| | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 15:36 | |
| | Dobrý den, prosím znalé problematiky o vysvětlení rozdílu mezi přiblížením ILS X nebo ILS Y a někdy i ILS Z. Jaký je v tom rozdíl a které přiblížení si mám ve FMC vybrat, když na mapě jsou tyto tři možnosti? Nic rozumného jsem jako odpověď nevygůgloval, ale je to asi v mé (ne)schopnosti porozumět anglickému jazyku . Děkuji za odpověď. |
| |
|
| | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 15:53 | |
| | Podivej si poradne na mapy, nejaky rozdil tam bude.
Alternativni priblizeni se muze pouzit treba v stavu nefunkcnosti nejakeho referencniho majaku, treba poznamka "Use ILS Y if NCE VOR is INOP". Nebo z duvodu ruzne konfigurace toku provozu, napr. Z se toci missed app doleva, Y doprava, vybira se podle toho kde jsou jina letadla a kde je cista cesta. |
| |
|
| | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 18:09 | |
| | Hehe, no možná se budeš divit, ale i v reálném světě si dost často kladu stejnou otázku ;o) Na některých letištích to prostě vypadá, jako kdyby nevěděli na plánovacím co dělat, a tak to dělají složitější a složitější...třeba taková Antalye, to je potěšení, nebo třeba Korfu, tam fakt museli mít naváto
Většinou je to jak říká Fabo pro různé varianty nedostupnosti radiomajáků pro počáteční přiblížení nebo missed approach - některý přílet je přes procedure turn, jiný přes nějakou cloudbreak proceduru v HOLDu, něco je přes VOR, jiné zase NDB...většinou jsou to jen drobné odlišnosti, kterých si všimneš jen podrobným studiem mapy. Někdy se to značí X,Y,Z, jinde zase 1,2,3 (10!), apod.
Jaká procedura je právě v používání se člověk většinou dozví z ATISu, nebo aspoň od ATC, i když ani to není bohužel pravidlem.
Co člověk nakonec namlátí do FMC je taky otázka - např. v naší verzi databáze nic jako označení konkrétního ILSu neexistuje, dá se navolit jen dráha, ILS, STAR a transition. To většinou stačí, ale stane se, že všechny varianty v boxu prostě nejsou a musí to člověk letět jako raw data podle majáků, nebo si něco zkonstruovat (což je u ARCů opravdová otrava) a hlavně to všechno podle mapy ověřit, pokud se rozhodne to letět v LNAVu.
Tolik teorie. V praxi je ale velká většina těchto přiblížení stejně radarově vektorovaných, takže se to podle mapy ani neletí a řada lidí (mě nevyjímaje) si do boxu nakreslí to co ve skutečnosti poletí na základě zkušeností, než to co říká mapa. Vědět plus mínus přesné track miles je prostě důležitější (například pro continuous descent, nebo obecně aby si ušetřil různé trapné okamžiky jako třeba být v 10.000ft overhead, jak to někdy FMC naplánuje), než případ, kdy to výjimečně musí člověk letět procedurálně komplet podle map a to jde i bez malůvky pro LNAV |
| |
|
| | | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 18:12 | |
| | A zjednodušeně, pokud to letíš na simulátoru, tak si prostě vyber to, které je v sadě map jako první - to je většinou pro případy, kdy všechno funguje a rozhodně tím nic nepokazíš. Případně to, které se ti líp hodí jako napojení pro STAR z tvého směru. |
| |
|
| | | | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 22:15 | |
| | Osobně mám vyzkoušené z Itálie, ale platí to asi i jinde, že pokudto nemá zjevný důvod, jako nějaké zařízení inop, tak nejčastěji se dává přiblížení "Z", pak "Y", pak "X" a dále vzestupně proti proudu abecedy. Neplatí to stoprocentně, ale tipuju to tak na 73,69% |
| |
|
| | | | | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 22:26 | |
| | nemáme to lepší my? Přezkoušeno na zemi, OK. A je mi jedno, co ladim |
| |
|
| | | | | | | ILS X ILS Y 17. 10. 2012 / 22:54 | |
| | Teď ti nerozumím. I u nás máme občas nějaké radionavigační zařízeni U/S |
| |
|
| | | | | | ILS X ILS Y 18. 10. 2012 / 05:59 | |
| | Na 73,7% mas pravdu. Na hlavny smer to ide od konca abecedy, na opacnu drahu od zaciatku abecedy. Taka LIRA (Rim-Ciampino) ma tych pismeniek pozehnane na kazdy smer. To je vzdy hrba mapiek na baranoch. Takisto Sarajevo ma niekolko abecednych ILS-ov a NDB priblizeni, ale ATIS ani ATC konkretnu proceduru nezvyknu oznamovat. |
| |
|
| | | | | ILS X ILS Y 18. 10. 2012 / 08:52 | |
| | nadviazem na toto vlakno, mna by zaujimalo, ake su pravidla pri RNAV priblizeni....ci je to standard a leti sa to vzdy, alebo sa to vyuziva iba pri zhorsenom pocasi a vacsinou sa leti priamo ILS approach cez initial point...diky |
| |
|
| | | | | | ILS X ILS Y 18. 10. 2012 / 10:15 | |
| | RNAV přiblížení je přiblížení jako každé jiné NON-PRECISION, zejména v dnešní době, kdy se používá koncept CDFA (Continuous Descent Final Approach) a i VOR, NDB a další se létají téměř výhradně jako LNAV/VNAV overlay
Rozdíl mezi RNAV a standardním LNAV/VNAV overlay je z hlediska techniky pilotáže minimální, rozdíl leží v legislativě a technickém vybavení letadel (kupříkladu ve flotile TVS jsou dvě mašiny, které RNAV approach letět nemůžou, TVO a TVP, mnemotechnická pomůcka jak si to zapamatovat je Omezená a Postižená, protože jejich vybavení to neumožňuje. )
Takže RNAV se létá zpravidla jen tam, kde není či nejde ILS, musí se letět non-precision approach a RNAV approach je buď vyhlášen, nebo vyžádán (já to letěl na ostro asi jen pětkrát a pokaždé jsme si to z cvičných důvodů vyžádali). Pak je to samozřejmě ideální způsob udělat levně přiblížení tam, kde jinak nic není, tedy na malých letištích, ale to je z hlediska velké dopravy jiná liga, anebo tam, kde terén či protihlukové postupy vyžadují krpaté přiblížení. |
| |
|
| | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 16:50 | |
| | Smekám před Vámi, reálnými piloty, zvláště, když se podívám na hustý provoz třeba na http://www.flightradar24.com/!!! Přeji Vám jen taková přistání, po kterých Vy i Vaši cestující odejdou zdraví po svých (jak tak nějak řekl kdysi někdo z Vás). |
| |
|
| | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 18:19 | |
| | Díky, ale musím tě upozornit, že nejjednodušší ze všeho je přílet do míst, jako je Londýn, Amsterdam, Frankfurt, kde je sice obrovskej provoz a miliarda eroplánů, ale docela dobrý řídící a ty jen tupě děláš, co ti řeknou, a na konci stáhneš plyn a podrovnáš.
Horší je Řím, Paříž, Moskva nebo New York, kde už jsou řídící lehce nestandardní.
Ale nejhorší ze všeho je to tam, kde je největší "klid", jelikož tam řídíci nejsou na frmol zvyklí a když se na takovém letišti sejdou dvě éra, tak je to dráma. A to si nedělám srandu
To lítat pěkně a metodicky s Trenérem, to už chce fištróna! Žádnej Bojink |
| |
|
| | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 20:35 | |
| | Jsou místa, kde i jedno tlustý ero je psychodrama |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 21:12 | |
| | Myslíš Ballenstedt?
|
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 22:26 | |
| | Mě je už těch kluků líto, takhle si brnknout a jsou z nich You Tube star |
| |
|
| | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 21:14 | |
| | Svata pravda. Tam kde sa zda, ze je najvacsi frmol, je praveze najvacsia pohoda. A opacne, toz pripad zo slovenskeho najvacsieho letiska, dve lietadla v sirokom dalekom priestore a rozostup na ILSe sa medzi nimi zabezpecil pre kazdeho zatackou o 360.
Najhorsie su vojenske letiska vo Francuzsku. Frenglish a nonstardadne procedury... |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 00:26 | |
| | S tou Bráťou jsem rád, žes to napsal, já nechtěl bejt neuctivej. Kupodivu Košice jsou v pohodě.
Kdysi jsem se ptal známého, jak se lítá na JFK. Říkal: provoz jak ve Frankfurtu, bordel jak v Bratislavě |
| |
|
| | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 22:10 | |
| | Čistě ze zajímavosti..
Jak je to s Albáncema..? Myslím jací jsou jako řídítka.. |
| |
|
| | | | | | | | | | ILS X ILS Y 19. 10. 2012 / 22:23 | |
| | Moji favoriti jsou cubánci |
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 00:25 | |
| | Člověče zas tak hrozný mi to nepřišlo. Určitě to nebylo horší jak Fort Lauderdale, kde třicet majlí od letiště dávali rychlost 180kts, aby museli všichni na plynu a na klapkách |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 10:06 | |
| | No i řídící mají své dny Jo s tím plížením vpřed si občas užíváme taky. Už čekám jen až daj _ stop a vyčkávejte. Když někdo vývojově skončil u Dakoty, má pocit, že vše je stejně rychlé. Taky je mazec, když daj klesání jako za války u kotlářů |
| |
|
| | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 09:23 | |
| | Ti k nám nejezdí na výcvik (zatím, díky bohu.. )
Ale Albánci jo, proto se na ně ptám.. Tak jak to s nima je..? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 19:01 | |
| | No hele, na oblasti kde není moc frmol se to nepozná, ale je jim normálně rozumět, normálně fungujou. V Tiraně jsem byl jenom jednou, nepřišlo mi to jako nějaký zázrak, ale je to tak tři roky zpátky.
Kdo ale je docela dobrej jsou Gruzínci a ti, jak jsem slyšel, se u nás školili |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ILS X ILS Y 20. 10. 2012 / 19:15 | |
| | Gruzínci byli u nás jednou, nebo aspoň já je pamatuju jednou, a v porovnání s Albáncema to byli celkem normální lidi..
Tuhle ti balkánci ale, to byla jedna neskutečná hloupá svoloč, která se ani po měsíci intenzivního výcviku nebyla schopna naučit základní fráze.
Tak mě jen zajímalo, jestli jsou to stejný dřeva i na stanovišti, nebo tam z nich nějakým zázrakem udělají aspoň průměrný řídítka. |
| |
|
|