| ![](img/nic.gif) | Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report 19. 12. 2012 / 10:47 | |
| ![](img/nic.gif) | Dandee, nic ve zlém, asi chápu co chceš říct, ale pocházíme trochu z jiné školy. Vás možná učili, že všechno se dá nacvičit, vyzkoušet, nadrilovat zpaměti, předvídat nebo třeba možná přísným výběrem najít lidi, kteří nemají běžná lidská omezení. Možná podle toho co je daný pilot schopen zvládnout se taky hodnotilo jak je to dobrej pilot.
Dnešní doba je už ale trochu jinde a platí to pro civily i armádu - každý člověk je omylný, každý podléhá iluzím, zejména v noci a při letu podle přístrojů. Každý má svůj bod zlomu na stresové křivce, svůj limit zahlcení informacemi, nebo okamžik, kdy ztratí prostorovou orientaci. Každý má potenciál si myslet že je v pořádku a někde úplně jinde. Je jedno kolik má roků, nalétaných hodin, ocenění, nebo na čem všem a kde lítal. Dá se to výcvikem částečně omezit, nedá se to celkově eliminovat. S tím jak je kdo dobrej pilot to nemá nic společného - to jsou daná a neměnná pravidla lidské psychofyziologie. Jedině jejich pochopením se dají budovat systémy, procedury a posádky, které riziko sníží na minimum.
A byť chápu všechno to o kamarádech, kolezích, přechodech na jiný civilní systém apod...jednou je to nehoda, ta se nedá vrátit a jediný způsob jak se dá "využít" pro dobro ostatních je najít její příčiny, z nich se poučit a vydat doporučení. Jedině tak je aspoň malá šance, že se nebude opakovat. Hledání příčin a vydávání doporučení (mimo jiné) znamená i přiznání si odpovědnosi posádky. Koneckonců lidský faktor se vyšší či menší měrou podílí na drtivé většině všech leteckých událostí. Já s tím nemám žádný problém a žádný pilot by neměl mít.
Smůlou je, že tomu nenapomáhá trestní systém - letecká nehoda v mnoha zemích automaticky znamená vyšetřování, definování viníka a trest. To je jeden z nejhorších přístupů a jeden ze zásadních faktorů, proč se místo prevence řeší bohužel až následky událostí. Ne ve všech zemích to ale naštěstí funguje stejně - a kde ne, je vidět naprosto zásadní pozitivní vliv na bezpečnost. Jinými slovy - udělat chybu je lidské. Přiznat se k ní se všemi detaily by taky mělo být lidské a naprosto automatické. I třeba v zastoupení post mortem. Schovávání pod koberec, omlouvání někoho nebo něčeho, manipulace faktů...to všechno má jedině negativní vliv. |
| |
|