| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:11 | |
| | Zdar vševědi. S kolegou vedeme spor o přístrojové vybavení letadel v meziválečném období. Hlavně zda už bylo vario, nebo výšku letadla - klesání -stoupání ukazoval pouze barovýškoměr.
Je - li mezi vámi nadšenec znalec, budu rád za info, nebo odkaz.
Pro ty protivný o Googlu jsem už slyšel
Dík Myš |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:17 | |
| | O jaku tridu letadel a o jakou konkretni dobu jde?
1914(18)-1939 je neskutecne dlouhe obdobi s bourlivym vyvojem. Uvaz sam, na zacatku drevene dvouplosniky s platnem, na konci ctyrmotorove dalkove letajici lode, pripadne celokovove stihacky letici rychlosti 4x vetsi... |
| |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:27 | |
| | Dohadujeme se o období mezi válkami. Já vím že za tu dobu letectví šlo hodně kupředu. Tak bycj to dal mezi 1918 - 1930. Kolega tvrdí, že letec v mru netušil, zda letadlo klesá nebo stoupá a to mělo za následek četné havárie. Já zas tvrdím, že určitě to ukazoval minimálně výškoměr a mám pocit, že bylo už i vário. |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:25 | |
| | Vário bylo vynalezeno 1929.
PS: kdyby jsi o googlu už slyšel, tak by jsi to tam i našel |
| |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:28 | |
| | Aha tak to jsem netušil. Dík Tome. Myslím to vario. |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:29 | |
| | | |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 15:55 | |
| | Dík to je asi to co jsem si myslel. Jen jsem měl pocit, že vario už bylo dřív . Přesto se mi nezdá, že v té době neměl pilot přehled zda stoupá nebo klesá v letu v mracích, nebo mlze.. |
| |
|
| | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:10 | |
| | je třeba si přečíst všechny knížky o Bigglesovi, tam je toho popsáno dost |
| |
|
| | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:21 | |
| | Jak nemá přehled? Furt tam má ten výškoměr a ten ti taky ukáže, jestli klesáš, nebo stoupáš... když už nic jiného nemáš.
Bych řekl že tak brzo zase v té mlze a mracích nelétali (pokud se budeme bavit o civilech). Létalo se srovnávací navigací a "přístrojové" létání se IMHO začalo aplikovat až s příchodem možnosti zaměření letadla pomocí "gonia". To bylo (u nás) také po roce 1929. |
| |
|
| | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:29 | |
| | jo Tome tímhle jsem přesně argumentoval. Jinak s tím počasím to někdy jde docela kvapíkem. Mohl bych vyprávět co to tady dokáže udělat během pár hodin |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:23 | |
| | Jak už se zde někdo zmínil výše, časové rozmezí je velice široké pro toto období bouřlivého vývoje letectví. Dalo by se konstatovat, že vybavení přístroji bylo od nuly (kluzáky i některé větroně), až po poměrně moderní přístroje, vyráběné různýni firmami jako např. Askania, fa Bratři Vinopalové nebo Prema Prague (Hodek). Například konkrétně ke zjištění zda letadlo stoupá nebo klesá se používal olejový podélný sklonoměr, viz přiložený obrázek přístrojové desky Be550 - obdélníkový přístroj uprostřed, to je někdy v rozmezí 1937 až 1939. Lob |
| |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 18:09 | |
| | Tak to je nádherná palubka... |
| |
|
| | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 09:46 | |
| | Tak když se ti Radime ta palubka tak líbí, tak ještě jednu historickou perličku a možná i testík o jaké letadlo se jedná . Lob |
| |
|
| | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 09:55 | |
| | O jeké éro jde, to nevím, ale ten knipl, ten je fakt hustej!
|
| |
|
| | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 13:00 | |
| | Vašku k tomu kniplu je ještě moc hezké povídání v časopise Letectví z roku 1935. ..."Řízení je dvojité, pedály pro řízení nožní, rozvidlená páka pro řízení výškové a křidélka, takže při vstupu do kabiny není nutno řididlo obkročovati."... Jinak v tom samém roce se o něm píše jako o řídící páce ve tvaru T. Lob |
| |
|
| | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 16:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 22. 11. 2012 / 08:05 | |
| | Naopak. Robinson brutálně opisoval v Chocni. |
| |
|
| | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 15:27 | |
| | Tipuji Beneš-Mráz Be-60 Bestiola. |
| |
|
| | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 15:51 | |
| | Netipuješ, víš to Lob |
| |
|
| | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 22:57 | |
| | Škoda že jsem byl celej den v práci, Bestiolu bych poznal hned, když jsem byl malej, tak to byl jeden z mých favoritní letounů |
| |
|
| | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 22. 11. 2012 / 08:06 | |
| | Zdá se mi to, nebo mají palivovou spádovou nádrž pod palubkou - tedy letadlo ještě bez protipožádní přepážky? |
| |
|
| | | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 22. 11. 2012 / 10:25 | |
| | Vašku, to se Ti skutečně nezdá, ta nádrž tam opravdu je. Na druhou stranu, jak Be-60, tak i modernější Be-550 byly už v té době vybaveny hasícím přístrojem. Na obrázku u Be-60 je vidět jen tlakoměr, ale na palubce u Be-550 je to přeci nádherný kus "železa" i s tím kohoutkem. Lob |
| |
|
| | | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 22. 11. 2012 / 10:46 | |
| | Něco podobného mě napadlo když jsem viděl "oholený" Standard J-1 v Daytonu.
|
| |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 20:02 | |
| | To je nádherné
Nicméně jsi to neměl Radimovi ukazovat, protože jestli to takhle půjde dál, bude za chvíli poskakovat po Líních s Flyerem |
| |
|
| | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 20:20 | |
| | A to zase ne, já mám celkem jasno, jak vypadá můj letecký archetyp. Blížím se k němu zhora, zdola, zleva, zprava po osách časových, rychlostních i váhových, ale zůstává a v dohledné době i zůstane nedostižný. Flyer je na mě moc křehký, slabý, a pomalý |
| |
|
| | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 20:33 | |
| | Eliptický půdorys křídla je holt eliptický půdorys křídla...
|
| |
|
| | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 22:10 | |
| | Koukám, že už mě máš přečtenýho |
| |
|
| | | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 08:02 | |
| | Ono to není zas tak těžký |
| |
|
| | | | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 21. 11. 2012 / 09:31 | |
| | Máme totiž úplně stejnou představu (a nemyslim tím ani Tempest, ani Avia B-35 - i když to by obojí byla superbomba!)
|
| |
|
| | | | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 22:47 | |
| | Má strach pane kapitáne, že by jste jej mohl rozsednout? |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:27 | |
| | Nezapomeňte, že v daném období (1934-1939 přinejmenším) už existovaly takové věci, jako autopilot Sperry III (!!) Skutečně od Camela k Dakotě je to stráááááášně dlouhé období... Ve 30. letech už se normálně používala radionavigace (sice obráceně, než jme zvyklí, z pozemních goniostanic, ale fungovala) atd. atd.
|
| |
|
| | | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 20. 11. 2012 / 16:34 | |
| | Jo to maj pravdu dochtore. Hádáme se ne ani tak o navigaci, to byli ještě páni letci s budíkama a mapou Ale o tom , zda byli schopni v e fuj počásí, poznat klesání, čí stoupání. Proto ten dotaz na přístroje. Já zastávám názor, že to museli poznat z výškoměru. Pomineme to co zná letecká medicína jako zmatení smyslů a nevěření přístrojům. To vedlo k mnoha nehodám i v nedávné minulosti a to už je doba, kdy těch budíků je sakra moc v kabině. |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 22. 11. 2012 / 10:55 | |
| | Až když jsem vkládal předchozí příspěvek, došlo mi, že jsem letos kokpitu fotil SPADu
https://picasaweb.google.com/111400848435418190793/SelfridgeANGB22Apr2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPCC8NG8z46JDQ&feat=directlink
(fotky úplně na konci) |
| |
|
| | | Jaké bylo přístrojové vybavení letadel v období 1914 - 1939 ? 29. 11. 2014 / 14:40 | |
| | Stáhni si z http://riseofflight.com/tryrof/en simulátor Prvoválečných letounů Rise of Flight (je F2P, zdarma) vezmi třeba Spad XIII vlítni s ním do mraku a uvidíš Podle výškoměru můžu ve hře do jisté míry určit stoupání nebo klesání, některé prvoválečné chmelnice měly i příčný sklonoměr (Fokker 7) nebo bublinku (SE5a), ale osobně v ROF když už vletím nechtěně do mraku, tak nesahám na řízení a snažím se počkat, dokud z toho mraku nevyletím, než udělám další korekci řízení... |
| |
|
|