| | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 08:53 | |
| | V souvislosti s tou Moskvou se zeptám Radima nebo někoho z reálu:
Jak se kontroluje snižování rychlosti vs dráha? Co vím, tak se vypočítává délka nutná k přistání, počítá se nějak s nižším účinkem brzd / zpětného tahu? Jak se to sleduje? Co když to nevychází?
Díky.
|
| |
|
| | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 15:48 | |
| | No bohužel nijak. Technicky by to muselo být buď pomocí nějakého akcelerometru, což by teoreticky nemusel být problém z inerce, nebo by musel mít člověk vypočítané, jakou rychlost musí mít v určité vzdálenosti od konce dráhy.
Ale ono by to stejně příliš významu nemělo. Jak je éro na zemi a má otevřené reverzy, nesmí už opakovat (a párkrát v minulosti se o to někdo pokusil a nedopadne to dobře, je lepší když éro relativně pomalu vyjede ven z dráhy, než když se rozmázne na velké rychlosti při nepodařeném go aroundu), a vlastně je to jedna z mála situací v letadle, kdy není jiná cesta ven. Prostě jak už jede éro po zemi, musí se nějak dobrzdit. Pokud nepomůže to, co je k dispozici, tak je malér.
Jiná věc je to, že ve výpočtech, hlavně na kluzkých drahách, jsou takové bezpečnostní koeficienty, že pokud piloti přistanou jak mají, je rezerva více než velká. Za celý svůj život jsem na druhou stranu zažil jen dva případy, kdy jsem čuměl na konec dráhy a doufal, že to ubrzdíme (což se podařilo) - před mnoha lety s naloženou čtyřstovkou na zasnežené dráze v Moskvě na Šeremetěvu, to jsem tu myslím dokonce snad i popisoval (udávané brzdící koeficienty příliš realitě neodpovídaly), a pak jednou s osmikilem na mokré dráze v Katovicích, ale to byla moje chyba, protože ač výpočty byly OK, podcenil jsem známý fakt, že v Polsku jsou obecně dost kluzké dráhy, pokud nejsou vroubkované, do toho jsme byli na maximální přistávací váze, a dávali vítr klid, těsně nad zemí jsme ale měli asi 8kts do ocasu - sice v limitu, ale měl jsem se na to vykašlat, opakovat a sednout z druhý strany. Takhle jsme zastavili asi tak 300m od konce dráhy. Ten pocit, když má člověk plný reverz, brzdí co to dá, Antiskid to přesto pouští, a světýlka po stranách dráhy přestanou být bílé a zežloutnou, není nic moc. Čímž chci říct, že takhle malý zbytek už člověka znervózní, ale přesto je to docela velká rezerva.
Takže pokud k tomu mám říct své, v drtivé většině případů jsou případy vyjetí z dráhy způsobeny lidským faktorem, ať již chybným výpočtem, nebo dlouhým rozpočtem či plaváním nad zemí, na což jsou tryskáče dost háklivé. Technika na to má vliv minimální, spíše se dá říct že je to nanejvýš spolupůsobící příčina. Případů, kdy to způsobila jen a pouze technika, bylo v historii velmi málo. Prázdné dopravní letadlo brzdí dost dobře samo o sobě, kupříkladu s prázdnou B737-800 když člověk sedne v PRG na 24ku tak, jak má, tak nemusí ani brzdit, ani reverzovat, a jen součet aerodynamického a valivého odporu je natolik velký, že na vyjetí na TWY D je třeba mnohdy ještě i přidat plyn. |
| |
|
| | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 16:06 | |
| | Tady je jedno z těch přistání, co popisuješ - taky asi měli nervy, ať už to sedne. I když - možná že to zkresluje a dráhy jim zbývalo ještě habaděj.
http://russianplanes.net/id94179 |
| |
|
| | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 16:54 | |
| | tzv. "RedWings-landing"
podle mého soudu je ale Radimmmem popisovaný "no-way-back-point" až když éro skutečně dosedne - to rychlost rychle klesne - a dostat ho pak do vzduchu (á la "touch and go") už není sranda.
Ti borci na videu ale půl dráhy proplavali v přízemním efektu - a pokud by se rozhodli pro GA, asi by s tím takový problém nebyl.
Nebo se mýlím? |
| |
|
| | | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 17:19 | |
| | Ja si myslim ze to v den tej katastrofy bolo podobne+nejaka ta blba nahoda a bolo to. Aj ked samozrejme takych videi a situacii sa stane denne mnoho. Mne ty rusi nejak nesedia, oni su taky "davaj suda vsio rovno".... |
| |
|
| | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 11:19 | |
| | Připomnělo mi to článek v hodně starém LK, ve kterém psali, že čeští piloti zacházeli s Tu-154 viditelně jinak než ruští. Hlavní bylo, že Tu-154 v českejch rukách sedala pořádně natažená. Rusi (jak píšeš, pokud jsem to pochopil) to tam zasílali na větší rychlosti. |
| |
|
| | | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 17:47 | |
| | Je to tak, jak říkáš.
Jen mě zaujalo, jak může možná nečekaně vypadat přistání a co se jim v ten moment asi odehrává v hlavách. Rozhodnout se správně a vědět, kde je ta mez, kdy GA ještě ne, nebo "už jo!", když to takhle krásně plave. |
| |
|
| | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 17:07 | |
| | Tomu Tučku se evidentně nechce dolů..... |
| |
|
| | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 17:48 | |
| | Jak to je?On nemoze vysunut vzdusne brzdy este za letu? Mal poriadne "nakupene" este pred prahom. Alebo to ide iba s reverzom? |
| |
|
| | | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 17:54 | |
| | U některých typů se spoilery odblokují až když hlavní podvozek hufne na beton, ale u některých typů to jde otevřít dřív. A reverzy budou taky blokovány na použití "na zemi", tedy vázané na zátěž hlavního podvozku, bylo by dost blbé, kdyby je šlo "omylem" zapnout v plném kvaltu v luftrě, to by asi málokteré zařízení přežilo... I když diskutovalo se tu kdysi, že u některých (ruských) typů šlo něco takového i za letu, žekže asi typ od typu. A jak zrovna u Tu-204, nevím... |
| |
|
| | | | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 19:09 | |
| | My co lítáme ruský heavy metal, myslím tím IL62M, tak malé reverzy dáváme přesně podle RLE 1-2m nad dráhou, takže má doktor pravdupovediac pravdu. Normálně za letu reverzy fakt nedávám)) |
| |
|
| | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 10:42 | |
| | Prave,ze reverzy sa na vrtulakoch pouzivaju aj za letu,
http://www.youtube.com/watch?v=lUUU-C-7o98
asi preto,ze zas nemaju spoilery,
len tak ma to napadlo,ze co tam nedal spoilery,na tej 204,ked uz aj sa dotkol zeme a plaval dalej. |
| |
|
| | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 12:05 | |
| | Přibít plavající dopravák spoilerama k zemi není nejlepší, protože hrozí tvrdé přistání, odskok a kozel. Jediné správné řešení je opakovat. To ale chce solidní firmení kulturu, která to nebude postihovat, správný rozhodovací proces a silnou vnitřní disciplínu, která přebije nabubřelé ego, které je vlastní téměř všem pilotům.
Paradoxně jako nejlepší řešení se ukázalo pravidelné vyhodnocování zapisovačů, které třeba u nás (EU) už je povinné (ČSA mělo systém COMAFRA snad ještě na Tuplácích), které dokáže především odhalit špatné trendy u dané společnosti, a dlouhá přistání (long flare) patří mezi ty nejčastější. Ono čas od času, za jinak dobrých podmínek, long flare zase takový průser není a povede se každému. Průser je to na krátké dráze, za ztížených podmínek a zejména pokud je to dlouhodobá záležitost - to je pak příslovečné tahání čerta za ocas.
Bohužel jsem zažil půlroční provoz u jedné společnosti, která lety nevyhodnocovala, a zrovna long flare byl častý problém místních pilotů. A to byla "západní" společnost, tudíž to je problém neznající hranice. |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 12:42 | |
| | "long flare zase takový průser není a povede se každému", haha ,to je pravda,lebo ja som si to tiez vyskusal ako mlade ucho na MiG-21F v LKPD,ked som doplachtil az do polovice drahy,a hned som dal brzdy naplno,padak,no ten sa utrhol pri tom kvalte,brzdy sa v momente zahriali,a tvarili sa,ako by tam neboli,tak som vybehol za drahu a podarilo sa mi minut vstyceny rollstop.Potom sa to zastavilo,povypinal som vsetko a vyskocil.Hned som si zapalil a rozdychaval som sok. Ovsem najvacsi pruser na tom bol ten,ze som sa vykaslal na riadiaceho a vyskocil som z kabiny,teda nezahlasil som,v akom som stave. Ziadna skoda nevznikla,len zablatena masina. Po formalnom pojebe v radiovoze ma poslal do masiny a este som lietal dalej.
To boli casy,kua. Na stojanke "hektare zeleza".... /prekl.po vychodniarsky - pokokot masin/ |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 13:24 | |
| | Kdo říká, že se mu nepovedlo sednout dlouhej, tak buď lže, nebo toho zatím moc nenalítal |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:25 | |
| | Já taky jednou brzdil i očima, relativně krátká dráha ale byla velmi úzká takže vypadala delší ... do toho mi německý afisák co uměl blbě anglicky dal opačně vítr... já se nepodíval na pytel.... takže jsem sedal po větru a ještě .... zabrzdil jsem 5 m před kukuřicí už trávě... nic se nestalo ... už to nikdy nehci zažít. |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:04 | |
| | já zase sednul jednou krátkej Zrovna na KTP s velitelem pluku před prvním sólem na efce |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:42 | |
| | ...mladej Pavelka to pak předváděl v tom filmu před tou pipkou Fišerovou, co seděla na věži...a já furt přemejšlel kdo ho to naučil.Munzar ho pak zjebal na tři doby...)) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 07:43 | |
| | ... čo robil a aký podiel zodpovednosti bolo na preskušujúcom ??? Predsa to nebol preňho iba "výhliadkový let !" |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 14:13 | |
| | Můžu se zeptat kolik (stačí řádově, třeba na NG) znamená G/A navýšení nákladů ? |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 15:38 | |
| | Naprosto zanedbatelné ve srovnání s tím, co "stojí" kraksna.
Pokud to mám vyčíslit (bez záruky), tak je to kolem 600kg paliva (asi 700USD, tedy 14 000Kč, a deset minut letu (což může být - odhadem - 500USD/10 000Kč), takže řekněme 25 000Kč za jeden go-around. Což je dost v životě lidském, ale nic v rozpočtu firmy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 15:55 | |
| | Dík |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 18:06 | |
| | A to platíš ze svýho nebo se dělíš s F/O napůl? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 19:23 | |
| | Všecko zaplatí F/O, od toho v tom eroplánu je |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:20 | |
| | Radimme, nemáš pravdu, keď verejne tvrdíš:
"... která přebije nabubřelé ego, které je vlastní téměř všem pilotům."
... iba 112% pilotov je takých !!!
|
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 19:26 | |
| | Já bych si těch pár procent pod sto přeci jen zachoval. Pár skutečných altruistů za kniplem jsem ve svém životě potkal, a je zajímavé, že byli jako piloti mizerní. Spíš člověk potká egoistu, který se za altruistu pouze vydává (říkam jim "úžasňáci") - a to už je fakt lepší být transparentním kooperativním egoistou. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 23:58 | |
| | OK, pravda vždy býva niekde uprostred ... |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 20:12 | |
| | Ještě k tomu tvrdýmu přistání.
Nemáte vy piloti něco jako positive landing, kdy je naopak vhodné to trochu přirazit? Na mokré rwy? Nic o tom nevím, jenom jsem tenhle výraz kdysi slyšel neznámo kde (nejspíš zde) |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 20:49 | |
| | Občas o tom takhle někdo mluví, skutečnost je ale taková, že příručka (a ani zdravý lidský rozum) o ničem takovém nemluví. Přistání má být vždycky stejné, tedy žádné pokusy o kiss landing za dobrého počasí, ani záměrně tvrdší přistání za horšího. Záměrem je blížit se ideálu, který jse stejný za všech podmínek a je popsaný v návodu na použití letadla |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 21:25 | |
| | Je to jedno, cestující stejně vždycky tleskaj. Ale my raději takové přistání, aby se pneumatiky za špatného počasí moc neopotřebovávaly. Nemám rád odmrazovačku, nebo studenou vodu za krkem. |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 22:07 | |
| | ...to je jenom výmluva, když se jim směje posádka!"A pane kapitáne, to jsme přistáli, nebo nás sestřelili...??" |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 22:09 | |
| | slyšel jsem i ten názor, že s novějšíma letadlama má prásknout, aby počítačům došlo, že už jsou na zemi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 18:11 | |
| | Třeba tahkhle? (poslední "úspěšné" přistání toho nešťastného tučka v Pardubkách)
Špekuluje se, že si při tom mohl poškodit ty WOW koncáky (asi v příďáku) a možná proto mu pak nešel na Vnukovo nahodit ten reverz (protože si éro myslelo, že je stále v luftě).
http://www.youtube.com/watch?v=GgOIS3oknRM&hd=1 |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 18:30 | |
| | Tie kvalty a ta pecka,ze sa otvorili tie batozinove regaly. Piloti asi od stihacov. Ako keby ani klapky nemali. Podla mna mali nakupene hodne a este pridal pre istotu pred dosadnutim. Je to iba odhad,ale des. To pristatie by mal za trest zopakovat. /bohuzial to uz nepojde.../ |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 18:43 | |
| | Ty, dandee, nemas tady taky nahodou nejake alterego? Mne cas od casu pripada, ze nektere takove prispevky snad ani nemuze psat clovek, co lital. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 22:10 | |
| | To je nejaky hudobny vyraz,co si vyriekol? V hudbe som dobry,ale toto.Chlapce chlapce... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 5. 1. 2013 / 09:22 | |
| | V hudbe? Aha, tak to pak beru svuj predchozi prispevek zpet. Ja myslel, ze jsi driv lital. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 01:13 | |
| | Inac silno mi pripominas jedneho Hujera,co lietal v Prerove.Ale dam si na teba pozor,chlapce.Nieco na tebe smrdi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 09:39 | |
| | Vsak ty me prave taky, jinak bych nereagoval. Podivej se na svuj prispevek, na ktery jsem puvodne odepisoval. Nechapu, jak pri pohledu z okynka nataceneho kamerou muzes posoudit rychlost, potrebu zvysovat vykon a jeste posuzovat, zda-li si maji pristani "za trest" zopakovat. Taky be me zajimalo, jak do tech "batozinovych regalu" na videu (jak jim ty rikas ) bys dokazal umistit treba jenom malou igelitku No a ted mi rekni, kdo je Hujer a na kom co smrdi
Mam ohromny respekt k vojenskym pilotum letajicich na nejruznejsich strojich od Jaku 11 az po Gripeny, ale to neznamena, ze kdyz vidim nekoho napsat kravinu (bez ohledu na nick), tak se neozvu. A myslim, ze v podobnem smyslu byla i diskuze na tema AN26 v Kosicich a par dalsich. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 21:36 | |
| | Takze ty si tu taky nejaky "hlidac kravin"? Tak ty dokazes sam posudit pri svojom veku a skusenostami z lietania ,co je kravina a co nie? Bez respektu , lebo ty ten respekt nemas,si dovolis zotriet kohokolvek , lebo sa ti nepaci jeho prejav alebo obsah , alebo iba to,ze vie o lietani viac? Ty kokso,to uz tu stari naozaj nemaju co robit. To je svet. Fakt sa to tu meni na kinder forum.Co tu vlastne taky stary kokot ako ja robi? A nechat sa vytacat takymi,ako si ty?
Pocuvaj,chlapce.K tomu pohledu z okynka. Zakladny sposob spravneho a uspesneho pristatia rychleho lietadla v zaverecnej faze je POHLAD DOLAVA, podla ktoreho sa odhaduje vyska podrovnania,smer,rychlost. A ponevadz Pardubice bolo moje prve a najdlhsie posobisko,kedy som tam gumoval beton este skor,ako si sa ty narodil,a poznam ho ,ako svoje boty,ze bolo najkrajsie a najelegantnejsie letisko z hladiska pristavania, ty mi nebudes hovorit nieco o odhadovani rychlosti.
To si ma nasral,celkom dost,jak vidis.
A myslim,ze je najvyssi cas toto forum opustit, i ked som tu "stretol" kopu skvelych ludi. Nebavi ma to tu.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 21:42 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 21:47 | |
| | Na světě je spousta namachrovaných a namyšlených pilotů, co si myslela, že toho ví víc, než ostatní, jen na základě toho, že se narodili o nějaký ten rok dřív, a kteří žili v bludu, že když toho mají nalítáno o pár hodin víc, tak jsou naprosto neomylní a všemu rozumí...
... řada z nich už nežije, protože je toto přesvědčení stálo život. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 6. 1. 2013 / 21:56 | |
| | "A myslim,ze je najvyssi cas toto forum opustit, i ked som tu "stretol" kopu skvelych ludi. Nebavi ma to tu."
Pri vsetkej ucte, ano, mal by si to tu opustit. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 7. 1. 2013 / 06:21 | |
| | Chlapi doufám, že jste se dobře vyspali a zapoměli na večer, protože "ráno je moudřejší večera"... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 7. 1. 2013 / 10:45 | |
| | Chlapi, přendejte si příro do druhý nohavice - a v duchu udělejte tlustou čáru.
V odstupu, když to člověk čte znova a znova - zbytečně se perete, jak dva kohouti na smetišti. A je to zbytečný, protože užitečný jste tu oba, každej po svym - a je blobost, abyste se kousali.
Dandeeho tak trochu chápu a i když se to teď bude mnohým zdát divné, přemýšlel jsem kam a proč Lowmick ujíždí. O to hůř ale, že si obou vážím a kdyby se některý z nich nasral a zmizel odsud, byla by to škoda.
Jo - a nelejte, skra, chlapi to pivo z oken - podívejte se, jak to pak vypadá !
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 7. 1. 2013 / 11:39 | |
| | Klucííí !!! přídávám se ke Kumovi. Také si Vás obou moc Vážím a velmi rád čtu vaše hlavopatózní příspěvky, ale takhle zabředat do osobních invektiv??? Hoďte trochu reverzu a přišlápněte brzdy, prosím. Občas to tu takhle někomu ujede, považuji to již za "místní folklór" , ale oba prosím nezatracujte toto fórum. Je nás zde dost, kteří nejsme hodni Vám pilotům ani "čistit boty" a flightsim je pro nás velice cenná studnice vědomostí a tak moc a moc prosím zůstaňte tu ale buďte věcní. Vždyť přeci nemusí mít každý stejný názor - my plebs - si to už snad nějak přeberem. .
Mír s Vámi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 7. 1. 2013 / 12:44 | |
| | Moje řeč, to ste drustevnící? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 20:20 | |
| | no, ony tam jsou dva systémy s BITEem a ten pak vyřadí vadný. Samozřejmě se piloti o tom dozvědí. |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 06:44 | |
| | Pristátie môže byť iba jedno. Ide o pekné pristátie. Možno ho dosiahnúť postupom, ktorý záväzne stanoví Letová príručka príslušného typu lietadla.
Netreba vymýšľať pristátie, napríklad pre pekné počasie, pre zasneženú dráhu, iné pre dennú alebo iné pre nočnú dobu ...
Nakoniec, každé pristátie je istou formou "positive landing". Ibaže toho positive nesmie byť veľa ... ! ...
Každé pristátie je svetová premiéra, pri ktorej sa musia spojiť požiadavky letovej príručky a pilotného umenia ...
Niektorí piloti hovoria, že dobré pristátie je také, ak lietadlo je použiteľné pre ďalší let ... ! ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 08:13 | |
| | A mohou odejít po svých |
| |
|
| | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 19:14 | |
| | Za letu se na turbopropech reverzy prave spise nepouzivaji. Ted me tedy z hlavy nenapada ani jeden soucasny, co by to mel povolene, ale mozna nejaky bude. |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 19:25 | |
| | S Turboletem po výsadku to občas někdo dělal, já to nezažil, ale prej to byla strašnej rachot |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 19:28 | |
| | Ja s Finistem taky, ale jen abych si zavrel dvere. Jinak v Polsku takhle zrusili podvozek (reverz nizko nad zemi) a kdesi jsem snad zaslechl o pripadu, kdy vrtule z reverzu pak nevylezla a masinfira s tim pak mel docela problemy, aby se s letadlem na zem nedostal pod stejnym uhlem jako hozeny kamen. Nevim ale, jestli dandee spis nemyslel betu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:06 | |
| | mohl bys, prosím, vysvětlit Betu? Dodnes jsem to nepochopil na Turbočmeláku, furt tam piloti mleli něco o "pozemní betě". Děkuji |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:58 | |
| | sic nejsem loumick, ale zkusim to - beta je opak praporu - t.j. ze se nastavi tak, aby kladla co nejmensi odpor proti otaceni. Coz pak znamena, ze nevyvyji tah.
Doufam ze moc nekecam... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:17 | |
| | Jojo, tak nejak. Kdyz si vezmes, ze mezi normalnim tahem dopredu a reverzem musi byt nejaky prechod, kdy ma vrtule leze pres +/-0°, tak nevytvari tah ani nereverzuje. Nicmene i tenhle rezim je kolikrat tak ucinny, ze reverz ani nepouzijem (turbina i na volnobeh tahne jak diva a proste ji ten tah staci jen vzit, viz treba i placacky na Citationech).
Nektere turbopropy betu za letu muzou (L410, Finist, Turbocmelak, PC6...), jine zase ne (Beeche, P46T, PC12,...).
Nazvoslovi je u motoru ruzne. U PT6 se pouziva "flight idle", "beta", "reverse". U M601 "flight idle", "flight beta", "ground beta". Ty Waltery zase tak moc v reverzu netoci na Ng, takze je to opravdu spis jen "pozemni beta" (=vrtule jde do vyssich zapornych uhlu, ale vykon motoru az zase tak moc nevyleze). Rozsah rezimu ve stupnich nastaveni listu bych musel sosat z prirucky. Je to co motor, to jina hodnota. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:28 | |
| | L410 nema za letu povolenu Betu, ani reverz. Navyse je za pakami zarazka, ktora to fyzicky pocas letu nedovoli (samozrejme ak je zaklopena). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:33 | |
| | Aha, ja zil v domneni, ze betu jeste muzete.
Sorry za mistifakaci. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:48 | |
| | Ne ne, nie je to povolene. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:44 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:30 | |
| | No, zatím jasno nemám, páč v tom tvém komentáři je psáno: tzv. "Beta řízení" - a pokud tomu rozumím dobře, tak popisuješ zařízení, které umožňuje ovládat úhel náběhu vrtulových listů i v situaci, kdy pro nízké otáčky vrtule automatická regulace nefunguje. Myslels to tak?
Plete mne, že z jiných příspěvků a souvislostí spíš vyplývá, že "beta" by měl být nějaký režim práce vrtule. Režimů je jak známo 6, bez ohledu, zda jde o vrtuli písťáku, turbohřídele anebo zda je turbína jedno či dvouhřídelová (z toho spíš plyne, co si k tomu motoru jde dovolit... ).
Režim maximálního tahu
Režim maximální účinnosti
Režim nulového tahu (nař. rotor vrtulníku, když stojí na zemi s roztočeným rotorem)
Režim záporného tahu (revers ! )
Režim autorotace (zase ty vrtulníky, ale nejen ty)
Režim mlýnku
Pro připomenutí i já přilepím obrázek (je dobré to aspoň trochu znát, zcela nečekaně se mne na to zeptal se záludným úsměvem inspektor při přezkoušení na TOW, vykoktal jsem sice ne popořadě, ale všech 6 a to mne zachránilo )
takže jak to je?
Je ta "bety" ten systém ovládání - anebo je to nějaká oblast režimu práce vrtule?
Není to, doufám, jen nějaká kachna! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:46 | |
| | V ovladani mas betu na plynove pace ve sledu rozsahu: normalni rezim - zarazka - beta - zarazka - reverz. U bojase se ti taky nejdriv vysunou reverzy a az pri dalsim tahani za henten ony se zvysi i vykon motoru.
Kdyz si vezmes, ze u tubopropu ma motor na idle neco mezi 60-65% Ng (u letadel s rozdilnou funkci na condition lever ground/flight idle treba az 75-80%), tak bys je na zemi zastavil akorat pomoci brzd nebo lan jak na letadlovce. Proto je potreba zbavit motor tahu dopredu, pripadne ho dat do reverzu, proto zaberes pakou vykonu o jeden zub dozadu a listy si prelezou na uhel rekneme neco kolem 0°-5°, cimz ti vylezou prop rpm a Ng zustavaji stejne, ale vrtule ve volnobehu netahne (resp. jenom minimalne). Kdyz potrebujes jeste vic brzdit, tak skocis opet pakou vykonu o dalsi zub dal, listy prelezou na uhly rekneme 0° az -10°, zvysi se o par procent vykon Ng a vrtule fouka "dopredu". |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:12 | |
| | (edit, sorry):
OK, pokud spojím tenhle a jeden tvůj předchozí příspěvek, tak "beta" je vlastně režim nulového tahu u turbopropu. Používá se pro vynulování tahu jednotky motor-vrtule, případně k brždění letadla.
Revers je jiný režim, kdy změna úhlu nastavení vrtulového listu pokračuje a současně se přidává výkon na turbině.
Tak?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:13 | |
| | tak abych to přepsal.
AD 1 Kumo, přesně varianta č. 1.
AD 2 Víš ono i reverz je většinou v beta řízení. Takže Beta mód používáš, jak u písťáků, tak i turbínových motorů, od reverzu, někam k letovému volnoběhu. Navíc, ty musíš vrtuli ještě nakukat, že ten reverz vlastně chceš (je tam ochrana před malým úhlem nastavení, která se musí obejít). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:20 | |
| | No, tak jako ve svém příspěvku s grafem (v tom starším stromu) z tvého příspěvku cítím, že "beta" be svém podání ve skutečnosti není režim ve smyslu "režimů vrtule", ale určitý způsob řízení (jak jsem psal už v první reakci). tedy technické zařízení, které se používá k ovládání vrtule pro režimy "nulového tahu" a "reverzu" - čímž se vlastně "revers" (který podle Lowmicka není beta) podle tebe stává "podmnožinou" bety (beta-módu).
No, ne že byste to vysvětlovali jednoduše, kucí... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:18 | |
| | na tenhle obrázek zapomeň. tenhle je lepší.
Vysvětlivky: NP- otáčky vrtule. PLA- poloha plynové páky, GI- pozemní volnoběh, FI- letový volnoběh, FUEL GOVERNING- beta mód |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:27 | |
| | Aerodynamika platí pro každou vrtuli, ať je dřevěná, stavitelná, ovládaná mechanicky, elektricky, hydraulicky, automaticky. Takže ten můj obrázek bych nezahazoval.
dotaz: toto tvé přehlednější schema, které vysvětluje komentář z tvého staršího stramu, platí stejně pro pístové i turbohřídelové motory?
Zatím jsem se s takovým rozdělením ovládání režimu (pístových) motoru nesetkal, i když - přiznávám - čtu převážně historické manuály, kde už samotná možnost stavění vrtule je brána jako výkřik modernizace... turbohřídele znám minimálně. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:49 | |
| | no, záleží na konstrukci, ale mělo by to tak být, akorát tam nejsi schopen udržet stejné otáčky do letového volnoběhu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:56 | |
| | Jeden incident, este z roku cca 1980 co mi hlava vobec neberie. Na L410, navrat do Prahy na jeden motor, cca 2km pred drahou si na tom jednom zdravom osadka skusala reverz...
Takze ja by som bol s reverzami za letu opatrny. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy (a DC-3 D-CXXX) 3. 1. 2013 / 14:02 | |
| | Zapraporování zbylého zdravého motoru se bohužel podařilo víc posádkám, většinou s tragickými následky....
PS: zkoušel jsem několikrát najít nějakou podrobnější zprávu o incidentu Rosinenbombera D-CXXX na Schoenefeldu - a našel jsem vždy jen stručnou konstataci události, nikoliv rozbor příčin - nevíte někdo, jestli je už venku? nepomohl by mi někdo s nalezením? Zrovna tahle kraxna (s ne zas tak špatným koncem) by mne velmi zajímala... Dík! |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:25 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:32 | |
| | Hezkýýýý!
Tady je vidět, jaký skvělý éro vlastně turbík je!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 13:57 | |
| | Ono tohle se dá dělat, ale éru to technicky fakt nesvědčí co se motorů týče. Jeden nejmenovaný modrý turbík v ČR takovéhle Steep dive udělal a pak na prohlídce měl problémy s tím, že při tom potlačení se v turbíně nacpal olej na horní polovinu u kompresoru a napejkal se tam i s bordelem. Tím zanášel čidla UEAČa a indikovalo to blbě občas torque. Seděl jsem pak s boroskopem na tom motoru a vrtal se v tom s technikama asi týden, než z nich vypadlo, co s tím dělají
Nicméně jóo, byl jsem na palubě v jednom takovém descentu a je to rachot, prostě paráda |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 19:27 | |
| | Třeba se dandee upsal protože na tom videu je C-17 a to prop rozhodně není. |
| |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 2. 1. 2013 / 21:14 | |
| | Mas pravdu , predsedo!!! Ja som tak nejak urcil,ze to je nejaky Herkulesov brat s vrtulami,a ono z toho vyliezla taka potvora prudova. Tak vsetko spat.
I ked si teraz spominam , ten pripad IL-18 , ktora stroskotala na Zlatych pieskoch v Blave, ze sa tam pilotek pred pristatim vrtal do praporovania az reverzu,ktory sa vraj na IL-18 pouzival vo vynimocnych pripadoch, a tak nejak si to poplietli chlapci a vyradili spravny motor , atd . |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:02 | |
| | Il-18tka ma podobny system ovladania motorov a vrtuli ako An-26 napriklad. Pakami v kabine neovladas otacky motora, ale uhol nastavenia listov vrtule. Anduly teda nemaju plynove paky, ale vrtulove paky. Motor a vrtula sa defacto tocia rovnakymi otackami ci tam mas volnobeh, alebo vzletovy rezim. Meni sa len uhol nastavenia listov. Pri vzlete je tam max uhol, pri volnobehu minimalny uhol.
Starsie verzie mali tzv. System praporovania podla spätneho tahu (An-26 to nema), ten robil to, ze ak su listy nastavene pod "letovu zarazku" (pod Flight Idle) a vrtula zacne brzdit lietadlo, tak sa automaticky zapraporuje. To sa stalo tej Il-18tke. Mali nestabilizovane priblizenie, vysoko, blizko a rychlo, vnutorne motory si stiahli pod flight idle, vznikol tam signal o spatnom tahu a tusim pravy vnutorny motor (c.3) sa pred pristatim zapraporoval. Nespravnym vyhodnotenim si potom omylom este zapraporovali motor c.4. Ked na to prisli, tak sa pokusili spustit omylom zapraporovanu stvorku, lenze listy sa z praporovej polohy prestavili na letovy uhol a zacali lietadlo este viac brzdit... S oboma motormi na lavej strane na vzletovom rezime, a s nefunkcnymi motormi na pravej strane, s tym, ze stvrty este vytvaral spatny tah sa moc uz letiet nedalo...
Za urcitych podmienok bol na Il-18 povoleny rezim pod flight idle, ale len nad vysku 1000m. Trebars u An-26 je povolene pouzit rezim pod "flight idle", ale len pri nudzovom klesani aj to len do vysky cca 6000 stop. Potom je nutne vrtule prestavit na min uhol. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 4. 1. 2013 / 07:49 | |
| | | |
|
| | | | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 18:04 | |
| | Prd tomu rozumim ale co jsem tak četl, tak v podvozkových nohách jsou koncáky, které blokují použití brzdících spoilerů a reverzu, dokud éro nehupsne na kola. Nebo je to takhle blokováno jen při autolandu?
Na starém tugu 154, tam to myslím šlo |
| |
|
| | | | | | | Přistání a délka dráhy 1. 1. 2013 / 11:53 | |
| | Z tohohle důvodu má třeba 737 reverz odblokovaný pod 10ft - ne proto, aby se používal za letu, jak si někteří lidé myslí, ale jako "pojistka". Pozemní spoilery se u většiny letadel do sepnutí air/ground switche nevysunou automaticky, ale jde to manuálně, minimálně tedy letové. Autoland s tímhle nemá snad na žádném typu co do činění |
| |
|
| | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 16:12 | |
| | Tak mě napadá otázka k těm výpočtům. Ty se počítají v podstatě přesně na metry, ale vlastně i to, jak moc člověk proplave ovlivní to kde nakonec dobrzdí o tu vzdálenost co plaval, což nejspíš můžou být i stovky metrů. A když teda výpočty říkají, že mi po dobrzdění zbyde 300m dráhy, tak ten výpočet počítá s tím, že jsem dosedl přesně na konci TD zone, tj. přesně na konci posledního "pruhu"? Tohle by mi logicky dávalo smysl, ale nevím, jestli to tak doopravdy je |
| |
|
| | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 09:08 | |
| | Napadá mě ještě otázka k otázce. Když by to teda fungovalo, tak jak jsem psal výše, tak by vlastně pro každou délku rwy muselo být všeobecně a přesně definováno, jak dlouhá je TD zone. Je něco takového použito worldwide, jako třeba že prvních 20% dráhy je TD zone a s tím počítají i všechny landing výpočty? Nebo je to celé, jak můj kolega říkává, přesné počítání s nepřesnými čísly? |
| |
|
| | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 09:25 | |
| | Výpočty počítají s tím, že přeletíš práh dráhy ve výšce 50ft správnou rychlostí, konfigurací, úhlem sestupu a plynule pokračuješ do bodu dotyku, bez plavání. Protože to skutečně jsou přesné výpočty s nepřesnými hodnotami, přidává se k výpočtu ještě poměrně velký koeficient, který na mokré dráze dosáhne až hodnoty 1,98. Takže vety je tam dost, nicméně plachtit nad zemí a snažit se o vydudlané přistání jako s Trenérem nebo větroněm je nesmysl. Ve vzduchu to éro zpomaluje třikrát míň, než na zemi. |
| |
|
| | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 10:33 | |
| | Díky. Takže z toho chápu, že když už se mi teda stane, že plavu, tak neexistuje v podstatě nějaká "tvrdá" metodika, která by mi řekla, že pokud to sedne do tohoto bodu, tak se ještě do čísel vlezu a pokud až za tímto bodem, tak musím bezpodmínečně opakovat. Je to tedy spíše o intuici pilota, který si musí říct, jestli plave už dost na to, aby opakoval, right? |
| |
|
| | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 10:40 | |
| | No od toho jsou značky dotykového pásma. Jak se poslední přeplachtí, tak pic TOGA a jedem. |
| |
|
| | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:16 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:33 | |
| | No, plaval pěkně a byl dlouhej jak tejden, divím se že neopakoval.... ale vzhledem k tomu, že jde o Toncontin před tím pilotem smekám.I ten G/A je tam pěkně na hovno....Mrkni na youtube, tohle letiště je v žebříčku deseti nejnebezpečnějších pěkně vysoko a způsob přiblížení je tam fakt maturita.Až tam Radim a Dušínoj přistanou s velkou mašinou, tak z nich teprve budou chlapi...nějakej Insbruck je čajíček....)) Jo a uvař si velký kafe a vyzkoušej to na simu...já to zkusil a pěkně jsem se zpotil....hlavně proto, že ze simu je blbě vidět ven a těžko se něčeho chytat, nejlíp se tam ta poslední zatáčka letí podle silnice pod letadlem... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 11:42 | |
| | Já to právě hrozně rád sleduju a ty videa jsem zhlédl několikrát.Oni tam tu dráhu měli kratší než je teď.Co vím tak tam dolů hupsnul Airbus...ale to víš,že jsem si to dával v simu s QW757 několikrát a dal jsem to hned napoprvý.Jednou byl GA.Má oblíbená trasa MMMX-Toncontin
Jenže to sim.S koukáním z VC nemám problém takže pohoda. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:08 | |
| | Tak potom musíš eště na SLSU Sucre v Bolívii.kromě toho je na to placená scenérka, která je jako jediná na FS2004 (na FSX mi nestačí železo) opravdu zakřivená.S proudovým dopravákem je to maso, s turbovrtulovým pohoda. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:44 | |
| | Nuže kouknu na to .Snad existuje něco ať free či pay do FSX.Me gusta America del Sul |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 12:46 | |
| | kua.....del Sur... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:23 | |
| | Courchevel nebo Lukla pro FS9 nejsou ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 14:29 | |
| | Samozřejmě jsou, a nejen Courchevel, ale vlastně všechny "altiporty" vyšly už pro FS9 |
| |
|
| | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 19:35 | |
| | Kokpit žádnýho letadla na světě není tak velkej, aby se tam naše dvě nabubřelá ega vešla, a z toho důvodu se nemůže stát, že spolu s Dušínojem vůbec poletíme, a už vůbec ne to týhle honduraský řitě |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Přistání a délka dráhy 3. 1. 2013 / 22:07 | |
| | | |
|
| | | | Přistání a délka dráhy 31. 12. 2012 / 19:46 | |
| | | |
|
|