| | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:37 | |
| | Ahoj letci a simptáci
takže včera měl slavnostní roll-out a první let do Prahy-Vodochody renovovaný Turbolet L-410-UVP.
Původně létal jako SP-KPS pod Pyrlandia Boogie (ano, ta žlutá potvora z loňské Příbrami) a nyní patří společnosti Praga Aviation a létá pod novou imatrikulací OK-PRH.
Podílel jsem se na uvedení tohoto letadla do chodu částečně a naše firma ho připravuje na zajímavou zástavbu, kdy do něj bude zabudována nová avionika.
Praga Aviation má v současnosti ve flotile několik malých SEP letadel a k tomu 1x Beechcraft C90 a tohoto Turboleta.
Vloni na podzim jsem se zúčastnil jako technický dozor a podpora zakoupení Beechcrafta OK-PRG na Floridě a navrhl jsem jeho přemalování, které vzniklo v lobby hotelu Emerald Shores v mekkce létání - Floridské Daytona Beach Letadla jsem nikdy nerepaintoval v žádném simu a dělám návrhy klasicky, ručně kreslené: http://www.planes.cz/photo/1127/1127101/beech-ka-c90a-ok-prg-private-vodochody-lkvo.jpg
beechcraft byl přelakován ještě na Floridě a pak přeletěn do ČR.
Letadlo OK-PRH bude cargo verze, včetně saloního předělání, pokud bude potřeba. Bylo přelakováno a kompletně zgenerálkováno v Bratislavě
Takže hlavně pro potěchu očka. Jakmile doděláme avioniku, podělím se o další informace, které jsou prozatím vázány firemní regulí a nesmím je publikovat |
| |
|
| | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:42 | |
| | Jeeloo, myslím, že bys mohl zahodit skromnost a aspoň do profilu si dát firmu, která tě platí Možná se budeš divit, kdo všechno se ti ozve, že potřebuje vaše služby...Vzpomínáš, jak jsi mi po téměř dvou letech, kdy jsem schvaloval vaše faktury na proplacení napsal - nejste náhodou tonde z peráku? DDD myslím, že takových překvapení tě může čekat víc a je přece třeba nechat obíhat peníze v peráku
peace, brothers! |
| |
|
| | | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:54 | |
| | Dík Jj, přesně si to pamatuju, když jsem jednou takhle čuměl na F-Air stránky, kdo to tam vlastně jak je, protože za Standou na firmě byl vždy jen Ogárek a ostatní piloty znám z dřívějška A dorazil to paní Štěrbová, když do telefonu předemnou hlásil "Tonde a jak nás tam chceš, ve dvou a nebo ten drát budeš držet pro mě?" a to mi docvaklo a koukl jsem na Pérák
Já už dovezl z USA několik letadel, premiéru jsem měl na OK-BAA před lety, což je C414, protože jsem doté doby dělal převážně Cessny řady 300/400 na generálkách a SIDech a nechával jim trhat křidélka (doslovně, kontroluje se tak pásnice). Tak si mě lidé najímali na kontroly před koupí, což je pro docela dobrá zkušenost, to zase jo. Napsal jsem o tom pár článků i o údržbě a občas takhle dám něco zajímavého pro lidi z leteckého prostředí "pod pokličkou", když mám možnost se k tomu machomejtnout
|
| |
|
| | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:45 | |
| | Najlepsia je aj tak ta Samsung smart 3D za pilotmi |
| |
|
| | | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:48 | |
| | Vidíš, tak tu jsem ani nezkoušel ještě, teprve dneska ráno byl na Vodo, takže kluci hned napochodovali do kokpitu a jelo se s rozměřováním |
| |
|
| | | | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 20:56 | |
| | zato radio funguje vyborne ale ked mam pravdu povedat ta farba v interieri mi moc nesedi ale zas paint paradny.Krajsia sa u nas nestriekala |
| |
|
| | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 21:10 | |
| | Ahoj pane,
to jsem nevěděl, že ten návrh máš na svědomí, je to opravdu hezký, klobouk dolů...
Když už jsem u těch klobouků - nedá mi to se nezeptat, jestli jsi nebyl taky náhodou u těch uniforem motorkářsko/kovbojských pánů pilotů z OK-PRG |
| |
|
| | | | Nový turbík na našem nebi 3. 10. 2012 / 21:15 | |
| | Ne, tenhle konkrétní ne. Já navrhl toho Beechcrafta dle požadavků majitele Pragovky a ten design se pak převzal a modifikoval na tohle letadlo |
| |
|
| | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 11:06 | |
| | Hele a v ktery boude v tech LKKB sedis? Posledne jsi tady nekde psal, ze to mas k draze asi 15m, tak jsem tam dnes koukal okolo a jediny, co jsem takhle blizko zahlid, byly anteny radaru |
| |
|
| | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 11:35 | |
| | | |
|
| | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 11:38 | |
| | Mňó, já nevím, ale podle těch cessen bych si tipnul, že asi tady, ne? |
| |
|
| | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 12:42 | |
| | nee, to je budova E-Aerotaxi, dneska patří DSA a sídlí tam Beechcrafty. Jinak jsi se trefil v tom, že tam bude mít domov Turbík a i Beech PGR, ale já sedím tady: http://www.mapy.cz/#x=14.529991&y=50.120404&z=18
Tohle je budeova ČLSky, takže jen na druhé straně letišťa
A foto turbíka je z Vodochod, nemohli jsme s tím přistát večer na Kbelých, takže dočasně umístěn |
| |
|
| | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:03 | |
| | Jo dik, uz jsem moudrejsi.
Vodochody maj oteviracku dyl nez Kbely? Nebo litaly zrovna nocni? My jinak padame na Ruzyn, kdyz uz v LKKB nikdo neni. |
| |
|
| | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:08 | |
| | Mmn, ty létáš na LKKB? o.O Sem se dostaneš jen na povolení 12 hodin dopředu a s důvodem, jen tak tady nepřistaneš
A jo, mají, protože Kbelský zahrádkáři hudrujou, že letadla dělají bordel, tak civilivé 06-18 a déle ani ťuk, max emergency a nebo speciální povolení kvůli hluku
|
| |
|
| | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:12 | |
| | Parkrat do mesice tam/odtamtud mam let. Zrovna dneska jsem v KB byl. Roastbeef (psal o par prispevku vyse) tam ma bazi.
Nas poustej max do 22:00 Loc, jinak mame smolika.
Co se do toho turbika chysta za avioniku? Garmin nebo neco vic dopravackyho? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:25 | |
| | Ty hele a nelítáš tam s Krokodýlem náhodou? Protože více turbín už sem nezalétne, nepočítaje Aerotaxi.
Jo jo, Rosťa učí vedle na Letňanech ve FA, potkávám ho tam na ATPL
Jinak avionika zatím nemohu prozradit, mohl by z toho být průšvih |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:50 | |
| | Jojo, Krokodýl
Uz aby byl zase nejaky simbeer. Takhle pres ty internety se clovek nedozvi ruzny veci, ktery jsou taky podstatny |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 13:56 | |
| | Agree Já zase objevil na handlingu tam Anetu, tu certifikovanou otlapkávačku, taky zamotanej příběh No minimálně písni, až sem poletíš příště, stavím se alespoň omrknout starej dobrej hangár, mám to kousek autem, co by ltadlem dohodil |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 14:25 | |
| | tak řekni, kdy budeš v Prááhááá a pivko se muze vzdycky nekde dát |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:07 | |
| | To zni jako plan! Ale do toho Kladna se pristi tyden bohuzel nedostanu. Nasel se jeste jeden (nerozbity) Finist, takze vyrazim na par dnu na meatbombing do Anglie.
Coz me trochu mrzi, protoze jsem te jeste nikdy nevidel jet busem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:13 | |
| | Člověče toho Finista ti závidím, tím bych se chtěl někdy prolétnout Škoda že mi sešlo z toho Portera, hází v CHorvatsku, takže si na něco takového ještě počkám |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:33 | |
| | S tema PC6 to je skoda. Kdysi jsem krome Nemecka zkousel zjistovat i v Italii. Lital jsem tam s nima a s Finistem nejaky skupinky. No a jelikoz se jednalo o starsi vysazovaci kousky (oba B2H2), tak jsem se jich ptal, kolik by stalo preskoleni. Myslim, ze chteli v prepoctu snad neco okolo 250 000,-. Coz bylo jeste vic, nez z toho Nemecka. Nechapu. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 08:11 | |
| | Hele, a nepočkáme, až mácha založí to svý http://laakraje.cz ? Bude tam přijemná klubovnička ... teplo .. a chlast zdarma.. To by šlo, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 09:38 | |
| | Virtuální klubovna? To si radši dám reálné pívo, než to internetové, neb pochybuji, že by se s někým sešel u nás, to by mohl být v dnešních časech spáchán další atentát Ne tedy odemne, ale pár jiných si myslím, že by si s gustem nabrousilo šavle a nabylo dum dum |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 10:55 | |
| | Jen doufám, že poté, co se Mácha nacpe do wingsu, tam nezruší alko, a nebudou čepovat jen destilku
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 09:53 | |
| | K čemu by ti byla destilka zdarma...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 10:27 | |
| | Teď ses odhalil. Jen chlast, kafičko, teplíčko, práce žádná. A o takové my tu nestojíme, těch už jsme se jednou provždy zbavili! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 14:24 | |
| | ...co se tý avioniky píše, není to náhodou úplně jedno?Ať už tam strčíte cokoliv - dle vkusu a kapsy každého soudruha, stejně to bude nakonec "Trabant", jak říkají vojáci. Prostě nepoletí ani rychleji, ani dál, ani výš.....lepší letadlo z toho prostě neuděláte, ani kdybyste se rozkrájeli)) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 14:30 | |
| | Mnjó, já myslím, že tady z Turbíka nikdo nehce dělat "lepší" latadlo. Prostě Turbík má svý plus a mínus a pokud máš úkoly v tomto rozmezí, tak to, IMHO - JE dobrý letadlo. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 14:44 | |
| | Jasný, potom ale nechápu, jaký smysl má do něj cpát zbytečně sofistikovanou avioniku....ČLS proti samozřejmě nebude,má z toho kšeft) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 14:58 | |
| | Ano, kšeft z toho samozřejmě je, ale nejde primárně o to, dát tam to nejdražší, co se dá vůbec sehnat. Někteří piloti si zvyknou na určitý standard a nechtějí pak létat bez něj, pokud mají na výběr a je možnost si dát stejné/podobné vybavení do druhého letadla.
Jako příklad uvedu následující:
- létáš často např. přes Alpy, Pyreneje a jiné hory. Turbík není přetlakovaný a tak nejde přestoupat třeba špatné počasí. Z jiného letadla, například z Cessny s Glassem jsi zvyklý mít v kokpitu Terrain mapu před sebou.
- Z Pilatusu máš krásný výnos z Weather Radaru, protože ART 2100 nejen že v poslední modifikaci umí udělat průřez kumulem, ale umí ho i "3D" zobrazit.
Radiovýškoměr se dá zapojit jako výnos do multifunkčního displaye a tím terén mapa dostane vcelku zajímavý upgrade na přesnosti.
Atd, atd. Majitel a piloti se dohodli na určité vizi. Já s kolegy jsem tu vizi uvedl do realizovatelné podoby a protože to je jejich přání, mají to mít
Je to jako když máš v autě rádio. Model Hitachi z roku 1992 hraje. Přehraje kazetu. Ale proč tam míz Hitachi z 92hého, když tam můžeš mít nové rádio, které přečte USB disk s mp3?
Auto pojede pořád stejně, ale tobě se pojede komfortněji, když nebudeš muset zápasit se zastaralou technologií, ne? O tomhle to je, ne o výkonech. To jsme nemuseli dávat 3D plasmu pro cesťáky a mohla tam být nejobyčejnější LCD TV co se dala koupit |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:13 | |
| | Pockej pockej, ted jsem se do toho trochu zamotal... ta prvni cast "nekteri piloti si zvyknou na urcity standard" trochu naznacovala ProLine. Tim Pilatusem jsem se ale dostal zase k nule, sakra Co konkretne jsi myslel tim 3D zobrazenim na weather radaru?
Neni tam nejjednodussi hodit G500/G600 s terenem z karticky? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:33 | |
| | Hehe, já to dal jen jako příklady ProLine je bohužel pouze prefabrikát, nedá se instalovat do letadla, pokud tam nebyla fabricky Což je teda věčná škoda, protože Collins ProLine 21 je boží
Nicméně Glass z toho dělat nebudem, to se ani nedá, na to by bylo potřeba takové STC, že by si majitel za to koupil tři turbíky, prostě dáváme MFD a další blbinky do kokpitu a nahrazujeme tím stávající přístroje. Děláme do toho svody všeho možného a z displayů budou Remote Controll panely, více se toho do Turbíka nainstalovat nedá. Nicméně, podařilos e nám ukořistit jeden z posledních výkřiků techniky, která nedavno byla teprve certifikovaná a můžeme jí použít v GA provozu a v L410, takže proto se na to těším, že tam bude krásný a moderní upgrade, který to, co jsem popsal výše bude víceméně umět
A ke G500/600 - jasné, karta je základ, ale šlo o to, že standardně v sobě třeba Cessňáci Radiovýškoměr nemají, takže to jede jen na bázi GPS elevace. Nicméně, když máš možnost technologicky připojit do téhle mapy jako referenci radiovýškoměr s přesným záměrem WAAS technologie, tak to je prostě libůstka. Nanic podstatného, ale prostě když na to koukáš, tak si říkáš - to je ale píčovina. Ale hezká píčovina
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 18:34 | |
| | No, píčovina.... Kdyby tohle měl polský Tu-154 č. 101, mohlo to ve Smolensku dopadnout jinak... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 20:03 | |
| | Nooo, k cemu je radiovyskomer v kombinaci s WAASem? WAAS jako takovy chapu, ale pridanou hodnotu radiovyskomerem ne (fakt nevim, ne ze bych o tom pochyboval). To spis mi prijde hodne uzitecny SVT z tech Garminu. Jakekoliv priblizeni (presne/nepresne) se na ruku leti asi 100x jednoduseji. Tak samo pohyb v kopcovitem terenu, prekazky, provoz. K tomu nejakou GNS, nebo ted i dotykovku a je to total bomba. Ted nevim, jestli dokonce ty dotykace uz neumej bod-trasa-bod. Ale i kdyby ne, tak se to tam diky "klavesnici" da mackat mnohem rychleji.
Nema WYIa taky nejaky maly televize PFD/ND? Neco jako ze starych KingAiru. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 20:16 | |
| | Synthetic Vision je bomba, to jo, ale jde jen do integrovaných kokpitů (vyjma tralalajtů, tam se to neřeší) a ručních handheldů ala Aera 795. Integrovaný kokpit se nedá zastavit do letadla, který ho nemělo z fabriky
Jinak WAAS zpřesňuje právě v prostoru a dává možnost detailnějšího a přesnějšího pohledu, stejně jako radiovýškoměr také zpřesní, jak daleko je opravdu letadlo od země. Jinak se uvádí GPS koordinát. Neříkám, že je to nepřesné, to vůbec ne, ale prostě takhle máš stopro jistotu, kolik ft/m jsi od matičky země.
je to hypotetická varianta, dal jsem to jako příklad
Jinak joo, GTN a další jsou bomba. Hlavně to umí remote control na odpovídač, audipanel a další všci, takže tím uvolňuješ místo v palubovce, protože je lze "zašoupnout" pak někam jinam, kde nepřekáží tolik |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 20:31 | |
| | Ale ten radiovyskomer ti kouka kolmo dolu, kdyz pujdes proti kopci, tak se spis hodi kouzelna SD karta, ne? To samy na sestupu, kdyz se pod tebou teren vlni, tak RA ti ukazuje blbinky.
WAAS je gut, ale jak to je ted s jeho dostupnosti? Vim, ze pred casem jsme v Nemecku neoficialne neco chytali, ale uz jsem dyl nekoumal, kam se to posunulo. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 21:11 | |
| | Jasný, koukáš kolmo pod sebe, to je pravda. Je to jen doplnění reference U nás už funguje taky, běžne ho vyměnujeme i v GNS 430tkách za GNS 430W, pokud si to klient přeje. Vlastně bez něj už se teď nic nového nedá sehnat.
Jo jsem zvědav, jestli se někdy podaří posadit nad Evropu i tu družici na počasí, jako to mají v USA, to by se taky hodně lidem hodilo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 21:34 | |
| | Jo to pocasko v USA je paradni. Ono by stacilo, kdyby v Evrope rozbehali nexrad od Prahy na vychod. Coz se ma stat, jak jsem tak zaslech, brzo. Na jednom starsim Meridousovi jsme meli mimo dosah Nexradu alespon IR satelitni snimky vsude po EU, i kus ven, kam nedosahoval. Ale i to bylo na noc lepsi, nez obyc WX radar. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 5. 10. 2012 / 00:40 | |
| | To je všechno pěkný, ale přijde mi to stejně zbytečný jako tunit Trabanta (tentokrát auto).Bavoráka z toho stejně nikdy neuděláš.Prostě kdybych měl ty prachy, tak bych si koupil o kapku lepší éro (s přetlakovou kabinou) abych se nemusel plížit - třeba mezi těmi Alpskými vrcholky na hranici dostupu letadla....a v pohodě je přestoupal.LCD je prima věc, ale Turbolet se hodí kromě výsadků tak na hodinový skoky v klidným povětří bez turbulence, ale dýl bych v tom teda sedět nechtěl....a na tu hodinu je LCD fakt blbost. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 5. 10. 2012 / 09:23 | |
| | Hele, Kopříku, pravda leží někde mezi. Standardní výbava L-410 je na takové úrovni, že už před dvanácti lety měly některé legislativní problém s B-RNAV, o nutnostech dnešní doby jako je P-RNAV a RNP Approach ani nemluvím. To prostě nedají. Takže ty nemusíš chtít mít Trabanta s přístrojovkou z Porsche, ty třeba "jen" chceš mít možnost letět s tím na určitá letiště.
A vo tom to je. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 10. 10. 2012 / 08:23 | |
| | Ono to ani nemusí být SV, co je důležitější je ta 3D databáze terénu v pozadí - ať už neviditelná, zobrazená jako 2D hrozba na mapě nebo jako SV na EADI.
Bez té databáze je totiž ten radiovýškoměr skoro k ničemu - vědět jak seš daleko od terénu je sice fajn pro analýzu rychlosti sbližování a jakési poslední varování, případně jako extra reference (i když o ne-užitečnosti se přesvědčí každej hned např. při ILS přiblížení na rwy 28 na LTFE), ale jinak je k ničemu. Pro solidní GPWS a jakousi prostorovou orientaci potřebuješ prediktivní varování a něco co se kouká dopředu a to jsou dneska pravidelně aktualizovaná 3D terénní data a na nich postavená databáze dalších překážek jako antény, budovy, apod. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 15:25 | |
| | Hezky řečeno |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 17:13 | |
| | Nejen v Letňanech se pohybuju, i tobě pod nosem... Ale pořád se nemůžu dopočítat těch 15 metrů od dráhy že to sedíš... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Nový turbík na našem nebi 4. 10. 2012 / 17:45 | |
| | Dobře dobře, tak možná jsem to přepískl se vzdáleností no Ale o moc víc to nebude, když se otáčá Airbus a nebo Casa na vzčkávací směrem k dráze, tak to dofouká až na nás. V létě mi nalítala tráva do kanclu |
| |
|
| | | Nový turbík na našem nebi 22. 10. 2012 / 14:58 | |
| | Tak jsem se na něj byl dneska ve Kbelích podívat, a ač se mi na fotkách líbil, tak v reálu jsem neměl slov Fakt to vypadá nádherně a Turbíkovi to náramně sluší Jen mě trochu zarazil ten modrej nátěr v interiéru, to mi k tomu luxusnímu provedení moc nesedí |
| |
|
| | | Nový turbík na našem nebi 13. 12. 2012 / 16:57 | |
| | tak ho dnes chlapi provetrali z Hradce do Trencina |
| |
|
| | | | Nový turbík na našem nebi 13. 12. 2012 / 17:04 | |
| | | |
|
|