FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 27. 11. 2024, svátek má Xenie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch??? Jeden příspěvek | Celý strom
Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:01
sander
Napriklad u ATR-ka som si to vsimol, ze na trupe v mieste kde sa toci vrtula je nejake preplatovanie, alebo zosilnenie trupu u niektorych typov aj lakovane na cierno. Sluzi to fakt ako ochrana pred pripadnou koliziou vrtule s trupom, alebo nejakych predmetov co by vrtula mohla do trupu vystrelit????
16380 B / 600 x 415 / l410uvp-e20-15-russian-air-force-rostov-na-donu-central-xrro.jpg
29422 B / 600 x 412 / atr72-202f-hb-afl-farnair-switzerland-fat-praha-ruzyne-prg-lkpr.jpg
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:12
Kachna   
Je to ochrana proti odletujícímu ledu z vrtulí. Většinou se tomu tak děje, když posádka pozdě zapne odmrazování vrtule.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:14
AJS
Ne, většinou se tomu tak děje, když jeden, nebo víc listů neodmrazuje. Na ATR jsem to zažil hodněkrát a pak je to pěkná rotyka, vrtule vibruje jako kráva. A někdy, v silné námraze, to odlítává i při zaplém a funkčním odmrazování, které už prostě nestíhá.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:12
AJS
To je ochrana proti kouskům ledu odlétávajícím v podmínkách námrazy od vrtulí
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:18
Aardvark   
Určitě tam bude trup zesílen. Kdyby se vrtule rozlámala, tak ty úlomky mají obrovskou energii. Když vidím obrázek L-410, tak jsem si vzpomněl, že podobnou věc má i motor M-601 kolem lopatek turbíny. Tam je to řešený prstencem kolem turbíny. Je to pár gramů navíc, ale při těch 30 000 otáčkách, kolik to točí (doufám, že se moc nepletu ) je to celkem pochopitelná věc.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:19
Aardvark   
...aha, tak mezitím odpověděli povolanější. Takže kouskům vrtule by to asi neobstálo co?
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:55
Kachna   
jakmile ti odpochoduje vrtule, tak je to tak velká energie, že ti nic nepomůže. Proto se na vrtuli všechno strašně hlídá
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 15:22
Lejzy
Pochybuji, ze by to bylo pro tu vrtuli jakoukoli prekazkou, projela by trupem, jak nuz maslem. http://www.youtube.com/watch?v=PjllX_I4fPg
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 17:16
jjelen
Asi takhle...
http://www.airliners.net/photo/Alrosa/Antonov-An-26/0620073/L/&sid=c780dad76a2c2ddb9a10beb5fec011d4
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 17:32
Jeeloo
Trup tam zesílen nijak není, na to, kdyby se do toho loupnul utržený list vrtule, tak ani pancíř by nestačil Je to jen silnější guma, která splňuje nějaký předpis, který si nepamatuji z hlavy, co se týká pružnosti a stabilnosti v různých teplotách. A je to docela tanec, když do toho začne mlátit ten odpadající led Zažil jsem to jen na C421, ale i tak to byl docela rachot, neumím si to představit na ATR a nebo něčem větším
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 17:38
Kachna   
Na ATRe je to kus plechu, kterej je tam našroubovanej a dělá asi 10-15mm mezeru mezi ním samotným a trupem.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 18:54
Mike2811
Jen kus plechu, nic víc ? žádná pružící hmota ? Tak to musí být mazec...
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 19:26
Kachna   
A proč? Celej trup je jenom snejtovanej plech dohromady,..
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 23:05
Mike2811
Od zbytku trupu se neočekává, že do něj budou bušit celkem tvrdé kusy materiálu. A nemyslel jsem to ani tak s ohledem na pevnost konstrukce jako spíše zvukovou izolací. A tu v nějaké formě trup má, nebo se pletu ?
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 14:17
Kachna   
jo, tou je obalenej celej trup.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 17:11
sander
Diki za vysvetlenie...
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 21:50
BBJ   
Zdravím pánové. Možná to je blbej dotaz, ale jakou ochranu mají proti odlétajícímu ledu třeba Beechcrafty (Baron, King Air). Nebo tam to nehrozí? Díky
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 22:04
Lejzy
Baron snad v takove (zname) namraze litat nesmi.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 22:22
Jeeloo
Ale smí. Má taktéž pneumatické odmrazování křídel tzv. Goodriche a stejně je na tom i výškovka. Odmrazovaná je 1/3 vrtule, taktéž pneumaticky. Tahle zábrana se dává tam, kde by mohl kus ledu, případně toho, co zmrzne s tím ledem, jakkoliv ohrozit posádku a nebo cestující. Všude kde jsi to viděl, tak to bylo za kabinou, tedy v kritických místech. Beech má motory jinak - předsunuté hodně dopředu, má je defakto na úrovni kónického čumáku. Tam jsou uloženy agregáty, kus zavazadláku a v dómu je weather radar. Je tam klasická skořepina jako jinde, jen to není definováno v manuálu jako kritické místo, proto tam není ten pruh. Jednou jsem se o to samé zajímal, když mi stály vedle sebe 2 beechcrafty a vedle nich C421 a C340. Kdysi se na prvních řadách cessen 421,402,340 dělal ten pruh notně zesílený a za ním byla duralové plátování - prý kvůli tomu, aby utrhnuvěí se vrtule nezabila posádku. To se dnes už na upgradovaných typech nedělá. Na tzv. SIDech (Supplemental Inspection Documents), které jsem dělal na několika letounech právě těchto řad Cessen jsme tento duralový plát sundavali a nahrazovali ho právě jen tou gumou. Přeplátovávalo se celé jedno místo. Ne z estetického důvodu, ale kvůli tomu, ,že ty dva hefty tam s tím plátem měly dohromady skoro 80Kg, což je na tohle letadlo zbytečná zátěž
Když vrtule zamrzne a došlo by na nejhorší, většinou neupadne, to už je naprosto mizivé procento, ale dostane silné vibrace. Klasický písťák to má poměrně robustně ukotveno a motorové lože je v silent blocích, takže to je schopno něco pojmout. Nicméně je opravdu v ěchto otáčkách ten led schopen vrtulku deformovat a ta potom pomaže na overhaul a na kontrolu. Já jsem to řešil jen jednou, vrtule šla do MT PRopelleru v Reichu a ten odlétnuvší kus ledu rozkřápl nekompromině trup, udělal do něj zásek jak sekyrou a zůstal viset v obložení pod ním. Roztál, neviděl jsem jak vypadal, jen co způsobil.
Když se testovala vrtule, tak se ukotvila do jakéhosi rámu, který byl veliký jak tatrovka. Normálně na motor. Konkrétně vrtule z L410 UVP, trojlisťák. Do jeho listu se navrtal šroub, aby se simulovala námraza a roztočila se. To, co to dělalo se 4tunovým kusem železné konstrukce na plném výkonu, tak to jsem nevěřil vlastním očím. Když se listy utrhnou, tak na 75 procent budou pokračovat ne přímo do stran, ale kónicky dopředu, jakoby i směrem před letadlo. Samozřejmě rychlost do boků je ohromný, takže se rozlítnou prakticky jak neřízené střely, ale i na 1m vzdálenosti od trupu to bylo schopno sekat směrem ke kabině. Navíc list takovéhle vrtule měl 25kg, takže si každý asi dovede představit tu neúprosnou drtivou sílu co to má, kdyby se kus tohohle zakousl do křehkého trupu letadla. Udělá to do něj díru jak nůž máslem a zkončí roztřískaná jak kulka někde v rozmezí 2-3 metrů pod zemí, pokud se trefí skrze letadlo Jak dopadly ty zbylé to nevím, viděl jsem jen ten v té zemi. Motor z lože to nevytrhne, ale samozřejmě se zkroutí do nepřirozených poloh, které většinou zaručují jeho kompletní výměnu, většinou i s kusem křídla. Ten testovací model se vyosil asi o 30 stupňů a pokroutil i nádrže v křídlech, potrhal kabelové vedení křidélek a nadělal vůbec strašnou paseku

Tak toliko malýh poznatků, co do mě hustili ještě za časů Aerotaxi
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 01:08
BBJ   
Díky za vyčerpávající odpověď
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 10:50
Lowmick   
Baron má pneumaticky i listy? Já myslel, že už to tam hrnuli taky elektrikou.
Na P46T/PC12 (jasně, jednomotoráky) je poměrně hodně dobře fungující vyhřívání právě elektricky. Kvůli čtyřlisté vrtuli topí vždy dva listy proti sobě. Díky tomu sklouzávající led drží vrtuli pořád vyváženou, takže když už začne malinko vibrovat, tak je to pouze v extrémně silné námraze, když hodně omrzne vrtulový kužel.

"Tak toliko malýh poznatků, co do mě hustili ještě za časů Aerotaxi"
Jaké poznámky máš z vlivu působení mrtvých holubů na konstrukci letounu?
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 13:47
Lejzy
Teda v jednomotoraku, s vibrujicim motorem v IMC (kde jinde hledat namrazu?), bych se tedy, ani jako cestujici, octnout nechtel, to je bezne si takhle hrat?
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 15:35
Lowmick   
O takovem pripadu vim pouze o jednom. A to bylo pri cca 20min preletu mezi letistema presne v hladine, kde to mrzlo nejvic. Jinak si ta letadla s namrazou poradej hrave a behem obyc zimniho pocasi v Evrope ani vsechny vychytavky toho eroplanu pro de-ice nevyuzijes.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 15:31
Jeeloo
Ehm no, tuto epizodku s výzkumem účinku letícího mrtvého kuřete z obchodu Billa na motor Mitsubishi, kdy podotýkám, že jsem dlooouho věřil tomu, že opravdu nabrali hejno ptáků, tak to bych raději nekomentoval, protože se tam pohybovala horní sazba okolo 10-ti let pro zúčastněné aktéry Mitsubishi přežila a vlastně jsou všichni spokojeni Jinak teda musím říci, že někdy dokáží "odborníci" přesvědčit k takovým kravinám....

Jinak na Baronu je elektrika, to jo, ale Beech 90-350 měl pneumatiku a nebo variabilní
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 12:55
ondras   
Díky za Parádní odpověď.
Led a kamínky dovedou nadělat fakt paseku...
27032 B / 600 x 450 / 461054_4149228655009_1879331174_o.jpg
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 14:19
Kachna   
Tady bych spíš řekl, že jim vyběhla tubína
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 18:14
AJS
Přesně tak, tohle není led a kamínky
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 18:21
Luboš
Souhlasím, že to bude turbína, jsou rozbitý i kryty motoru a kromě toho je trup postříkaný nějakou kapalinou, tipuju na olej.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 19:03
ondras   
No jo. Budu alibista a napíšu že jsem zapomněl na smajlíka....

Taky vidím tu díru v motoru.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 22:37
Kachna   
Záleží asi na konstrukci a s tím, kde výrobce počítá, že letadla budou létat. ATRka je papírák a 0,7mm tlustým potahem je pro ní led velkej problém. U L-410 se počítá, že bude létat v ne hostinných podmínkách. A možná konstrukci de-icing systému. ATRka i 410 je odmrazovaná elektricky.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   25. 12. 2012 / 22:42
Jeeloo
Jj, to je jasný, já na takhle velikém éru už nedělal, max právě Beech 350 a L410, takže tam to nemám zmáknuté, jak je to konstrukčně řešeno Ty naše éra, to byly staré krámy na předělání, tam to bylo řešeno ještě takhle archaicky
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 20:59
BBJ   
Zdravím. Sice to je už trošku na jiné téma, ale de-ice se zapíná pouze v případě "známých podmínek námrazy"(když to hlásí pilotovi dopředu), nebo i preventivně. Myslím tím když se třeba prolétává mraky za teploty okolo nuly nebo při klesání. Díky za trpělivost
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 21:25
Kachna   
Na ATRce jsou 3 stupně použití (zkušenější zřejmě Radimmm, kterej je vycvičenej ATRkou) odpoví lépe.

1. stupeň Je preventivní ohřev pitotek,statik, oken
2. stupeň Anti-Icing ohřev vrtulí, hornů,používá se tam,kde je předpoklad vzniku námrazy
3. stupeň De-Icing - požívá se při vzniklé námraze k jejímu odstranění, náběžné hrany křídel, VOP, SOP a vstupů vzduchu do motorů.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 21:39
BBJ   
Dík za rychlou odpověď
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   26. 12. 2012 / 22:50
AJS
Kachna: ATRka, to je takový to vrtulový letadlo vyrobený z lisovaný kukuřice, jak jsme si spolu zamlada předávali?

BBJ: Kachna ti to kupodivu napsal správně, a když si odmyslíš to značení jako "stupeň 1-2-3", (které sice používala ATRka, ale jiná letadla toto názvosloví neužívají), tak to platí tak, jak napsal, pro téměř všechny letadla. S tou výjimkou, že třeba u B737 se odmrazování křídla (je tepelné narozdíl od ATR) smí použít jako de-ice i anti-ice, a je to na rozhodnutí velitele stroje (tzv. hlavního strojníka )
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   27. 12. 2012 / 09:54
BBJ   
Dík
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   27. 12. 2012 / 10:14
Kachna   
Radimmme, z lisovaný kukuřice je B737ma Ale jo,je to největší GA na světě.
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   27. 12. 2012 / 17:41
AJS
To je pravda, ATR vlastně byla z PVC
 

Co je ta vec na trupoch u vrtulakoch???   27. 12. 2012 / 19:25
Kachna   
Nee, sklolaminát, taková kanoe. Když nebudu počítat ocasní plochy a křidélka, které jsou uhlíkový.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ