FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report Jeden příspěvek | Celý strom
Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   18. 12. 2012 / 23:51
Rychlokvaška
Tak zase jeden nepříjemný návrat do historie...Indonézská NTSC zveřejnila závěrečnou vyšetřovací zprávu o havárii SuperJetu při předváděcím letu v Indonézii.
Jako v poslední době už obvykle, člověk tak trochu zírá s otevřenou pusou a nechápavě kroutí hlavou.

http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/Final%20Report_97004_Release.pdf

No nic, tolik k párkrát rozebíranému tématu "zkušený pilot/posádka za řízením". Často se bohužel stává, že čím víc zkušeností a sebevědomí, tím víc problémů.

Drobné zamyšlení - otázka zkušenějším. Co mají piloti ze zemí bývalého Sovětského svazu proti GPWS, TAWS, TCAS apod. výdobytkům ne-až-zas-tak-moderní doby? Učí je to někdo programově ignorovat? Nebo výcvik klade důraz na něco jiného?

Jen pro úplnost jako obvykle linky na předchozí debaty k tématu:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=441824&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=442241&lan=0&style=2
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 00:19
Mike76
Smutné čtení, zkušeností měli dost, techniku také dobrou... škoda že neměli tu GPWS ti Slováci co se vraceli domů a rozhodli se že si to zkrátí a dolení jako VFR....
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 01:29
Koprik
...slovenská posádka dělala co neměla.....pravděpodobně se už taky viděla na zemi....I letadlo bez GPWS se udrží v luftě a pro každý typ letadla a výbavu platí určitá pravidla, která je nutno dodržovat, jinak to končí špatně.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 07:00
tonde   
co dělala slovenská posádka co neměla?
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 07:42
dandee
O tych Slovakoch: Ono totiz ked sa rozhodli,ze poletia VFR na letisko,to znamena po ose az do pristatia.Pekne za vidu,dohladnost bola 30 km. Koho mudreho zase napadlo,ze poletia na KEKED alebo ako sa vola ten bod v kopcoch ,co bol ako konecny v ich trati letu a lietal sa akoze podla civilnych postupov.Vobec tomu nerozumiem.Keby isli po ose na pristatie,ci by porusili nejake civilne postupy???a dopustili by sa smrtelneho hriechu?
/ V Kosiciach u vojakov kazdy pilot nalietal na starych masinach iba s ARK mraky priblizeni alebo zostupov cez mraky po ose z Madarska ci cez den alebo v noci,modernejsie Albiky uz mali RSBN . Lietalo sa to standardne,iba niekedy mali madari zakaz a lietal sa takzvany "lomeňák",kedy sa klesalo od Jelsavy a tocilo sa okolo Zeleziarni na osu,tak ako linky od zapadu./

Takze to bol ten nezmysel,na ktory oni doplatili/civilne postupy/. Pokial sa nesli povozit este nad Trebisovom,ako zazneli nejake hlasy,ze odtial bol alebo boli niektori cestujuci vojaci. Ale to uz je jedno.....
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 08:49
Vita Zenisek
Doplatili na civilní předpisy? Při vší úctě dandee, to nemyslíš vážně, že ne?
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 08:57
dandee
Cital si pozorne,co som napisal? Nevyberaj si z toho iba slovne spojenie,a ze som napadol civilne postupy vseobecne.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:26
Vita Zenisek
Bohužel se mi nedaří najít závěrečnou zprávu, takže se s tebou nemůžu pouštět do hlubší diskuse.

Matně si vzpomínám, že letěli vizuál a narazili do země. A ty tvrdíš, že poté, co přešli a vizuál jim někdo nařídil letět nad konkrétní koncový bod jjich trati. Podivné. A ikdyby to tak bylo, v jaké výšce měli být podle plánu v tom bodě? Byli v ní?

Tvrdit, že za jejich smrt můžou civilní předpisy mi přijde za vlasy přitažené. To, že jsou příletové tratě konstruované jinak, než jste je měli vy, je dle mého názoru úplně jedno. Určitě jsou konstruované tak, aby se daly, při dodržení stanoveného postupu, bezpečně zaletět.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:48
tonde   
Tento strom je primárně o jiném, ale souhlasím plně s tím, co a jak napsal Dandee.
Víťo, bylo tam moc a moc spolupůsobících příčin, v každém případě kdyby letěli podle starých vojenských zvyklostí, tak na ně čuměly minimálně dva páry očí na radaru a to i výškovém a buď by mu dali změnu směru, nebo výšky - v tom má v kontextu dandee naprostou pravdu. Dále: byly dvě sady přibližovacích či jaksetojmenuje map a na jedněch ten kopec byl, na druhých ne. Smůla posádky byla, že měli mapu kde ten kopec nebyl - mapy jsem viděl na vlastní oči. A další a další drobnosti... A opravdu nechci vyvolat flame, jak se lítalo za vojáků - lítalo se jinak a doplatili na to - bohužel.
A pak přišla další spolupůsobící příčina a to ne přesně "Black hole" jak píše Jeeloo, ale tzv. "ztráta prostorového uvědomění si."
V tom období jsem si akorát obnovoval medical a měl jsem na slovenském úlzu o tom dlouhou a vášnivou debatu s psychologem (nebudu jmenovat ) - až jsem se bál že mně vyrazí Takže informací jsem tehdy měl dost a je mi jasné, že nikdo kromě dandeeho se mnou souhlasit nebude, ale v konečném důsledku doplatili na celkový systém - přechod na létání dle civilních předpisů a postupů, s tím související nízká vycvičenost na tak náročný přechod atd.... Opravdu těch drobností, které se násobí v konečném důsledku bylo strašně moc a taky to tak dopadlo. Bohužel.
A detaily si fakt už nepamatuju, je to dlouho a vzhledem k tomu, že tam vepředu byli moji i dandeeho kamarádi a oba jsme zažili vojenský systém létání na to s dandeem máme logicky jiný názor a je mi jasné, že se tu s nikým neshodnu a nebudu schopen odpovědět na další zvídavé otázky, protože civilní postupy až tak dobře neznám.
A pak mně mrzí, že neumím anglicky a nepřečtu si zprávu o tom Superjetu, páč mně to velmi zajímá, tak asi to nějak zkusím přes překladač, či z toho vyleze něco pochopitelného.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:10
Lejzy
tldr; suchoje
- zadna zavada
- ATC si mysleli ze budou jinde a mysleli si, ze jsou vojensky Su-30
- na mape bylo malo informaci
- povolili jim klesat na 6000, MSA je 6900
- hrali si s terennim radarem - na CVR zakaznik rika, "jo, je to ploche"
- dlouho kecali o spotrebe a nedavali pozor kam leti
- ATC se zaobiral jinymi lety, slouhe komunikace bez pauzy
- 1x Terrain pull-up a 6x Avoud terrain -> PIC vypnul TAWS ("asi problem s databazi")
- jeste 24 s po varovani slo zabranit srazce
- dostali jeste varovani "Podvozek neni vytazeny", nevedeli co s tim
- automaticky syystem varovani pozemniho radaru nemel horu v databazi
- zvukova varovani approach radaru byla vypnuta
- ATC zjistil zmizeni letadla 24 minut po srazce!
- teprv po zavolani TWR zjistil, ze to byli civilove
- vsechny papiry byly v letadle
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:15
tonde   
díky
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:16
Tragédie v JRD
Hezký ...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:34
AJS
Schválně, jestli se tohle na těch novinkách objeví
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:10
dandee
Dik za podporu, kolego! Kde su tie casy,ked to stalo este za hovno. S prepacenim....Zalozne letiska Kundamariáš/Kunmadaras/, Užgorod, Mukacevo, Mezokovesd ....
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:58
dandee
Ja iba to som chcel,ze ked uz videli letisko ,preco leteli na koncovy bod trate do kopcov? Lebo chceli dodrzat civilny postup? U vojakov sa tam zostup ani navigacny nikdy nekoncil. Jednoznacne klesat v zostupovej ose ARK 0 na bezpecnostnu vysku a podla pokynov radaru pokracovat az kym pilot ohlasi pod mrakmi alebo drahu vidim,co znamenalo,ze s nim konci a ide sam. Ale priamo na pristatie a nie sa šmodrchat do kopcov. Rozumies,co chcem povedat?
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:11
AJS
Já třeba vůbec nerozumím, co chceš říct. Nevím o žádném civilním předpisu, který by tě nutil letět na koncový bod trati při vizuálním přiblížení. Při vizuálním přiblížení, pokud nejsou předepsané tratě (což je výjimka na speciálních letištích, rozhodně ne v Košicích) je trať, kterou zvolíš, na tobě (pokud řídící nevydá doplňující podmínku), a jsi sám zodpovědný za rozestup od překážky. Nic ti při tom nebrání pokračovat "po systému", řeknu-li to po vašem, naopak v noci je využití radionavigačních zařízení při vizuálu poměrně běžný postup. Takže jestli v tom civilní předpisy hrály nějakou roli, což pochybuju, tak pak to bylo spíš jejich nepochopení.

Udělejme dohodu. Nechme ten případ spát, my nebudeme rozkrtkovávat proč a co vojáci udělali špatně a vy nechte bejt civilní předpisy a řízení.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:19
dandee
Suhlasim.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:18
Jeeloo
Tak jen doplnění, že to co se stalo na slovensku, tak má na svědomí noční iluze za letu, které se říká "Black Hole", doslova tedy Černá díra. Letěli naprosto vpořádku, ale tahle iluze je zákeřná, protože ti deformuje odhad a vůbec vše okolo. Kdo neví co to je zač, googlete, nechce se mi to tady rozepisovat, jsou toho tuny na netu.

 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:35
dandee
Tak to som este nepocul,a ani neviem,ze by sa to niekomu prihodilo.Mas pristroje, a ked je to za peknej noci s viditelnostou do aleluja,tam s nejakou iluziou neobstojis.Jedine takemu sa to podari,co si privodi iluziu na hupacom kresle a za uplnej viditelnosti. Nic v zlom. Tiez som trochu polietal aj v noci a za vsetkych podmienok a hlavne sam. Ked robis to co mas,tak nejake picoviny,s prepacenim ti nemozu ani napadnut.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:43
Jeeloo
No vidíš to a já už zažil několik rozborů, kde se to lidem přihodilo a rozsekali se s tím. Dneska se tahle iluze i přednáší v Lidském činiteli a zrovna tenhle případ se Slováky jsme tam měli jako ukázkový toho, jak to může dopadnout
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:05
Tragédie v JRD
Nic ve zlém, ve vší úctě, ale toto byl vrchol vojenské nafoukanosti a arogance.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:13
dandee
roger...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:47
Rychlokvaška
Dandee, nic ve zlém, asi chápu co chceš říct, ale pocházíme trochu z jiné školy. Vás možná učili, že všechno se dá nacvičit, vyzkoušet, nadrilovat zpaměti, předvídat nebo třeba možná přísným výběrem najít lidi, kteří nemají běžná lidská omezení. Možná podle toho co je daný pilot schopen zvládnout se taky hodnotilo jak je to dobrej pilot.

Dnešní doba je už ale trochu jinde a platí to pro civily i armádu - každý člověk je omylný, každý podléhá iluzím, zejména v noci a při letu podle přístrojů. Každý má svůj bod zlomu na stresové křivce, svůj limit zahlcení informacemi, nebo okamžik, kdy ztratí prostorovou orientaci. Každý má potenciál si myslet že je v pořádku a někde úplně jinde. Je jedno kolik má roků, nalétaných hodin, ocenění, nebo na čem všem a kde lítal. Dá se to výcvikem částečně omezit, nedá se to celkově eliminovat. S tím jak je kdo dobrej pilot to nemá nic společného - to jsou daná a neměnná pravidla lidské psychofyziologie. Jedině jejich pochopením se dají budovat systémy, procedury a posádky, které riziko sníží na minimum.

A byť chápu všechno to o kamarádech, kolezích, přechodech na jiný civilní systém apod...jednou je to nehoda, ta se nedá vrátit a jediný způsob jak se dá "využít" pro dobro ostatních je najít její příčiny, z nich se poučit a vydat doporučení. Jedině tak je aspoň malá šance, že se nebude opakovat. Hledání příčin a vydávání doporučení (mimo jiné) znamená i přiznání si odpovědnosi posádky. Koneckonců lidský faktor se vyšší či menší měrou podílí na drtivé většině všech leteckých událostí. Já s tím nemám žádný problém a žádný pilot by neměl mít.

Smůlou je, že tomu nenapomáhá trestní systém - letecká nehoda v mnoha zemích automaticky znamená vyšetřování, definování viníka a trest. To je jeden z nejhorších přístupů a jeden ze zásadních faktorů, proč se místo prevence řeší bohužel až následky událostí. Ne ve všech zemích to ale naštěstí funguje stejně - a kde ne, je vidět naprosto zásadní pozitivní vliv na bezpečnost. Jinými slovy - udělat chybu je lidské. Přiznat se k ní se všemi detaily by taky mělo být lidské a naprosto automatické. I třeba v zastoupení post mortem. Schovávání pod koberec, omlouvání někoho nebo něčeho, manipulace faktů...to všechno má jedině negativní vliv.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 18:03
AndreW   
Viz jeden díl Leteckých katastrof - bohužel si teď nemohu zcela přesně vybavit jméno dílu, ale jednalo o start JAL v totálně černé noci, kapitán zpanikařil a praštil s tím do oceánu...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 21:44
dandee
Viem,ktory myslis,tento jeden sa mi podarilo nahrat. Nemozem pochopit,ze prave na to su tam dve hlavy,aby ta jedna zabranila zlyhaniu tej druhej.Inac sa tam zbytocne vozi osoba naviac.
Fuj,ale som si rypol do osieho hniezda......
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 23:07
Rychlokvaška
Problém jiho-východních kultur (Korea, Čína, Japonsko, Indie, ... ) je bohužel v tom, že se občas z různých společenských důvodů (původ, postavení, kasta, jméno, ... ) opravdu ten druhý "jen veze". Má strach něco říct, nedovolí si něco říct, nebo je umlčen autoritativním, výše postaveným kapitánem, který je polobohem a "má vždycky pravdu" a je "neomylný". Existují případy nehod, kdy FO prostě nic neřekl ani neudělal, protože si nedovolil odporovat kapitánovi. A to doslova až do své smrti.

Svět je tlačí k tomu, aby se tohle změnilo a více či méně je cítit v posledních letech výrazný rozdíl, hlavně po odchodu staré gardy. Celkem dobře funguje taky nábor direct entry kapitánů ze světa, kteří pak místním mladým FO ukazují jak se to dá v posádce dělat jinak. Pořád je to ale dost citelný problém...

My to třeba nechápeme, ale tam se to hodně řeší...

Klidně "rejpej" dandee, on si to nikdo nebude brát osobně Každej má svoje názory a zkušenosti, o všem se dá diskutovat
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 23:16
Zdenda
Tak přesně tento problém byl také popsán v leteckých katastrofách.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 23:38
Rychlokvaška
Třeba Korean Air Cargo Flight 8509 je taky typickým příkladem kam to až vede....
http://www.aaib.gov.uk/sites/aaib/publications/formal_reports/3_2003_hl_7451.cfm
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 08:37
Medcin
A co ČSA? Kapitán, co přistál na břiše, protože drže se jeho přímého rozkazu „ať mu do toho nikdo nekecá“, F/O mu neřekl, že zapomněl vytáhnout podvozek.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 10:50
Tragédie v JRD
Tak tohle se stalo za hlubokého totáče ... tehdy jsme byli sovětská sféra vlivu a tohle tu fungovalo úplně stejně, jako na zmiňovaném a kritizovaném, východě (taky jsme do něj patřili, že).
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 23:43
Létající myš   
Jo, ta infiltrace do Hierarchických aerolinek má význam. Ona tím netrpí jen Asie i když tam je to asi kulturně a historicky nejvíc vidět. Osvícený monarcha to zavedl, částečně proto, že měl víc letadel a velké oči a málo mančaftu, ale i z důvodu jiného pohledu na safety bordel. Jinak jsem to nevydržel a fakt je to tady čtivo o tom, proč tam vepředu se flákáme ve dvou či třech. Když se něco posere, tak je to domino efekt a může tam být celý mančaft i s brankářem. Zažil jsem ruskou techniku i rusáky a to je svět sám pro sebe. Nebudu hodnotit to si vygooglete. Občas rozum nebere. Co je ale vstupenka k průšvihu, jsou předváděčky a vození papalášů všeho druhu. Když člověk není odolný, chvílemi neví kdo vlastně ten hadraplán řídí.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 01:12
Mike2811
Poslouchám to tady a nezbývá, než konstatovat, ono by v podstatě nevadilo, kdyby se to letadlo řídilo samo, jen kdyby mu do toho v rozhodné chvíli ti piloti nekecali = nevypnuli alarm místo konkrétní reakce...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 06:54
Létající myš   
Ne ne to nemáš pravdu. Podívej se například na flightradar24.com, nebo něco podobného a to tam chybí stovky vojenských letadel a možná tisíce malých sportovních a ujištuji tě že, 99.99 % lidí co to řídí, jsou kvalitní a dobře vycvičení piloti. Mají pud sebezáchovi a jsou pravidelně cvičeni, přezkušováni na nezvyklé situace, týmové řešení a proti takovým jevům, jako fantom prostorového vnímání polohy a další. Jsou pod přísnou zdravotní kontrolou a procházejí psychotesty.
To o čem se tu kluci baví, jsou ty 0.001 %. z množství letů, které se denně uskuteční. Bohužel na rozdíl od nehod na silnicích je to víc vidět a mediálně víc rozmazáváno. Jak už tady psal David, to není pro bulvar, ale aby se to vědělo a neopakovalo. Můžeš být vycvičen na tisíc situací a správně je vyhodnotit a reagovat a pak příjde tisíci prvá, která tu ještě nikdy nebyla. Tak už to v životě chodí a ty na ní musíš umět reagovat a najít východisko.
Na druhou stranu máš pravdu, že to řídí lidi a stejně jako v jekékoli lidské činnosti není pilot robot a může udělat chybu. Ale stejně ji může udělat technika a to sebedokonalejší. Těch případů jsou tisíce, jen se o nich nepíše, protože do toho vstoupil, jak píšeš, ten zbytečný člověk a vyhodnotil situaci a našel řešení. Nechci tu nikoho a žádnou profesi obhajovat, ale počet lidí usmrcených na silnicích k počtu ujetých kilometrů je něco strašného a taky nikdo nepíše, že řidič je ten, co v autě je zbytečný. Kolik řidičů chodí na trenažer, psychotesty, školy smyku a spol. A přitom jsou nebezpeční sobě i jiným. Možná profi řidiči a jak vím, tak v čechách se to například docela slušně obchází. Kolik lidí pravidelně kontroluje technický stav svého auta a jak se dá získat STK za úplatu.
U většiny aerolinek něco podobného je nemyslitelné. Kdyby jsi věděl jak technici někdy skřípou zuby nad mikro zévadami co jim napíšem. Ne abychom je buzerovali, ale aby se eliminovalo na bezpečné minimum, že tě něco ve vzduchu bude otravovat, či překvapí.
Asi tak
Myš
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 16:13
Mike2811
S tím, co jsi napsal, plně souhlasím, ale řekl bych, že je to trochu mimo téma. Tenhle let měl vlastně tu nejlepší "startovní pozici" - kvalitní letadlo s nejmodernější avionikou, piloty, kteří to letadlo znali od prvního šroubku, nepůsobil na ně žádný stres, že by museli někam letět na čas nebo pod tlakem. Bohužel, na základě toho se začaly nabalovat chyby, které vedly tam, kam vedly.

Ad auta - to zase podceňuješ Evropskou unii, ti chlapci z Bruselu v jednom kuse vymýšlejí koninu za koninou, jak zvýšit bezpečnost provozu, obvykle tím, že ho zkomplikují.

Na té zprávě vidím pozitivní jedinou věc, letadlo, kterému přeji úspěch, fungovalo bezchybně.

Nevysmívám se těm pilotům za to, že zpochybňovali snahu letadla zachránit jim kejhák. Vždycky jsem na pilotování nejvíce obdivoval právě tu schopnost, včas a bezpečně identifikovat to, co pracuje špatně a zároveň schopnost zajistit si bezpečnost s tím ostatním, co je k dispozici. Bohužel v tomhle případě toto nezvládli a zaplatili za to životem...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 21:40
Létající myš   
Ja reagoval jen na jednu část příspěvku. To ostatní tady David a Radim popsali dost podrobně. Vůbec nezpochybňuji Suchoj SuperJet, docela se mi ten letoun líbí. A to přiznávám, že díky osobní zkušenosti moc ruskou techniku nemusím. To je čistě osobní a vůbec neznamená, že není dobrá. Dokonce bych řekl, že vojenské letadla jsou na samé špici toho co dnes lítá.
Nejsem jasnovidec, abych viděl co jim v hlavě se stalo, že to mělo ten smutný konec. ta zpráva je neosobní popis, tak jak má vypadat. To důležité si odnesli sebou. Nicméně při předváděčce, není let zcela standartní a to se snahou ukázat letadlo v té nejlepší pozici mohlo mít na dominoefektu vliv. Ale to je jen spekulace. Stačí se podívat do historie různých leteckých šou, výstav a spol. a nehod, co by se jinak nestali.
Myš
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 21:44
Kachna   
myslíš třeba jako toto?
http://youtu.be/YAg-WauGrLU
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 21:50
Létající myš   
Bohužel těch malérů na You Tube najdeš víc.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 01:26
Koprik
...už zase rejpeš?) Půlka Ruska ještě lítá s AN 24/26, YAK 40/42 nebo TU154 a ty se tady prsíš s cizíma zkratkama....mašiny ruské provenience mají maximálně TCAS a KLN 90B jako výkřik moderní techniky.Ale piloti zase vědí, co je to RSBN a ti chytřejší i co je nas NAS a jak se používá.A skoro všichni jsou zvyklí lítat přiblížení na 2 x NDB, což je na východě ta Uralem standard....., ale západní strojníci to skoro neznají........zprávu jsem, eště nečetl, ale předpokládám, že šlo o CFIT a tam technika nepomůže, když narazí na neomylného kapitána, který se nikdy neplete.A takové mají na západě taky....jdu si to přečíst, ale až ráno.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 02:44
Mike2811
Je smutné, kolik věcí se může pos*** v jednom letu a kolik lidí v tom má větší či menší podíl. Co zamrzí nejvíc, tihle měli špičkové nové letadlo, nikam nespěchali, v podstatě si hráli. Pár minut před nárazem si dokonce hrají s terénním radarem a stejně přes to všechno, první o co se snaží, je vyřadit ten řvoucí systém z provozu. To mají piloti opravdu tak nízký pud sebezáchovy ?
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 08:52
Medcin
Kde je ten bonzák? Proč to ještě není na Novinkách? Nechce se mi tím prokousávat.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 09:11
Létající myš   
Bonzák neumí anglicky
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:10
Madvlk   
Z toho běhá mráz po zádech......jak málo stačí a všechno je v řiti
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:38
skyfly
no mne sa zda ze toho bolo docela hodne ...

teraz som sa tak zamyslel co by som asi urobil keby som velky pilot, ho*no som videl a rval by na mna GPWS a gear not down...
, neviem preco ale napadlo ma jedine- osolit plny vykon motorov a knipl pritiahnut co to jde-
pud sebazachovy .... alebo sy mylim ?
zvlastne zvlastne ...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:58
Rychlokvaška
No zvláštního na tom bohužel není zas tak moc. Někdo má v hlavě spojené TERRAIN TERRAIN se zcela jasným, okamžitým a agresivním postupem, protože díky jeho znalostem a výcviku chápe, že je to poslední varování a čas na reakci je velmi limitovaný a důsledek ignorování může být naprosto fatální. Koneckonců i kdyby to bylo falešné varování, na stoupání nad bezpečnou výšku není nikdy nic špatného. Člověk se pak zhluboka nadechne, zjistí kde je, koukne do mapy, dá si facku, nachystá bezproblémové další přiblížení a večer si dá pivo na baru.

Někdo tohle spojení vybudované nemá - a důvodů může být mnoho - výcvik, praxe, vliv kolegů, společnosti kde létá, nejasné postupy, časté změny provozovaných letadel, přílišné sebevědomí, atd. Díky tomu to pro něj není zásadní varování, ale jen jeden z vnějších podnětů, jeden kousek do puzzle, který si myslí, že je schopen nezávisle vyhodnotit a poté plánovitě ignorovat.
 

Suchoj SuperJet aneb jak reagovat na "Terrain Ahead - PULL UP - PULL UP !!"   19. 12. 2012 / 14:54
kuma   
I když zjednodušuji, celá věc se plus mínus odehrála tak, jak jsme tady kdysi předpokládali - viz odkazy v prvním postu. jen asi nikdo z nás nechtěl uvěřit, že by to bylo možné - a přece.

Takže ta otázka "co teda, když ten GPWS zabučí?" vůbec není od věci.
Pro malé uvolnění husté diskusní atmosféry i vážnosti samotné katastrofy si dovolím malý, leč významný a velmi instruktivní odkaz:

http://i44.photobucket.com/albums/f18/Don_X/gpws.jpg
 

Suchoj SuperJet aneb jak reagovat na "Terrain Ahead - PULL UP - PULL UP !!"   19. 12. 2012 / 15:00
tonde   
Luxusní. To mnohé vysvětluje.
 

Suchoj SuperJet aneb jak reagovat na "Terrain Ahead - PULL UP - PULL UP !!"   19. 12. 2012 / 15:02
AJS
Boží je uprostřed ta krabička: Are you a training captain? - YES - Not any more
 

Suchoj SuperJet aneb jak reagovat na "Terrain Ahead - PULL UP - PULL UP !!"   19. 12. 2012 / 22:07
dandee
Haha: "Ignore and continue with the newspaper."
 

Suchoj SuperJet aneb jak reagovat na "Terrain Ahead - PULL UP - PULL UP !!"   21. 12. 2012 / 01:53
radek@gliding
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 10:54
AJS
No, Rychlokvaško, když už jsem se opřel do Dandeeho, bylo by fér opřít se i do tebe. Nemyslím si, že je namístě vynášet ironické (je mi jasné, že budeš tvrdit, že v tom ironie nebyla) otázky o výcviku pilotů bývalého SSSR. Ukaž mi další případ, kdy v Rusku ignorovali výdobytky ne-až-tak-moderní-doby, jak píšeš? Já znám jeden, slovy JEDEN, a to onu pověstnou srážku Tu-154 a B757 nad Švýcarskem. Trochu málo na takovéhle závěry, ne? Tohle byl navíc let na samém okraji dopravního létání a jednalo se o selháni jednotlivce či celé posádky, se kterým se setkáš kdekoliv na světě (ano, i v UK!).
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 11:26
Rychlokvaška
Problém psané komunikace je Radime v tom, že je v zásadě nepochopena. Já jsem to vůbec nemyslel ironicky. Naopak, opravdu mě zajímalo, jestli je v jejich jiném způsobu výcviku víc kladený důraz na osobní rozhodnutí, nebo třeba vliv z venku (kontrola PARem, atd.), než na technologii.

Těch příkladů je daleko víc
- S-Air BAe-125 u Minsku, 2009
- PKC An-28 u Palany, 2012
- Avioimpex Jak-42D u Ohridu, 1993
- Armavia A-320 u Soči, 2006
atd.

Počítám mezi ně u Polskou Tu-154, díky podobné škole.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 11:56
AJS
Jestli do toho počítáš A320 v Soči, kde to s ignorováním TAWS, EGPWS či TCAS nemělo nic společného, pak do toho můžeme počítat třeba i 737-300 Thomsonfly v Bournemouth v roce 2007. Podobný připad, jen s lepším výsledkem, přesto stále nepochopitelný. Takže to vymažme.

Stejně tak ten Ohrid, nějak tam nevidím vazbu na výše diskutované zařízení a jejich ignorování. Špatně naladění frekvence v minulosti zabilo i letce renomovaných společností. Třeba B737 německého Condoru v Izmiru jen pár let předtím, 1988.

Ta An-28 mi do toho taky nějak nesedí. Chyba v navigaci při přiblížení, o ignorování EGPWS ani zmínky. Možná někde v hloubi reportu, který ještě nebyl vydán.

Takže nám zůstává ten BAe-125, s ohledem na úroveň u některých provozovatelů malé dopravy NEJEN v bývalém SSSR nevím, zda je vhodné to do toho výčtu používat jako argument. To bychom mohli vytáhnout tyhle rakušáky v Itálii http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20040224-0 a hle, nepřipomíná nám to zde zmiňovanou slovenskou Andulu?

S tím, že do toho zahrnuješ Poláky ve Smolensku - ukaž, jakej jsi geroj, bež před hrad Wawel v Krakově a dej si kolem krku ceduli s nápisem "Poláky počítám mezi Rusáky" a já ti stopnu, jak dlouho budeš ještě žít ( tohle beru jako krutou srandu, ale crashe vojenských letadel bych do rozebírání civilních nehod nepočítal)

Takže jsme opět na začátku. Jedno ignorování TCASu v roce 2002 nad Švýcarskem, jedno vypnutí a ignorování TAWS v Indonézii, a ty tu děláš závěry o úrovni výcviku v jejich používání.

Nezlob se na mě, to neberu, a to rozhodně nejsem apolog všeho ruského, jak je v našich končinách rozšířené.



 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 12:22
Rychlokvaška
O něco tě poprosím Radime - jestli máš kvůli něčemu-někomu dneska blbou náladu, tak tu debatu nechejme na jindy. Nikde jsem tady nezahajoval antiruskou debatu, ani neprohlásil že "Poláky počítám mezi Rusáky". Vkládáš si sám mezi řádky něco, co jsem tam rozhodně nechtěl dát a ani nedal.

Shodou okolností jsem se teď nějakou dobou zabýval moderní avionikou a u toho jsme řešili pár podobných nehod. Ta otázka na kterou jsem se ptal (a nebyla myšlena ironicky a neměla nic proti rusku, byl to "dotaz na zkušenější" jak jsem psal) tam padla několikrát a nebyla jak se říká z mé huby. Chtěl jsem prostě vědět, jestli to třeba není tím, že tyhle "západní systémy" jsou často bastl do původní avioniky, nebo proto, že nejsou kvalitní databáze pro místa kam lítají, nebo prostě nějaký jiný výcvikový důvod, proč je nedůvěra a následné ignorování těchto systémů statisticky významnější v zemích bývalého Sovětského svazu nebo v zemích (společnostech, letectvech, vycházejících z podobné školy).

A320 V Soči - celá nehoda měla jiné příčiny (a "boj" s A320 mezi ně rozhodně patřil), závěr byl odvratitelný při korektní reakci na EGPWS. Chápu, že toho na ně bylo moc, o tom nemluvím.
Viz report:
Neither of the pilots fully fulfilled the FCOM requirements for crew actions in case of EGPWS activation stipulated in the QRH “EMERGENCY PROCEDURE” Section. Flying at night or in difficult weather conditions requires an immediate response to this warning, in particular to move the side stick backward and hold it in this position, as well as to set the take- off power mode. The crew’s attention might also have been distracted by a long 20-second message from the controller regarding a change in the approach procedure, which was recorded by the CVR along with the EGPWS and CRC warnings sounding in the background. The controller sent the message in accordance with the controller’s operational manual, after the crew contacted him.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 12:42
Vita Zenisek
Já myslím, že Radim udeřil hřebíček na hlavičku, když psal, že ten let nebyl úplně typický dopravní a posádka se k tomu asi i tak postavila.

Když jsem to tak zběžně prolít, tak mi přišlo, že leteli, v podstate bez pořádného, předem domluveného planu, jako kdyz ja letim s tetickou na vylet, proste kamsi na jih. Zbytek komentáře si nechám raději do hospody, protože tomu beztak pořádně nerozumim.

Víťa
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 12:49
Rychlokvaška
Já to chápu Víťo...ale je vrstva řekněme operační - plánek, ATC, dohoda mezi členy posádky, apod. A pak je vrstva systémová jako třeba TCAS a GPWS a ta funguje na té první nezávisle a hlavně navzdory a je tam proto, aby zabránila důsledkům chybných rozhodnutí z toho plánování.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 13:09
Rychlokvaška
Aby to dávalo smysl - rozumím tomu, že někdo letěl ten let ne tak úplně podle pravidel. Byli to testovací piloti, byl to ukázkový let, existovala jakási dohoda co se bude dít (i když její laxnost plná předpokladů by byla na separátní debatu), už to jednou letěli. Chápu nestandardní komunikaci, letový plán, atd. Chápu i debaty v kokpitu s přísedícími. To je všechno "v rámci" i když ne úplně košer. Chápu šok z toho "co to kua dělá", když je člověk mentálně úplně někde jinde, kde je hezky a nejsou kopce. To uvědomění si někdy trvá a ta prodleva je zabudovaná do systému varování. Dokonce bych řekl mám pochopení i pro selektivní hluchotu a slepotu. To je jedna z lidských vlastností, u lítání hodně důležitá a častá.

Co ale nechápu je ignorování, nebo dokonce vypnutí jako tady, systémové ochrany.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 13:28
AJS
To je podle mě případ, kdy je dohnala praxe zkušebních pilotů. To, co bys jako kotelník v dopravním letadle neudělal nebo si nedovolil, si zkušební pilot lajzne prostě proto, že to dělá běžně, s nesprávnou funkcí systému se už (logicky) setkal tolikrát, že už se nad tím ani nepozastavuje a přespříliš věří sám sobě, víc než přístroji. To je další důvod, proč si nemyslím, že by se z tohohle případu měly vyvozovat jakékoliv závěry optikou nás, opičáků z letecké dopravy, jiné než "monkey push no button this time next"
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 13:11
AJS
Davide, blbou náladu nemám. Tedy alespoň doposud. Ranní vzrůst tlaku započatý debatou v tomhle stromě na téma armáda versus civil už ze mě vyfuněl. Jen si přečti v klidu co jsi napsal. Že ti tvoje věta "Co mají piloti ze zemí bývalého Sovětského svazu proti GPWS, TAWS, TCAS apod. výdobytkům ne-až-zas-tak-moderní doby? Učí je to někdo programově ignorovat?" nepřijde přehlíživá, není proto, že by taková nebyla, ale proto, že to v tom už ani nejsi schopen vidět. To se stane každému, jsou věci, které nevidím pro změnu já.

Pokusil jsem se ti rozložit postoj, který se tu snažíš protlačit tím, že jsem nenašel (a na tom si trvám) jiný relevantní případ, než jaký jsem uvedl (dohromady tedy dva za deset let), což rozhodně nepovažuju za dostatečně velký statistický soubor byť jen na takhle položený dotaz. Jedna deset let stará systémová chyba, jak vývoj ukazuje, už odstraněná, jedno selháni jednotlivce či posádky. A320 v Soči byl primárně Loss of Control, nikoliv ignorováni EGPWS. Stále čekám na předložení dalších případů, které by jakési "programové ignorování" mohly alespoň doložit do třetice. Jinak se tu bavíme o "domněnkách".



Je to na úrovni toho, jako když Mácha (nebo Karel?) na základě pár ojedinělých případů a svých domněnek vynáší soudy a "řečnické otázky" na téma strojníci a podobné kokotiny. Pokud tedy... ta podoba... a to by taky docela dávalo smysl! Dr. Jekyll a Hyde!
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 14:15
Rychlokvaška
Máš pravdu v tom, že se ta věta dá vyložit i "přehlíživě". Nebyla ale tak rozhodně myšlená. I když se (asi občas i zbytečně) snažím být diplomat, někdy mě prostě nebaví kolem citlivých témat pořád našlapovat po špičkách a pak to takhle dopadne Speciálně to platí pro letecké nehody. Problém je, že citlivých témat na Péráku přibývá, vždycky se najde někdo koho se něco dotkne. Tak zbývá buď pochopení z druhé strany (stejně tak bych mohl napsat, že v té větě nechceš vidět prostý dotaz a žádné ironické rejpání), nebo nepsat vůbec. K tomu taky třeba jednou dospěju Ale zatím mi pořád připadá snažší se o tom normálně pobavit a vyjasnit si to. V mém případě dost často bez té hospody, což je moje velká smůla a důvod, proč pak lidem zbytečně stoupá krevní tlak. Rychlokvaška bude prostě většinou hlavně virtuální textová identita a to je na normální nerozohněné debaty dost blbý

Zbytek asi nemá smysl dár rozebírat, neshodneme se, byť je to asi hlavně slovíčkaření. Pro mě ingorování znamená, že "the crew has ignored xxx" a to je standardní vyjádření vyšetřovacích zpráv. Jestli to bylo plánovité, náhodné, opožděné, přeslechnutí, nebo cokoliv jiného je věc následného rozboru faktorů. Ve výsledku jde ale o to, že zazní varovné hlášení a následuje žádná, neadekvátní nebo nesprávná reakce. Nemusí jít nutně o vypnutí systému, nebo záznam z CVR - "ser na to". To je to, co mají ty nehody co jsem popsal společné a co mi přišlo (dost možná se v tom pletu) jako statisticky významné, bez ohledu na to, jestli to byla primární nebo sekundární příčina. CFIT nehod je pochopitelně velká řada, ale CFIT nehod za poslední roky v letadlech s příslušným vybavením zase tolik není. To samé by se dalo říct o TCASu a mid-air collision, automatice a Loss of Control, apod.

Jediný důvod proč jsem tu větu ale napsal byl dotaz pro zkušenější, nikoliv ironické rejpání směrem na východ. Možná ta věta vycházela ze špatné statistiky, chybného předpokladu, nebo přílišného zobecnění situace, ale šlo o ten dotaz, ne o kritiku.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 10:18
Mike76
Nehledě na to co ti rusové udělali a neudělali - kdyby to GPWS poslechli tak se to nemuselo stát a mohli žít.... To samé ti Slováci kdyby měli na palubě nějakého Bendixe nebo Garmina který má dnes kdejaký ultralajt nemuselo se to stát.... to ani nemluvím o tom kdyby měli opravdové GPWS ... a poslechli ho... škoda lidských životů
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 12:34
Rychlokvaška
A k těm ostatním a dalším nehodám, které jsem sem ani nedával, jejichž primární příčinou je prostorová dizorientace. Já chápu, že tohle se stává všude. Pokud je ale důsledkem CFIT, existují už celkem dlouhou dobu zařízení a postupy, které tomu pořád i při té dizorientaci umí zabránit. Tyhle relativně čerstvé nehody (vybral jsem jen ty z nedávné doby) mají jako sekundární příčinu společné jejich ignorování, nebo neadekvátní reakci. Nikde jsem neřekl, že "rusáci to dělají špatně". Jenom z mého pohledu je to statisticky významné v současné době, kdy jsou tyhle věci už poměrně dlouho standard a měl jsem pocit že "jsme se poučili".
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 12:55
Rychlokvaška
Jenom drobnost k Bournemouth - společné to mělo jen nezvládnutí goaroundu, i když v obou případech z jiného důvodu. Nešlo o ignorování nebo nepochopení varovných systémů. Automatikou vyvolaný stall jsem si zkusil na simu a není to nic příjemnýho, když je vytrimováno na ocas. Čímž neobhajuju nepostřehnutí A/THR disconnect. To jak ukázal Turkish v Amstru není legrace.

Tak a teď se do mě podle stejného klíče můžeš pustit, jak tu obhajuju Anglány
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 13:13
AJS
No to se ale o tobě přeci ví...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 14:26
Rychlokvaška
Pak je třeba si klást otázky, jestli to má opodstatnění a jestli bych to samé dělal i kdybych lítal a nebo se učil lítat někde jinde
Povím ti, za těch pár let jsem se setkal s tak velkými RAF egy, že by to éro občas pro provedení letu nepotřebovalo ani ty Rollsy, ani kapku paliva. Celé ta Britská svatozář má na mně v tomhle ohledu přesně opačný účinek Nene, tím to není...
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 19:03
Létající myš   
Jak těžké do dočíst až sem a nereagovat
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 07:05
Premek
...bež před hrad Wawel v Krakově a dej si kolem krku ceduli s nápisem "Poláky počítám mezi Rusáky"

Sorry, je to dost mimo misu, ale pripomelo mi to tenhle for:

Sedi zoofil,pedofil,nekrofil,sadista a vyznavac adrenalinovych sportu v jedne cele.

Zoofil: "Chtelo by to kocku"
Pedofil: "Spis kotatko"
Nekrofil: "Mrtve"
Vyznavac adrenalinovych sportu: "Mnau"
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 21:45
Madvlk   
Pár fotek od Ruského blogera z předchozího předváděcího letu :
http://sergeydolya.livejournal.com/465758.html
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   19. 12. 2012 / 22:45
dandee
Nemozem si pomoct.Dopravne lietadla v sucasnosti ,teda aj v minulosti uz ,vyzeraju strasne prijemne zvnutra,utulne,a nerozbytne. Neviem,ci toto nie je falosny pocit neohrozenosti a nedostatocneho respektu pred lietadlom zo strany posadky, a az by som povedal taky druhy domov pre posadku,hlavne ked sa jedna o zvlastne lety s predvadzanim po svete,kde si posadky vytvoria az domace prostredie a prehnany pocit bezpecia za letu. Rutina a rutina v predvadzani,velikanske skusenosti,nizka uroven pripravy na let,sak ten autobus to odleti sam,sak tam je este druhy pilot,a aj navigator.Predsa niekto sa z tej posadky snad na to letisko pripravi a prestuduje,ake su tam zvlastnosti a prekazky.
Zase som rypol do osieho hniezda,asi. Mne sa to takto vybavuje. To pohodlicko by sa aj mne pacilo......A taka 380! To je paaarnik.
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 11:09
AJS
Ale nerýpl, spíš jsi mě pobavil, je to jako kdybych já mluvil o lítání na Su-22 (o kterém vím kulový)
 

Suchoj SuperJet havárie 9. května 2012 v Indonésii - Final Report   20. 12. 2012 / 22:01
dandee
Tak aspon nejaky pozitivny efekt.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 08:22
Jeeloo
Ahoj Davide a Radime,

dneska jsem dostal následující spamík do mailu:

Nazdar debilové !
jistě jste všichni dneska zaznamenali vlákno Rychlokvašky a Radimma. Ti dva debilové už mě skutečně a vážně serou! Rozhod jsme se je řešit radikálně! Vlákno založil Dosoudil takže bych začal od něj. Navrhuju tohle řešení: Všichni víme že David dělá exotopedii kde docela nevybíravym způsobem pomlová Máchu a taky že má skoro tři miliony dluhů. Navrhuju poslat Máchovi tento mail:
Dobrý den pane Mácha,
jsme firma která půjčuje peníze a obracíme se na Vás jako na prostředí znalého člověka a investigativního novináře s prosbou o pomoc. David Dosoudil si u nás půjčil větčí obnos peněz za účelem splácení půjčky na svůj letecký výcvik. Peníze ale nespácí a na výzvy nereaguje. Výška dluhu pana Dosoudila již přesáhla půl milonu korun Mohl by jste zahájit investigativní akci a vyzvat veřejnost s cílem zjistit, kde všude má Dosoudil napůjčované peníze?
Tady bych dal nějakej podpis firmy z reklamy která půjčuje peníze.

Co na to říkáte? Mácha na to skočí s radostí, prověřovat to určitě u Dosoudila nebude a ještě z něho udělá učebnicovej příklad pro ty jeho kadety. To jsem si jistej
Uděláme to? Je to přeci forum o simech ne o dopravnim lítání ne?
Čekám na vaše názory případně lepší nápad jak se těch dvou debilů zbavit.
Váš takydebil

Odesláno z: perakforum@gmail.com

Asi všichni tuší, odkud vítr vane a není ani potřeba nic dokazovat Stačí si pořádně prohlédnout hlavičku mailu a zaměřit se ne na IP adresy, ty jsou gmailu, ale na SMTP identifikátor, porovnat s některým ze starších mailů a voala, je jasno. Kdo se trochu vyzná v mailovém serveru, tak si může opravdovou IP zpětně vytraasovat, není to nijak problém

 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 09:44
Tragédie v JRD
Jojo .... Sice nevím, čeho tím chtěl ten jouda dosáhnout Vždyť to, že je to od něj , bylo jasný po přečtení pár řádků

ale to s tím SMTP jsi provalovat nemusel teď si to bude hlídat - doteď byl díky tomu docela snadno odhalitelný
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 10:33
Kachna   
Vy ITáci. Vy jste jak mor. Dokážete člověka vystopovat kdekoli a kdykoli
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 11:32
Tragédie v JRD
Tak Máchu už jsme vystpovali, tak to naštěstí tolik nevadí ...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 10:21
Premek
Vítej
v klubu
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 11:12
Rychlokvaška
To je psina ;D
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 11:42
AJS
Tohle nebyl ani nikdo z Péráku, ale ani Mácha, teda ten skutečný, pokud ještě žije. Tohle mohla bejt maximálně tak dvanáctiletá holka.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:07
Balooo   
Tak mě tak napadá, že jsme ještě nikdy nebyli u Karla ve sklepě...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:21
AJS
Ježíš marjá, to je strašná představa...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 15:59
Hermann   
Onkel Hermann v Karlove sklepe uz byl
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 16:06
AJS
Tak tahle představa je ještě horší...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 16:38
Hermann   
... vypadá to, že pavouk právě chytil dvě mouchy ...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:23
Jeeloo
Hehe, zajímavé je, že jak na schůzích AK, tak na různých jiných forech a od lidí jsem slýchával, že vlastne celá aeronoviny jsou jen něčí sociální projekt. Ono by to i smysl dávalo, protože ve své podstatě čím větší blbost napíšeš a čím stupidněji sama sebe nazýváš různými tituly ala Instruktor atd, tím více lidí pro pobavení přitáhneš a tím více jim - podvědomě zkreslíš pohled na věci jiné. Stejně jako se dneska najde pár jedinců, letectvím nepolíbených, kteří mu budou věřit to, že byl kaskadérem, že létal to co říká a že je instruktor všech instruktorů a že zná vše nejlíp. Byl jsem jeden z nich, vím o čem mluvím Ale fakt si povídá s ním? Nebo nějací lidé chtějí účelově to, aby si ostatní mysleli, že je to totální magor?
Já nabývám dojmu, že jeho někdo zneužívá naprosto vědomě a on s tím nemůže nic dělat Ty všechny lži okolo sebe, to by přeci nenapsal soudně uvažující člověk. Nebo jo? Co jsem měl vyprávěno od jeho spolužáků z Vodo, jak tam dostával přes držku, tak mi připadá ideální kandidát na něčí projekt , stejně jako tomu bylo u více lidí, které jsem na internetu potkal v moři stránek.
Ale třeba je to všechno jinak, my všichni jsme letadlo a všichni mu křivdíme. David neumí tahat za knipl, umí jen točit kolečkem autopilota, Radim je to samé, jen umí točit už dvěma kolečky autopilota a já? No já jsem prostě jen další strojník, který si neodlétal "cé", nemá navlekáno stovky hodin a tak vůbec
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:45
AJS
Jo, to dává smysl, Způsob, jak zneužít výraznou, kontroverzní, avšak již možná ani neexistující osobu k pokusu jak někoho dehonestovat, zničit, vyprovokovat k útoku, vyzkoušet jeho reakce, a to všechno za použití internetu, bez skutečného kontaktu. Něco na bází projektu Český Sen. Klidně to ani nemusí být Karel, můžou to být nějací studenti, kteří to mají jako diplomovou práci, a teď pozorují, k jakému pozoruhodnému semknutí došlo mezi jednotlivými elementy českého letectví, které by se jinak nikdy dohromady nedali (což je kupodivu asi nevýraznější a překvapivě pozitivní aspekt celého čtyřletého působení Aeronovin na naší letecké scéně). Třeba jednou poběží v kinech dokument a my budeme jeho nechtění aktéři.

Když se nad tím člověk zamyslí, je to jako od Orwella.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:10
Kachna   
Myslíte třeba nějací studenti psychologie, kteří píší diplomku, nebo rigorózní práci na letecké prostředí plné egoistických prasat hrajících si na bohy?
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:12
AJS
Nedělej si z toho srandu, tohle je docela vážná věc a vůbec bych se nedivil, kdybys v tom jel s nimi!
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:24
Kachna   
jak já bych si mohl dělat z někoho legraci. Zrovna já! No,kdyby ses někdy bavil s psycholožkou, co byla u nás na výcvikáči, tak bys mnohdy prozřel,..
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:32
AJS
Vy byste tam spíš potřebovali učitele gramatiky, než psychologa. A ten význam! Jak je možné "mnohdy prozřít", když prozřeš jen jednou - a na vždy!

Kachno, že ty budeš s nimi spřažen, a tvým lokálním úkolem je točit mě svojí gramatikou, zejména malým písmenem na začátku věty a ",..." na konci!
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 07:58
Medcin
Jak to máte se selfbonzováním zdravotního stavu. Předpokládám, že když Tě bolí hlava, břicho, zuby nebo nejsi v psychické pohodě, tak [můžeš | měl bys | musíš] to nahlásit a letí náhradník.

Uznává se „přečetl jsem si komentář od Kachny a zase začal malým písmenem“?
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:31
Koprik
Já myslím, že byste neměli buď tolik chlastat, nebo koukat na pohádky......zrovna mě napadla "Šíleně smutná princezna", je tam prima písnička, jmenuje se "Kujme pikle"......)))
http://www.youtube.com/watch?v=Aln5TyNWqbY
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 16:02
Hermann   
Kachna uz jede v chemtrails .. kdovi s kym jeste je schopna jeho prohnila duse se sprahnout ..
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:18
AJS
Třeba se podívej na tohle

http://www.novinky.cz/koktejl/288395-prevezli-cely-svet-video-s-orlem-lovicim-batole-byl-podvrh.html

Taky v rámci školní práce studenti udělali video se záměrem oklamat co nejvíc lidí. Dokonce měli jasný cíl - 100 000 shlédnutí. A podařilo se jim to v rekordně krátkém čase. Tenhle projekt je daleko obsáhlejší, s menším dopadem v celosvětovém měřítku, zato s hlubšími následky. Další střípek do mozaiky...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 19:56
com304
Mácha sociální experiment? No možné to je, mohu potvrdit, že moje dobrá kamarádka, studentka psychologie, se sama podobného projektu na jiném fóru účastnila. To ale bylo v menším měřítku a po cca roce projekt skončil. Zdá se, že nyní se hranice posunují...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:42
Tragédie v JRD
Na tom něco bude... Mácha přece vlastně ví, že exotopedii dělám já ... Myslet si, že ji dělá rychlokvaška .. to může jen někdo, kdo nemá tak úplně přehled o reálné situaci.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:46
AJS
Začíná to do sebe zapadat...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:49
tonde   
to jako že si nemailuju se svým spolužákem, ale s někým kdo se za něj vydává?!?!?
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 12:54
Tragédie v JRD
Je to dost dobře možné.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:19
pawlick
Podle mě si píšeš s Karlem
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:22
Kachna   
Je pravda, že Karel měl co dočinění s katedrou Matematiky, statistiky a informačních technologií,... Ba dokonce i něco z kvantové fyziky zná,...
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 13:33
Jeeloo
Je to možné a začíná to být více než reálné Možná tvůj pravý spolužák už dávno někde dělá něco jiného, třeba sedí v base, ale jeho falešná identita žije dál tak, jak jí známe Normálně to do sebe zapadá, že je to něčí šílený projekt, uvidíš, jak teď bude obhajoba, že to tak není a že jsme vlastně všichni pochybovači kreténi - to je totiž dle všeho popsaný proces, co teď čtu. Takže uvidíme, jestli se pletu a nebo ne Nicméně v jeho existenci za těmi stránkami věřím čím dál tím méně a beru to, že je to něčí méně povedený a otravný vtip
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 14:54
Létající myš   
Kriste pane a já si myslel, že MATRIX je jen filmová fikce. A on to je psychologický projekt , pod hlavičkou virtuálního Povla a Aerojumpy. Tak to je prča.
A my mu na to skočili, zatím co pravý se schovává před justicí ve Venezuele, neb ví, že je tam v bezpečí pod ochranou leteckého nadšence a milovníka letadel Chaveze.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 17:46
kuma   
Blbost.
Zatím nic z dostupného nevybočuje z určitých shetmat chování, které jem se kdysi taky musel učit na medicíně. Akorát tehdy se všechno psalo rukou na papír, jen ti vyspělejší používali psací stroj a kopírák. Dneska v době internetu - jéje! to se to organizuje!

viz 2:25 zde:
http://www.youtube.com/watch?v=NST81XohG3I
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 17:55
Rychlokvaška
Apropo, nemáte někdo půl miliónu? Věřitelé jsou bohužel pravidelnými čtenáři Aeronovin a přišel mi exekuční výměr Naposledy jsem letěl před měsícem a do března budu mít sotva na bydlení.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 18:45
Kachna   
to je pech. Zrovna v době, kdy krachuje jedna aerolinka za druhou. Kdybys měl TRI, TRE, tak bych tě někde v anglii mohl upíchnout
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 19:58
com304
Rád bych ti pomohl, ale sám jsem rozprodal rodinu na orgány, zadlužil se, opustil ženu a ztratil všechny kamarády jen pro to, abych se mohl stát strojníkem s ubohým platem a žádnou perspektivou
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 21:47
Létající myš   
Ty jseš fakt vtipnej Davide. samozřejmě že bych ti půjčil. nakradl jsem si dost. Ale v předvečer konce světa, kdy víš, že už nic nebudeš muset vracet, je to pěkně vyčůraný.
Takže nic nebude a Dirhamy zítra zapálím v bytě za zpěvu písně práce.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 01:45
Rychlokvaška
Kušuj Machometáne! Chci nový rejbeny, novou luxusní káru a chci žít naplno!
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 07:20
Létající myš   
Sprosťáku, ale aby jsi věděl mám dobrý srdce. O jedný káře vím.
Prodám se slevou 767 nový gumy + sadu zimních.
zn. Končím a jdu do Oxfordu se to konečně naučit.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   20. 12. 2012 / 23:53
AJS
Půl milionu, si se zbláznil, ne, drobnejma se zabejvat nebudu. Dej mi číslo účtu, pošlu ti půl miliardy. Anebo rovnou celou, ať to nemusim dělit, a líp se to taky pamatuje.
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 00:18
Koprik
..prodáváš v bazaru bulíka????))
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 01:38
nimbo
Ty nevieš, že Radimmm je uhlobarón?
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 08:26
Kachna   
dovoluji si to uvézt na pravou míru. Radimmm vlastní krakovací stanici
 

OT dnešní spamík, který jsem obdržel   21. 12. 2012 / 01:52
Rychlokvaška
Pošli něco i odborníkovi inštruktórovi, zjevně potřebuje pro hen ten šociálny experiment i nějakou tu škváru, bo mu zjevně došla literatůra na téma "já chci bejt taky pilot" a tak vytáhl brožuru od Oleryho
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ