| | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 19:57 | |
| | Poradí někdo nějaký graf, kde by byla závislost letové hladiny k délce letu (mám na mysli krátké vzdálenosti) a to z hlediska nejmenší spotřeby paliva a dále z hlediska, nejrychlejšího dosažení cílového letiště. |
| |
|
| | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 19:58 | |
| | | |
|
| | | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 20:01 | |
| | B 737 je hodne ruznych typu, mel bys upresnit. Normale to pocita FMC, ale rucne se da urcite taky. |
| |
|
| | | | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 20:02 | |
| | měl jsem na mysli def B 737 FS 2004 |
| |
|
| | | | | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 22:25 | |
| | V realu v zasade plati, cim ekonomicteji, tim lepe. V tom pripade je nejvhodnejsi profil letu podobny balisticke krivce. |
| |
|
| | | LV - délka letu 25. 12. 2012 / 23:23 | |
| | Takové jednoduché pravidlo "přes palec" říká, že optimální je u krátkých letǔ taková hladina, jaká je vzdálenost mezi letišti. Tzn. 250NM=FL250
Nejekonomičtější je skutečně dostoupat co nejblíž optimální hladině i za cenu, že to znamená dostoupat a začít hned zase klesat, kvůli restrikcím při stoupání i klesání je to však v praxi těžko dosažitelné a tak nastupuje přibližné pravidlo z prvního odstavce. |
| |
|
| | | | LV - délka letu 26. 12. 2012 / 09:55 | |
| | | |
|
| | | LV - délka letu 26. 12. 2012 / 14:35 | |
| | Pro 737 jsem udělal jednoduchý kalkulátor optimální FL. Vychází to z dat v oficiálním FCOMu:
http://fl.lumiart.cz |
| |
|
| | | | LV - délka letu 27. 12. 2012 / 09:52 | |
| | Bezva - co je to „Margin to initial buffet“? |
| |
|
| | | | | LV - délka letu 27. 12. 2012 / 12:13 | |
| | Jednoduše řečeno se to týká maximální výšky. Jde o to, jakou zatáčku (s kolika G) chceš být schopen letět v této výšce bez toho, aby ses dostal do stall (+ je tam ještě nějaká rezerva, tuším 15stupňů nákolnu? Zkušenější určitě doplní.) Ale neprojeví se to úplně u všech hodnot, některé hodnoty té max alt jsou omezený výkonem motorů, tak, aby v té výšce při CRZ N1 jsi byl schopen stoupat alespoň 100fpm.
V praxi se běžně (afaik) používá to, co je tam přednastavené, takže si toho ve většině případů vůbec nemusíš všímat. |
| |
|
| | | | | | LV - délka letu 27. 12. 2012 / 17:38 | |
| | Jenom pro zajímavost, zatímco 737 Classic zpravidla došel dřív "dech" z hlediska aerodynamiky (buffet margin), u NG je to většinou dřív kvůli přebytku tahu motorů |
| |
|
| | | | | | | LV - délka letu 28. 12. 2012 / 08:34 | |
| | Promiň Radime, přečetl jsem si tu větu asi 5x a vůbec jí nerozumím. |
| |
|
| | | | | | | | LV - délka letu 28. 12. 2012 / 09:15 | |
| | To je jen potvrzení a rozvinutí předchozího přispěvku. Jinými slovy v některých situacích tě z hlediska dostupu omezuje aerodynamika, ačkoliv přebytek tahu by ti umožnil ještě stoupat, a jindy je to naopak, křídlo by to ještě zvládlo, ale nemáš dostatečný přebytek tahu. A to co říkám je, že u starých Boeingů tě daleko častěji omezilo v dostupu to, že se se ti začaly nebezpečně přibližovat minimální a maximální rychlost, než že by nestačiliy motory, a u nových je to naopak, zejména při velkých plusových odchylkách od standardní atmosféry se ti častěji stane, že už k dalšimu stoupání nemáš dostatek tahu motorů, ačkoliv křidlo by to ještě dalo |
| |
|
| | | | | | | | | LV - délka letu 28. 12. 2012 / 14:54 | |
| | Aha, jasně, díky. Mě zmátlo „u NG je to většinou dřív kvůli přebytku tahu motorů“ a dumal jsem, proč nemůže stoupat, když má přebytek tahu. |
| |
|
| | | | | | | | | | LV - délka letu 28. 12. 2012 / 16:13 | |
| | Presne tak, taky sem si nad tim lamal hlavu, nemelo by tam spis byt "kvuli nedostatku prebytku tahu motoru"? |
| |
|
| | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 01:32 | |
| | No nevyjádřil jsem se nejlíp, to je pravda |
| |
|
| | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 08:53 | |
| | Tak mě napadlo, že jsem vlastně ještě nikdy nenarazil na informaci, čím je dána ta horní hranice rychlosti? Spodní je jasná - stall, ale co se vlastně děje při překročení maximální rychlosti křídla? Taky dochází ke ztrátě vztlaku nebo je to něco jiného (destrukce křídla, ztráta funkčnosti řídících ploch...)? Proč vlastně dochází k takovému sbližování minimální a maximální rychlosti s přibývající výškou. Já bych právě čekal, že pokud je vzduch řidší a potřebuje vyšší rychlost kolem křídla pro udržení vztlaku, tak že se podobně budou k vyšším rychlostem odsouvat i negativa proudícího vzduchu. A místo toho se zvyšuje minimální rychlost a snižuje maximální.To by mohlo zajímat víc lidí. Nečekám žádné vědecké vysvětlení, jen základní princip, jestli se dá jednoduše popsat Díky. |
| |
|
| | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 09:01 | |
| | Zapominas na to, ze ve velkych vyskach je limitni rychlost dana v Máchově cislu, ne v uzlech indikovanych (kalibrovanych)
Transsoicke proudeni je jine nez subsonicke, nelze se ridit "ridkosti" vzduchu jako do tech rekneme 8km vysky (IAS vs TAS) |
| |
|
| | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:09 | |
| | Velmi jednoduše řečeno - ve vysokých výškách, když zrychluješ a zvyšuješ machovo číslo, se setkáš s tzv. high speed buffetem, kdy se ti bude opět odtrhávat proudění podobným způsobem, jako u nízké rychlosti, zejména při nějakém násobku, třeba v zatáčce. Způsobujou to jevy spojené s lokálním přibližovánim se rychlosti zvuku. Pokud bys to se stoupáním přehnal, tak se ti hranice low speed a high speed buffetu setká a pak nemáš vlastně jinou možnost, než letět v buffetu a tedy na hraně pádu.
P.S. kdysi jsme tu řešili, kolik je u 737 Mkrit a zda létá v nadkritických rychlostech. Už jsem to někde našel, a je to kolem (nikoliv však přesně) Mmo, tedy 0,82. |
| |
|
| | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 16:51 | |
| | Např. U-2 letící v 70.000 stopách má rozdíl pádové a maximální rychlosti 10 knotů - právě z důvodů popsaných Radimmmem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | LV - délka letu 30. 12. 2012 / 07:41 | |
| | No, uhlídat tak malé rozmezí bezpečné rychlosti, to bych se asi necítil úplně v pohodě |
| |
|
| | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 19:34 | |
| | Díky, to jsem chtěl slyšet, už tomu chápu Takže podobné jevy, jako při stallu. |
| |
|
| | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 00:21 | |
| | No jestli chces odpoved bez vlivu rlp, tak jak vyse psano...balisticka krivka.
Jestli chces zapocitat i vliv rlp, doporucuji doplnek a AIPu jmenem RAD, krom spousty zbytecnosti tam jsou treba i omezeni pro lety EDDM-EDDB/T ve fl280, LOWW - EDDB/T fl280 apod |
| |
|
| | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 01:37 | |
| | No, nejsem si zrovna jistej tím termínem "balistická křivka" |
| |
|
| | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 09:30 | |
| | Prosím zdůvodnit. |
| |
|
| | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:20 | |
| | To po něm nechtěj. Propad u zkoušek na pilota KAMIKAZE |
| |
|
| | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:34 | |
| | No kdyby letadla létala po balistické křivce, tak každý let skončí velkou kouřící dírou v zemi |
| |
|
| | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:47 | |
| | Vždyť to říkám Kamikaze |
| |
|
| | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:55 | |
| | V tom pripade rozumim a nemuzu, nez souhlasit. |
| |
|
| | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 10:56 | |
| | Tak na nácvik na reparát z taranu s pořídil Texana |
| |
|
| | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 11:00 | |
| | Ty jeden nehodný Kachno, předevčírem jsem provedl inspekci nástřiku day glo HARVARDU (neboť Texana má kazdej...) a MÁ HO! (preshading i wash), a jestli budeš hodnej, tak ti to někdy ukážu. Jenže ty hodnej bejt neumíš |
| |
|
| | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 16:53 | |
| | Tak jako, jestli tam máš preshading i wash, tak tomu Harvardu přestanu říkat Texan. Ale musím to vidět! |
| |
|
| | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 18:06 | |
| | Mohu potvrdit, preshading i wash je tam jasně zřetelný |
| |
|
| | | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 18:15 | |
| | jsem technik, musím to vidět a vlastní oči, jinak tomu neuvěřím. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 19:42 | |
| | Tak já tě tam někdy vezmu, ale až později, za pár dní jedu na pět týdnů hájit barvy čs. civilního letectví v zemi javorového...syrupu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | LV - délka letu 29. 12. 2012 / 20:31 | |
| | Já se na Líně už dlouho chystám na okuk místních Eurostarů. A navíc v lednu mám zkouškový, takže budu stejně žít jenom školou. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | LV - délka letu 30. 12. 2012 / 11:25 | |
| | Von se kachna přestane vymlouvat, preskoli se na nejake dostupne ero, a doletí tam s nama... Při tempu, s jakým na to jde, to bude někdy v roce 2017... |
| |
|
|