Ale smí. Má taktéž pneumatické odmrazování křídel tzv. Goodriche a stejně je na tom i výškovka. Odmrazovaná je 1/3 vrtule, taktéž pneumaticky. Tahle zábrana se dává tam, kde by mohl kus ledu, případně toho, co zmrzne s tím ledem, jakkoliv ohrozit posádku a nebo cestující. Všude kde jsi to viděl, tak to bylo za kabinou, tedy v kritických místech. Beech má motory jinak - předsunuté hodně dopředu, má je defakto na úrovni kónického čumáku. Tam jsou uloženy agregáty, kus zavazadláku a v dómu je weather radar. Je tam klasická skořepina jako jinde, jen to není definováno v manuálu jako kritické místo, proto tam není ten pruh. Jednou jsem se o to samé zajímal, když mi stály vedle sebe 2 beechcrafty a vedle nich C421 a C340. Kdysi se na prvních řadách cessen 421,402,340 dělal ten pruh notně zesílený a za ním byla duralové plátování - prý kvůli tomu, aby utrhnuvěí se vrtule nezabila posádku. To se dnes už na upgradovaných typech nedělá. Na tzv. SIDech (Supplemental Inspection Documents), které jsem dělal na několika letounech právě těchto řad Cessen jsme tento duralový plát sundavali a nahrazovali ho právě jen tou gumou. Přeplátovávalo se celé jedno místo. Ne z estetického důvodu, ale kvůli tomu, ,že ty dva hefty tam s tím plátem měly dohromady skoro 80Kg, což je na tohle letadlo zbytečná zátěž
Když vrtule zamrzne a došlo by na nejhorší, většinou neupadne, to už je naprosto mizivé procento, ale dostane silné vibrace. Klasický písťák to má poměrně robustně ukotveno a motorové lože je v silent blocích, takže to je schopno něco pojmout. Nicméně je opravdu v ěchto otáčkách ten led schopen vrtulku deformovat a ta potom pomaže na overhaul a na kontrolu. Já jsem to řešil jen jednou, vrtule šla do MT PRopelleru v Reichu a ten odlétnuvší kus ledu rozkřápl nekompromině trup, udělal do něj zásek jak sekyrou a zůstal viset v obložení pod ním. Roztál, neviděl jsem jak vypadal, jen co způsobil.
Když se testovala vrtule, tak se ukotvila do jakéhosi rámu, který byl veliký jak tatrovka. Normálně na motor. Konkrétně vrtule z L410 UVP, trojlisťák. Do jeho listu se navrtal šroub, aby se simulovala námraza a roztočila se. To, co to dělalo se 4tunovým kusem železné konstrukce na plném výkonu, tak to jsem nevěřil vlastním očím. Když se listy utrhnou, tak na 75 procent budou pokračovat ne přímo do stran, ale kónicky dopředu, jakoby i směrem před letadlo. Samozřejmě rychlost do boků je ohromný, takže se rozlítnou prakticky jak neřízené střely, ale i na 1m vzdálenosti od trupu to bylo schopno sekat směrem ke kabině. Navíc list takovéhle vrtule měl 25kg, takže si každý asi dovede představit tu neúprosnou drtivou sílu co to má, kdyby se kus tohohle zakousl do křehkého trupu letadla. Udělá to do něj díru jak nůž máslem a zkončí roztřískaná jak kulka někde v rozmezí 2-3 metrů pod zemí, pokud se trefí skrze letadlo Jak dopadly ty zbylé to nevím, viděl jsem jen ten v té zemi. Motor z lože to nevytrhne, ale samozřejmě se zkroutí do nepřirozených poloh, které většinou zaručují jeho kompletní výměnu, většinou i s kusem křídla. Ten testovací model se vyosil asi o 30 stupňů a pokroutil i nádrže v křídlech, potrhal kabelové vedení křidélek a nadělal vůbec strašnou paseku
Tak toliko malýh poznatků, co do mě hustili ještě za časů Aerotaxi |
|