16. 1. 2013 / 15:47 | |
| | No dokonce i ATR to měla Ale nebyla tak hezká, jako Connie |
| |
|
| | | Námraza u vrtulníků 18. 1. 2013 / 08:53 | |
| | Napadlo mě několik věcí. Námraza na kabině je sice problém, ale furt to letí.
Konce listů letí kolem 0,7-0,8M, tedy kolem 850 km/h. Někde jsem četl, že od cca 600 km/h se povrch o vzduch víc zahřívá jak chladí, takže by se listy rotoru mohly jaksi samy odmrazovat. Na střed, kde to tak nesviští se může foukat horký vzduch z motoru.
Navíc na povrch listu se toho při silách odstředivých (rozhodně desítky G), které tam panují moc ledu neudrží.
... jenom úvaha... |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 18. 1. 2013 / 11:34 | |
| | | |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků 18. 1. 2013 / 13:48 | |
| | ... se obávám, že pro ně bych byl málo "outstanding" |
| |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků 18. 1. 2013 / 16:50 | |
| | ikdy se sam o sobe nerozhoduj, ze jsi malo oustanding .. |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 23. 1. 2013 / 01:20 | |
| | no.. co k tomu rict.. dovolil bych si malou citaci
"Rotor blade icing is made even more complex by the constantly changing angle of attack experienced by helicopter's main rotor blades in normal forward flight. These obvious and unique characteristics of the helicopter's lifting system, combined with differing surface temperatures along the blades' spanwise sections and smaller airfoil thicknesses, make helicopter rotor blace icing complex and extremely hazardous"
co se namrazy tyce - pokud ja vim, tak vznika, je-li teplota povrchu rovna nebo nizsi nez 0oC a zaroven je vysoka vzdusna vlhkost. Jak vime, tak teplota klesa s vyskou (0,65oC/100m). Tudiz z toho - a oblacnosti - si kazdy muze dovodit, zda se bude vyskytovat v podminkach namrazy ci nikoli.
Odmrazovani, at uz jakehokoli typu, je ucinne je do nejake vrstvy "ledu". Nejvetsi problem je asymetricka namraza, ktera zpusobi pomerne znacne vibrace. At symetricka, nebo asymetricka namraza pak 'zerou' otacky a ubiraji vykon, cimz treba i znemozni autorotaci, nebot pokles otacek bude uz za kritickou hodnotou.
Takze u vrtulniku, co jsou vybavene 'rozmrazovanim', je urcena mimo dalsich podminek i maximalni rychlost, za ktere jeste odmrazovani funguje tak, jak ma.
A "namraza na kabine". Nenamrzaji jen listy a kabina, ale vstupy pro tlaky (pitotka byva vyhrivana), ruzny dalsi vstupy na chlazeni, nasavani do turbin atd, takze ono to opravdu nebude nic jednoduchyho a proto jen malo vrtulniku je nejakym zpusobem certifikovano na lety za IMC s "icing conditions" (napr. S92, AS332, AW139). Kazdopadne JAA ma pomerne prisna pravidla treba pro lety IMC+icing cond pro offshore, kde jsou podminky na vysky, pasy tepleho vzduchu (teploty nad 0oC) pro escape manevry atd |
| |
|
| | | | | Námraza u vrtulníků 23. 1. 2013 / 08:49 | |
| | | |
|
| | | | | | Námraza u vrtulníků 23. 1. 2013 / 12:53 | |
| | Kluci, vam se ty CW nejak zalibili. Navrhnu bratum Strasserum preklady do cestiny?
Treba by se to uchytilo i v nejakem Aerohobby nebo tak ) |
| |
|
| | | | Námraza u vrtulníků 23. 1. 2013 / 09:39 | |
| | Foukat na listy horky vzduch asi nebude moc ucinne, preci jen to tam fouka jak blazen, takze bys mel odmrazenych par cm. Pouziva se vetsinou elektrika nebo TKS. To, ze se na listech netvori moc namrazy, bych zrovna netvrdil (teda pokud jsi nemyslel led na povrchu listu jako na vrchni plose) |
| |
|
|